Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ja, nå må jeg ta meg sammen - rett i bingen nå og opp igjen før fuggeln fiser.
    BB

• Liker
    Reaksjoner: H.R

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ikke skjedd noe. Bitene ligger bare der og støver.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Rakk ikke å få med meg kassene hjem i dag heller - fant ut at jeg ville ha en ryddig tilslutning til horna.

Hull med forsenkning for XLR.kontakter og siste malingsstrøk

132.jpg

133.jpg

134.jpg

135.jpg

136.jpg

137.jpg

139.jpg

140.jpg

141.jpg

142.jpg

143.jpg

Når framdriften suger, skyldes det at jeg måtte lage 50 m gerikter og gulvlister og i tillegg grunne og male disse også.
    Hva gjør man for ikke å beholde husfreden?

BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.336
    Torget vurderinger
    23
    Lys i enden av tunellen ser jeg..

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    ... eller at det vil ingen ende ta.
    Jo,da, det nærmer seg sakte og sikkert.
    Tenkte jeg skulle vente med å fylle sand i kamrene til greiene er trygt forvart på Loftet - kanskje jeg er så gæren at jeg tom prøver uten fyll.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.336
    Torget vurderinger
    23
    Å - er de ment til å skulle sandfylles? Var ikke klar over det. Skal du gjøre det så bruk i såfall tøyposer til sand - mye enklere og mindre griseri.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    God ide, men jeg må nok helle rett inni hulrommene
    - er litt falabang ang dette - litt engstelig for at kassene skal lekke....
    BB

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Litt lim i skjøtene rett før du heller i sanden vil effektivt hindre at det kommer noe ut der det helst ikke skal skje vil effektivt løse det problemet.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Håvard;
    Eller kanskje man kunne bruke sånn blå smøremembran til våtsone på bad.
    Helle det inni påfyllingshullene og la gugga rennelangs kantene innvendig.
    Tror jeg må gjøre akkurat det....

Men først prøve uten noe som helst - kanskje jeg og du kunne ta noen målinger for å se om det stikker av noen steder.

BB

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    selvsagt skal vi få tatt noen målinger, bare si fra så ordner vi det.
    Smøremembran eller lim - whatever works - eneste poenget med det er at det underste laget skal pakke seg i boksen.

Vil tro at en sprayboks med spraylim fra biltema vil fordele seg godt rundt i kammeret også.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.335
    Torget vurderinger
    10
    Du kan blande sand i flytende lim også
    spraylim tror jeg blir for tynt
    Det smøremembranet som jeg har til deg er tjukt og fleksibelt
    har også andre alternativer

et annet tips i samme gate er klarlakk eller hårlakk på glava, da støvet det ikke

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    spraylim blir ikke for tynt - har brukt det selv. Uansett er mulighetene mange for å få det greit til. Egentlig burde du jo uansett ha tenkt på dette tidligere. Kanskje bygge nye horn?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HR;
    Tenkte på det og har gugget godt innvendig men er ikke helt sikker likevel.
    For en angstbiter som meg blir små problem, ofte store etterhvert - ikke greit å se livet passere i sort/hvitt!

Som vi snakket om i romhjula hos Slanke-Jan, så har Slobs vært den store snakkisen i vår krins. Tror at jeg må slenge meg på dette fenomenet, jeg óg. Har liggende en greie som må utprøves på nyåret til Småbaflene mine, men får bare plass til 4X12 i hver kasse - bedre tilpasning til den øvrige følsomheten blir det også.

BB

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Hva med 6x10"? Ser ut som 18sound har flotte elementer. Med 10" flytter du resonansfrekvensen oppover da du får minst 5cm grunnere slot.

D

Dåbbel J

Gjest
    Øyyyyyyy............... Ække du møbbelsnekker? :rolleyes:

Og så lurer du på om du lager tette kabinetter?
    Kanskje ikke det std hvittlimet ditt er så bra lell ...... :p (hehe - nå får gammern eksem og sinnautbrudd snart) ;)

Som HR sier- sikkert like greit og bygge nytt, og da med kjeks og eksp lim til skjøter.... :cool:

Og jada ... ønsker deg alt godt dem neste timene :cool:

VestBreddens værste

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    SLOB er tøft, tror det har blitt årets moteord her på HFS. Kanskje ikke rart da det tross alt er et prinsipp som virkelig fungerer uten å rive ned hus og hjem med detaljer så det holder. Så at du ønsker det er jo ikke underlig..

Tror jeg velger å være fornøyd med det jeg har jeg.

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen utregnings regel på slobs med tanke på elementer og slot-bredde?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    JoHoo;
    Ja, kanskje det hadde vært lurt - vi får drodle litt eller se om noen melder seg på diskusjonen etterhvert.

Dåbbel J;
    Dåbbel Kødd!

HR;
    Dette har ikkeno' med å være fornøyd eller ikke - jeg er fornøyd med alt bare det lager bråk - null kritisk filter innebygd her.
    Moroa er å få fis i fingeren.

SannaX;
    Det er det sikkert - prøvde en ripollignende løsning men det ulte så fælt at den gikk ut døra ganske fort.
    Men jeg har ikke kontroll over dette i det hele tatt, så det må bare prøves ut.

BB

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Er nok i stor grad avhengig av elementene som brukes, og det er ingen simuleringsprogramvare så vidt jeg vet som takler dette. Vet at Ridtahler bruker et skript i Akabak (eller noe sånt) til å regne ut ripoler.

Tytte summerer dette slik:

"Et mål er å finne den optimale bredden på slot-en, den som gir høyest lydnivå pr. watt i nærfelt. Blir slot-en for bred så reduseres output i nærfelt pga. tap av kompresjon og nivået på resonanser øker. Blir den for smal så vil også output reduseres pga. for stor last på driveren."

Dvs, en testkonstruksjon med variabel spaltebredde og måleutstyr er nok veien til en vellykket slob med andre elementer enn de som Sluket har jobbet med
    Selvfølgelig kan alt flatbankes med stiv forsterkerkraft og DSP, men målsetningen bør være å finne en konstruksjon som spiller på lag med elementene og i tillegg låter godt.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    En liten skisse hører jo romjula til?

Altec 604 og Supravox 215EXC OB/JBL 077

144.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Å kunne kjøre passiv deling hadde jo vært en deilig målsetting for 2105?
    BB

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Spørs om vi får oppleve 2105, greit å ha noen mål LITT frem i tid også :)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    HR;
    Tenkte på det og har gugget godt innvendig men er ikke helt sikker likevel.
    For en angstbiter som meg blir små problem, ofte store etterhvert - ikke greit å se livet passere i sort/hvitt!

Som vi snakket om i romhjula hos Slanke-Jan, så har Slobs vært den store snakkisen i vår krins. Tror at jeg må slenge meg på dette fenomenet, jeg óg. Har liggende en greie som må utprøves på nyåret til Småbaflene mine, men får bare plass til 4X12 i hver kasse - bedre tilpasning til den øvrige følsomheten blir det også.

BB
    Det er vanskelig å dra meg ut på DIY-glattisen, men SLOBs er jo så genialt på mange forskjellige plan at det rett og slett river og sliter inni denne kroppen for å holde fingrene, økonomien og hjernen unna.

Ønsker deg en fin nyttårskveld BB! Har vært moro å følge tråden i 2014, ønsker deg mer moro i 2015 og mindre skader.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.751
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Se alltid lyst på livet, sang han Lillebjørn.
    Du er vel den som har kommet nærmest å ha hue under armen i år. Grattis med det, eller egentlig med å ha kommet fra det med både liv og hue i behold.
    Abonnementet på denne tråden sies ikke opp i 2015 heller, gleder meg til å følge de nye sprell.
    Takk for dette og gode ønsker for det nye 8)

D

Dåbbel J

Gjest
    Ikke nok med det R, han ble jaggu høyere og.. uten tjall til og med :cool: (alikevel når han ikke Henne opp til anklene engang) :rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    sense;
    En gnipeis som jeg må gjøre det billig om jeg skal henge med de store gutta.
    Utrolig mye flott i linken din - mye jeg ikke likte også, men det flashes definitivt baller.

EHED;
    Man skal ikke pøse på med for mye optimisme, nei - det kan straffe seg.
    For min del er det nærmeste målet å få til appelsinsausen til i kveld - jukser med en liten dæsj lime for å trygge situasjonen.

Atle;
    Du får henge med på det som skjer på nyåret - platekapping er enkelt men trompetfingrene dine får seg nok en trøkk i pussinga.
    Heng med.

RoDa;
    Vi sier ikke opp vennskapet heller - skulle bare treftes litt oftere for jeg synes så godt om utseendet ditt.

Dåbbel;
    Tjallen forsvant uti det blå på åttitallet da jeg skjønte at det var ulovlig, det jeg ble lurt med på av gode venner.
    Duverden så glad jeg er for at jeg oppdaget at alkoholen og dens underfundigheter og leskende natur.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    I dag kom Postnissen med en deilig sak fra det forblåste Vestlandet.
    Min første Revox siden sent åttitall eler tidlig nitti ditto.

Faen, dette er lekre saker - og så en on'kli kjøpeting i tillegg - lenge siden dette huset har sett noe sånt.

Dette var deilig - skal sette meg ned og prøve å finne ut av logikken i greia - eller kanskje rett og slett skifte noen batterier i fjernkontrollen - kan nesten ikke tro at det er sant.

145.jpg

BB

Sist redigert:
    K

Kleine Freiheit

Gjest
    Håper du får like mye glede av ReVoxen som jeg hadde☺

Mvh
    KL

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Hvis du liker ReVox et det et verksted/butikk i Prenzlauer Berg i Berlin som ofte har slikt på lager.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Kleine;
    Blir garantert noen flere komponenter fra samme serie til å ha nede i stua.
    Deilige, deilige saker - gode minner - synd at FM blir borte om noen år, tuneren er bare så deiiili.
    Takk for handelen og flott forsendelse.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sitter og grubler litt på Småslobber og hvilken betydning motkraften i for- og bakkammer har for output.....

Bakkamrene yter jo i utgangspunktet en ganske løs motkraft i forhold til forkammeret i de konstruksjonene vi er blitt vant til å se (samlede munningsareal) mens kompresjonen i forkamret synes å være desto høyere.

Drodlingen rundt et testoppsett har akkurat nå tatt en retning av at det viktigste i et variabelt testoppsett, er å kunne variere arealet i frontåpningen.
    Tror også at det er viktig å fylle tomrommene rundt driverne slik at man får en så jamn og momentan kompresjon som mulig rundt driverne - spesielt i frontkammeret.

En annen greie er hvilken rolle T/S-parametrene spiller inn - tør man tippe på at element som passer for bassrefleks også har mulighet for å passe i et Slob-oppsett?

Er det noen som har noen synspunkter rundt dette?

BB

D

Dåbbel J

Gjest
    Går vel an og øke kompresjonen ved byggeteknisk? (Bak driverne )

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har null erfaring med slobs, men resultatet av det lille jeg har gjort forsøk med, tyder på akkurat det samme = minst mulig volum i kompresjonskammer.

Skulle jeg gjette - ville jeg tro at mer motor er best til det bruket der, lave qts verdier.

mvh

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk parameterene til GPA'en som brukes, så har man trolig et holdepunkt. Enig med Per Morten. Sterk motor er nok en viktig ting. Må kunne gå ann å finne noen drivere som kanskje er noe billigere enn GPA, spesielt når man trenger en haug.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn