Jeg forstår godt at dem som tråkker opp veien, og bruker en masse tid på research og utregninger ikke bare dropper alt dem har av viten rett ut på et forum.
Det er helt legitmt og "være litt kostbar" faktisk..... selvom det til tider er jævla irriterende
Helt uforståelig ...
Skal vi slutte å dele info. fordi vi ønsker å være " kostbare " ? Da blir hifisentralen historie for meg
mvh
Permorten - dersom du tar deg tid til å se/finne all info om mine SLOBS så ligger det der alt sammen, i min tråd og noe også i emo sin tråd. Inkl. tegning i "røntgenutførelse" som viser hele konstruksjonen, det ligger bilder fra montasjen og fra det ferdige produkt, forfra , bakfra og inni. Det er meget enkelt å se det hele og forstå konstruksjonen utifra det som er vist.
Det står beskrevet mye om materialtyper/kvalitet, kompresjonsforhold (som er gjort slik at ting kan endres ved å fjerne/tilføye "spacere" i slot'en for å endre kompresjon, det står nevnt viktigheten av å minimalisere alle mål inne i selve slot'en (unødvendige avstander/volum her vil jo bare drive mulige resonansfrekvenser i feil retning), det ser skrevet om avrunding av utløpet på slot'en av lufthastighetsårsaker osv.osv. Avrundingen av utløpet på "spaceren" sees også meget tydelig, og er også gjort av samme årsaker som på selve slot'en - eliminere turbulens og kavitasjon. Kompresjonsforholdet er også beskrevet - noe over 10:1 med nåværende avstand mellom elementene. Dette var startpunktet og også det jeg endte opp med da resultatet var tilfredsstillende. Det er meget mulig at det fines mer optimale verdier, men det MÅ i såfall prøves ut, har ingen ide om hvordan en eventuell beregning av gevinst kunne gjøres. Hva mer ønsker du deg? Jeg bare spør.
Dybden på konstruksjonen gir seg selv - det er elementdiameteren + kortest mulig vei ut av slot'en + nødvendig materiale for innfesting av elementet, vanskeligere er det ikke. Frontene gir seg selv, bredden bestemmes bare av dybden på elementene selvsagt, og sideveggene kan en variere som en vil, er de flush med resten av konstruksjonen (dvs. utløpet av slot forkant og til bakkant elementinnfesting) så representerer de en total baffelbredde på rundt 160 cm. som bør være mer enn nok for en vanlig OB og dermed definitivt greit for en slob som jo gir de spesielle fordelene med styring av energien i tillegg.
515 ble valgt som element av to årsaker;
1. Jeg hadde jo allerede 10 stk. i OB, som spilte forrykende bra (trass i alle OB eksperters dom om at T/S parametrene gikk helt i feil retning mht Qts og Xmax)
2. Det faktum at Xmax kun er 5 mm.
Som jeg også har skrevet flere steder, min intensjon med konstruksjonen var å finne noe som kvalitetsmessig kunne matche gode kompresjonsdrivere, men som ikke var hornbasert da dette ville tatt enormt med plass, som heller ikke var tilgjengelig. Det var da tanken om en slags bass-kompresjonsdriver ble født og slob prinsippet dukket opp. 30 års erfaring med kompresjonsdrivere har lært meg en del om viktigheten av nøyaktighet i maskinering og konstruksjon, derav materialvalg og toleransenazismen. Videre så er overdreven membranutsving ikke spesielt gunstig i driversammenheng, da endres jo alle driftsforhold vesentlig og ulineariteter kan oppstå sammen med fare for å ødelegge selve membranet. Det oppstår store trykk og lufthastigheter inne i disse konstruksjonene og da er det avgjørende at all maskinering er så nøyaktig som mulig. Enkelte forhold vil selvsagt ikke være akkurat SÅ kritiske for en bassdriver i samme situasjon, men det er allikevel ingen grunn til ikke å påakte dette med skikkelighet i alle ledd. 515 er i så måte et skikkelig element, men det finnes helt sikker en mengde andre elementer der ute som vil fungere utmerket i en slob konstruksjon.
Så for å konkludere litt, permorten, så ser bildet slik ut;
- slobs som seriøst prinsipp var (og er) stort sett veldig upløyd mark fortsatt
- det finnes ikke så vidt meg bekjent hverken beregnings- eller simuleringsverktøy for slike konstruksjoner
- det finnes heller ikke tilsvarende "oppskrifter" på hvordan et eventuelt ideelt element skulle se ut mht. materialer og egenskaper samt tekniske data
Videre ber jeg om unnskyldning for at jeg foreløpig ikke makter/orker å katalogisere noen tiårs erfaringer slik at du enkelt kan sette deg inn i tenkesettet som ligger bak, jeg ber om unnskyldning for at jeg så langt ikke har publisert komplett tegingssett (som med innkjøpte tjenester faktisk har kostet meg i området 35.000,-) - dette har med ANSVAR å gjøre, jeg kan ikke garantere for at denne løsningen hverken er optimal eller vil gi andre det de er ute etter, jeg kan heller ikke garantere at de valgte elementer er egnet eller optimale, eller at de ikke vil kollapse etter noen tids hard bruk . Videre ber jeg om unnskyldning for at jeg ikke har muligheten til å lage en komplett liste over alle elementer som egner seg til en slob konstruksjon, av den enkle grunn at jeg har ikke prøvd alle elementer som finnes og slob er ingen entydig konstruksjon, antall variabler er stort og valget avhenger av hva den enkelte ønsker seg av egenskaper på det ferdige produktet. SLOBS er upløyd mark, mine kunnskaper om alternative løsninger/komponenter er av naturlige årsaker SVÆRT begrensede og nettopp DIY er jo da et glimrende utgangspunkt for å eksperimentere. Det JEG kan bidra med er KUN mine erfaringer rundt det jeg har gjort/brukt, alt annet vil være synsing og jeg vil ikke ha en masse skuffede diy'ere på nakken som har investert tanker, tid og midler på en av meg synset løsning som ikke fungerte. Håper du kan respektere det.