Sluket
Holistisk Hifi Helt
nuller og enere fra DK........
alle gutta har gått over til fienden med DSP og digitale filtre
og så du min venn SLUKET!?!?
hva synes TT100+SL1000 mfl om dette da?
mvh
Leif
Leif, min gode venn, du har ikke studert/forstått dualiteten i menneskene. La meg gi deg et enkelt eksempel;
- Sett at du var bifil , da kunne du og kona gått på byen og sjekket menn sammen (gitt at slikt er TEMA da, selvsagt) Tenk deg det utvalget og de muligheter som da åpner seg...!
- selv har jeg ingen slike tendenser, MEN, det hindrer meg ikke fra en slik holdning i helt andre sammenhenger.
SABB - Slukets Audio-Bifile Betraktninger (c) Sluket
Rør vs. Transistor; klassikeren som har skapt mange og unødvendig harde diskusjoner. Godlyd blir det uansett, objektivt sett, når ting gjøres riktig og kompetent. Dette vet du jo selv - jeg maste i lang tid på deg at du måtte fristille 300B fra bass-duty til fordel for noe slemt i transistor og nå er det en realitet. Jeg maste også om å fristille FLH med 2 x 15" fra 300B, og det gikk raskere.... Tror ikke du kommer til å reversere prosessen. ALTSÅ, man kan leve godt med begge løsninger, hver for seg eller i en eller annen kombinasjon. Igjen, kompetanse og skikkelighet i gjennomføring og valg er det som gir resultater. Selv lever jeg godt med både rør og transistor, og har et avslappet forhold til hva som brukes hvor.
Vinyl vs. CD (og andre digitale kildevarianter); Også et evig diskusjonstema. Men hvorfor skal diskusjonen gå om hva som er BEST? Hvem vet det da? Best for hvem? Igjen, jeg bruker deg som et godt og typisk eksempel. Jeg har tatt meg den friheten å logge spilletid på de forskjelle medier de gangene jeg er hos deg - og det er rimelig dødt løp mellom analog og digital. Ditt engasjement i forb. med DAC bygging er jo ikke akkurat ukjent heller.. Igjen hvorfor velge BORT? Vi lever da utmerket godt og rikere med OB (nei, ikke deg Brynje-Ulf) - altså jatakk - begge deler varianten. Selv kastet jeg meg over CD som medie rimelig tidlig og angrer ikke en dag på dette når jeg hører på min samling standard Redbook innspillinger fra pre-Loudness War perioden. 70 min. uavbrutt spilletid, kølsvart bakgrunn, bedre dynamikk og kontrast, andre convenience elementer rundt CD'ene; det skal noe til å matche slikt for en garvet veteran som har fått stagget den værste energien og virketrangen etter 40 år med vinyl. Og så kan de til alt overmål rippes!
Passiv vs. aktiv deling; Enkelte sverger til det ene - andre igjen til det motsatte. Jeg sverger ikke til noe. Bare til utforskertrangen og vilje til å forstå pros and cons med alle variantene, og evne til å se muligheter i begge leire og i en vellykket kombinasjon gjerne dersom dette er mest hensiktsmessig. Det samme gjør jo du. Derfor bruker vi også varianter og kombinasjoner når dette er best egnet. Slik det må være.
DSP vs. analog pre/filteroppbygging; Jo mer komplekse høyttalersystemer vi vikler oss inn i, jo fler variabler må vi forholde oss til når det gjelder design. Alt er selvsagt en trade-off, og enkelte ting kan bety mer for totalresultatet enn det man kanskje skulle tro. Men det er lett å gå seg bort i den digitale varianten, make no mistake... hørte nettopp hvor ille gæli det kan gå ved litt feil ratting, no names mentioned Trøsten er at det alltid kan re-rattes, hehe... Jeg har også hørt - i egen rigg - hvor relativt enkelt og raskt dette kan gjøres, og med vesentlig forbedring av lyden umiddelbart. Og jeg må ærlig innrømme at med så viktige ting som løpetidskorrigering, frekvenskorrigeringer i forb. med horn/drivere og komplekse bassløsninger etc. så er fleksibiliteten til en riktig konstruert digitalløsning sansynligvis eneste vei å gå. Gevinsten er også antageligvis av en viss magnityd hva antall komponenter og kabling etc. angår. Skal ikke tvære ut for mye om dette her, bare konstaterer at nok en gang er det ingen absolutte sannheter, hiv fordommer og tunnelsyn overbord og åpne opp for enda bedre lyd. Dessuten, det er ingen ting i veien for å beholde den fullanaloge delen av et oppsett dersom man ønsker en "Safe Haven" - en redningsplanke om du vil. Igjen, dualitet. Ikke eksludere, men inkludere.
Og slik kan en sikkert fortsette med å finne andre eksempler og utallige underbruk av disse punktene selvsagt.
Har forøvrig selv ingen planer om å kaste ut hverken TT-101, SL-1000 eller noen av de andre vinylriggene som residerer i Slukoteket, tvert i mot, det skal bygges fler plinths og egne rack i.l.a. vinteren, det e så deiilii!!!