Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ja, eneste forbindelse skuffen får med karosseriet er en ledning fram til LEDen i logoen i frontplata.
    På undersiden blir den også helt slett (se de runde ventileringshullene på bildet), unntatt beina, da - ingen synlige skruehoder.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.767
    Torget vurderinger
    23
    Loftet - en Tupperware byggedåd

Er det halogen eller LED? ;) ;) ;)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    E tog denn!
    Sluket har fått gått snurren av underboksa, ser jeg.
    Godt at blodet har flyttet seg oppover igjen etternattas strabaser.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.767
    Torget vurderinger
    23
    Blir nok fine disse, OB, en god eksersis i design og materialbearbeiding også. Men de ser store ut - er de egentlig det? Eller er det fordi formatet er så annerledes enn det man forventer på en forsterker? Fin logo BTW.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Siste bildene for i dag.
    Telefonbilder er et helvete - tenkte jeg skulle ta fram fyllarefleksen men batteri var utladet, minnekort manglet og linsa aner jeg ikke hvor er. Har bestilt meg et nytt objektiv - sorry for all ugagn, men nå blir det kakken bedre - håper jeg.

Ikke allverdens lysstyrke men VR kompenserer for to-tre blendersteg.

Nikon 55-200mm VR.gif

Her er de siste bildene for i dag - kassene er hjemme igjen......

39 Front.jpg

40 Bak 1.jpg

41 Bak 2.jpg

Nå må det ryddes, men først må jeg enda en gang takke for fresehjelp fra Den Usynlige og Unevnelige.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    En kom på døra - den andre i Frankrike ennå.

Eighteen 21W1400 1.jpg

Eighteen 21W1400 2.jpg

Den lille er en Alpha 15A,

Jeg har en utfordring i å få plassert disse i kneveggen - lysåpninng mellom stendere blir som ventet for liten og da ser det ut som at den beste løsningen blir å fóre ut veggen med fem-seks tommer. Det blir fint - ikkeno' å bekymre seg over, selv om rommet mister en halv kvadrat - tenker jeg direkte til Henne.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ja, jeg er notorisk Hermegås.
    Mye her hjemme som har vært hjemme hos deg - på tide at dette får et gjensyn med deg?

Men jeg følger en plan som en annen kjenning har lagt - simple as that!

Den lange reisen er å skaffe tilveie det som trengs underveis, men den lengste er nok å gruble ut løsningene disse krever slik at summasumariumet blir spiselig for Henne også. Noen må trå med varsomme skritt og viske ut sporene med en blaholdig bjørkekvist mens andre derimot, nærmest oppildnes til ugagn........

Status per nå, er at kommer i mål med å lage et rom med både bilde og lyd. Bortsett fra litt pyntesaker i hjørnene, blir det kun to korte sofaer og et salongbord som tar gulvplass. All elektronikk blir stakket vekk og anonymisert - helt etter boka. Men det beste av alt er at jeg har fått avverget vevstol- eller harpekjøpet som var varslet.

Fred være med oss!

BB

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.750
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ha ha
    det gjelder å være på vakt ovf alle mulig påfunn fra våre "bedre halvdeler"
    kona ville overta rommet etter eldstemann og flytte ned skrivebordet fra messaninen, slik at hun fikk sitt eget "kontor"
    jeg sa det er greit, men jeg kan vel få den lille veggen bak døra(der Skramstad subben står)
    den er følgelig større enn den ser ut......:cool:
    joda det syntes hun var greit, slik at jeg slipper å ha plater på gulvet og i kartonger, men kan sette opp 1,5 løpemeter med platehyller fra gulv til tak
    i går ymtet jeg frempå at det kunne jo vært et fint sted å ha ultralydvaskeren, siden det stod en del plater der likevel og da slipper vi bråket og sølet i stua
    hmmmm ...joda det syntes hun hørtes rimelig ut.....
    og det syntes jo seff jeg og....

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.750
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    tenkte kanskje det hadde vært en fin plass for en tape samling :rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Du beholder koolen hele veien....
    Du har ikke tilfeldigvis plass for en vevstol eller harpe oppe på messaninen
    - pluss en stykk Henne - betaler godt!?
    BB

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.750
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    vet ikke hva som skjedde men innlegg 2090 var liksom svar på innlegg 2091!? :confused:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Trylle, trylle - kanskje det har skjedd en tankeoverføring
    - at du visste hva du skulle svare på før det ble spurt??
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluket;
    Har oversett deg - lover at det ikke skal skje atter en gang.
    Takk og takk - skryt mottas med stor iver.

Disse to viste har størrelse hxbxd: 200x200x300 - to andre størrelser er på vei; 150x150x200 og 100x100x200 - nogenlunde tilpasset de ampene vi skal teste ut. Ikke store sakene mao - men vi får se hvor mye varme som må ledes bort før vi har det endelige design.

Stor melkepakke

42.jpg

BB

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Herren på loftet

Besøk:

I går fikk jeg innpass på loftet hos den produktive BB.

Herren og jeg har tilbragt gode timer sammen før, så dette må betraktes som en second date. Første date var på nøytral grund på tur til kjelleren "perfect waterfalls" i Langesund.
    Loftet til Herren ligger nødvendigvis i høyden, så vi besluttet likegodt å involvere hele bygda noen timer til livekonsert fra Loftet.
    På programmet stod det lett oppvarming med koselig småbandjazz etterfulgt av to heftige sett progrock blandet med groovende blåsemusikk.
    Vi ville ikke la bygda miste en eneste tone, så vi åpnet vinduer i alle retninger og spilte litt ekstra høyt.
    Da klokken hadde passert ett hadde femte og siste ekstranummer fadet ut. Undertegnede som for kvelden fikk kallenavnet "16-åringen", ble geleidet ut av huset blant jublende naboer og ført til en ventende glinsende svart Toyota.

Mens gatelyktene fór forbi bilvinduet reflekterte jeg over hva jeg hadde opplevd denne kvelden:

-En vert som er så integrert i høyttalerkontruksjon at man finner spor etter høyttalerplaner hvor enn man titter under hverdagsoverflaten.
    -Et anlegg med en midbass/nedre mellomtone som insisterer så kraftig at det er der hjertet i musikken ligger, at man etterhvert begynner å nikke annerkjennende. Ja, det er visst der hjertet i musikken ligger.
    -Et lydbilde som holografisk sett er så stabilt at man opplever det som hugget i sten.
    -Et lytterom og anlegg som nekter store bølger å henge seg fast.
    -Et toppregister som gir verten bakoversveis når Jon Faddis Jon Faddis - Wikipedia, the free encyclopedia kun har satt inn 3. giret.
    -Hvorfor i HELVETE sa jeg at jeg ville ha en vaffel til(!!??) og hvordan får man Uer til å smake så godt?
    -Hvorfor har jeg ikke hørt det geniale bandet "Gentle giant" før? Bandet må jo være et av musikkhistoriens største undre.

Nei, i sum var det storartet å henge rundt loftet en kveld i OB-BBs liv.

Takk for at jeg fikk komme og takk for nydelig kaffe! Det låt FETT! Jeg kommer tilbake på konsert hos deg når som helst.

Mvh Atle

Sist redigert:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.666
    DSD hos BB!!

gleder meg til jeg får sjansen:)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Alle;
    Åpent hus her til normale tider - etter at jeg har lagt Henne, også til de mer abnorme tider. Pling på, høy som lav, hva det nå enn måtte være av.

Atle;
    Først av alt, takk for at du stakk innom og at jeg fikk meg en skikkelig guttekveld.

Vi koste oss skikkelig i varmen under taket og fikk jo kreditert hverandre for ganske ganske så mange sannheter utover i de bittesmå timene. Artig å sitte sammen med en proffing å få servert den ene medbrakte godbiten etter den andre. Det har blitt litt lytting i dag og kun halvannen gjerdemeter ble ferdigmalt.......

Uer, ja - eller AUAR som den egentlig heter - Uer - Wikipedia - må være den mest undervurderte av alt som kan svømme. Fantastisk varm som kald, røkt som saltet. Noma har neppe mikrooppvarmet fish og chips på menyen sin men det var nå det jeg hadde å by på i skumringstimen. Og så var det ganske billig siden det sikkert hadde havnet i den grønne posen i dag lkevel.

Det at gutta i Chase (kanskje) brukte magebelte er vel ikke umulig:
    https://www.youtube.com/watch?v=dBogxn5ObgA

Avslutter oppfriskninga med en link til GG som etter min mening er det største progbandet ever og som fremdeles står fjellstøtt helt på toppen uansett sjanger:
    https://www.youtube.com/watch?v=UM-yGcpaY_4

Fra høsten skal jeg sysle med sånne som deg igjen - sekstenåringer i videregående, så du får stikke oppom før skolestart og akklimatisere meg litt - hjertelig velkommen er du alltid.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Takk til Lista.
    Å bygge masse Passer som du, med en arm, er vel bra pussel, det med.

On'klie akrylkasser - mer plastikk blir det ikke.
    Men jeg liker jo å suge av eget bryst, så jeg blir jo glad for kred.

Sett mann førr længe på ræva, gror hålle fast - gammelt hjungelordtak.
    BB

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Jeg har sett`n, holdt´n og åpnet´n. Forsterkeren altså. Flotte saker...

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Loftet - et steg til på veien....

Transporteren byttet ut til fordel for Electrocompaniet ECM-1.

Vis vedlegget 267259

Vis vedlegget 267260

Vis vedlegget 267261

Trodde jeg skulle klare meg uten CD-spiller nå som det meste av musikk ligger på NAS. Men det er rart med det - finner liksom ikke helt roen når så mye musikk er tilgjengelig uten å røyse seg fra knirkestolen. Tror det bare er å innse at en må ha en eller annen slags tvangstrøye for å finne den. Slowfood - Slowmusic - er det noe der? Bare å innse at en ikke er helt hjemme igjen før selveste grammofonen er på plass igjen.

Ser derfor at et Lenco drivverk skal plinthes og at det skal spares til en ny arm og PU og at en multitaskings-DAC også må i samme kurven fordi strømmings-PC skal også ferdigstilles. Mye her jeg ikke aner mange dritter om.

Deilig å ha en livslang hobby, dere - hvem bryr seg om damer, sigaretter, alkohol og snuskeblad?

BB

Hva!!

beklager gratulerer med fin fin cd spelare.

Hmm.... til våren ser vi nok vinyl feberen bre seg på oftet også:rolleyes:

OB-OB goes analouge

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bare å ta med noe akrylkapp opp hit og kjøre et kurs, hadde vært arti å forstå seg på noen nye materialer og har god tid.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Pelle;
    OB er allerede en belastet forkortelse, OB-AnalÅge ikke det spøtt bedre - best å holde seg unna de greiene der.....

Sluket;
    RoDa må jo minst være onkelen til han med trompeten - og så har han jo tonefallet....?

HR;
    Tror jeg må hente deg hit ned - har noe skrammel liggende og nytt friskt lim grein jeg meg til sist jeg var innom gammeljobben.
    Etter ferien?

BB

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Blir mer og mer sugen på en tur snart... Og det vil skje...Men ikke noe fisk, ihvertfall ikke røykt kolje.. Etter min tid i Hæren er denslags permanent ødelagt... Hvordan ser programmet ut for de to neste ukene for deg OB ? :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HCS;
    Gjøvik er jo bare et kaffekok unna, ville de sagt i Finnmark - bortsett fra at det jo er atskillig lenger fra Gjøvik til Finnmark enn det er fra Korset til Gjøvik - så de ville de vel egentlig ikke sagt der likevel - ble vanskelig dette her......

Lyden her på loftet er vel ikke helt balansert og "riktig" stilt lenger fordi Grelv hadde noe helt annet å gjøre med da han lagde den første genetikken. Mellombassene er skiftet ut, én amp er erstattet og mye har byttet plass. Gainstruktur en ikkeeksisterende og i det digitale området settes nok prossessorene på litt av en prøve fra tid til annen. Jeg trøster meg med at dette også skal komme i ordning etterhvert.

Men jeg er litt glad i "livelyd", et strategisk valg i og med at tredje sett setter standarden - masse ratting i de to første.

Når stæsjet er på plass der det skal være til evig tid, er det vel på tide å innlemme en viss kar i kveldsbønna når jeg først har inntatt knestående foran Henne.

Fom denne helga er Henne og jeg på loffen - huset er inntatt av uvitende geseller som ikke har hatt vett nok til å la foreldrene sine være i fred på sine gamle dager. Så med mindre du kunne tenke deg å frembringe dette budskapet fra deres far midt i en fylleorgie, styrer vi kanskje mot en samling etter ferien - i begynnelsen av neste måned. Da er du hjertelig vælkømmin nårsomhelst.

Militærmaten sitter ennå i vranghalsen. Fisk er særs kjenslig for lagring - i motsetning til et kjøttstykke som bare blir bedre og bedre til det ligger der som en våt flekk. Jeg jobbet et år på fiskebruk i Gryllefjord og jeg vet akkurat hva sorts fisk som fikk adresse Indre Troms. Og man skal kjenne sin fiskehandler, spesielt om man higer etter røkt hvitfisk. Det er ofte en grunn til at den blir røkt - den har til og med kanskje vært innom betegnelsen saltfisk før det - og det igjen var etter at den ikke lenger kunne selges som fersk og nyfanget.

Du har derimot ingen unnskyldninger, du som ligger vegg-i-vegg med en av Norges beste:
    https://plus.google.com/103121383287709970618/about?gl=no&hl=no

Fikk nettopp beskjed om at delene til de tre andre ampkassene er ferdigfrest, så det blir leven og rask her i dag óg - det ornær sæ. Bilder kommer det garantert!

Sender telefonnummer og adresse på PM til deg.

BB

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.995
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg jobbet et år på fiskebruk i Gryllefjord og jeg vet akkurat hva sorts fisk som fikk adresse Indre Troms.
    Kan det være Torsken? ;D;D;D;D;D;D;D;D;D
    (Tog du an?)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    RoDa;
    Opplagt i dag unge mann?
    Mens jeg har deg på tråden (tog du an?) - hvilken størrelse brukte du på heklastrømpene rundt nettkablene dine?
    BB

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.995
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Eg var (t)rådlaus!
    Tror det var 14mm, men skal sjekke grundig sånn at svaret blir rett og ikke gjett. :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Forsterkerkassedelene og siste bassen innendørs - litt kosejobb gjenstår før montering

Oppkappede deler telefonen ikke greide å fokusere på

43 Oppkappede deler telefonen ikke greide å fokusere på.jpg

En av minsteboksene

44 En av minsteboksene.jpg

Mellomsteboksen

45 Mellomsteboksen.jpg

Boksestack

46 Boksestack.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    De siste bildene fra meg og telefonen i dag

Rengjøring før grunning

47 Rengjøring før grunning.jpg

Største

48 Største.jpg

Mellomste

49 Mellomste.jpg

Minste

50 Minste.jpg

Boksestack II

51 Boksestack II.jpg

- og ikke en eneste centimeter gjerde ble malt i dag men prylet til loftet nærmer seg innkjøring....

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Takk, Rolf.
    Forferdelig jåleri, dette her - hvor går verden når vi til og med må pynte opp ei ledning!?
    Skulle heller brukt pengene på egen kropp.
    Jeg gremmes over meg selv.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.767
    Torget vurderinger
    23
    Det har lite for seg å dolle opp sånne som oss, OB. Surrer du bladgull rundt en hjullaster blir det ingen Ferrari av det uansett!

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.995
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ikke ta dette for hardt, men jeg tror ikke de noenogseksti kronene gjør mye nytte på kroppen din.
    Denne er nok litt for trang for kabelen din, men noe ala denne i 14mm eller 16mm.
    12mm Tight Braided Pet Expandable Sleeving 26ft White | eBay
    Hvor mye skal du ha? Har noe liggende på tiloverslageret her, og prisen blir vi nok enige om. Æ og dæ ;)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluket;
    Du er i Køben nå - trodde vi kunne boltre oss i løyndom, men nei - har du hjemlengsel?
    Istedgade neste? Takk forresten for de flotteste bilder av de to viktigste fristelser i livet - båter og mat!
    Kos deg videre i Kongens by.

RoDa;
    Takk, snille mann men det går i sort i år - det siste snev av mandighet - hvitt blir litt femi for en tøffing som meg.
    Men takk skal du ha. Seksti kroner er en halvliter på Lillestrøm - ikke å kimse av.

BB

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    En kom på døra - den andre i Frankrike ennå.

Vis vedlegget 268536

Vis vedlegget 268537

Den lille er en Alpha 15A,

Jeg har en utfordring i å få plassert disse i kneveggen - lysåpninng mellom stendere blir som ventet for liten og da ser det ut som at den beste løsningen blir å fóre ut veggen med fem-seks tommer. Det blir fint - ikkeno' å bekymre seg over, selv om rommet mister en halv kvadrat - tenker jeg direkte til Henne.

BB
    Det blir greier, skal du høre. Noe slikt sammen med den tidligere omtalte mellombassen blir helt riktig. Ikke for å friste mer enn nødvendig, men en (V) manifold kunne kanskje være noe å vurdere. Selvfølgelig ligger gledesdreperen i at det trengs 2 elementer for å oppnå noen form for vibrasjonskansellering, men pytt og med tid... Er selv mer enn overbevist - og lider selvsagt ekspansjonstrang - uten at det blir for prekært da opplegget uansett virker som planlagt.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Synopsis

Hei OB

Har sortert litt tanker rundt oppsettet ditt og tenker at jeg like godt kan dele det her mens det ventes på at Brasil skal slå ut vingene. Håper det er ok.

Det er første gangen jeg har hørt et oppsett som kun består av horn (ja, jeg vet at inwall høyttalerene som spiller opp til 80hz pr definisjon ikke er horn, men på grunn av plassering og rommets utforming så kan man vel nesten kalle det det likevel?), men jeg har jo gjort opp noen tanker om det på grunn av alle fristende hornprosjekter som blir levert her på HFS. Jeg har vært mye på Lyric opp gjennom årene, så jeg har hørt det Tor har hatt innom av Avantgarde uten at det har fristet meg. JBL er også et merke jeg har sjekket ut mange modeller i fra.

Når jeg er på besøk hos folk er jeg alltid ute etter de gode opplevelsene, overaskelsene, den nye musikken og hyggelig vertskap. Som musiker har jeg jobbet hardt og intenst med både de som "straffer" seg til gode prestasjoner og de som "belønner" seg til gode prestasjoner. Begge deler funker, men jeg vet hva jeg syness er den hyggeligste formen. Kvalitetsforskjellen ligger ikke der, selv om det fort gir inntrykk av at man har mer peiling om man er flink til å påpeke det negative.

Nok om fokus, over til anlegget ditt. Jeg ønsket å begynne med platen Waltz for Debby med Gil Evans og spilte to låter derfra. Kjent opptak for meg, men først og fremst er det en av de beste platene jeg vet om. Det var ganske klart for meg allerede etter de to første låtene hvordan anlegget låt, etter det handlet det egentlig bare for meg om å lene seg tilbake å suge til seg.
    Hvordan skal jeg si det? Oppsettet ditt har evnen til å prioritere det "viktigste" i musikken. Det går ikke an å forklare, men de som forstår hva jeg snakker om forstår.
    Underveis når jeg spilte Waltz for Debby ble jeg obs på flere musikalske initiativ fra musikerene enn jeg kan minnes å ha lagt merke til før og jeg fikk fornemmelsen av å for første gang høre hva Bill Evans tenkte. For ikke å snakke om bassisten som er et vidunder. Kontrabassoloene pleier å være en slags transportetappe, hvor man ikke helt klarer å fange hva bassistene holder på med. Så ikke på loftet ditt. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har hørt slik kontrabassgengivelse før. Tørr, klangfull og tydelig med masse musikalsk initiativ. MERKVERDIG.
    Vi spilte på forskjellige filtre, men jeg vil tørre å påstå at jeg hører greit gjennom hva som er anlegget og hva som er filteret. Litt morsomt å tenke på hvor mye du har å gå på bare på filterinnstillingen.

Årsaken til at jeg ikke har falt for horn tidligere er fordi jeg opplever de som "topptunge". Bassen er jo den tregeste energien i anlegget og kanskje det mest direktive lydtrykket i konsertsalen. Da blir det fort litt feil for meg med lynhurtig topp og mellomtone horn med "treg" kasseløsning i bånn. Både før og etter besøket har jeg vært helt klar over at det ultimate hifianlegget er nødt til å være hornoppsett. Det har jeg visst siden 2005, men så er det det store men-et da. Hvor godt kan det låte i praksis i et oppsett som ikke er kompromissløst i størrelse og kostnad?
    Derfor var det gøy å få lov til å oppleve et horn som spiller fra 80 hz og oppover. I bånn snakker man om at lyden ikke er direktiv, men alle som har opplevd forskjellen av en Tuba og kontrabasstrombone vet at det spiller en rolle. Under 80hz mistenker jeg at det begynner å spille svært liten rolle hva man gjør.
    På den måten blir lyden hos deg homogen. Jeg er vant til homogen dynamisk høyttaler, som vil si at man sannsynligvis tar utgangspunktet i 60-80hz og lager en homogen lydpyramide ut av det utgangspunktet 10 tommer bassrefleks. Ditt utgangspunkt med basshornet blir noe anderledes og det høres. Ikke bare på de svære musikkpartiene, men hele tiden. I tillegg til evnen til å gjengi "tuppen" på alle tonene. Jeg har hatt en rundreise med testing av alle mulige forsterkere, dacer, kabler og bitformater for å beholde så mye av "tuppen" av tonene som mulig på mitt anlegg, men det er og blir litt småskala i forhold. Alle med litt innsikt vet at det er på "tuppene" i musikken alt skjer og det er her oppsettet ditt imponerer mest.
    At det finnes mer musikkinformasjon på platene enn jeg har hjemme (les dynamisk informasjon) er ikke lett å svelge for meg, men jeg gir det et forsøk til i et nytt rom, så får vi se hvor lenge til det dukker opp basshorn her også. Håper på en god dialog med deg om bassløsning her fremover.

Det som ikke fungerte optimalt vet jeg du har planer for om du føler behov for det så det ser jeg ingen grunn til å nevne. Hvis du fortsatt vil jeg skal komme å lage et "Atle-filter" så gjør jeg det mer enn gjerne en gang vi har mer tid.

Rommet ditt fungerer forresten kjempebra. Jeg får umiddelbar hodepine av å forsøke å visualisere i hodet hvordan lydbølgene beveger seg på loftet. Rimelig komplekst skråtak, men det spiller ingen rolle så lenge det funker. Tørr og fin bass med bassujevnheter som ikke er større enn på et godt kirkeorgel.

Nå er det fotballkamp på gang og det er kanskje like greit..

Det var en fin kveld BB, jeg koste meg.

Vi sneiks

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn