Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    DJ;
    Artig - vart du skræmt no - Go hælg til deg óg.
    BB

D

Dåbbel J

Gjest
    Hælkete... jeg beit meg fast i knærne her... ble et øyeblikk livredd for at den skaden i nakken ... ja du vet .. domer ? hvordan kunne du..?? :rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Et Svakt Øyeblikk, Dåbbel...
    Men jeg kommer til å bygge noen småkasser med leftovers - kanskje du trenger noe på soverommet?
    Mest for å prøve ut Dirac, Dåbbel, men det kommer til å komme noe småtteri herfra - må først bli enig med meg selv om hist og hint....

Innimellom domes var disse, da

Raal 64-10

1 Raal 64-10.jpg

og disse - Raal 70-20

1 Raal 70-20.jpg

Et par av hver er in transit

BB

D

Dåbbel J

Gjest
    Jeg har jo mine svin på skogen selv... det er jo lov til og prøve.. men ikke la det bli en vane... :rolleyes:

Dali Menuett her.... første generasjon. spiller som F bare dem får rett forsterker... skulle hatt noen nye kabinetter til dem.. har igrunn noen "greie" baffler her.. men så var det resten da....

Kjeder du deg sa du ?? :rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dåbbel;
    La kroppen innhente haue så skal vi se hva vi får til etterhvert - lover ikke når, men om jeg lager en haug med småkasser, slenger jeg på et par til deg i slengen også. Skal først bestemme meg for et "skalérbart uttrykk" på kassene, så finner vi ut av resten etterhvert.
    Deal?
    BB

D

Dåbbel J

Gjest
    Tror det er påtide at du får besøk av noen ifra VestBredden snart... :cool:
    Har jo litt mer tid etterhvert her.. og det er jo ei beite siden jeg var oppom.
    Kanskje jeg kan ta med det jeg har av deler så ser du...
    Deal ?? :rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Velkommen er du.

Mens Gutta er i Horten, koser jeg meg med dette mens P13 spiller på øret

68.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    ....makes OB-BB a dull boy - redningen i dag kom heldigvis fta JoHoo og captain Slow
    - adopterte fint og freideg denne linken fra Hornografi-tråden: The construction of a multicell horn - diyAudio (Petter Persson) og har hatt en times kvalitstid

1; Konstruere konstruksjonspunkter til sideveggene i Multicellhornet

70.jpg

2; Trekke linjene

71.jpg

3; Modell av nettovolum

72.jpg

4; Papirdokkemodell - skal printes på A4-ark og limes sammen for å studeres

73.jpg

BB

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Makan til driftighet! Har folk innom kontoret som er satt ut i flere måneder etter noe sånt, men du peiser på! Tommel opp (sålenge du ikke presser deg med smerte) :) Bilde kommer forresten (av det du vet), men har vært ufattelig treig de siste dagene..

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    På de første sidene i denne tråden viste jeg smultringene i noen gulvrammer.

Runde bafler er ikke god karma for en åpen baffel har jeg etterhvert lært, så når jeg nå har laget en masse firkantede, skal rammene jeg har igjen få et nytt liv.
    Tom Svigermor synes disse var pene, så da satser jeg på at den passerer alle WAF-radarer også.

Jeg kommer til å kappe disse ned til høvelege mål slik at de passer til 293x293-modulen som er etablert og gi dem en ny refurbish med et eller annet nytt, fett treverk.

Først et bilde av en stor ramme med Eminence/Selenium 12" coax

76.jpg

så en skisse med EMS LB8 og LB7, som er noen av de bestlåtende jeg har hatt ever

77.jpg

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.591
    Torget vurderinger
    23
    Har du tatt medisinene dine i dag, OB?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hei Slukers;
    Seks Paralgin Forte - holder for i dag.
    Nå må du se til å snu nasa Hematt!
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.591
    Torget vurderinger
    23
    Yessir.... skal snart stå opp... klokka er 0600 her, sov dårlig i natt etter en sen 11-retters lunsj med påfølgende besvimelsesaktig middagshvil...

Hjemme før midnatt søndag.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Godt, Unge Mann
    - pannekaker med onkli' hjemmelaget ertesuppe og griseknokekjøtt eller pannekakelapper med hjortetakk og natron og syltetøy venter utålmodig.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.591
    Torget vurderinger
    23
    Gud bedre...... nå fikk jeg seriøst med "vasskjeft" her jeg ligger....

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Håper du overlevde natta
    - tenkte at det var greit å hente deg ned på jorda nå som du har globetrottet til et av de lengste verdenshjørnene og sikkert slafsa i deg alskens go'saker dag ut og dag inn. Tipper at selv det mest uskyldige margebein ikke har fått sove i sikkerhet mens du har vært der?
    BB

D

Dåbbel J

Gjest
    Nå var det på tide du sto opp.... konstruert en høyttaler før frokost? :rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ikke så ueffent å spørre deg om det samme....

Men du har rett - la meg i går kveld med noen tanker som skulle bearbeides ila natta, og da jeg var oppe og strødde, måtte jeg tømme skallen litt. Noen småprosjekter kommer ila dagen - må også konstruere "samlekammeret" til svenskehønna.

BB

D

Dåbbel J

Gjest
    Imponert over kreativitet og "fremførelse" !!

Har bare sittet og drodlet litt over noen kasser til et delefilter, mer enn nok for meg idag.... :rolleyes: og fremtiden :cool:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Det viktigste, er at vi har det bra, når vi har det bra.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Minihøyttalere har aldri sluttet å ikke imponere meg med sin villighet til å gi meg punktinformasjon og brede lydbilder.

Supravox 135 LB er det minste og billigste elementet som lages på denne fabrikken - et element jeg har hatt et par av i snart hundre år og som jeg til stadighet har plukket fram og hver gang har latt meg imponere av. Det er gammeldags med pappmembran, klissent kantoppheng og et svært magnetsystem ift egenstørrelse.

Det er en sk fulltone men er ikke det alikevel. For å være det, må det ha mye mer å by på oppover og det er grunnen til at det er blitt lagt bort like mange ganger som det er tatt fram.

Nå som et par Raaler er på vei og Dirac-en snart ligger på Posten, er et på tide å få opp et lite system for å finne ut hva vidunderboksen kan gjøre og ikke. Derfor kommer jeg til å lage et lite hurtigoppsett innimellom alt annet og bruke en liten Anewiev-modul (som nærmer seg sluttføring) til å drive stasen.

Delefilter har jeg som noen vet, ikke det minste peiling på, så jeg får trekke opp skjørtekanten og vise fram noen lekre legger for å få nødvendig hjelp til å komme i land med.

En gammel mann med lang fartstid har litt pryl liggende og slenge og det meste av left-overs skal materialiseres i flere småkasser som senere blir med på et flyttelass opp til et hus på Senja som jeg driver og griner meg til. Mange rom å fylle, mao. Flere småprosjektskisser følger utover dagen.

Først det første - finérte kasser og fargelagte bafler eller motsatt - følger for øvrig Supravox' mål

Supravox 135 LB _ Raal 64-10.jpg

Her har jeg funnet et formuttrykk jeg kommer til å holde på ei stund framover - baksidemontert basselement for å skjule bassbasketer som i mine øyne ofte er odde og like ofte stygge. Diskantene blir frontmonterte fordi de ofte er fine og fordi jeg ikke ønsker å skape flere diffraksjoner enn det som skjer på kantene av kabinettene. Hjørner og kanter blir skarpe - disse burde ha vært rundet av, men det passer ikke inn det formidealet jeg har i dag, så det får ligge.

BB

Sist redigert:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.816
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Imponert, BB, og sender varme tanker både opp og ned for at du ikke skal gjøre et kukstøkke med å starte fysisk arbe så tidlig etter skaden.
    Småtasser er spennende, skal de DSPes og ha med en sub på laget?
    Fortsatt go søndag.

\R

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    RoDa;
    Takk og det samme til deg óg.
    Tar det så rolig at det gror spindelvev i armhulene - passer på at jeg ikke overgjør meg.

Regner nok med at småingene må ha hjelp nedover for å spille fullrange - vurderer flere løsninger i stua - kanskje bandpasskasser på det tilstøtende kontoret med rør gjennom veggen hvis Henne går med på dette. Men det blir moro å tyne dem uten hjelp også.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Supravox 165 LB er en litt større variant av 135 LB dog med samme motor som den lille.
    Raal 70-20 er en bånddriver som jeg har greid å grine meg til fra Serbia. Disse skal også inn i Supravox' eget TQWT-kabinett.
    Kanskje hadde det vært riktigere å bruke 165 GMF her, men dette har jeg altså ikke....

Supravox 165 LB _ Raal 70-20.jpg

BB

Sist redigert:

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.928
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Kanskje hadde det vært riktigere å bruke 165 GMF her, men dette har jeg altså ikke...."

Det har jeg:cool:
    Du skal gjerne få låne de om du lover å slutte med og ta snarveien ned ifra stigen....

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dåbbel-Jan forstår som vanlig ingenting som ikke har med horn å gjøre!

Vegard; Jeg kommer innom deg neste gang jeg er innom Rud - ikke for å låne ting jeg aldri klarer å levere tilbake men for å se på de siste bitene Franck har lurt på deg. Før var jeg den største norske Supravox-kunden og du gjør meg rangen stridig etterhvert. Ellers så skal du ha takk.

Bjarne; Smatt, smatt kan du selv være.

Ellers så skjadde alt på en dag - nå tror jeg Dirac-en ligger på FedEx og jeg var innom min nye nabo som har tatt med disse bitene fra jobben.
    Bunnplater og rygger til Anawiev-modulene. Tredje gangen han har fått dette oppdraget, og nå tror jeg alt har blitt rett og alle endringer tatt med.
    Takk, Las.

83.jpg

Fyr opp loddebolten, Odd!

BB

Sist redigert:

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.950
    Sted
    Portugal
    Håper den fortsatt virker, har stått varm siden juni og ventet på deg.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Akryldelene ga meg akkurat nok boost til å få ferdig fila til folieskjæreren.
    Slik blir baksidene:

84.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Odd;
    Hadde det ikke vært for at du skal ha det så fint, så hadde vi ikke hatt dette heller å glede oss til.
    Sånn går det når en Sponhaug skal lage elektronikkabinetter - da blir det galt!

Nå er modulene snudd og vrengt og kablingen burde bli minimal og veeeeldig ryddig.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Papirmal til malen til de 120 sidene i de to multicell-horna.

85.jpg

Overraskende størrelse på nært hold

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Til slutt noen forsterkerbilder

Sjekker tilpasning mellom IEC og hull - perfekt sugepasning

86.jpg

Liming av bakvegg til gulv

87.jpg

Samme - alle fem kasene

88.jpg

Fittings

89.jpg

BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.591
    Torget vurderinger
    23
    Vakre komponenter - essensen av DIY dette! Både god design, topp materialer og kvalitet i utførelse, funksjon og ytelse pr. investert krone. Det e så deiiiliii!

Forøvrig må der takkes så meget og uten forbehold for en fantastisk aften i går- en slik oase av lowshoulder samvær med ypperlig bevertning, atmosfære og ikke minst det menneskelige sosiale aspektet... det er nesten så en må klype seg i armen når en får oppleve slikt! Perfekt timing gjorde idde skaen dårligere akkurat. Og ikke en eneste note ble spilt! Det må være det ypperste av hifisosialisering. Og jeg kan med hånden på hjertet (alt. drapert over eksosrøret i steden, for diffusjon av lavfrekvent støy :rolleyes:) si at bedre ertersuppe har jeg nok aldri spist - og ertersuppe sto på programmet hos absolutt alle i min familie gjennom hele oppveksten! Ikke siste gangen du serverer den, nei..:D

Må også tilstå at den "kalsongsprickaren" du presenterte meg for umiddelbart før avgang var meget inspirerende, og førte til en rekke iherdige forsøk på kopiering underveis til heimen etterpå. Burde nesten hatt konsesjon fra SFT! Ga helt ny mening til ordet "stinn brakke" da jeg klatret ut av bilen 10 min. senere...

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Du er en lettlurt faen - uutvannede gulerter overgår pulveret til Doktor Proktor definitivt. Neida, jeg hadde kjørt både et og to vann gjennom gørra i løpet av døgnet de låg til bløting.

Selv kvakk jeg nok litt også over headroomet i gangen - ypperlig lokale for å utforske baktutens fortreffelige intelligens og potensiale. Tror ingen av oss kan påberope oss det tørreste rompehullet mellom Skedsmo og Høybråten akkurat i natt - men duverden så mye moro man kan ha med egne kroppsåpninger under dyna før Ole Lukkøye ødelegger alt. Henne var fø lettere komatisk i morges men begynner å våkne nå.

Men vi fikk jo drodlet litt ila gårkvelden, så nå må vi vel begynne å spare til noe Voigtpryl?
    Lev vel.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ellers så fikk jeg laget en prøvetut til multicellene

90.jpg

91.jpg

92.jpg

Men dette blir jo forjævlig stort, ser jeg nå - med fem av disse i bredden og tre i høyden, blir summen rett i underkant av 150 cm bredde og 90 Høyde. Her må noe være speka spinnande galt - hjæææælp - se bare her - tror jeg har doblet verdiene!

93.jpg

BB

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn