Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Bygdøy en varm og vindfull junidag
    En heldig mann på Bygdøy hadde ytterst fornemt besøk i ettermiddag - ikke av kongen eller dattera, men av OB-BB som hadde fått tildelt dagens morsomste oppgave.

Mannen med det voldsomme suget etter JBL-antikviteter hadde grint seg til et sett Aquarius (IV, tror jeg) eller S109 003, om man vil. Et on’kli gufs fra syttitallet, rundtstrålende bassmellomtone og bakovervendt diskant med tutplate for spredning utover i stedet for rett bakover.

Jeg husker denne godt fra Kaptein Miki-brosjyren fra Neby der jeg også for første gang såg Paragon. Tro brosjyren ble bladd og siklet i filler for jeg finner den ikke igjen - og Aquariusen var absolutt en av de fineste. I dag var den like gild der den stod i sin hvite prakt, men det var ikke slik Mannen ville ha den. Han (Mannen) er besatt av treverk og hadde kjøpt inn strykefinér fra England og øl til håndtverkeren.

I forkant var tårna demontert, kassene sparklet og sandet så det var bare å gyve løs på moroa.

20 JBL S109 003.jpg

Etter å ha kappet finérarkene og komponert etter mønster såg det slik ut

21 JBL S109 003.jpg

Strykejern kan bortsett fra å banke Henne med, brukes til dette

22 JBL S109 003.jpg

Trimming av overskytende finér

23 JBL S109 003.jpg

Ny og gammel finish

24 JBL S109 003.jpg

Nærbilde av ny og gammel finish

25  JBL S109 003.jpg

Bilde av trebildet – sortert slik at mønstrene er akkurat slik vi ville det

26 JBL S109 003.jpg

- og det forvinner bakover og inn i evigheten

27 JBL S109 003.jpg

Nå skal mannen kose seg videre med egen hånd – pusse, pusse, pusse, olje, oljepusse, tørke av, olje oljepusse og tørke av til slutt. Forhåpentligvis får jeg se og høre de etter at de etterhvert - er nemlig ikke så lite spent på hvordan lyden høres ut etter at den er presset ut av den smale spalten....

BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.977
    Torget vurderinger
    23
    Et morsomt stykke uvanlig JBL historie det der! Kan ikke huske å ha sett et slikt par noen gang. JBL lagde mye uvanlig og morsom design på den tiden. Flott arbeidr, OB!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluket
    Steike - oppe for to timer siden!
    - hadde du hardingfele på øret i går kveld eller er du oppe og tar deg av morrabaksten så tidlig?
    Jeg bruker også sette surdeig utpå kvelden, og da hender titt og annen at hevinga kommer ut av kontroll.

Ja, artige og dritstilige saker - stilstudie med footprint på 254x254 mm.
    Kabinettne er laget i kryssfinér.

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.977
    Torget vurderinger
    23
    Dette må være et slags tidlig "lifestyle" produkt fra før begrepet ble polularisert! Sluttresultatet blir nok bra, og vil sikkert kunne konkurrere med skipsplanken i det vordende og verdige hjem!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ja utrolig kule og fineringen var et realt ansiktsløft

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.977
    Torget vurderinger
    23
    BTW, er det LED eller halogen..? ;)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    LED ... - den var til LMC, eller... - henger som alltid, aldri med?
    BB

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    pullerter er runde for å ikke slite over trossene ?
    landkrabbe :cool:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Enig med du i det!
    Han blir ikke aldri noe annet enn en Fokkesluk!

-og kred til deg, Suket - godt å få kilt skallen iblant.
    Som du har skjønt, så skal det ikke så mye til før det kommer en liten munnfis herfra.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Kokkelering av kabler er snart ferdig!
    10 nettledninger ferdige i går.

28.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Loftet - et steg til på veien....

Transporteren byttet ut til fordel for Electrocompaniet ECM-1.

29.jpg

30.jpg

31.jpg

Trodde jeg skulle klare meg uten CD-spiller nå som det meste av musikk ligger på NAS. Men det er rart med det - finner liksom ikke helt roen når så mye musikk er tilgjengelig uten å røyse seg fra knirkestolen. Tror det bare er å innse at en må ha en eller annen slags tvangstrøye for å finne den. Slowfood - Slowmusic - er det noe der? Bare å innse at en ikke er helt hjemme igjen før selveste grammofonen er på plass igjen.

Ser derfor at et Lenco drivverk skal plinthes og at det skal spares til en ny arm og PU og at en multitaskings-DAC også må i samme kurven fordi strømmings-PC skal også ferdigstilles. Mye her jeg ikke aner mange dritter om.

Deilig å ha en livslang hobby, dere - hvem bryr seg om damer, sigaretter, alkohol og snuskeblad?

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.977
    Torget vurderinger
    23
    Som alltid oppviser du en formidabel evne til å tenke INNI boksen! Det finnes nemlig "pullerter" som er firkantet; bruken er uviss men de sees gjerne i hager, og ofte har de lys montert inn...

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ikke så langt fra sannheten
    - nærmere enn du kunne ane faktisk, for nå skal GærneOdd putte trådlø-amp inni disse!
    JBL Aqwireless!
    BB

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Som alltid oppviser du en formidabel evne til å tenke INNI boksen! Det finnes nemlig "pullerter" som er firkantet; bruken er uviss men de sees gjerne i hager, og ofte har de lys montert inn...
    pullerter er forbundet med sjøen og ikke hager på Høybråten, landkrabbe

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HR;
    Vi må ikke glemme Odd - han har kjøpt inn verdens beste finér som er så gildt at jeg kunne ha kledd min svigermor i det
    - og så er han tilogmed en djevel på å traktere omreisende geseller med gjæret leskevann og grønne vekster i glassbolle.

Artig forresten, å se en så rolig og behersket mann nesten danse etterhvert som han øynet miraklet....
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Helgas våte drømmer - løp og kjøp, den som har en pullert eller for den saks skyld, en fokkeslusk i magen.

Stort penere, i alle fall med med motor i ræven, blir det ikke:

Koselig skøyte/turbåt til salgs -

I tillegg ligger denne ut for salg nå (glem at maksnattetemp til nå i juni ikke har vært over ti grader):
    Selger kyst-perle på Senja -Folkebladet.no
    Edit; Sorry - ser nå at dette var nå, men i fjor...
    BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.977
    Torget vurderinger
    23
    En perfekt kombinasjon det der, OB - til en pris av en halv hybel her i byen!! Fantastisk eiendom.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    cyber;
    Takk til oss fra deg - bildene yter nok ikke greia full rettferdighet. Den lettskremte Bygdøybuen valgte å holde seg unna det gode blitzlyset ute i går ettermiddag - regner med at han langer over noen bedre bilder i løpet av dagen. De låt visst ikke så allerværst heller - tror mannen var litt impregnert.

Ja, de ble fine og det var artig å fikle med disse siden dette var en våt drøm helt fra før jeg ante hvorfor det ble vått.
    Aquarius-serien fra JBL var spenstige design. Må si jeg blir mer og mer imponert over det disse amerikanosene har syslet med. Det begynner å gå opp for meg hvor mye Gamle-James har betydd for at vi har det sånn som vi har det i dag.

Tenkte et øyeblikk - og streifes dessverre rett så det av tanken som ikke vil forsvinne - på å lage en klone, men føler det ville være å spotte JBL.
    Sjekk ut Aquarius-modellene!

Sluket;
    Ja, for halve prisen får man både hus, sjå og skute.
    Vi flytter konene våre sammen i et hus, selger det andre og flytter oppover med lomme full av ståler masse brennevin i sekken, que?

BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.977
    Torget vurderinger
    23
    Plan! :cool: Et tankekors at dersom vi solgte husene våre her nede og kjøpte en slik eiendom pluss båt der oppe, så kunne vi levd happily ever after uten å løfte for mange fingre..

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    livskvaliteten hadde steget i takt med positiv saldo på kontoen :cool:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Det blæs en sur vind der óg, men står man de sureste dagene av, og klarer å senke skuldrene ned til omtrentlig hoftehøyde, er det for meg i alle fall, den allerbeste planen. Og den er reell, må jeg innrømme.

Lofoten er heller ikke å kimse av

Lofoten 1.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HR;
    Listerskøyta har nydelige linjer - flotte proporsjoner fra baug til hekk (fikk dere med dere disse uttrykkene, kjølhalte landkrabber?).
    Det derre med seil er jeg litt skeptisk til - krysse, slå og fokke er ikke min sterke side - og så kan den jo plutselig trille rundt!

Båten i går - den jeg linket til på 36 fot - er fin størrelse for et forelsket par, men 46, som den Listerskøyta, gjør båten beboelig selv med familien og suspekte venner på besøk. Og så går det jo lettere an å lage morsomme lydløsninger i hulrom omkring.

madman;
    Det derre er den perfekte båten for rikinger. Fantastisk praktisk praktisk og romslig, tenker jeg med en gang - og en flott uteplass bak.
    Den hadde garantert Henne likt, men tør ikke vise den til henne.
    Hvor mye suppe bruker den i timen i behagelig fart?

BB

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Ny Grand Banks er nok for rike rikinger men når den har blitt 25 år er det ikke så gæli. Brenner ca. 8 l/t ved 8 kn. Maxer på 10 kn.
    -m

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sommerferiesyssel
    For varmt og bright til å henge på veggen med malingsbøtta - fant derfor fram noe som trenger Love and Attention - kassene til de to totusenwatterne i opaque akryl som skal få seg noen lag med spray.

Dette er den verste delen av dette prosjektet - det å bearbeide fin og glatt akryl er for så vidt greit. Men det å oversprøyte denne med farge er en annen greie siden jeg ikke helt greier å bestemme meg for farge.

Rødt hadde vært fint, andre farge også - men som vanlig feiger jeg ut og går for sort matt foreløpig. Kassene er imidlertid laget slik at forsterkermodulene kan trekkes ut av kassen som en skuff og da er det ikke rare øvelsen å oversprute på nytt. Samtidig får jeg en idé om jeg vil beholde fargen. Uansett så kommer det Nextel på disse - i en av de fargene jeg har liggende så snart jeg får summet meg til en spruteboks.

Akryl er fint å male/lakke - spesielt fint blir det hvis man maler innsiden av klar skryl. Da kan men bruke pensel, rulle eller sprøyte - det spiller ingen rolle - superfint blir det uansett bare man ikke er gjerrig med gugga. Skal man fargelegge på utsiden, har man ikke noe valg eter min mening - da sprøyter man. Penselstrøk er flott men gjør seg etter min mening best på større saker som møbler, lister og vegger - ikke på et sånt sterilt og jålete apparatur som dette.

Når høna er borte, danser musa på bordet - Henne er mao ute og tjener penger og jeg må stå på som faen nå for å redde meg unna denne rotekrisa - bare se...

Kantfresing og sliping

32 Fresing Sliping.jpg

Det snør, det snør på Skedsmokorset

33 Det snør, det snør.jpg

Vask i vask

34 Vask i Vask.jpg

Oppstilling for lakkering

35 Oppstilling for lakkering 1.jpg

35 Oppstilling for lakkering 2.jpg

35 Oppstilling for lakkering 3.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fuglekasser - det har du rett i - artig!
    Du er en Spøkefugl , du Leif!
    BB

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    at de stod på pinne i hagen hjalp på fantasien :cool:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Her går det faen meg unna - Live from Korset;

Den første har fått førstestrøket mens den andre tørker av seg

36 Svarttrost og hvittrost.jpg

37 Første strøk.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Leif;
    Ikke dra igang noe nå...
    For det første er dette en anstendig tråd og for det andre passer det seg ikke for den som har ordnede familiære styrkeforhold, å hovere over andres mismot og bunnløse tøffelhet.

BB

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    så kommer det en skuff på slider med ampene på?
    skal du ha plugger til alle inn og utganger da, så du kan løsne det helt?
    mvh
    Leif

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn