Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Med buttcheeksa er det vel rett i brunøyet du ser..?

Så bra at ting faller på plass, og gratulerer nok en gang med et flott system! Du får igjen for at du gutser.
    Jeg gleder meg til en gang å komme på besøk og låne øret til dette.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ja, kanskje det, Vegard - ellers så tror jeg han på en av sine reiser utallige reiser til Nord-Korea har fått tak i utdatert lokalt bruspulver.

Okke som, så er han hos tannlegen ei stund utover dagen, så jeg har fått hans medfølelse til å legge ut en forsiktig oppklaring som kom på mail i morres.

Her er Grelvs ord;

Hei igjen.

En ting jeg kom til å tenke på:

Vi opererer jo med tildels store gain-forskjeller i oppsettet. Nå husker ikke jeg tallene sånn i hodet, men var det ikke i størrelsesorden +7dB i basskanalen ( +10dB- red. anm ), og minus 9 dB i midbassen? Eller noe slikt?

Så store forskjeller er ikke ideelt. Det vi skal være oppmerksomme på, er hvilket headroom vi har tilgjengelig i miniDSP'n før den klipper digitalt. Digital klipping låter ikke som vanlig analog klipping (som er lett å oppfatte øyeblikkelig) - men det låter "rart" og litt hardt, og blir tydelig etter litt lytting.

Å øke nivået med hele 7dB kan muligens bringe oss opp mot klippegrensen i dsp'en. Jeg kjenner ikke miniDSP'n godt nok til å vite hvor denne grensen går. Hva sier manualen om dette?

På litt sikt bør du finne en måte å øke gainet i basskanalen: en forskerker med høyere gain og en høyttaler med større følsomhet. Samtidig bør gainet i mellombassen noe ned: gjerne en forsterker med lavere gain, eventuelt med en passiv attenuator på inngangen.

Ellers:
    Ser også at EHED har noen gode spørsmål i tråden din. Han lurer bl.a. på om denne veldig rette kurven muligens låter litt lyst i ditt rom. Og det har han jo imo rett i. Derfor mine forslag i forrige mail.

For å unngå for mange misforståelser i tråden din, tror jeg det er viktig å si at denne kurven representerer det korrekte delefilteret (hvor elementenes frekvensgang, filterkarakteristikk, løpetid, overlapp og fase) er justert inn så godt det er mulig, og på en måte som gir en totalkurve hvor alt summerer korrekt. MEN: kurven representerer i utgangspunktet ikke det vi kan kalle "individuelle preferanser" - eller "tilpasning til rommet". Det er min erfaring at en frekvenskurve som denne (hel rett, med et fall på kun et par dB fra bunn til topp) kan låte ganske forskjellig i ulike rom - veldig avhengig av rommets beskaffenhet: dempning og refleksjoner. I et godt dempet rom låter en slik kurve nøytralt og riktig - i et rom med mange reflekterende overflate låter en slik kurve litt for lyst.

Det er det siste som nå er tilfellet hos deg, og det er derfor jeg har anbefalt å eksperimentere med en low-shelf som løfter bass/mellombass litt, og en high-shelf som reduserer diskantnivået noe. Etterhvert som du får mer dempning på plass, vil behovet for disse justeringene avta.

Jeg tror det er smart å bruke input-justeringene i miniDSP til denne type "globale" tilpasninger. Output-justeringene dreier seg om justeringer for de enkelte høyttalerelementer, og disse bør du helst ikke røre for mye uten å risikere at fase og overlapp endres på en negativ måte.

mvh Espen

(-og BB!)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Holton 5-800 med sin høye gain vil klart passe som bassamp ref Grelv s anbefaling
    mvh
    Leif

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ja, kanskje det, Vegard - ellers så tror jeg han på en av sine reiser utallige reiser til Nord-Korea har fått tak i utdatert lokalt bruspulver.

Okke som, så er han hos tannlegen ei stund utover dagen, så jeg har fått hans medfølelse til å legge ut en forsiktig oppklaring som kom på mail i morres.

Her er Grelvs ord;

Hei igjen.

En ting jeg kom til å tenke på:

Vi opererer jo med tildels store gain-forskjeller i oppsettet. Nå husker ikke jeg tallene sånn i hodet, men var det ikke i størrelsesorden +7dB i basskanalen ( +10dB- red. anm ), og minus 9 dB i midbassen? Eller noe slikt?

Så store forskjeller er ikke ideelt. Det vi skal være oppmerksomme på, er hvilket headroom vi har tilgjengelig i miniDSP'n før den klipper digitalt. Digital klipping låter ikke som vanlig analog klipping (som er lett å oppfatte øyeblikkelig) - men det låter "rart" og litt hardt, og blir tydelig etter litt lytting.

Å øke nivået med hele 7dB kan muligens bringe oss opp mot klippegrensen i dsp'en. Jeg kjenner ikke miniDSP'n godt nok til å vite hvor denne grensen går. Hva sier manualen om dette?

På litt sikt bør du finne en måte å øke gainet i basskanalen: en forskerker med høyere gain og en høyttaler med større følsomhet. Samtidig bør gainet i mellombassen noe ned: gjerne en forsterker med lavere gain, eventuelt med en passiv attenuator på inngangen.

Ellers:
    Ser også at EHED har noen gode spørsmål i tråden din. Han lurer bl.a. på om denne veldig rette kurven muligens låter litt lyst i ditt rom. Og det har han jo imo rett i. Derfor mine forslag i forrige mail.

For å unngå for mange misforståelser i tråden din, tror jeg det er viktig å si at denne kurven representerer det korrekte delefilteret (hvor elementenes frekvensgang, filterkarakteristikk, løpetid, overlapp og fase) er justert inn så godt det er mulig, og på en måte som gir en totalkurve hvor alt summerer korrekt. MEN: kurven representerer i utgangspunktet ikke det vi kan kalle "individuelle preferanser" - eller "tilpasning til rommet". Det er min erfaring at en frekvenskurve som denne (hel rett, med et fall på kun et par dB fra bunn til topp) kan låte ganske forskjellig i ulike rom - veldig avhengig av rommets beskaffenhet: dempning og refleksjoner. I et godt dempet rom låter en slik kurve nøytralt og riktig - i et rom med mange reflekterende overflate låter en slik kurve litt for lyst.

Det er det siste som nå er tilfellet hos deg, og det er derfor jeg har anbefalt å eksperimentere med en low-shelf som løfter bass/mellombass litt, og en high-shelf som reduserer diskantnivået noe. Etterhvert som du får mer dempning på plass, vil behovet for disse justeringene avta.

Jeg tror det er smart å bruke input-justeringene i miniDSP til denne type "globale" tilpasninger. Output-justeringene dreier seg om justeringer for de enkelte høyttalerelementer, og disse bør du helst ikke røre for mye uten å risikere at fase og overlapp endres på en negativ måte.

mvh Espen

(-og BB!)
    MiniDSP har ikke noe innebygget "headroom". Så om du får et input signal som ligger over -10dBFS så vil DSP'n begynne å klippe, siden du booster 10db i PEQ delen. Jeg tror flere som har dårlige erfaringer med miniDSP har gjort dette. Senk input nivået tilsvarende som du legger på boost for å unngå dette.

For optimalt resultat bør gain matches slik at du trenger minst mulig justering i DSP'n slik Grelv sier. I tilegg bør gain matches sånn at volumkontrollene oppererer mst mulig i sitt idielle området. For en digital volumkontroll vil det si at den er nær maks, for en analog volumkontroll varierer det en del, men typisk fra 50% og oppover.
    Da unngår du klipping og får maksimal oppløsning i DSP'n.
    For høyeffektive enheter vil det si at du er på jakt etter forsterkere med lav gain og lav egenstøy.

Hvordan regulerer du volumet i dag?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    LMC;
    Du og Grelv er litt sånn "buksa og skjorta" her, tror jeg, for han nevnte Holton, han også.
    Ser nå hvor mye "Gain" betyr - har vært klar over betydningen tidligere, men i et mixed multiforsterkersett betyr matching virkelig en masse.
    Lesson learned, så absolutt.

Du skal heller ikke se bort ifra at et par 21" 18-Sound blir bært opp trappa en mørk kveld.
    Jeg får da en bassfølsomhet i IB på rundt 110dB, så det hjelper også i forhold til de 90-95 jeg har i dag.

Å-gjørelista er ikke så alt for stor men det ruller noen kroner feil vei, så jeg må holde tunga i rett munn framover, som brura sa.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fredrik;
    Du har helt rett mtp gain og -struktur. Dette skal så absolutt tas hensyn til framover - jeg er nødt til det.
    Jeg skal dyplese det du skrev slik at jeg kanskje forstår rekkevidden av det etterhvert. Takk for innspill.

Den digitale situasjonen er på ingen måte ideell slik den er i dag.
    Jeg bruker Transporteren som link i dag og den også som volumkontroll. miniDSPen står står på full pupp.
    Dette på grunn av latskap fordi jeg hater mer enn en fjernkontroll.

Med rett virkningsgrad på bassene og høyere gain (får også se hvordan brokobling av Adytonene avstedskommer) vil denne situasjonen endre seg betraktelig. Videre må jeg finne ut hva som er komfortsonen til miniDSP og gjøre som Grelv foreslår - dempe lavsignalnivå passivt om forskjellene er for store - der det er nødvendig og om det er takhøyde for det.

BB

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    he-he
    så lenge og tett vi har samarbeidet nå, er det ganske naturlig.....
    feil retning på cash-flowen kan jeg alt om
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.956
    Torget vurderinger
    23
    Kjipinger. Hva er viktigere enn lyden?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.405
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er også skeptisk til store gain forskjeller som justeres digitalt. (Ref Lyngdorf forskning)
    Hva med en blå ALPS volumpot eller en stepped att. med svært kort kabel før effektforsterkern som trenger demping?
    Jeg har sånt liggende.
    Med passiv volum pot må man ta hensyn til impedans, gyldne regel maks/min 10x osv. Husker / kan ikke alt dette.
    LMC og grelv kan disse sakene :)

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    MiniDSP har ikke noe innebygget "headroom". Så om du får et input signal som ligger over -10dBFS så vil DSP'n begynne å klippe, siden du booster 10db i PEQ delen....
    Ja, dette er helt sikkert riktig.

Jeg kjenner ikke hardware'n i miniDSP 4x10 særlig godt (men synes i alle fall at softwaren var veldig god og brukervennlig).
    Er det ikke slik at miniDSP har dip-swither for å muliggjøre valgbart gain (0,9 og 2 V) på hver enkelt utgang?

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Det stemmer, gain kan stilles pr. utgang.
    Dette burde prøves inntil eventuelt andre forsterkere/løsninger er på plass.

KetilParow

Fersking
    Ble medlem
    28.11.2013
    Antall liker
    3
    HR;
    Sælbuampene ja, her her står jeg litt fast.
    Trodde jeg hadde de rette mini-XLRene men de gikk jaggu ikke inn i bøssingene på baksiden.
    Jeg har vært i kontakt med OHS uten kunne melde suksess.
    Ellers er folk litt slappe - en vet jo at kunnskap eller overskuddskabler fins, men når man ikke aner hvem disse er, sklir de under radaren.
    Hm. Jeg trodde "Mini XLR" var en standardisert plugg jeg altså. eBay er full av slike, men da er det ikke sikkert de passer? Det var et litt odde problem å gå seg fast på.
    Når det gjelder kablingen (mulig du har fått svar på dette allerede), så er det enkelt med balanserte forsterkere. Hot og Cold fra preamp (skal ligge på pin 2 og 3 i xlr-pluggen) kjøres inn som normalt på hhv pin 2 og 3 på den ene amp 1 (evt kanal 1), og omvendt på den andre, altså hhv pin 3 og 2. Høyttaleren kobles med + til rød bøssing (altså ikke ground) på amp 1, og - (minus) til rød bøssing på amp 2.
    Alt med et *lite* forbehold om at jeg husker dette riktig. Og du burde kanskje verifisere med noen som kan disse spesifikke forsterkerne.

Jeg kjørte to NAD poweramper på denne måten, og det endte etter en stund ikke helt godt for den ene. Men kan ikke sverge på at det var brokoblingen som var den direkte årsaken.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Trylle, trylle eller så er det denne dataen som stadig vekk gjør feil - noe man kom seg unna med gang etter gang for tjue år siden. Du er en framsynt mann - svarer før du blir spurt. Mi ull har forvunnet - nesten ikkeno' igjen oppå der. Hvor lenge planlegger du å vente før di skal være borte?

Bassen er hevet en del og det er ikke antydning til "tøffhet" øverst. Alt er i vater og vel så det, etter min mening. Jeg sitter bare og nyter og nyter og nyter og nyter og nyter og nyter. Men Grelv er blitt enig med oss om noen rattinger som jeg har fått på mail. Kjenner imidlertid at det er vanskelig å få tid til annet enn lytting akkurat nå, og så er det liksom jomfruturen til meg og Anlegget og jeg har jo ikke lyst til å kaste ut brura første natta.

For å begynne øverst, så er det lite som blir gjort der. Fløyelsmykt og kjempeoppløst.
    Så skal jeg lowshelfe rundt 250Hz og highshelfe ved 3K

Eterhvert kommer det et nytt mellombasshorn under 2360ene og noen riktige djevler i kneveggene.
    I tillegg til dette skal rommet treates litt for å dempe etterlyd og gjøre klangen litt mørkere. Knevegger og omliggende må strukturellt oppgraderes for å korte ned bygningsvibrasjoner - stramme opp dypbass. Veggene innvendig gis et eller to lag OSD-plater. Utvendig mot kaldtloft skrus rupanel på. Hull for bassbaffel gjøres større for å gi plass til nytt basselement. Hengsler på dører byttes og dørblad skiftes eller pålimes MDF. Tettelister mellom dørblad og karmer. Vegg ved trapp bygges på nytt - mer lydtett og ny dempet dør settes inn i denne

Jeg skal ikke bragge alt for mye nå, men jeg kan i alle fall si at det aldri før har lått så lite gæernt som det gjør nå på Loftet. Jeg må desverre innrømme at det nok kom litt vått i øyekroken på det mest overveldende og ved leggetid skal jeg sjekke tilstanden u inderbuksa. Alt kommer litt ut av kontroll når man ser rett inn i hvitøyet på goguttene og -jentene på scena. Med få unntak har jeg aldri opplevd noe sånt før.

Og så er det no' ånkli dritt å måtte begynne å høre hele platesamlinga på nytt igjen......masse uinteressant som er blitt interessant.

BB
    Har ikke så mye ull igjen oppå hodet jeg heller, men det var greit å bli kvitt det som var inni :)

Planen med lowshelf/highshelf høres bra ut, men jeg ville startet med lowshelf fra 100-120 og highshelf fra 12000 kanskje og oppover.
    Jevn fin frekvensgang fra 100 til 12000 og kanskje teste ut BBC-dippen hvis man ønsker litt mer varme?

Når det gjelder etterklang har du nok en ganske livlig mellomtone i rommet ditt(skal legge ut noen grafer etterhvert), og veien å gå er nok å dempe en del i taket mellom horna og lytteposisjon. Det er nok en del refleksjoner fra døra di bak deg og skal du bygge noe nytt her, ville jeg anbefalt hele dører uten vindu, slik at du kan teste ut litt akstikktiltak der også.
    En 1x1m luke i gulvet også, så kan du sette inn en talje i takbjelken og heise alle nye kreasjoner rett opp fra gangen under :)

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    MiniDSP har ikke noe innebygget "headroom". Så om du får et input signal som ligger over -10dBFS så vil DSP'n begynne å klippe, siden du booster 10db i PEQ delen....
    Ja, dette er helt sikkert riktig.

Jeg kjenner ikke hardware'n i miniDSP 4x10 særlig godt (men synes i alle fall at softwaren var veldig god og brukervennlig).
    Er det ikke slik at miniDSP har dip-swither for å muliggjøre valgbart gain (0,9 og 2 V) på hver enkelt utgang?
    Jo, det stemmer og er beskrevet på side 7 i manualen. Her kan egentlig mesteparten av nivået som mangler på bassene justeres inn. Ved å øke output gain fra 0,9 til 2v stiger vel nivået med omtrent 8db. En enkel å god løsning i grunnen. Selv om det aller beste er å få total gain i systemet ned og la DSP'en ha så mange bits som mulig å jobbe med.

Analog volumkontroll i etterkant slik som Groundsound har er egentlig det beste, men med optimalisering av gainstrukturen er nok en digital volumkontroll rimelig transparent.

edit: ser nå at EHED var før meg.

Sist redigert:

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Jeg var heldigvis ikke først, så Grelv må nok få det kysset :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fredrik;
    Hvordan henger dette sammen - output og "bitsforbruk" - og hvordan den lydmessige forandringen "materialiserer" seg?
    Sånn litt barnehageaktig, er du snill.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Odd, Bygdøs beskjedne, men store lydmekaniker sendte denne greia:

Passive volum stereo

Passive volum stereo.gif

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hadde ikke tenkt i de baner før, men uansett grad av forskruddhet, kan man jo ikke si seg uenig.
    Men hvem påberoper seg den største?
    Første mann til kølla.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.956
    Torget vurderinger
    23
    Poenget var at den tegningen hadde noe tekno-erotisk (c) ved seg, nesten... Vi ser alt for lite slike illustrasjoner!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.956
    Torget vurderinger
    23
    I helsike - drømte ikke en gang om at et slikt ord fantes, på engelsk til og med!

Ante heller ikke at jeg pleier omgang med støllinger som faktisk SLÅR OPP slike ord!!:D

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Fredrik;
    Hvordan henger dette sammen - output og "bitsforbruk" - og hvordan den lydmessige forandringen "materialiserer" seg?
    Sånn litt barnehageaktig, er du snill.
    BB
    Poenget er vell at for mye gain gjør at du må dempe lyden mye i transporteren din. En digital volumkontroll får større og større avrundingsfeil jo flere bits du fjerner. Hvor merkbart det er varierer mye, alt fra låtmaterialets dynamikk, DAC'ens oppbygning osv.

Hvordan låter avikene?jeg opplever det som økt matthet, flatere dynamikk og grumsete lyd. Det finnes opptak på youtube osv hvor effekten demonstreres.

Å øke outputen på basserne dine fra 0,9 til 2v gjør at du slipper å booste eller dempe mye internt i miniDSP. Men det er igrunnen enda værre å måtte dempe mye i transporteren før miniDSP. Da vil signalet allerede være degradert før det når miniDSP hvor det skal utføres flere regneoperasjoner.
    Signal nivået inn i miniDSP bør være så tett opp til max som mulig, uten å klippe.

Derfor er det en mer optimal løsning å dempe enhetene som har for høy følsomhet med en analog volumkontroll slik du skisserer, elle velge effektrinn med lavere gain til disse, fremfor å booste opp signalet til basserne.

En annen minst like viktig fordel er at ved å ha passiv volum kontroll rett før effekttrinnet, eller velge effekttrinn med lav gain er at du i mindre grad forsterker opp støyen som kommer oppstrøms fra i kjeden. Egenstøyen fra DSP, kilde osv samt eventuelt innstrålt støy i kablene. Dette gir deg et mye bedre Signal / Støy fohold (S/N). Slik du har det i dag senker du styrken på signalet, men støyen i kompenentene + innstrålt støy forblir like kraftig.

Et tredje alternativ er å dempe høyttalerenhetene på tradisjonelt vis med L-PAD og liknende. Da demper du også støyen fra effekttrinnet, men det blir litt teit spør du meg for det går imot noe av poenget både med aktiv deling og poenget med høy-effektive enheter.

http://www.minidsp.com/applications/dsp-basics/gain-structure-101
    http://www.diyaudio.com/forums/diyaudio-com-articles/186018-what-gain-structure.html
    http://www.youtube.com/watch?v=JYjHKv2_OqQ

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluket;
    Har aldri gjort det før, men det var vel den sjamanistiske radaren som slo inn - for plutselig hørte jeg fra goavdisen:
    anin, tanin, tappa, sion, olon, dolon, herglio, appa, ginna, golka, borka, snorra
    -og da visste jeg at noen var ute med fanteri.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fredrik;
    Takk for opplysningene - det er kjempefint at du tar deg tid til å forklare så inngående.

Du sier akkurat det HEL påpekte - at jeg burde la Transporteren stå på fullest mulig pupp og regulere direkte på miniDSPen.
    Fysj og føy - dette er svære greier å sette seg inn i for en som bare har rattet i det anal-oge området fra før av. Men heldigvis henger anbefalingene dine godt sammen med hva jeg var innstilt på gjøre etter en dosering fra Grelv i forigår.

Kjenner at hodet mitt også går lysere tider i møte - helt soleklart klar for en elektrolytt til før leggetid.

Takk, Fredrik C.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    For å si det først som sist, så er jeg ganske så fornøyd med den musikkavspillingsløsningen jeg har i dag med NAS, Transporter og div Squeezeboxer. MEN litt for mange nettverksavbrudd og stort musikkbibliotek med treg handkontroll legitimerer en konvertering på sokkelesten.

De skarpskodde hodene som har vært innkoblet i fôrfrosjektet for dette, har vært enige om at Vortexbox er løsningen. Og skal kjøre optisk slik at jeg får et galvanisk skille mellom PC og anlegget-

Jeg trenger følgelig en overgang fra USB til Toslink, og da har jeg funnet denne på Ehavna:
    Hifimediy Sabre USB DAC ES9023 TE7022 96kHz 24bit 96 24 USB to Optical | eBay

- inneholdende denne DACen fra Sabre med sånn innebygget jittergreie også som en Fredriks linker omtalte:
    http://www.esstech.com/PDF/ES9023 PB Rev 0.2aPB 110117.pdf

Spørsmålet er om dette er en god dings eller om jeg bør sikte ”høyere”.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Siste dagene har vært meget interessante – opptil flere besøk og mye positiv reaksjon fra ellers omkring også.

Egoet har mao fått seg en boost som jeg ikke kan huske å ha følt siden jeg paraderte gjennom bygda på min egen DBS Crossmaster på tiårsdagen.

DBS Crossmaster.jpg

Dette er en følelse jeg kan lære meg å like, og har men ikke gode nok venner, får man bla opp....

Toppen og mellomtonen skal få levva live uten mi innblanding ei god stund framover, en jeg må legge kaoriene i mellombassen og kjelleren.

Mellombasshornet er gjennomtenkt nå. Har slitt litt med å finne de enklest gjennomførbare løsningene men hadde egentlig ikke trengt å legge så mye energi i dette iom at det kun er et par som skal fødes. Men så klarer man ikke helt å skyve vekk det snekkerfaglige og i skams skyld blir det etterhvert å dreie det som skulle bli et kjapt klampverk i retning av atskillig mer alvorlig.

Gjennomgående materialtykkelser er nitten og tre millimeter, og det ser nok ut til at det blir MDF og ikke spon som predikert tidligere. Litt av bekvemmelighetsårsaker, men også fordi jeg skal leke med tynne plater – helt ned i tre millimeter.

Meninga er å gi kassene stor styrke og forholdsvis lav vekt. Dette fordi greia skal handteres opp og kanskje ned en trang trapp. Innvendig spileverk blir brukt i utstrakt grad for å skape det designet jeg er ute etter og disse blir gjennomhullet. På grunn av dette blir polyuretanskum brukt som fyllmasse i hulrom i stedet for sand. En annen grunn til å bruke PU-skum er at dette har en sterkt konstruerende og limende efffekt – og også resonansdempende, tipper jeg. Massen av det samlede systemet blir likevel ganske stor iom at Dollyene kommer til å rage oppå disse. Totalvekt per system blir antakelig mellom femti og sytti kilo.

Midbasshorn ver 234.jpg

Ja, da HR - det gikk noen tanker gjennom hodet ditt nå.... Versjon fem, så langt.....

En liten konstruksjonsskisse av den våte drømmen på tampen

Eighteen Sound 21LW1400_1.jpg

-og sammenliknet med femtentommeren som står der i dag

Ny Bass.jpg

BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.956
    Torget vurderinger
    23
    Jeg vil ha den Crossmasteren! Hadde to stk. i oppveksten, en DBS (døden bak styret, alt. Dritt bak setet...) og en Svithun. Savner veldig.....

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    2.170
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Men det er DBS Apache som gjelder
    Iallefall etter Tomahawk

Håvard
    Jeg vil ha den Crossmasteren! Hadde to stk. i oppveksten, en DBS (døden bak styret, alt. Dritt bak setet...) og en Svithun. Savner veldig.....

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fantes ikke Tomahawk på den tida - bare sånne.
    De grommeste av de igjen hadde katapultsykkelpumpeskuff under bæreren

Svitun sykkel.jpg

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.956
    Torget vurderinger
    23
    Husker de avlange blikkskuffene - ubercoole egentlig, men ååå så tante den gangen!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Kleklipa med pappskiva, dynamoen og nettingen på bakhjulet, blinklysene inni styret......

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sykkelprosjekt til våren, altså?

Hentet på posten i dag

90.jpg

91.jpg

92.jpg

93.jpg

Fikk en entomsdriver med - vet ikke om den virker, om den er noe å satse på, om den er i orden eller rett og slett om det er mulig å få tak i en til. Har ikke rukket å finne ut noe av dette....

Yamaha JA-4201

Forslag til alternativ?

BB

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.986
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    får hørt denne dac'n om ikke så lenge til. En medforumist har kjøpt den
    Er det meg du sikter til, må BB gjerne låne den for uttesting. Regner med at den kommer til meg i neste uke.
    Jeg har jo lurt på hva jeg kan finne på for å gjøre meg fortjent til et halvt vaffelhjerte en gang. Og kanskje høre på sprekken.:)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    United;
    Jeg er ikke klar med PC ennå, men du må gjerne komme en tur likevel.
    Vaffelspisedagforslags-PM imøtesees.
    BB

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn