Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    EHED;
    Vet som sagt ikke helt hva vi har gjort - kanskje HEL føler seg fristet til å opplyse forbi det jeg kan...

Det jeg kan fortelle er følgende:
    Vi fikk jo ikke programvaren til å løpe sammen med maskinen, så vi installerte den på nytt.
    Så byttet vi rekkefølgen på inputene slik at en og to er subber, tre og fire er midbass, fem og seks er mellomtone og de to siste er diskantene.

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.963
    Torget vurderinger
    23
    BASS;
    ?? - 100Hz, 1 x 15" innfelt i knevegg vinkelrett mot satelittene - foreløpig delvis katastrofeområde, med svingninger i frekvensrespons (enkelte "walking bass" noter ble nesten borte), og noe begrenset headroom, men herlig integrasjon i rommet og ingen åpenbare stående bølger etc.

NEDRE MELLOMTONE;
    100 - 600 Hz, 2 x 12" /side i lukket kabinett, på gulvet under horn - kjappe og fine med god integrasjon både oppover og nedover, oppløst og uanstrengt slik de skal være.

MELLOMTONE;
    600 - 8.000 Hz, JBL 2446 driver på de store JBL 2360 bi-radial CD horn - stor, åpen lyd, noe "snille" i smekket foreløpig, god 3D og veldig god integrasjon mot rommet. Stor flott presentasjon uten "larger than life" fenomen en kunne mistenke denne type horn for å gi. Litt smålugging i et par sammenheng, men allikevel den beste lyden jeg har hørt fra denne type horn. Det får rommet og den fine OTL rørforsterkeren ta mye av æren for... Uregelmessighetene kan kanskje rettes opp i elektronikken, muligens trengs det en spesiell EQ i forbindelse med CD-prinsippet på hornet.

DISKANT;
    8.000 Hz - ??? JBL 2404 Baby Cheeks - montert rett under mellomtonehorna i kabinettet til mellombassen - disse henger godt med og stikker seg ikke ut på noen som helst måte. Sømløs overgang til de store mellomtonehorna. Herlig oppløste og eksplosive horn som sikkert er underrated av mange. Her fungerer de ihvertfall utmerket og matcher øvrig utstyr.

"Loftet" på toppen av Vardeåsen er ett av de få stedene jeg trives med lyden mer eller mindre uansett - og dette skyldes nok OB's forståelse for lydmessige forhold (antagelig grunnet et langt liv og aktivt forhold til live musikk bl.a), et godt rom, snill kjerring & alltid god kaffe med tiltugg som svenskene sier.. Ikke undervurder de tre sistnevnte forhold; kulturelle aktiviteter (inkl. lytting) er helt avhengig av ambiente forhold skal de bli virkelig gode.

Du er på rett vei nå, OB - de grunnleggende forutsettinger for virkelig god lyd og Illusjonsgjenskaping (c) Sluket er så absolutt tilstede, og det er ikke sikkert det er så mange/store tiltak som skal til heller, før det virkelig sitter. Slik det er pr. NU så låner jeg heller øre til ditt anlegg enn et hvilket som helst megabuck blingsystem, og det med god margin. Takk for en - som alltid - bæltrivelig kveld!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.405
    Torget vurderinger
    10
    Det at lydbildet "satt" etter at du og jeg hadde målt og justert i flere timer skyldes primært ikke polaritet eller løpetid, det skyldtes korrekte delefrekvenser og ditto steilhet som akkustisk pluss elektrisk summerte 24 dB ihht grelvs oppskrift. Det eneste jeg ikke føler meg helt komfortabel med er at vi måtte dele midbassenes lowpass med 36 dB.
    Hei,
    Kommer noen grafer fra meg etter hvert, men kan du forklare hva du egentlig har gjort her og hvorfor?

Målte 1,5-2 meter mellom senter og kant på det digre hornet i og med at diskanten var plassert under.

Tok noen ekstra målinger under veis på litt andre posisjoner inkl lytteposisjon, erfarte at det digre hornet var lett å jobbe med målemessig, bassene var litt verre, ikke mye.

1) justerte delay digitalt slik at alle driverne sånn ca midt på magneten var i lodd

2) satte opp 4 ordens (24 dB) targetkurver i ARTA

3) brukte delefrekvensene grelv foreslo som et utgangspunkt, han har fikla med JBL drivere og horn i en mannsalder, cluet er å jobbe innenfor drivernes komfortsone

4) justert frekvensene videre digitalt ut fra utgangspunktet slik at de traff targetkurvene med mest mulig jevn bane, funket ikke det prøvde vi oss frem med nye target kurver i nabolaget, målet var å få så jevne kurver som mulig uten EQ

5) Jobbet videre med å få jevne summeringer, slo av og på reversert polaritet, justerte igjen noe på slopes og frekvenser

Dette resulterte i kun noen få finjusteringer med notch filter, her kunne man med løpetidskorrekt plassering fint dele hele greia passivt.

Til slutt målte vi i lytteposisjon og da var det litt noen romnoder i bassområdet, vi justerte dette litt med den globale equalizeren i miniDSP.

Resultatet var at det låt bra, lyden kom mer i fase og det "satt", ingenting stakk seg ut og det virket ganske balansert.

Moro hvis grelv kan utdype litt her om metoden jeg brukte, om det er noen forbedringsmuligheter osv :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.405
    Torget vurderinger
    10
    Så ikke Slukets innlegg, skrev mens han postet. Helt enig i observasjonene. Ellers kan jeg samstemme i at mer perfekt lytterom enn loftstua til BB må man lete lenge etter.

Det jeg lurer på om kan være noe å profitere på er å gjøre noe med gain (på en eller annen måte) i og med at CD horna dempes i miniDSP, vet ikke?

Ellers hadde det vært spennende å koble en habil dac ut fra digitalutgangen til miniDSP til CD hornet for å sjekke ut lyden her og.

Jeg sitter med følgende feeling med DSP etter å ha forsket i mindre målestokk med Lyngdorf på et 2 veis oppsett. NB! kun ukvalifisert synsing fra meg. Altså, det som kanskje hadde vært optimalt var følgende hvis man må ha DSP:

- digital kilde (ikke vinyl)
    - miniDSP digitalkortet (eller lignende) med 4 kanaler
    - Custom 4 kanalers dac
    - Custom 4 kanalers analog volumpot som ikke struper for mye, man bør spille opp i mot full styrke
    - 4 gode forsterkere hvor gainmatchen grovt sett er matchet innbyrdes og mot volumpoten

Ellers bør man i liten grad bruke EQ / korreksjoner da jeg mistenker at jo mer datakraft man bruker jo mer påvirker man signalet på en eller annen måte, subtilt eller kanskje ikke i det hele tatt?? Lurer også på om altfor bratte slopes (48 dB og oppover) gjør overgangen fra forskjellige drivere med forskjellig egenklang for brå??

Edit 1: en ting til, lurer også på om det å ha solide strømforsyninger med ringkjernetrafo alle steder også er viktig hvis man skal ta den helt ut? (dette har LMC fortalt meg til det kjedsommelige) :rolleyes:

Edit 2: å korrigere noder i rommet er noe herk, jeg blir ikke klok, tror det er viktig å gjøre så mye som mulig fysisk og akkustisk fremfor å bruke dsp :)

Sist redigert:

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jo veldig gode tilbakemeldinger fra flere! Oppløftende!!

Vanskelig for meg å utdype - jeg som hverken har sett rommet eller målt noe som helst i oppsettet. Men jeg kjenner jo flere av komponentene fra før, og vet godt at 600 - 8000 Hz er helt passe arbeidsområde for 2446/2360-komboen - og at 2404 integrerer veldig godt over dette. Med aktivt filter er 2360 veldig lett å jobbe med (med passivt er det derimot ganske vanskelig).

Godt å høre at også bassmellomtonen sitter bra.

Men metoden til HEL er bra, den - med utgangspunkt i riktig løpetidskorreksjon så er 100% symmetriske 24dB LR flanker på høy- og lavpass veien å gå for sømløs integrasjon. Vi snakker akustisk målte flanker selvsagt: hvilke delefrekvenskurver du stiller inn elektronisk i filteret har absolutt ingenting med virkeligheten å gjøre. Finpuss med noen parametriske eq-er der det trengs.

Det jeg kanskje kunne tenke meg at kunne forberedes er: en akustisk måling av løpetid, og en optimalisert gain-struktur i alle kanaler som gjør at digital nivåjustering (nesten) ikke blir nødvendig. Pluss mer jobbing med romkorreksjon i bassen - hvor det alltid blir nødvendig å måle flere steder i rommet.

Til HELs spørsmål:
    - har man digital kilde, befinner man allerede i det digitale domenet, og ytterligere digital signalbehandling (gjort riktig, selvfølgelig) skader ikke signalet. Datakraft er heller aldri noen issue her.
    - Det er IMO ikke nevneverdig forskjell på (moderne) DAC-chips. Det som det imidlertid er stor forskjell på, er hvordan disse chip'ene implementeres i en prakisk løsning: inngang, strømforsyning, avkobling og (viktigst): analog-bufferen i utgangen og hvordan volumkontrollen er implementert. Her er det store forskjeller i ulike løsninger.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.963
    Torget vurderinger
    23
    Gainstruktur og løpetidskorr. er helt klart # 1 prioritet her (i tillegg til bassen da) - problemet er at det benyttes fire totalt forskjellige forsterkere, en herlig røre med rør & transer.... her må det ryddes opp.

Personlig ville jeg definitivt vurdert noe lavere deling 4560/2404, kanskje ned mot 6k, og kanskje også PASSIV deling disse i mellom hvis det er laseggjørbart ref. løpetid osv.

Forøvrig hørte vi ingen sjiktning i frekvensbåndet horisontalt, selv i nesten nærfelt og med relativt store avstander vertikalt mellom drivere. Godt tegn.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Jeg må ha dette inn med teskje, da jeg ikke er vant til å jobbe så mye med horn :)
    Beklager veldig mange dumme spørsmål, men er veldig interessert i hvordan jeg kan utvide horisonten min....

Rent fysisk, hva gjør dere for å måle akustiske "flanker" og hva stiller dere inn på miniDSP etter disse målingene?
    Hva slags frekvenser stiller dere inn hvor når du sier "hvilke delefrekvenskurver du stiller inn elektronisk i filteret har absolutt ingenting med virkeligheten å gjøre"

1) justerte delay digitalt slik at alle driverne sånn ca midt på magneten var i lodd
    Er dette en funksjon i ARTA? Eventuelt rent fysisk, hva betyr dette og hvordan gjør du det?

2) satte opp 4 ordens (24 dB) targetkurver i ARTA

3) brukte delefrekvensene grelv foreslo som et utgangspunkt, han har fikla med JBL drivere og horn i en mannsalder, cluet er å jobbe innenfor drivernes komfortsone

4) justert frekvensene videre digitalt ut fra utgangspunktet slik at de traff targetkurvene med mest mulig jevn bane, funket ikke det prøvde vi oss frem med nye target kurver i nabolaget, målet var å få så jevne kurver som mulig uten EQ

5) Jobbet videre med å få jevne summeringer, slo av og på reversert polaritet, justerte igjen noe på slopes og frekvenser
    2, 3, 4 og 5: Er dette simuleringer i ARTA, eller prøver du ut på miniDSP?

Beklager igjen å stille disse spørsmålene, men er vant til å jobbe i REW og på litt annen måte :)
    Håper dere har tid til å svare på dette og gjerne legge ut noen kurver fra måling i sweetspot?

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Og hvilke innstillinger ble det til slutt på miniDSP, på de forskjellige driverne?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Alle;
    Takk igjen for vitjinga, alle saman.

Tror egenetlig du og jeg, Sluket - spesielt vi, to - har positiv innvirkning på rommet. Jeg merker akkurat den lille forskjellen når du er på besøk kontra når Hel labber rundt. Tror beingrinda hans er omsluttet av for mye manglende kroppskjøttmasse (c) OB-BB, så han bør nok slutte å springe etter kvinnfolka og heller hengi seg til samme kompromissløse, sedate livsførsel som oss. EHED og Roy Vidar har også positiv aura som velkommens slik de er på Loftet.

Dette lydbildet er jo helt nytt for meg og det tar tid å venne seg til det. Vi diskuterte oss jo nedover og innover i materien og det hjelper definitivt å finne ei hand å holde i.

Bassen er så absolutt en sånn fysisk to-do-oppgave.
    Jeg har vurdert en del muligheter. Første og minst svettete er å gå opp en elementstørrelse til 18 tommer og fortsette med IB. Langt verre er er det å få inn et par kasser i kneveggene. Da må bæresystemet til taket endres for å få disse inn. Litt arbeide mao, men jeg er redd for at dette blir løsningen - kanskje først prøve 18" i IB? Må ha litt bedre definisjon eller "smekk" nederst, og det oppnås neppe med stor bygningsmasse i bevegelse - da flyter hele greia ut - uansett hvor dypt man graver i lomma etter de beste driverne.
    De to Adytonene kjører hver sine kanaler – to i bassen og to i mellombassen. Brokobling av disse og introduksjon av en ny amp i mellombassen vil imidlertid være det aller enkleste, så det får kanskje få høyeste pri.

Bortsett fra en del detaljer inni "der" som jeg ikke tror jeg er istand til å pinpointe, tror jeg at mye skjer riktig nå. Bass og mellombass må strammes etterhvert opp med påfølgende nivåregulering, mellomtonen flyter nydelig, men jeg tror jeg fornemmer noen resonanser eller summering av et eller annet i to- til fem-K-området. Når alt er ferdigrattet på detaljnivå, blir det en globalere jobb med intonasjon og litt roomtreatment. Ønsker en litt større agressivitet/større bremseklossar/mere "puff" i begge bassnivåene og kanskje en litt mer "frampå" øvre mellomtone. Diskanten er supersmooth - rett og slett nydelig. Kanskje denne også burde "stinges" litt?

Dette blir systemet mitt i mange år framover men fingrene må jo ha noe å bite i, så det begynner å putre i gryta – ikke småbobler denne gangen.....

BB

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.405
    Torget vurderinger
    10
    Ehed, bare hyggelig med spm. det er det vi lærer av:

BB kan sikkert lese av innstilingene i miniDSP og skrive de som tekst her.

Ang delay og løpetid. BB og jeg skrev enkelt inn delay i ms / cm i miniDSP på gefylen og tommestokk. Jeg har ikke lært meg å måle impulsrespons enda, vet ikke om man gjør det i ARTA?

Akkustiske flanker er ganske enkelt det du ser i måleprogrammet når du måler. Det er det endelige resultatet av både delefilteret og de fysiske premissene til driver / horn / baffel. Summen av dette blir den akkustiske delingen. Noen ganger trenger man f eks 12 dB i filteret for å få 24 dB resultat fordi drivern / hornet / baffelen også faller 12 dB.

Når vi fintuner delefrekvenser og slopes/flanker så måler vi i sanntid. Da ser vi hvordan de flytter seg og forandrer form og velger det som matcher target kurven best (den røde streken som forhåndsdefineres i ARTA).

Det flotte er nettopp at man justerer on the fly, iterativt som grelv kaller det (jeg har lært et nytt ord he he).

BB: det grelv og Sluket sier om å justere gain analogt på forsterkerne må du finne en løsning på, jeg ville også prøvd en dac på mellomtonehornet tror nemlig routingen tillater det

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HEL;
    Det du skrev sist, skjønner jeg ikke et kvekk av - du må tegne litt til meg neste gang vi møtes.
    Det du skrev først, må jeg tenke litt over - skjønte at jeg skulle gjøre noe og skal forstå det etterhvert.

Sluket;
    Kvekke kan du sjøl!

Passiv deling blir vel litt vanskelig pga løpetidsforskjeler uten fysisk omplassering/faseveendring - trylle, trylle?

Forsterkerne er som du nevner et mulig tema. Derfor er det litt på trynet av meg å bli hjulpen av allverdens skarpskaller (c)OB-BB(?) - jeg vet det. Men jeg må komme igang, så i neste runde får jeg om så selge kroppen min for å ordne finansene for mer konsultasjon.
    Passen min får et brumproblem med min kjøpestrøm, så jeg må få lokalisert dette med et skop, så inntil videre har den en pause. Hiragaen er av akkurat samme lydklasse, så denne skal jeg kjempe med nebb og klør for å beholde. OTL-en har så varm og fin klang at jeg kunne brukt den som dyne. Ikke så fullfokusert som Pass og Hiraga, men den spiller sååå nydelig alene. Adytonene får ikke vist sitt ennå.

Du har rett - det kreves litt opprydding etterhvert. Kanskje en F5 uten turbo eller A40 i øvre skikt og Holton eller F5 Turbo helt i kjelleren. Har fått tilbud om å prøve Holton og kunne godt tenkt meg å bære inn Turboen til en A/B-test litt lenger uti livet mitt - og gjerne sammen med noen nyvaskede vennligsinnede ører og litt sauekjøtt eller skreimølje etterpå?

Hadde forresten en selsom opplevelse forleden.
    Under riggingen av nyingene før jul med full kollaps i egensnekrede kabler, ble det puttet inn det jeg hadde av fysj-kabler fra Samsung, Ronin og andre Elkjøpkjøp for å få gjort det som skulle gjøres.

Under påfølgende dags kvalitetstid alene på Loftet syntes jeg det låt dunkelt, matt og livløst og da mintes jeg med ett panikkhandlingen dagen før og erstattet kablene i mellomtone og diskant med noen "gode" kabler jeg visste "virket".

Siden begynnelsen av åttitallet har jeg kjøpt, snekret og byttet alle slags kabler og således lært meg å bli drittlei kabelhysteri, dingdonger, lysestaker, steiner, treføtter og keramiske koner og kuler. Mye av dette - mesteparten - vil jeg nok fortsatt betrakte som tullerier, men jeg har en unnskyldning å komme med til de som jeg har tenkt på som tullinger. Unnskyld!

For da jeg svappet over til fire "bedre" kabler og plugger skjedde det jeg ikke hadde forventet. Lyden ble vinkelrett forbedret, ikke bare forandret. Jeg spiser med dette i meg alle de ukvemsord jeg ikke har turt si annet enn under dyna i en gråpapirpose.

Men det er langt igjen til at jeg kommer med innrømmelser ang musikalske eller vellydende spikes og alt annet liknende. Den posen jeg disser disse i, er stor.

BB

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.405
    Torget vurderinger
    10
    Siden vi snakker om gain.

Finnes det gode måter å strupe en effektforsterker på?

I BBs tilfelle så bruker han miniDSP som preamp med innebygget digital volumjustering som spiser bits.

Det ideelle er å justere systemet slik at miniDSPn sin volumkontroll står på 100% når man spiller høyt. Spiller man lavere f eks 70% så er man fortsatt over 16 bit (når man har upsampling) og ingen informasjon er derved gått bort, det er kun signal støyforholdet som er redusert.

Vet at mange misliker digitalt volum men her er det snakk om å få mest mulig ut av løsningen slik den er.

Vil f eks linestage produktene (B serien) til First Watt kunne brukes som analoge volumjusteringer foran effektforsterkerne? S

FIRST WATT PRODUCTS

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Ehed, bare hyggelig med spm. det er det vi lærer av:

BB kan sikkert lese av innstilingene i miniDSP og skrive de som tekst her.

Ang delay og løpetid. BB og jeg skrev enkelt inn delay i ms / cm i miniDSP på gefylen og tommestokk. Jeg har ikke lært meg å måle impulsrespons enda, vet ikke om man gjør det i ARTA?

Akkustiske flanker er ganske enkelt det du ser i måleprogrammet når du måler. Det er det endelige resultatet av både delefilteret og de fysiske premissene til driver / horn / baffel. Summen av dette blir den akkustiske delingen. Noen ganger trenger man f eks 12 dB i filteret for å få 24 dB resultat fordi drivern / hornet / baffelen også faller 12 dB.

Når vi fintuner delefrekvenser og slopes/flanker så måler vi i sanntid. Da ser vi hvordan de flytter seg og forandrer form og velger det som matcher target kurven best (den røde streken som forhåndsdefineres i ARTA).

Det flotte er nettopp at man justerer on the fly, iterativt som grelv kaller det (jeg har lært et nytt ord he he).

BB: det grelv og Sluket sier om å justere gain analogt på forsterkerne må du finne en løsning på, jeg ville også prøvd en dac på mellomtonehornet tror nemlig routingen tillater det
    OK, da var det ikke noe jeg har gått glipp av, bare litt begrepsforvirring for meg :)

Måten jeg vanligvis gjør det på er noe lignende, men litt mer manuelt kanskje(litt forkortet versjon):

1. Først måle fysiske avstander for løpetidskorrigering
    2. Så måle hvert enkelt element godt utenfor sitt arbeidsområde
    3. Sette opp delefilter og måle systemet pr.side(gjerne 48dB filter eller enda steilere)
    4. Justere gain for de ulike elementene
    5. Måle igjen for å sjekke om gain er sånn ca.
    6. Lytte litt på om det i det hele tatt henger sammen
    7. Justere delefiltre for å ta hensyn til "akustiske flanker" (eller integrasjon mellom ht-elementer, deling og rommet)
    8. Lytte litt igjen for å sjekke om det er OK
    9. Justere EQ slik at det blir "nøytralt", det vil si: 5-10 dB økning i bassen fra 100-20Hz og en svak avrulling i toppen fra 12-14kHz og oppover.
    10. Måle OK
    11. Justere EQ for bassproblemer i rommet og eventuelle ujevnheter i mellomtone/diskant
    12. Finlytte for et nøytralt lydbilde med fokus på det tonale, pinpointing og high Fidelity(høy troverdighet)
    13. Justere EQ for å tilpasse eiers preferanser (Den vanskeligste delen :) )

Førstepri når man holder på med sånt er at hodet ikke er helt tett, så man hører hva som skjer, dernest lytte på hva eier liker/ikke liker og prøve å få de til å høre på en del forskjellig musikk og beskrive hvordan de opplever lyden.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.405
    Torget vurderinger
    10
    Hvis dette skal settes ut i live kjenner jeg en som trenger et par Altec 12 tommere ;)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HEL
    Om noe sånt blir noe av, kan det nok hende at det er de samme Altecene du finner igjen i bunnen av tutene.

Stræve fælt me haue no.
    Skulle så gjerne, ville så gjerne også hatt hornbasser også når jeg ser hva de store gutta får til.
    Spørs om jeg ikke får litt å gjøre utover foråret.
    Dette er en forbannelse - jeg som var i mål.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Skulle gjerne ha satt føttene lenger nedi Hornresp, for det ligger noen sannheter der og venter.
    Har tittet litt forsiktig, men trenger større ro enn det jula i fjor kunne by på.
    Vi får se om jeg ikke kommer krypende og ber en eller annen om hjelp.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.963
    Torget vurderinger
    23
    Dette er verre enn heroin, det har jeg alltid sagt!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ja, det er det - og så skal jeg i tillegg besøke pusheren snart.
    The Torture Never Stops - er det også Sluket(c)copyrighted eller var Zappa før deg?
    BB

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bare strev på mister. Den dagen du blir fornøyd så ender du bare opp med å spille musikk uten å tenke tanken om å gjøre endringer. Da blir du som meg og det vil du jo ikke...

klar for formiddagsvafler hos deg ila helgen forresten? Som på søndag?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Det hadde vært hyggelig - stuper inn i røra søndags morgen - ingen liker vafler med melsmak.
    Pling meg når du forlater heimen.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    slow;
    Du har skjønt det - familien flirer oppgitt hver gang jeg lanserer "Det Endelige Designet".

Tror jeg er på rett vei. Forslagsstiller til siste alt estimerte følsomhet til 110 dB/W.

Og da får systemet disse dataene:
    JBL 2404H: 105 dB/W
    JBL 2360A/JBL 2446: 113 dB/W
    2x Altec 414 i konisk horn: 110 dB/W

Er jeg med i klubben nå, HR?

Basshorn gjenstår.

BB

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Finner få spec`s på altec 414, har du tilgjengelige data på nyproduserte modeller ?

mvh

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Det er alt for mange varianter av Altec 414 etter min smak. Mine er en z-versjon - et OEM-produkt, har jeg latt meg fortelle.
    Du finner litt av hvert der ute, men skal det ha noen verdi, må du vite hvilken versjon det er.

Etter at Altec gikk konk, kjøpte et gjeng av de ansatte produksjonsutstyret og etablerte Great Plains Audio - GPA, og videreførte modellene. Jeg vet ikke hvor mye som ble endret/forbedret i denne prosessen, mne Sluket kan sikkert fylle opp med litt fakta om du gnager han litt på ankelen.

Her er linken til GPA 414:
    http://www.greatplainsaudio.com/downloads/414-8B Spec Sheet.pdf

-og her til forsiden deres:
    http://www.greatplainsaudio.com/

Masse snasen lesing og onkli' syttitalls feelgood.

BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Ok - takk for det ! 414z blir påstått og være lik 414a ser jeg, og de er jo listet opp også.

Sikkert fine ting også oppover i hz.

mvh

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sherlock Morten.
    Det er et nydelig element som trives ekstremt bra i det området det spiller nå. Skikkelig old-school pappmembran og tekstilkant.
    BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Kan ikke fri meg fra tanken ; hvordan hadde 414 vært med 515c magnetsystem ! ( for horn bruk)

mvh

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Sluket ; Særdeles interessant , til sitt bruk selvsagt , for meg til 110 hornet. (sign me up for two) !

OB-BB ; Hvis du allerede har 4 stk , vi vel 2 i høyden bedre kanselere gulvrefleksjon ?

mvh per morten

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluket;
    Jeg henger meg også på, hvis det har noe for seg - hva blir følsomheten på elementet?

Ja, permorten.
    Jeg er blitt klar over dette etterhvert. Den "MkI"- mellombassløsningen jeg bruker i dag, kom til etter stort indre diplomati.

Punkt én - og det viktigste - var å få aksept for de store JBL-horna hos Henne. Når det obstikkelet er nullstilt, og Henne til og med sier at størrelsen ikke er det store temaet (ja da gutter, her er en åpning for en kommentar...) bare det er ryddig på Loftet, så er dette holdningen tar vi det et skritt (....) videre.

Punkt 2 er formen på himlingen. Jeg er klar over at dette er en liten velsignelse for akustikken på Loftet, men samtidig forbannelsen når man skal bygge i høyden. Derfor så lav høyde på de første kassene med sidestilte Altecer.

Jeg har ikke målt meg over på den sikre siden ennå med dette nye fordi planleggingen eskalerte sent i går kveld og fordi det pågikk minst tre uavbrutte skrekkfilmforestilinger der utover natta. Det kan derfor hende at oppsettet kommer for mye inn mot midten av rommet. Men jeg er sterk i troen på at det skal gå på et eller annet vis.

En annet positivt følge av et høyere design, er at jeg kan flytte diskanten til nesten dobbel høyde. Hvor vidt dette har særlig betydning, er jeg ikke sikker på iom den vide spredningskarakteristikken CD-horn har, men det psykiske rundt dette får deg i alle fall et løft.

I natt har jeg antakelig kvernet litt på det nye designet og endret noen detaljer som vil forenkle byggingen og i tillegg gi et slamkere design bakover (jada, jeg jages av Hennespøkelset fremdeles!).
    I tillegg vil jeg enkelt kunne redusere bakkammerets volum kraftig og samtidig like enkelt kunne fylle volumene rundt bakkammrene enten med sand eller PU-skum.

En liten preliminary skisse:

2X414 3.jpg

BB

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Jeg synes den der ser veldig fin ut , problem for mange av oss det der med begrensninger i rommet.

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn