Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hei Vidar.
    Skjønte ikke helt siste innleghet ditt - havnet dette i feil tråd?
    Håpr imidlertid at du ikke blit sittende å nyse i hele ferien.
    Formaldehydet i platene kan være ganske så irriterende om du er kjenslig.
    BB

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.918
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tror den posten fra Vidar var til Extrema DIY tråden.

Mvh. Bergfinn

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Takk Bergfinn - saken er løst.
    Ellers så balanserte Vidar har nok hatt et-par avskaftetopplevelser de siste dagene - først Europrisorgien, så var det tårna.
    Håper han lander trygt og godt etterhvert.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.985
    Torget vurderinger
    23
    Back in town... by popular request?;) Har en 8" her som lengter etter deg..:cool:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Har du en ide om hvordan snarest mulig gjenforene den med Pappa?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.985
    Torget vurderinger
    23
    :cool::cool: Du får finne en åpning...

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hvis du spanderer bensinen, er du hjertelig vælkømmin hit en tur nårsomhelst - i morgen, kanskje?
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sommerrapport fra Korset:

Høsten er i anmarsj og planer for derfra og utover legges i vanvittig tempo. Agelausheta må ikke få ta overhånd, så det tenkes i krokene.

Til uka skal ElektroOdd og jeg gifte Anaview med akrylkassene. Alle deler – skruer, mutre, potmeter, brytere og kontakter er innomhus. Det eneste som gjenstår, er å lime noen greier til å holde fast ampmodulene til kassa og få slått noen høvelige gjenger i disse.

Hornsystemet på Loftet har jeg brukbar kontroll over. Det blir værende forever for jeg har aldri hatt det så artig der oppe som nå. Men slik er det ikke hver dag - noen ganger spilles vettet ut av skallen mens jeg den neste etter får det til å spille så forjævlig at lyden som slår mot en, høres som et rop fra ei halvfylt eller -tømt porselenspotte under senga.

Men som den heldige innehaver av kapabel elektronikk, er det bare å spole tilbake til dagen før.
    Jeg skjønner de som kan delefilter - at dette ikke er veien for dem - men for meg er dette manna fra himmelen. Hemmeligheten er å ha en generisk morkake å gå tilbake til når det butter imot og man ikke finner veien ut av uføret.

Noen endringer og småutskiftninger blir det dog. Pri én er å finne en diskant med litt mer sprudle i toppen enn Babycheeksa fra JBL. For ikke å bli dynga av en gærning på Jessheim med dårlig arm, så må jeg velge noe som gir over 100 dB for hver Watt.

TAD ET-703

TAD ET-703.jpg

er uten tvil det jeg hadde handlet om jeg ikke hadde vært føysen på en kjøttmiddag og et glass kjøpedrikke i ny og ne – og at Henne desverre synes det er urettferdig om hun ikke blir traktert med det samme simultant.

På en av de utallige utenbygdsreisene i løpet av året, dumpet jeg borti noen flate, høye greier fra Serbia som låter gull -
    Raal Lazy Ribbon

Raal Lazy Ribbon.JPG

skal derfor få prøve seg mot storhorna. Et issue kan bli at forskjellen i spredningsmønsteret mellom disse kommer til å for stort til å være stuerent, men kjenner jeg meg selv rett, tror jeg at jeg kommer til å drite i det og ha det moro likevel. Bånddiskantlyd er ikke det verste man kan ha...

4360-horna er noen ordentlige sjarmtroll – litt skarpe i kantene blir de dog med standard-titan-2446-driverne i rommet vårt. Den snille julenissen i Drøbak har heldigvis pushet på meg et sett med Aquaplas-membraner som skal tøyle litt av dette. Tutene er imidlertid laget i glassfiber, og jeg og flere med meg mistenker at dette er opphav til noen uønskede utklinginger som henger litt for lenge igjen i støpemassen.

Treatet er vanligvis å coate horna på baksiden, men omsetteligheten minskes antakelig av dette.
    Alternativet er å spikke noen nye, så i stedet for de to kubbestolene som låg i løypa, blir det kanskje verdens første 4360 i treverk - men dette blir nok pri to eller tre eller fire. Inntil videre får disse duge som de er...

Slik blir Raalene seende ut inni JBL-horna - litt skygging blir det, men spissing på baksiden av klossen burde duge.

Hønn.jpg

Flere feil følger.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hornoppsettet nærmer seg mao slutten. De små endringene og det å ta fram akseptabel finish er siste etappe.

Nye oppsett

Et fett og frittstående mangeveis system med både relativt stor lyd og både relativt høy følsomhet der man må og får teste ut saker og ting underveis, gir godt stimuli for knollen.

For en tid siden ervervet jeg meg et par Altec 604 og jeg har fra før av også Lowther DX55 og DX65 samt Supravox 215 EXC i mitt eie. Nyeste skudd på mellomtonestammen er EMS LB7 og LB8. Etterhvert som at erkjennelsen av at disse perlene alt for sjelden blir brukt har seget inn, har jeg forsøkt å tynne litt ut, men uten overvettes hell.

Jeg har allerede to stykk Aurum Cantus G3 fra gamle dager og i disse dager går det avgårde en bestilling på et par Raal DIPOLE 140-15D AMT til dette prosjektet. Dette kommer til å utgjøre toppen dette systemet. De to Lazyene (også med AMT) nevnt tidligere kan også inngå i en sånn lekeløsning.

Så nå sitter jeg altså her/ kommer til å bli sittende med med masse godlyd med liten spilletid. Å gi de enkelte elementene hver sin kasse, tipper jeg Henne synes er en svært så dårlig idé.

Løsningen synes nå at alle disse elementene får hver sin plate og at disse utformes slik at de kan stables oppå hverandre etter behov, sinnsstemning eller bare rett og slett for å ha det gøy sammen med gode venner. I tillegg kan platene ha en anordning slik at man superenkelt kan hekte på et adekvat kassevolum for å lære enda mer eller ha det enda gøyere.

Jeg satser på å teste ut to Ripol-løsninger - én med doble 21-tommere på hver side og én med 18 tommere - begge med elementer fra Eighteen Sound.

Ripoler er upløyd mark for undertegnede – aner egentlig ingenting om disse bortsett fra at jeg vet at de kan låte grisetøft. Hvordan man får det til å låte grisetøft vites dog ikke, så her må det også forskes - derfor må det lages kasseanordninger med mulighet for å endre åpninger både foran og bak i samband med målinger og gehør.

Måling er for så vidt greit, men å tolke greiene er en annen skål. Dette, sammen med bedre å forstå og bruke mekanismene i miniDSP-en (eller en annen XO/DSP-løsning) blir en superbratt kurve, så er det noen som vil melde seg på og lage en kolokviegruppe til felles glede og nytte, er det bare å sende en PM.

Flere feil følger.

BB

Sist redigert:

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Du bør jo snart høre med en forlegger om å få gitt denne prosjekttråden ut i bokform. Rikt illustrert og med plenty fotnoter.

:)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Godt å se du trapper ned på dexamfetaminen. Skjedd ubegipelig lite hos deg på flere timer. Kaffe en dag? Fremdeles ute av drift for transportering av meg, men kanskje du har bedre mulighet for denslags.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    JCP;
    Takk for ros!
    "Skedsmokorsets Store Lyge- og Virrebok"? - likevel er det artig å titte tilbake på galskapen og se at oppfatninger endrer seg underveis.
    Det artigste av dette igjen, er å tenke på alle luringene jeg har blitt kjent med gjennom disse to årene og hvor mye jeg har lært (tro det eller ei) ved å leke sammen med dem.

HR;
    Fikk aldri grint meg til å være med de glade gutta som dreiv med det derre - men jeg begynner å røyke igjen når jeg blir seksti!

Det har vært slappe dager - Kongsbergjazzen, Moldejazzen, Kristiansund, tre-fire dager i Sykkylven fem dager i Bergen, Seljord og Notodden (nei, ikke Bluesen, dessverre - orket rett og slett ikke mer hit og dit), så alt hadde liksom hopt seg opp så i går og dag ble det seks meter opp på vestveggen med malerkost og fikk til slutt malt den og dette faenskapet to strøk og remontert kanalplatene før morgendagens regn. Puh!

Det ble onkli' fint, så vi får samle noen av gutta og spise ei mørk kjøttgryte og drikke noe kaldt en kveld?

Terasse.jpg

Ellers så tilbakeleverte Sluket disse feriegjestene som hadde vært testet og testes her også med støtte over og under. Timeglassprinsippet - bare å snu så er to nye drivere klar for æksjen. Sjennialt?
    Lett å høre hva hønnlyd er i forhold til bafler!

EMS-OB.jpg

Det begynner å skru seg til i kalenderen fram mot nyjobben, skal avklare med Henne som disponerer bilen når den er ledig. Duger en ettermiddag eller vil du drikke morrakaffen sammen med meg?

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HR;
    Da logistikkerer vi og så sitter du og venter på trappa i finstasen når jeg kommer.

Ja, det er en litt merkelig situasjon - skal jeg organisere meg nå - før jeg starter i jobben og gå rett ut i streik eller skal jeg la være og bli sett på som en streikebryter fra dag en av?
    Som den gode proletar (les: chickenshit) jeg er, føler jeg at valget ikke er særlig vanskelig.

Vi snakkast,
    BB

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Sendte deg pm angående ripol konstruksjon. Tror jeg har ok parametere med mine elementer, men er interessert i å se videre på konseptet før jeg bygger en litt mer bling versjon. En stor del av ripolene er korreksjonskretsen for å dra ned resonanspeak og flate ut bassrespons nedover. Mellom ferieutfluktene mekker jeg på en dlcp dsp løsning, så kollokvie rundt dsp for ripol er kjærkomment!

Vedlegg

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Johan;
    Mange slags takk for info. Slike innspill er hendige. Ridtahler har nok ikke samme tilnærming til GDS som Pass og Linkwitz, noe som er fullt forståelig. Det du har gjort - å få mannen til å regne ut greiene - er helt klart den smarteste veien til målet, det er jo framdriften i prosjektet ditt et levende bevis på. Du har fått et utgangspunkt å jobbe videre med.

Spennende at Jazzmans tommelfingre stemmer greit overens med Ridtahlers matematikk (regner med at det er greit at jeg legger ut denne linken til glede for andre) Jazzman's DIY Electrostatic Loudspeaker Page: Ripole Subwoofers: . Når forskjellene ikke er for store, er utgangspunktet for litt egentrening godt nok.

Takk igjen for innspill og PM – et realt dytt i riktig retning.

BB

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.919
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tøff link. Djæveltøff link.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Herved videresendt til JoHoo - vi er som to trekkpapir, vi to...
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    RoDa;
    Trodde du var for ung til denslags!

Her er Sd-ene til Eighteen Soundene (grunnlaget for utregning av åpningene).
    Har ikke fått klarhet i alt ennå, men regner med med at frontarealet skal dobles fordi det er to elementer inn i samme volum. Må få større klarhet i dette underveis - korrigeringer mottas med takk!

AntTypeSd m2Min areal front m2Min areal 1/2 bak m2
    221LW14000,16620,10970,0416
    218LW14000,12250,08090,0306

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    I dette prosjektet ønsker jeg å holde én felles bredde for alle komponentene. At denne er "stor nok", er viktig for å kunne innlemme noe snå horn etterhvert og for å slippe vinger bakover på de åpne baflene som skal stables. Jeg har derfor valgt 550 mm bredde som synes å kunne passe greit inn, rett under det som er fysjom-grensa for mange Henner.

Elementene jeg kommer til å bruke har ganske bra x-max, er det er viktig at konene ikke smeller inni hverandre i tide og utide. Med oppsettet går dette litt på bekostning av den riktige frontåpningen på de små bassene som jeg har måttet gjøre litt større enn regelboka til Jazzman.

Utformingen jeg har tegnet nå, er mest for å få et lite grep om greia og det kan hende at elementene blir bakmontert i baflene etterhvert.
    Dette kompliserer litt - eller ganske mye, rettere sagt - så det kan hende jeg hopper over det allikavæl.

Når jeg følger matematikken, blir kassene til de små bassene litt for smale ift den etablerte "breddestandarden", men dette regner jeg men å kompensere for ved å legge på litt bredde bare i forkant.

For nå, så står denne utformingen - etterhvert så tar jeg meg videre opp til mellomtonene og utformingen av disse baflene/ventilene/kassene/horna jeg legger an til å leke med.

Foreløpige prisnippnisser:

Eighteen Ripole.jpg

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sammenstilling av byggeklossene som er med i planene - de fleste er innomhus mens noen kommer.
    Husk bare at dette ikke er endelig utforming men bare et skjema!

Tilgjengelige elementer.jpg

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Henne og jeg brukte siste feriedagen hennes til å sitte inne i regnværet - hun satt og holdt på med sitt og jeg satt og holdt på med Ripolene mine.

Ingen gratis lønsj her heller, som noen av gutta ville sagt. Masse info å høste - Linkwitz' W-profil og Ridtahlers N- og W-profil. Jeg har ennå ikke funnet den absolutte matematikken eller mjukvaran til disse konstruksjonene, men den må vel finnes et eller annet sted....?

EBP er en første greie – EBP=Fs/Qts
    EBP<50 angir muligens at elementet er best egnet i en lukket kasse, EBP>100 antyder at elementet muligens er best egnet i et ventilert system. I tillegg er det selvsagt mye annet som spiller inn, men jeg får ta det etterhvert. Så langt ser det ut som at de tenkte driverne er innenfor når det gjelder EBP i alle fall:
    EBP Eighteen Sound 21LW1400 = 119
    EBP Eighteen Sound 18LW1400 = 107

Her er et-par av linkene jeg har vært innom – noe går på det jeg holder på med nå, noe er av mer generell karakter:
    Audio Innovation - by Dan Marx www.danmarx.org
    Strassacker: Speaker Building, Components

Noen parametre ift kommende muligheter og begrensninger er etablert og skallen er dessuten litt mettet på leting og grubbelering akkurat nå, så ettermiddagen får brukes på formgivingstanker. Det å finne et design som tiltaler/har litt særpreg, som kan inneholde noen krevende elementer og ikke nødvendigvis bare er rette linjer og vinkler, er tett på den retningen tankene går akkurat nå. I tillegg ønsker jeg å bruke materialer eller å gi overflatene litt ekstra schwung for å komplementere designet – treverk, skinn, akryl, Nextelcoating og djevelske farger.....ooouuuuæææææh!

Modularitet er nøkkelordet. Her betyr dette for det første at dingsene er stablebare og at grunndesignet skal inneholde nok funksjonell utforming til å kunne svelge bafler, bakventilerte kabinetter, lukkede kasser og horn. De tre første burde i tillegg forholdsvis enkelt kunne tillegges/fratas funksjon etter behov - på stedet.

Festool har jeg skrytt av gang etter gang. Ikke bare er kvaliteten på alt helt i ypperste klasse – langt forbi all konkurranse, men de er det beste bildet jeg kan finne på den ”modulariteten” jeg jakter i dette prosjektet – bare se her:

Festool table system 2.jpg

Festool table system 1.jpg

Første etappe blir å finne noen alternative tilnærminger til utforming, forkaste en masse greier og forhåpentligvis kunne presentere en idé eller to etterhvert.

Flere leif følger

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Føyer for ordens skyld til et-par svar fra JoHoos tråd inn her også

DIY-link
    Drivers / parameters for ripole subs - diyAudio

Dette utklippet også - det samme regelverket Ripolskissene over er konstruert etter - ser ut som at dette er gjengs oppfatning.

The rule of thumb here is: If the drivers Xmax (peak-to-peak) is >10 mm, the opening area of the pipe should be not less than 1/3 Sd. If Xmax is less, the area might be reduced down to 1/4 Sd.

The pipe opening at the rear of the driver should be between 1/2 Sd and 1 Sd. The performance of the ripole is predominantly determined by the front pipe. There is no real need to get both volumes equal. But if you add the cone volume to the front pipe volume and subtract the same cone volume from the rear pipe volume you will get comparable volumes in many cases anyway.

A second design target for the ripole was the lowering of Fs. This can easily amount to 10 Hz reduction. A bigger VAS will result in a bigger reduction of Fs. So it is no use to look for rock bottom Fs under ~25 Hz in a driver.

Link til Nelson Pass' Slobs:
    http://www.firstwatt.com/pdf/art_slob.pdf

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Ja, Henne kaster meg sikkert plutselig ut rett som det er.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.985
    Torget vurderinger
    23
    - det tror jeg ikke noe på, OB! Flottere & snillere fruntimmer har jeg sjelden sett :D

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ja, ho har vært heldig som har truffet en som har greid å temme hennes mørkere sider.
    Det ble mye deng i begynnelsen - vondt gjorde det, men nå er smertene i knokene leget og jeg har det fint.
    ​BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.985
    Torget vurderinger
    23
    Du er tøff i trynet nå, trygt plassert utenfor sjefens rekkevidde! Men jeg har nok sett kanintøflene og kjøkkenforkledet med initialene dine påbrodert :D

Jeg tør ikke tenke på hva du betalte for oppdekkingen sist.... "vær så snill å servere kaffe og vafler til oss når Sluket kommer, så tror han at..." osv. osv. Slikt har sin pris.

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Jeg kan slå i bordet med at jeg ikke er tøffelhelt,- det har fruen bestemt. Nemlig.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    LMC;
    Ja, nå ble det ikke værandes her
    - jeg tar første fly om jeg kan få låne hylla bakerst til å sitte og plaske med beina.
    Du har det fint nå!
    BB

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Nå følte jeg meg veldig lat. Har kun klemt på noen kabelsko i dag...

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    JoHoo;
    Ingen fare - du har fyrt andre igang, så da kan du godt snu kvitsia opp.
    BB

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn