Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 8

8x12_TOM

Gjest
    Hva er en latterlig pris da? For hvem? Ting må sees i sammenheng. Hva som er latterlig for en er ikke nødvendigvis det for en annen. Av mange forskjellige årsaker selvsagt. For meg er det relativt latterlig å skulle svi av f.eks. 250' på en enstaka SUB (som en bør ha to av i et stereo oppsett, dersom det er til stereobruk da.) Det ville derimot ikke være latterlig å bruke de samme midlene på X antall av nevnte elementer for å bygge et meget kompetent BASS-system, som er så mye mer enn en sub liksom... Forøvrig så skinner sola her.
    Jeg snakker nok for meg selv, så det er vel egentlig best å holde kjeft, men jeg må jo si at for meg er en inngangspris på 23k ++ for en 15" og 65k for toppmodellen i overkant. Et godt motto er vel <Bruk dine penger til hva du vil og gi beng i hva andre mener>
    Godt vær ble det også, og et par timer i godstolen til emokid - kan det bli bedre:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.370
    Torget vurderinger
    23
    Kunne vært FEM timer hos emo.... pluss en saftig biff :cool:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.662
    Heihei! Livet er pappmembran, alnico og brokkoli. Vedtatt sannhet!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Emo;
    Er livet godt å leve nå?
    Kortbeskrivelse av resultatet!
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.370
    Torget vurderinger
    23
    BTW, selvsagt kan 65k virke noe i overkant for en 15" bass, men når en har hørt hva en slik en kan prestere i et 7 m. langt riktig konstruert og bygget basshorn... detaljeringsgraden, oppløsningen, start/stopp, sortheten, grenseløs overhead osv. - da synes ikke beløpet så ille bortkastet lenger, det kan jeg love deg! Og med de antall timer som går med til maskinering, sammenmontasje, test etc. pluss selve materialkostnaden, så er prisen ikke bare riktig den er egentlig meget god valuta for pengene faktisk. Jeg vet også at en kan komme meget tett på denne ytelsen med langt rimeligere elementer, MEN - og det er nettopp dette men'et da, som driver oss... det er ikke helt det samme! Og som i absolutt alle andre sammenheng, hobby - bil -bolig etc. s¨å er det den siste omdreiningen på skruen som gjerne blir uforholdsmessig dyr. Jeg vet (og sier heller ikke) at alle skal gå på med slike ting - jeg prøver bare å redegjøre for at det faktisk finnes virkelig slemme saker der ute for de som enten evner eller bare ønske å ha drømmer og noe å strekke seg etter. Uten drømmer ble det jammen kjedelig.

Tilfellet OB-BB er interessant, for han er i større grad enn de fleste i stand til å drive selvmedisinering på mange plan, helt fra bygningstekniske konstruksjonsdetaljer og inngrep (IB bas f.eks.) via både utklekking, konstruksjon, tegning, bygging og til sist ikke minst reell vurdering av kvaliteten på sine kreasjoner. Kun de færreste i denne hobbyen som er forunt et slikt arsenal av våpen!!

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.662
    BBBBBBB:

Livet er herlig, og jeg er fornøyd med resultatet. Gikk for permanent kompresjonsforhold da jeg fikk mulighet til å skru og ratte både SLOB og J-horn med Groundsound og kjente amper hos Sluket sist gang vi møttes der. Det var spikern i kista med tanke på verifisering av tekniske spesifikasjoner.

Siden jeg har fått MYE mer output i nedre register, og mitt rom har store problemer under 27hz må jeg ratte og voice med en annen innfallsvinkel enn tidligere. Det tar litt tid og jeg er ikke i mål enda. Likefult må jeg si at jeg er fornøyd, det smekker og stopper som det skal og som forventet :)

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.901
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge elementene ikke er av langslagstypen/luftpumpevarianten så er det slettes ikke så kritisk.
    Kampanjen om hva som er rett løsning og bestykning fortsetter i 2015 ser vi…..

Viktig med litt bakkekontakt også, noe av det beste jeg har hørt har vært formidlet av ordinær PA på intimkonserter, NRK har noen ypperlige rom:)

Så hvor heldig eller dyktig man skal være med rommet før helt ordinære kvalitetselementer ikke streker til?

Skal du derimot ha et optimalt system med stor fleksibilitet, kapasitet og referansekvalitet på lyden langt oppover i frekvens så blir det stort/dyrt/eksotisk/finurlig. Det går ikke å lage slikt for håndpenger uansett hvor mye DIY du kaller det. Prislappen blir selvsagt deretter.

Dessverre er hifi-miljøet sterkt infisert av at dyrt og eksotisk er bedre syndromet, og en vekting av hva som står mellom deg og godlyden er en øvelse som burde gjøres regelmessig:)

Mye tvetydighet i dine kommentarer, fanger ikke helt hva du mener eller vil. Noen kampanje er ukjent for meg i alle fall, og alt kan være rett til rett bruk, det er gjerne det det handler om.

At hifimiljøet setter likhetstegn mellom høyere pris = automatisk bedre ytelse får så være deres sak, det kan vel stemme til tider også. Men jeg er selv ikke opptatt av hifi per se, heller ikke noe særlig ativt "medlem" så det plager ikke meg. Derimot er det litt dumt at DIY folk av og til så til de grader tror at så lenge det er DIY så koster det/skal koste NADA og resultatet blir automatisk langt bedre enn blingutstyr. Slik er det heller ikke, og et virkelig godt resultat koster også penger selv om det er DIY. Kunststykket er å bruke pengene og andre innsatsfaktorer der hvor det gir mest forbedring igjen pr. investert krone.
    Tvetydighet?

Finner bare gnålet om hvor ubrukelig smultringelementer er litt irriterende når avsender har svært vanskelig for å vise frem det som ifølge ham selv er eneste farbare vei.

Nå er det neppe mange som innbiller seg at et vel gjennomført diy er gratis og skal det være fullrange og aktivt med ok finish koster det selvsagt timer.

At kvalitet koster penger er også helt akseptabelt, men utfordringene ligger andre steder enn akademiske forskjeller på elementer og med priseksemplene du la ut har man passert den grensen med god margin, så blingfaktoren har nok nådd diy også.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.662
    Vil gjerne komme med en kommentar til pris på elementer som er diskutert her, sett med øyne til en som priser custom småskala til daglig:

Du skal ikke ha så inmari god kalkyle for å komme opp i pris når man velger så dyre råmaterialer, produksjonsmetoder og smale toleranser; spesielt når ting lages på bestilling og i dertil små antall! Typisk ser jeg at innpriser på maskinering av småutstyr på en 3-4 serie havner på samme totalpris som 1stk prototyp.

Avengig av bransje vil en snill kalkyle ha råvarekost på 25-30%.

ø100x100mm permundur har normalpris på ca $4000.

Sånn sett er nok ikke prisene så gæli. Det vil selvfølgelig være opptil enhver å sette strek ved hvor mye man ønsker å invistere i noe man ikke er sikker på gir gevinst eller ikke. Om jeg skulle hatt ett oppsett som fordret kun 1 driver per side, hadde jeg ikke hatt problemer med å bla opp 65k for ett par om jeg var overbevist om at det gav meg noe igjen for utlegget.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.370
    Torget vurderinger
    23
    Roald, du misforstår noe aldeles. Jeg gnåler overhode ikke om smultringelementer el.l. - slettes ikke. Det jeg prøver å få frem, og som jeg har sagt ved mange anledninger, er at hvert prinsipp har sin plass, og sitt fornuftige bruk. Jeg har heller aldri sagt noen ting om eneste farbare vei - og akkurat her er det jeg som er lei gnålinga di faktisk. Lyd er subjektivt, noen vil ha det annerledes enn nestemann og det er selvsagt 100 % legitimt, det skulle bare mangle. Preferanser er viktig, og hva vi verdsetter høyest av egenskaper må naturlig nok bli det som bestemmer. ALLE gode egenskaper lar seg selvsagt ikke kombinere i en og samme universalløsning.

For øvrig så er det nok ikke rare blingfaktoren på de omdiskuterte basselementene, med smidd chassis og en nitrist mosegrønn farge på de malte komponentene så er det vel så langt unna bling en kan få det skulle jeg mene.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    OB-BB hadde lyst til å se litt på slobs , hva om dere som har brukt tid på det her delte litt av denne informasjonen ? Undertegnede er også interessert ! f.eks hvilket kompresjonsforhold som matcher altec 515 , andre viktige forhold. Hva slags kobling som er best.

Jeg har forsøkt å sette søkelyset på hva en skulle se etter av data på elementer for å finne best mulig drivere, personlig tror jeg dette er universelle sannheter enten det er lukket, bassrefleks eller slobs. Selvsagt også åpent for diskusjon.

Synd dette altfor lett blir en skyttergravskrig, hva slags elementer som blir valgt jo hver enkelt sitt "problem", skjønner rådet om at 515 ikke er urimelig priset , er et safe valg - et særdeles bra element OG at det er godt ment .

mvh per morten

D

Dåbbel J

Gjest
    Jeg forstår godt at dem som tråkker opp veien, og bruker en masse tid på research og utregninger ikke bare dropper alt dem har av viten rett ut på et forum.

Det er helt legitmt og "være litt kostbar" faktisk..... selvom det til tider er jævla irriterende :cool:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Jeg forstår godt at dem som tråkker opp veien, og bruker en masse tid på research og utregninger ikke bare dropper alt dem har av viten rett ut på et forum.

Det er helt legitmt og "være litt kostbar" faktisk..... selvom det til tider er jævla irriterende :cool:
    Helt uforståelig ...

Skal vi slutte å dele info. fordi vi ønsker å være " kostbare " ? Da blir hifisentralen historie for meg

mvh

D

Dåbbel J

Gjest
    Greit nok - ditt valg, men om du ser på dem som gjør enormt mye research, om hvor mye dem faktisk vil dele, seff kommer dem med masse info - men enn må som oftest finne ut endel selv.... sånn er det - og sånn kommer det til og bli.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    om folk ber om eksempel på egnede SLOB elementer, og man får en liste av de som anses best , er det vel bare å velge å følge rådet eller ikke, avhengig av egen lommebok/preferanser/overbevisning.
    verre er det ikke....
    nå er det jo tross alt Sluket, som har mest praktisk erfaring med SLOBs (her i landet?), så da er vel han neppe den største outsideren å sette pengene på? :rolleyes:
    velger man å gå egne veier, med andre elementer/ egne varianter av praktisk løsning, må man jo dessuten regne med å "være på egen hånd"
    mvh
    Leif

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ingenting av det som er nevnt ovenfor, skaper noen problemer for meg.

Hadde jeg villet kopiert Slukets slobs, hadde det ikke vært noen problem å få målene han har brukt - mannen er utrolig raus, bare man pynter seg og sender noen ertende flørteblikk over brennvinsbordet......

Problemet er at det fins lite teori som er brukandes og universelt om slobs ute på vveven.

Derfor lager jeg en jigg, når jeg får bestemt meg for hvordan jeg skal gjøre det, som jeg bygger for tolvtommere og akkurat nå slo det meg at jeg kanskje får ut de dataene jeg er ute etter å få koll på, med en énetasjes dings.

Slik som Sluk og Telemarkssvingen har gjort det, med elementer fra golv til himling, gjør at de får ekstrem kobling til rommet. Denne inforen blir borte i en så liten mock-up, men så skal jeg heller ikke lage sånne til meg selv heller.

Men jeg får i alle fall tak i en brorparten av opplysninger jeg er ute etter - output og resonansdata i forskjellige iinnstillinger.
    Man får også testet ut hvordan demping av kamrene påvirker egenresonansen.

Deretter er det bare å ta sjangsen og peise på.

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.370
    Torget vurderinger
    23

Helt uforståelig ...

Skal vi slutte å dele info. fordi vi ønsker å være " kostbare " ? Da blir hifisentralen historie for meg

mvh
    Permorten - dersom du tar deg tid til å se/finne all info om mine SLOBS så ligger det der alt sammen, i min tråd og noe også i emo sin tråd. Inkl. tegning i "røntgenutførelse" som viser hele konstruksjonen, det ligger bilder fra montasjen og fra det ferdige produkt, forfra , bakfra og inni. Det er meget enkelt å se det hele og forstå konstruksjonen utifra det som er vist.

Det står beskrevet mye om materialtyper/kvalitet, kompresjonsforhold (som er gjort slik at ting kan endres ved å fjerne/tilføye "spacere" i slot'en for å endre kompresjon, det står nevnt viktigheten av å minimalisere alle mål inne i selve slot'en (unødvendige avstander/volum her vil jo bare drive mulige resonansfrekvenser i feil retning), det ser skrevet om avrunding av utløpet på slot'en av lufthastighetsårsaker osv.osv. Avrundingen av utløpet på "spaceren" sees også meget tydelig, og er også gjort av samme årsaker som på selve slot'en - eliminere turbulens og kavitasjon. Kompresjonsforholdet er også beskrevet - noe over 10:1 med nåværende avstand mellom elementene. Dette var startpunktet og også det jeg endte opp med da resultatet var tilfredsstillende. Det er meget mulig at det fines mer optimale verdier, men det MÅ i såfall prøves ut, har ingen ide om hvordan en eventuell beregning av gevinst kunne gjøres. Hva mer ønsker du deg? Jeg bare spør.

Dybden på konstruksjonen gir seg selv - det er elementdiameteren + kortest mulig vei ut av slot'en + nødvendig materiale for innfesting av elementet, vanskeligere er det ikke. Frontene gir seg selv, bredden bestemmes bare av dybden på elementene selvsagt, og sideveggene kan en variere som en vil, er de flush med resten av konstruksjonen (dvs. utløpet av slot forkant og til bakkant elementinnfesting) så representerer de en total baffelbredde på rundt 160 cm. som bør være mer enn nok for en vanlig OB og dermed definitivt greit for en slob som jo gir de spesielle fordelene med styring av energien i tillegg.

515 ble valgt som element av to årsaker;

1. Jeg hadde jo allerede 10 stk. i OB, som spilte forrykende bra (trass i alle OB eksperters dom om at T/S parametrene gikk helt i feil retning mht Qts og Xmax)

2. Det faktum at Xmax kun er 5 mm.

Som jeg også har skrevet flere steder, min intensjon med konstruksjonen var å finne noe som kvalitetsmessig kunne matche gode kompresjonsdrivere, men som ikke var hornbasert da dette ville tatt enormt med plass, som heller ikke var tilgjengelig. Det var da tanken om en slags bass-kompresjonsdriver ble født og slob prinsippet dukket opp. 30 års erfaring med kompresjonsdrivere har lært meg en del om viktigheten av nøyaktighet i maskinering og konstruksjon, derav materialvalg og toleransenazismen. Videre så er overdreven membranutsving ikke spesielt gunstig i driversammenheng, da endres jo alle driftsforhold vesentlig og ulineariteter kan oppstå sammen med fare for å ødelegge selve membranet. Det oppstår store trykk og lufthastigheter inne i disse konstruksjonene og da er det avgjørende at all maskinering er så nøyaktig som mulig. Enkelte forhold vil selvsagt ikke være akkurat SÅ kritiske for en bassdriver i samme situasjon, men det er allikevel ingen grunn til ikke å påakte dette med skikkelighet i alle ledd. 515 er i så måte et skikkelig element, men det finnes helt sikker en mengde andre elementer der ute som vil fungere utmerket i en slob konstruksjon.

Så for å konkludere litt, permorten, så ser bildet slik ut;
    - slobs som seriøst prinsipp var (og er) stort sett veldig upløyd mark fortsatt
    - det finnes ikke så vidt meg bekjent hverken beregnings- eller simuleringsverktøy for slike konstruksjoner
    - det finnes heller ikke tilsvarende "oppskrifter" på hvordan et eventuelt ideelt element skulle se ut mht. materialer og egenskaper samt tekniske data

Videre ber jeg om unnskyldning for at jeg foreløpig ikke makter/orker å katalogisere noen tiårs erfaringer slik at du enkelt kan sette deg inn i tenkesettet som ligger bak, jeg ber om unnskyldning for at jeg så langt ikke har publisert komplett tegingssett (som med innkjøpte tjenester faktisk har kostet meg i området 35.000,-) - dette har med ANSVAR å gjøre, jeg kan ikke garantere for at denne løsningen hverken er optimal eller vil gi andre det de er ute etter, jeg kan heller ikke garantere at de valgte elementer er egnet eller optimale, eller at de ikke vil kollapse etter noen tids hard bruk . Videre ber jeg om unnskyldning for at jeg ikke har muligheten til å lage en komplett liste over alle elementer som egner seg til en slob konstruksjon, av den enkle grunn at jeg har ikke prøvd alle elementer som finnes og slob er ingen entydig konstruksjon, antall variabler er stort og valget avhenger av hva den enkelte ønsker seg av egenskaper på det ferdige produktet. SLOBS er upløyd mark, mine kunnskaper om alternative løsninger/komponenter er av naturlige årsaker SVÆRT begrensede og nettopp DIY er jo da et glimrende utgangspunkt for å eksperimentere. Det JEG kan bidra med er KUN mine erfaringer rundt det jeg har gjort/brukt, alt annet vil være synsing og jeg vil ikke ha en masse skuffede diy'ere på nakken som har investert tanker, tid og midler på en av meg synset løsning som ikke fungerte. Håper du kan respektere det.

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Unnskyldning ! det har da ingen forlangt . Jeg har lest tråden din og mulig ting har gått meg forbi - da får JEG beklage.. Prinsippet rundt slobs er jo kjent, men du har jo fått hårreisende tilbakemeldinger for akkurat din løsning, det var detaljene og resultatet av din forskning vedr. kompresjon som var spesielt spennende for meg personlig , mener å ha sett/ hørt 10:1 før og det var såpass ekstremt at jeg trodde det kun var en tidlig prøve.

Ellers visste jeg at du går ganske kompromissløst til verks når det gjelder materialvalg, forarbeidning av deler, så resultatene av ditt arbeide repeterbart , noe vi har sett fler steder her på sentralen, derfor er også info rundt prosjektet gode og solide data.

Ellers skal du ha stor takk for at du deler - til glede og inspirasjon for meg og helt sikkert mange her på sentralen.

mvh

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    At du oppsummerer og deler dette, Sluket, synes jeg fortjener en honnør. Det er en del DIY'ere etterhvert, og det er mange som deler, og det gjør HFS og andre fora til flotte steder for å lære, inspirere, bli inspirert og dele. JEG synes likevel ikke det er en selvfølge at en slik konstruksjon som din, eller for den slags skyld LMC's basstårn (Skramstad copyright, så kanskje mer selvfølgelig) skal deles uforbeholdent.
    Det er forskjell på om jeg kjøper inn noen elementer, litt måleutstyr og en miniDsp til noen skarve kroner og bygger meg en OB, hvor jeg har lyst til å dele jobbingen og resultatene med alle, eller om man tar det helt ut med 3D tegninger, CNC maskinering, hyrer inn eksterne folk etc. og har hatt tildels store utlegg (alt relativt). Uansett blillig eller dyrt, lett eller komplisert, velger man jo selv å dele, men at det sitter litt lenger inne å dele når man har brukt såpass mye tid og midler, har iallefall jeg full forståelse for. At du likevel velger å dele såpass som du gjør, øker respekten min ytterligere.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.762
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Søren klype, Finfint! Samme finér på salongbordet som inni horna så er det BoNytt neste 8)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.578
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ser jo veldig ryddig og ordentlig ut.....
    mvh
    Leif

D

Dåbbel J

Gjest
    DÆVEN STEIKE å bra det ble! Ser helt fantastisk ut, et sted og virkelig slappe av og nyte film & musikk.

Jeg vil ha kaffe snart!!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Takk, gutter, men er ikke helt fornøyd med utseendet.
    Når jeg får vent meg til det, blir det kanskje bedre, men Autotech-tutene synes jeg fortjener parring med noe mer formlikt - midbasshorna ble for kantete. Disse to elementene snakker ikke bra semmen designmessig slik jeg ser det nå.
    Jeg får sove litt på det....
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.370
    Torget vurderinger
    23
    Ja, visste jeg det ikke... nå står det nok et par bælsvære Iwata horn eller noe annet CD rask her i løpet av en uke :rolleyes: Virketrangen ble for stor.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.370
    Torget vurderinger
    23
    Alt. finer på JMLC... tar han utfordringen tro?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Neida, det blir bra - det får stå ei stund - i alle fall ut dette året.
    Vi fpr se hvilke muligheter CNC-en gir - Horn-tråden er jo en inspirasjon, den alene.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Ved å skrålegge finér på ei negativ form, burde det gå an å få til - masurbjørk burde kanskje unngås - noe av det mest motstridige jeg har jobbet med og kan kun brukes i våt tilstand.
    BB

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Råtøft! Runde, svære JMLC på CNC'en i løpet av 2015...ohh, du salige, her skal det følges med!

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.901
    Torget vurderinger
    1
    Vær nå snill med mannen…..han er litt svimmel etter all jobbingen når det går over er det mulig han kommer på andre tanker 8)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Mårrastivheta er på vei ut og kjenner på at utladingen etter snekring, transport og sjauing er mindre tilstede i dag.

I går kveld fikk jeg elementene opp på loftet og ut av eskene og om jeg finner en haug passende seksmillimeters skruer, åker elementene inn for testing og innbanking uten bakkammer.

I løpet av romjula laget jeg meg nesten femti meter gulvlister i MDF som er ferdigmalt og skal på plass etterhvert. Vinduskarmene er ikke ferdigmalte ennå men prøvefarga fungerer fint så vi går for den.

Ellers er rommet blitt helt toppers - helt etter planen og nesten helt opp til den standarden på arbeidet som vi hadde sett for oss. Et malingsstrøk til og litt ettersparkling er ønskelig, men kanskje bare -tenkning - vi får se hva kroppen signaliserer og om det samsvarer med haue.

Ennå gjenstår en god del før Loftet er per kasse, men det nærmer seg, det nærmer seg. Tilfredsheta med de forberedelsene og skjulte "funksjoner" er relativt stor - mye dill som ikke trenger synes er borte fra auan.

Jeg har også revurdert og funnet ut at jeg vil beholde 7.2-kablingen som allerede er innebygget i gulv, vegger og tak, og patching i termineringspanelet forberedes for det - ingen grunn til å ditche det når det allerede er på plass.

Noen mobilbilder fra i formiddag med lav vintersol inn av vinduene;

159.jpg

158.jpg

157.jpg

160.jpg

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.370
    Torget vurderinger
    23
    Fin lød i treverket, OB. Husk å si ifra dersom du vil prøve ut forskjellige diskanter, så stikker jeg oppom med et knippe :cool: Hadde du 2405 liggende?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Flott, Slukers.
    Takker og bukker - har faktisk et sett av dine drivere liggende i transit hos meg - som skulle vært avlevert i romjula - sorry! De har det egentlig bra her og blir tatt godt vare på og sover mellom Henne og meg hver natt.

Ja, jeg har et sett av de (riktignok feritt!) - dette er en kandidat, likeså Fostex T90A - vil man være riktig gæern, så henger jo ET-703 ganske høyt og twinkler - litt vel høyt, egentlig. Synd at Raal har litt for lav følsomhet - de kunne vært gøye å testet ut også.

Venter litt med diskanter til jeg har fått tunet ørene og blitt vant til det tre kanaler klarer å by på først.
    BB

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn