Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Utover dagen i går gikk det tett i tett

    2/3- levering fra Parts Express inneholdt dette
    01 PE 1.jpg


    Dayton 2.1-forsterker til Småingene
    02 2.1 _1.jpg


    03 2.1 _2.jpg


    Dayton 8” bass, også til Småingene
    04 Dayton 8_f.jpg


    05 Dayton 8_b.jpg


    Dayton høyttalerveksler
    06 Veksler.jpg


    I dag ble Mini Beast hentet hos sjefsbyggeren og melding er mottatt fra miniDSP om at filteret er i lufta. Og slik ser lydriggen ut i kveld:
    07 Rigg_alle.jpg


    Trancendent Grounded Grid pre
    08 GroundedGrid_1.jpg


    Logitech Transporter Modwright
    09 Transporter.jpg


    Og siste ankommede: Trancendent Mini Beast OTL-forsterker. Skrekkelig varm!
    10 MiniBeast_1.jpg


    11 MiniBeast_2.jpg


    12 MiniBeast_3.jpg


    13 MiniBeast_4.jpg


    Idag kom også siste tredjedel fra PE med bla denne som skal brukes som bass i den toveise vingehøyttalerne.
    Dayton Titan 10”. Tåler masse juling.
    ....og ja, det ble mye Dayton denne gangen.
    14 Dayton Ti_1.jpg


    15 Dayton Ti_2.jpg


    16 Dayton Ti_3.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Grattis!

    Har du fått testa forsterkerene?

    mvh
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk og Jepp.
    Jomfrutur både for begge to.

    Kom akkurat ned en etasje, men føler at jeg flyter der oppe ennå.

    Jeg har ikke akkurat vært bortskjemt med direktedrevet lyd de siste tjue årene. De siste ti har vært prossesert i EAD-en, mest for å ha litt kontroll over bassene. Masse forskjellige sluttrinn har også stått i hylla i dette oppsettet. Stort sett transistor alle.

    Denne gangen hadde bestemt meg for at jeg skulle prøve rør, og hadde lenge siklet på OTL.
    Som jeg nevnte ovenfor, har jeg ikke delefilter ennå, så inntil videre kjører jeg på den største av Småingene - sist den med FE166 i BR. Selvfølgelig begrenser dette alt, men jeg har ingen problemer med å høre at det har skjedd en masse.

    Instrumenter og stemmer har fått en masse attakk, instrumenter blir fullstendig separert og plasseringen derfor millimeterpresis. Presenceområdet er helt nydelig og toppen er fullstendig uanstrengt. På noen piano-opptak kan enkelte toner (tipper rundt 1kHz) virke hårde og påtrengende, men jeg kan ikke frita Fostexene fra å være skyld i dette. Når andre høyttalere kommer i drift sammen med resten av systemet, vil mesteparten av dette være borte.

    Dette har virkelig vært et digert sprang for meg, og nærmere ekstase har jeg aldri vært. Jeg kan helt klart forestille meg hvordan fortsettelsen blir.

    Underveis plukka jeg fram den ene gamle skiva etter den andre (FLAC, riktignok) - var til og med innom Strawbs fra syttitallet. Alt hørtes fullstendig forskjellig og de gode opptakene way bedre nå enn på noe annet jeg har hatt innenfor veggene tidligere. Dårlige opptak lider dessverre motsatt sjebne

    Jeg kan heller ikke la være å bli imponert over disse små Fostexene og også alle de mindre i denne serien. Disse høyttalerne er virkelig oppskriften på hvordan vri godlyd ut av et stramt budsjett. Men de må ha påfyll i bassen.

    OTL-en kjører 4W klasse A og det blir i knappeste laget for tungdrevne system, men til Småingene og slik jeg skal bruke den, enten i toppen eller mellomtonen, holder den i massevis.

    Eneste skår i gleden, er at OTL-en innimellom skraper i venstre kanal når den blir varm, så den må inn til ettersyn i morgen.

    Detta blei dritbra så langt - meget fornøyd.

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ja. ....
    Hadde laget prøvekasser for 2.1-forsterkeren og daytonbassen og skulle fint og flott legge bassen på plass i hullet og så datt den tvers gjennom baffelen og inn i kassen. Hullet var blitt akkurat like stort bassen. Og da er det på’n igjen. Det kribla i magan.
    Ja, ja.

    Her er tegningen av 2.1-sentralen:
    Småingsub_2.1.jpg

    God påske.
    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Beste påsken ever – utenom den i -81, men det kan jeg ikke skrive om her.

    Svigermor er på besøk og jeg er automatisk innvillget ubegrenset med kvalitetstid på loftet.

    Fikk først tettet flausen med en like flau sponplatebit fra ei dompa Ikeahylle og vips, så er man helt Tore igjen. Med fare for å bli stemplet som en skikkelig low-fi-dude stormet jeg likevel ufortrødent videre og stappa kassen full av kløstoff og fikk montert både bass og amp, laget noen passende ledningsstumper og fikk fyrt dyret.

    Jeg må være en enkel sjel, for jeg lar meg imponere av dette også. Skulle på en måte ønske at jeg kunne skrive det motsatte selv om jeg egentlig ikke skulle ønske det. Paraonid? Jeg?

    Den største dumheten man kan gjøre, er ikke å prøve det som jeg prøver, men å skrive om det. Men jeg kan rett og slett ikke la være å skryte av Småingene sammen med bassen. Alle Småingene. Eneste tweak er en vaskeklut mellom gulvet og kassen.

    Underveis gjorde jeg også noen bytter mellom Squeezeboxen og Transporteren for å danne meg en mening om hvor godt komboen definerer kildematerialet. Jeg er tilfredstillet her også.

    Men for å redde ærea må jeg ile til å si at da jeg koblet over, og spilte på godsakene mine, er jeg ikke tvil om hvilken verden jeg helst vil tilhøre. Når det er sagt, vil jeg likevel avslutte med å anbefale alle å leke seg litt med slike primitive saker. En skikkelig trøkk i trynet.

    1.jpg


    2.jpg


    3.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    @Heimdall:
    Har du husarrest, du óg?
    Hvordan går det med Peaveyen - har du koblet?

    Ang. påsken 81 - jeg er en gift mann nå som prøver å bygge opp ettermælet, men vi hadde det grusomt artig og hadde over fem liter heimbrent igjen da påska var over. Skal lage åkle med hele historia sydd i korssting når jeg blir pensjonist.

    BB
     
    Sist redigert:

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    He he, høres ut som en skikkelig historie:D

    Jeg straffes verre enn jesus og er på sjøen i påska. Jøss for en pinsle.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Du skal ikke klage om du ikke har ankervakt i gummibåten.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    ELLIPSENE

    Jeg HAR en plan. Planen er å gjøre det jeg har lyst til og akkurat nå har jeg lyst til å gjøre noe med høyttalerne som henger i taket. De skal ned. Men ny lyd kommer opp.

    Opphenget blir forandret etterhvert – til et mindre klumpete og voldsomt, men jeg beholder snurrefunksjonen.

    Flere elementer i hver plate og større plater med elliptisk form kommer. Å montere et element midt i en rund flate er det absolutt verste man kan gjøre lydmessig bla pga peaker. Asymetrisk plassering opphever dette og det oppnår jeg greit ved å lage en elliptisk form når jeg ikke vil ha firkantede plater.

    Størrelsen på platene som kommer opp nå, er ikke stor nok til å få et ideellt lydtrykk i hele frekvensspekteret, men det skal forskes intensivt på tuter (asymmetriske) på baksiden for å øke lengden mellom for- og bakside. Dette vil opheve noe av kansellerigen og resten blir ordnet med lurium. I tillegg er jo akryl på seidene en kjent løsning. Det vil bli tatt høyde for dette i prosjektet.

    Alle platene får større tykkelse i sin endelige form enn i dette testoppsettet som blir laget av 19mm MDF fra kurant tilgang. Disse vil imidlertid inngå i ”det endelige design”, eller som ungene sier, ”det elendige design”. Ingenting kastes. Forsiden vil få dobbel tykkelse og bli avrundet så mye jeg orker og bli lakkert i en hipp farge. Baksiden vil bli rundt 19 mm og bli fargelagt i kjedelig sort farge. Denne skal skrus fast til forplaten og også tjene som klemanordning for elementene som kommer til å bli lagt mellom forholdsvis myke pakninger. Jeg vil også forsøke å gjøre all innvendig ledningsføring helt usynlig.

    Tilkoblingene for hver elementgruppe blir separert slik at det er enkelt å dele lyden før de når baflene. Dette gjør det mulig å kjøre både aktiv og passiv deling. Siden jeg allerede har kjipt tynn sølvtråd, hul hyssing og teflonstrømpe (vetdetLMC!) liggende og ønsker en så liten pluggløsning som mulig velger jeg å gå for mini-XLR.
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    To elementer
    Her bruker jeg mitt favorittoppsett – Lowther DX65 i toppen og Supravox 215 EXC. Lowtheren skal arbeide fra 7 til 12 KHz og oppover og nedtones en del. Steilhet, karakteristikk osv får vi ta tak i etterhvert.

    Lowther DX65.jpg


    Supravox 215 EXC.jpg




    Tre elementer
    Philips 9710 kjøpt en tid tilbake. De er slitne på overflaten og vil få seg en liten refurbish Skal også farge opp menbranene og er litt i villrede med hva. Tips mottas med takk. På tross av at enkelte profilerte guruer mener disse har utspilt sin rolle (kanskje med snev av riktighet?) gir de meg i bøtter og spann og med trecobbelt membranareal vil de også levere et stykke ned i bakken – nok til at subbene i veggene får tak i resten. Som nevnt før, er det dette elementet Seas handlet på Ebay da de skulle utvikle Exotic F8.

    Philips 9710.jpg


    Seas Exotic F8.jpg





    Fem elementer
    En Lowther DX55 og fire Seas FA22. Seasen går jeg ut ifra er en billig spin-off fra Exoticen. Billig fordi det også leverer gromlyd rett ut av eska. Svingspolen kan vandre 6mm og samlet membranareal fra fire stk blir omtrent på størrelse med en femtentommer.

    Lowther DX55.jpg


    Seas FA22.jpg


    BB
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    hva er egentlig fordelen med å pøse på med flere fulltoner i forhold til to-elementers varianten?
    mer trykk og høyere volum?

    vil ikke de ulike fulltonene som f.eks DX55 og seas FA22 "krangle" med hverandre hvis begge prøver å spille hele spekteret?
    ville det ikke vært bedre å kjøre f.eks DX55 og fire bassmellomtoner?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jeg kommer definitivt til å dele!
    Slik jeg kjører i dag, lar jeg Supravoxen spille helt fritt (bandpass) og har lagt inn en 1. ordens highpass rundt 7k for DX65. Det har ikke blitt riktig med alt for kraftig betoning i høyere mellomtone og i tillegg er systemet alt for bydende i toppen. Men som sagt - dette var (ble det, i alle fall etterhvert) ene og alene et testoppsett som har gitt meg et grep om hva jeg egentlig vil og om jeg vil fortsette med OB. Jeg liker ikke uttrykket fulltoner - det er svært få elementer som kan være sk fulltoner og jeg vet om..... ingen. Definitivt er ingen av mine det. Alle Lowtherne jeg bruker nå, bruker jeg i diskanten.

    @Første spørsmålet ditt
    Seas/Lowther: Jeg har også hatt lyst til å prøve ut en OB-array og da blir det for dyrt (som du sier selv) å pøse på med Field-coiler. Men jeg er også ute etter autoritet i mellomtoneområdet - det området jeg sliter mest med å like. I tillegg er jeg (ganske) sikker på at disse vil kunne leve sitt eget liv uten sub bedre enn toveisen. Men ikke helt - den må også ha hjelp - eventually.
    Arraywish: Supravox har to fine ferritt-elementer - 135 og 165LB - og her kan man pøse på.

    Philips: Disse er mest et forsøk. De må ha basstøtte og jeg er spent på om plystretutene gjør det hele uutholdelig etterhvert. Vi får se - om de gjør det, blir de til små krukker for Daffodiller - tutene altså.

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    I går kveld kontaktet jeg mine ånder og gjorde meg så unseelig jeg kunne i håp om å bli hørt. Jeg kontaktet til og med to ånder og begge hørte meg. Så i formiddag var det bare å møte opp for salvelse. Den ene salvet meg tre akrylplater jeg kan merke og frese etter og den andre kom til og med hjem til meg (hvor han også for øvrig også bor) med deilig finert MDF og jeg kunne si:
    Min sønn, du er meg til stor glede. En stor takk til akrylånden også.

    Snart skal det spikres og bankes.

    1.jpg


    2.jpg


    3.jpg


    4.jpg


    5.jpg


    6.jpg


    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Skal du bruke kopifres med kulelager?
    (stavekontrollen ville skrive kulemager) ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tøffe saker, og du er hårreisende effektiv!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    @HEL: Ja, bruker et 22mm kulelager og skrur nedenfra og oppover i øverste kulehalvdel.
    @RoDa: Luregutten - RoDa vet at det er det eneste jeg mangler- hår, altså.
    Jeg er den eneste her på forumet som har avatar som likner seg selv.
    @ePi: Impregnert?

    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, det var jeg som skrev hårreisende og det tenkte jeg mens jeg skrev.....
    "Håret" mitt egner seg svært dårlig til å verken reise seg eller få bakoversveis, hehe!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jeg har gjennomskuet deg for lenge siden. Du har en ond manns tankesett. (Smilefjes)
    BB
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    996
    BBBJ skrev:
    @ePi: Impregnert?
    Impregnert og fascinert over teknikk og ikke minst muligheter. Har liknende (papir)skisser i drodleskuffen, moro å se noe oversatt til virkelighet. Kanskje godt de er svindyre så ikke man får mer å bruke penger på... :p
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Blir fort sånn når man er unnfanget på yttersia, født i nordavind og oppvokst i skyggenes dal en halv kilometer fra helvete. Så avsides at vi måtte ha parabolantenne for å få inn snøen på TVn....

    Djeveltøffe føtter du har designet, forresten! Så dem hos acrylånden her om dagen! Imponert :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    @ePi:
    Nnnnnja - de er egentlig ikke så dyre på "entrynivå" - det handler mye om å ville - samt det å ha tålmodighet til å prioritere til man får råd.
    Her er en populær luring:
    Store
    De aller billigste lager ikke støttestrukturer og har ikke slik overflate som den lenger opp men er en god start. Men først må man beherske å modellere i 3D....
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    @RoDa.
    Vi snakker om samme "Yttersia"?

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Når musene er borte, danser monsen på bordet....

    7.jpg


    8.jpg


    9.jpg


    10.jpg


    11.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Surfbrett i kryssfinér! Lekkert :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Grovskjærer du med vippesaga og tar det siste med kopifresen mot akrylmalen?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Sørfebrætt med håll førr påhængera.

    Er litt oppjaga i dag. Dette var dritartig, Holdt på å demontere overfresen fra Klasern til 60 Nudler men måtte bruke den til dette. Ordentlig drittmaskin, men den gjorde nytta - og spesielt med GDS-hulljiggen som fotplate påmontert.

    Reneste CNC, men så har jo Dodraugen gjort en god jobb med malene fra før av - etter var det Akrylånden?

    Hellt riktig, HEL - nå skal du se:

    21.jpg


    22.jpg


    23.jpg


    24.jpg


    25.jpg


    26.jpg


    27.jpg


    28.jpg


    29.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nytt påfyll. Så langt rakk jeg før mørtna kom. Skal se om Lowther/Supravoxen blir montert etterhvert.

    30.jpg


    31.jpg


    32.jpg


    33.jpg


    34.jpg


    35.jpg


    36.jpg


    37.jpg


    38.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Da er greiene i toveisene montert og prøvespilt så vidt. Annet lydbilde – det virker som at toppen har falt mer til ro og umiddelbart syntes det som at litt av ambiencen er blitt borte.

    Det gjenstår å lage en anordning for å finne den riktige vertilkale vinklingen, så når dette er på plass, tror jeg åpenheten også kommer hjem igjen.


    41.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Takk, permorten.
    Jeg har hatt oppe en av de store baflene. Denne såg ikke ut i det hele tatt. Jeg ble faktisk skikkelig kvalm mens armodet sank innover meg i grålysninga. Alt er demontert og pakket innn igjen. Baflene går rett i søpla. Stort, fint og detaljert lydbilde, men altså kvalmt stygt å se på. Ellipser er no' dritt.
    God natt.
    BB
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Uffda, kan det være en lang dags sjauing av hifi som spiller deg et puss ? Kjedelig med sånne aha opplevelser.

    mvh
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Neida - ikkeno' puss. Klar tale. Såg ut som Barbapappa. Og så svær, da gitt. Ekkel.

    Heretter blir det så slankt og tynt som det går an. Nå har jeg jo en masse FA22 jeg må få brukt til noe. De spilte flott i OB, så det prinsippet ønsker jeg ikke å forlate. Har fire Seas L22RN4X/P som kanskje kunne brukes sammen med fire FA i en BR/OB-kombo?

    Men dagen var langt fra bortkastet. Det var dritartig å snekre igjen, men har nok litt etterslukking i morgen tidlig. Det såg ut som at det hadde snødd jord!

    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det var jo dumt. Hva med et par MLTL av et par SEAS fulltoner?

    Har oppskriften som jeg har som notat på iphonen he he.

    cut&paste:


    SEAS FA22 MLTL med hjelp fra Bob Brines og Norcad endret en del av HEL på bakgrunn av testing, lytting og flaks:


    80 liter, port foran ø10x17cm, spiller ned til 30-35hz med en liten festkul litt lenger opp som faktisk passer veldig bra.


    Filter:
    BSC: 1,2 mH & 8,2 ohm parallelt
    SUG: 0,68 mH + 4,7 ohm + 3,9 uF serie
    IMP.K: 8,2 ohm + 10uF serie


    Innvendige mål:
    Høyde 114,5cm
    Fra senter driver til topp 28,5 cm
    Fra senter bassport til bunn 18 cm
    Innvendig bredde 20-22cm etter smak og tilpass dybden slik at volum blir 80 liter
    Minst en avstivning ca 50 cm ovenfra


    Demping:
    Ull etc i øvre halvdel
    Asfalt på veggene
    Filt i bånn
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Snille Mann - dataene er lagret.
    Men jeg har ikke helt lyst til å forlate OB og ståltrådene mine. Har vært oppe å hørt på de minst stygge eggene, og jeg får godvibbene, så vi må finne på noe. Kanskje lager jeg en form og støper meg noen nye, videre Smultringer i betong. Med buede, halvsirklede vinger av noe annet på baksiden.
    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn