Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 8

8x12_TOM

Gjest
    Skal bli spennende å legge øret til dette opppsettet. Selv om det var tidlig i prosessen og med øra full av ull har Morten sagt mye godt om dette oppsettet, og når jeg leser hva sluket og Roda skriver tror jeg dette vil passe meg bra.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vi er litt ullne, både Espen og jeg, så det skal bli fint å få litt balanse i regnskapet.

Røra er klar, og jeg har lagt i litt ekstra kardemomme for å veie opp litt for miseren jeg begikk da EHED var her sist.
    Da var jeg så spent at jeg holdt på å tisse på meg, og glemte hele vaffelgreia til EHEDs store skuffelse.

Men så er ikke nå.
    Velkommen.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.957
    Torget vurderinger
    23
    når jeg leser hva sluket og Roda skriver
    Du må ikke stole på oss, achtmaltzwølf, vi er ikke som vanlige millionærer.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.957
    Torget vurderinger
    23
    Siden OB insisterer på å være anonym :cool: så skal jeg være kompis nok til å velte hele lasset, hehe....... fant nemlig en tegning som så utrolig akkurat & nøyaktig portretterer deg slik jeg ser deg!! Samme ville blikket, svære kjeften, tynne armer & bein (for lite arbeid syndromet) og generelt hyggelige fremferd!

OB BB.jpg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Regner med at dette ikke er den siste ydmykelsen fra den kanten.

Begrepet "Å smake med ræva" (oversatt: SLUKE maTen) er plutselig forståelig.

Keep it comin', Dude!
    BB

Sist redigert:

KetilParow

Fersking
    Ble medlem
    28.11.2013
    Antall liker
    3
    Mellombasshornet er gjennomtenkt nå. Har slitt litt med å finne de enklest gjennomførbare løsningene men hadde egentlig ikke trengt å legge så mye energi i dette iom at det kun er et par som skal fødes....
    Jeg ser ikke helt hva som er tenkt her (mulig jeg har gått glipp av noe tidligere). Ut fra tegningene ser det ut som du har tenkt å lage et konisk horn? Lengden kan tyde på at det er 1/4 eller 1/8 bølgelengde. Men det står ikke mål på kassene, så det er litt vanskelig å tyde.

Kan du forklare litt mer hva som er cut-off for hornet, og hva som er de andre kriteriene for dette utkastet?

-Ketil

8

8x12_TOM

Gjest
    Takker for lytten og utsøkt bevertning i går.

Håper ikke du ble støtt av vår litt lite kultiverte oppførsel, for her sitter slengbemerkningene og ironien løst:).

Det jeg fikk høre her ga meg assosiasjoner til "live preformance", noe jeg synes er det viktigste med et oppsett.
    Noe problemer var det i bassen, men problemene som oppstod mellom veggbassene og øvre bass lar seg helt sikkert løses på et vis. Usymetrien i rommet bak er nok synderen her. Det vi prøvde på i går vil jeg bare si en ting om......... tre kokker og ufattelig mye søl.
    Skal bli spennende og se hvordan dette tar veien, for her er det virkelig mye bra og ta tak i.
    Kommer gjerne tilbake for mer søtflekk lytting

Mvh-
    Tor

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ketil;
    Dette hornet er en skisse på et alternativ til de trekantene jeg i dag bruker for å få en litt mer live-at og bydende mellombass.

Hornets innvendige dybde er i overkant av 80 cm og et munningsareal på oppimot seks tusen kvadratmilimeter. Halsåpningen er ikke fastsatt ennå og heller ikke om "midtfinnen" har noe der å gjøre. Det siste er basert på gjetning og en toppet teskje fri fantsi. I alle fall vil denne greia kunne gjøres kjapt de- eller remonterbar.

Men den siste dagen har det dukket opp nye tanker......

Akustisk sett, er det ment å skulle dekke området 80 til 600 Hz, elektrisk sett, blir det kanskje noen andre delinger i miniDSPen - for å få det til å oppføre seg sånn når det kobles mot rommet.

Jeg går også en runde mtp hvor mye av både den fysiske og psykiske plassen jeg føler jeg kan gjøre "krav" på av rommet som jeg ønsker at skal bli brukt så mye som mulig. Derfor er viktigheten av et design på så svære greier særs viktig.

I iver etter å krympe, har jeg så latt øyene vandre mot en JBL-konstruksjon (en sangfugl sang at det var JBL) som jeg faktisk har rattet en god del på i hine hårde. En sprelsk medforumist har fritt og freidig kuttet både i bunn og både i topp - tatt vekk refleksportene - og er lykkelig med det.

Jeg har absolutt lyst til å herme etter dette, for det ser litt tøft ut og jeg tipper at det ikke låter så verst heller - deter jo et mer begrenset område det skal arbeide i enn det det er "breddet" for.

Midbasshorn ver 235.jpg

Dette hornet vil gå godt til GPA 515 og flere JBL elementer nevnt sammen med dette: JBL E130/K130/E140/K140/E145/2220.
    Det er sikkert bedre kandidater også, men å få hjelp til å vurdere dette, har jeg ikke knebedd noen om ennå.

Videre er det blitt meg fortalt at JBL-hornet har en høyere cut-off enn det konsike men at det også vill blende godt.

Innspill og anbefalinger er kjærkomment.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Jeg fikk en mail i formiddag, fra RoDa, med dette vedlegget samt det som ligger som avatar nå. En fri tolkning av vår samfylkning fra kakebygda Kvæfjord, Karl Erik Harr. Hadde han hatt samme interesse som oss, kunne vi kanskje ventet slike bilder som dette i fra ham.

Harr _OB_BB_1.jpg

I samme momang som jeg takker deg for dette, Roda, ser jeg godt at det billedlige språket du ikler deg, har sin bunnsolide forankring. Tusen Takk - dette bildet har fått en ny og betydning for meg.

Klarer ikker å sllippe dette helt – må legge ut en liten tekst fra det mange nordlendinger anser å være sin bibel, og som jeg tipper har vært til stor inspirasjon får vår nordnorske humorskald, Oluf.

Fra "Vett og Uvett" av Einar K. Aas og Petter Wessel Zapffe:

Fallkniven
    Ærbødigst her skolinspektør.
    Ja no e dokker resst og væl va de før dokker va et koselig besøk å ha på besøk de e sant å sekkert å en jæstfri kar de va dokker så vilde hussere hos os i våres fattige leilighet lekså ingen ting. Og levvli og muntli de va dokker tel enkvær ti æg må skrive tel dokker før æ finn ikje fallkniven han låg i vindusposten straks atme der kor dokker satt og spisste siste morran dokker må ikje tru at æ har nåkke messtanke å langst ifra. Skolinspektøren me di inntekter at han sko ha fornødent å knabbe fallkniv ifra en mann så knaft har levvemåten nei langst ifra. Æ kunn har roft ætte dokker har æ sanst mæg, førr de va bære en par menudder ætte dokker va strøkke så såg æg at kniven va vække, æg kunn har gjømt han har sanst mæg han lå tæt atme så det va et ingenting førr den så ville å smette han i lomma når man tok hanna ner utav vindusposten sållessen, dokker har han vel ikje mæn æg vesste ikje anna rå eller å skrive tel dokker æg va så nødig om kniven de va en æg kjøfte på fæmtenøresbasaren i Strandgata førr æg sko ha han æg ga enda to krone 95 mæn han kosta tre.

Tytebærbotten den 1–4re.
    Grinus Lydevartsen, met navn.
    Sjøitens navn, "Haabet".
    U. P. S. No kjæm ho Jændrikke å førtæll ho har funne kniven ilamme sjeien. Unsjyll.

Og så på engelsk for de som ikke forstod et kvækk:
    The survival knife
    Honourable School Inspector.
    Yes now you are gone and that was fine for you were a pleasant company to have on a visit that is true indeed and a hospitable fellow you were that wanted to take house with us in our poor apartment as if nothing. And lively and oral you were at all times have to write you because I can not find the knife he lied in the window ledge just next to where you sat and ate the last morning you must not believe that I carry any suspicion no far from it. The School Inspector with that salary that he would steal a survival knife from a man who barely has enough to survive no far from it. I might have called after you if I had thought of it, because it was only a few minutes after you were gone I saw the knife was gone, I might have hidden him if I had thought of it he lied so close so it was nothing for the one who would put him in his pocket when one removed the hand from the window ledge like that, you probably don't have him but I didn't know other way out than to write to you I really need the knife it was one I bought at the fifteen cents shop in Main Street because I needed to have him I even paid two dollars 95 but the price was three.

Cranberrybottom the 4th.
    Grinus Lydevartsen, my name.
    The ship's name, "The Hope".
    PS. Jændrikke came now and she tells me she found the knife next to the spoon. Sorry.

RoDa (bilde)/BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.957
    Torget vurderinger
    23
    Sluket's tidligere hoffillustratør RoDa er i gang igjen - det er bra!! Glimrende (og ikke minst kreativ) illustrasjon!

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    1
    Takker for lytten og utsøkt bevertning i går.

Håper ikke du ble støtt av vår litt lite kultiverte oppførsel, for her sitter slengbemerkningene og ironien løst:).

Det jeg fikk høre her ga meg assosiasjoner til "live preformance", noe jeg synes er det viktigste med et oppsett.
    Noe problemer var det i bassen, men problemene som oppstod mellom veggbassene og øvre bass lar seg helt sikkert løses på et vis. Usymetrien i rommet bak er nok synderen her. Det vi prøvde på i går vil jeg bare si en ting om......... tre kokker og ufattelig mye søl.
    Skal bli spennende og se hvordan dette tar veien, for her er det virkelig mye bra og ta tak i.
    Kommer gjerne tilbake for mer søtflekk lytting

Mvh-
    Tor

Som nordlendingen han er ble det neppe tatt ille opp, sannsynligvis ble vi nok oppfattet relativt dannet i språkføringen ;) det ble jo en rett så hyggelig kveld som fint kan repeteres.

Med 4veis aktiv og DSP er det rom for litt søl og med mulighet for å lagre x-antall settings er det lærerikt å leke litt for så å vende tilbake å pusse litt på favoritt innstillingen.

Mye bra, litt rusk i bass og så kunne jeg tenkt meg litt mer fokusert vokal

Mvh en stille og beskjeden Bergenser

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Tor og Roald;
    To små raringer som jeg aldri før i livet har støtt borti. To vestinger - en fra -fold og en fra -landet, kanskje litt drøy kost for ein liten hjulbeint, ein fra Gokk. Og til slutt en luring de fleste av oss i området kjenner, Ehed, eller Ehed med Sekken, som de fleste av oss som kjenner ham, kjenner ham som.

Et hyggelig og håndterbar liten gjeng med litt annen tilnærming til livet enn ego. Tre menn med et nært forhold til sine måledingser. To av dem, helt uforbedrelige og langt forbi salvasjon, mens den tredje fort gikk lei, og heller ville spille musikk.

Takk, gutter for en fin kveld - ikke minst setter en overstøing pris på praten ved kjøkkenbordet innimellom slagene - smilene latteren og å få vite litt om de menneskene som har satt skoene sine i gangen for en time eller to. I sånt lag blir ikke lyden målet, men midlet.

Takk for noen fine timer som jeg tar med meg videre - håper vi kan treffes på hver side av et matfat og ei flaske sterkt ved anledning.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    En lite senterkanalavsporing - en kompis trengte supplement til noen småinger han overtok tidligere.
    Doble FE103En i BR

94.jpg

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.957
    Torget vurderinger
    23
    Regner med at du har spanet inn denne..?

www.fostex.jpattach_files00000288FE103-Sol_Release.jpg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ja såg den var på vei - lite info å finne foreløpig - leser ikke den dialekten så godt.
    Har du påfyll?
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.957
    Torget vurderinger
    23
    Egentlig ikke men bestilte noen elementer fra Japan. Koster jo under 400,-/stk. Kunne bli fine linesource midrange - forsåvidt ute etter noen gode 4" eller 5" elementer til dette.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Var innom en av mine mest udefinérbare nyere bekjentskaper, Sluket her forleden - og nå har jeg et seriøst problem. Kommer meg rett og slett ikke ut av virvelen.

Hørte på hans mellomtone-J-horn med marginalt bakkammer og som låter fantastisk. GPA 515 ment for hornlading brukt som kompresjonsdriver?

Jeg synes dette begynner å bli seriøst vanskelig. Jo mer man leser og grubler, jo verre blir det å sortere. Aller helst skulle jeg ha knotet videre på egen hånd, men ting begynner å bli svære og om noen har fornuftige og grunngjevne anbefalinger, er de velbekomne.

Mellombasshorn.
    De driverne jeg skal bruke, er enten 2xAltec Lansing 414 A i hvert kabinett eller 1x15” (Altec 515 eller JBL) og bredden på hornet bør kunne begrenses i bredde til 775 mm - som er samme bredde som JBL 2360-horna.

Spørsmålene som stiller seg i kø er:
    J-horn, konisk eller eksponensielt?
    Bakkammer eller ikke bakkammer i et horn som skal spille i mellombassen?

Kan noen skrive litt eller linke meg til det som menes å være den antatt beste hornløsningen under gitte betingelser - en forholdsvis kompleks konstruksjon er heller ikke å kimse av.

BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Var innom en av mine mest udefinérbare nyere bekjentskaper, Sluket her forleden - og nå har jeg et seriøst problem. Kommer meg rett og slett ikke ut av virvelen.

Hørte på hans mellomtone-J-horn med marginalt bakkammer og som låter fantastisk. GPA 515 ment for hornlading brukt som kompresjonsdriver?

Jeg synes dette begynner å bli seriøst vanskelig. Jo mer man leser og grubler, jo verre blir det å sortere. Aller helst skulle jeg ha knotet videre på egen hånd, men ting begynner å bli svære og om noen har fornuftige og grunngjevne anbefalinger, er de velbekomne.

Mellombasshorn.
    De driverne jeg skal bruke, er enten 2xAltec Lansing 414 A i hvert kabinett eller 1x15” (Altec 515 eller JBL) og bredden på hornet bør kunne begrenses i bredde til 775 mm - som er samme bredde som JBL 2360-horna.

Spørsmålene som stiller seg i kø er:
    J-horn, konisk eller eksponensielt?
    Bakkammer eller ikke bakkammer i et horn som skal spille i mellombassen?

Kan noen skrive litt eller linke meg til det som menes å være den antatt beste hornløsningen under gitte betingelser - en forholdsvis kompleks konstruksjon er heller ikke å kimse av.

BB
    Dette er veldig vanskelig, jeg har selv fått smertelig erfare at allt er ikke" plug and play", hvis du likte sluket sitt - hadde det kanskje vært enkelt og trygt å kopiere dette ?
    Hvis en ikke følger en oppskrift er en jo henvist til en lengere test periode, som medfører både tid og penger, og det er ikke engang sikkert man kommer i mål, antar det blir et spørsmål om hvor tålmodig/sta du er.
    Vedr. bakkammer kan jo det lages justerbart eller fyllbart for volum endring ?
    mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    du får ta deg en tur til Drøbak og høre rette koniske midbasshorn
    sist du hentet 2360 var de jo ikke i drift
    så får du høre en annerledes sub løsning og
    mvh
    Leif

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer selv J-hornet framfor to 12" V-foldet. Synes du det låt supert, så er det vel bare å kjøre på? Det som jeg savner er noen målinger som viser spredningen til J-hornet. Hvis grelv har noe info her, så hadde det vært fint. Autotech har visstnok ingenting.

LMC sin invitasjon ville jeg tatt imot. :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    permorten;
    Enig med du i at dette vil ta tid og koste penger. Det siste har sine rammer, verst tenkelige økonomiske uføre jeg kan padle meg uti, er et par 515 el - det klarer vi. Tidsforbruket er så som så - morro å holde på, men ikke om det ikke låter morro.

Leif;
    Det du foreslår, kan være et sånt bittersøtt møte. Om man har anlegg for misunnelse og depresjon, er ikke dette god medisin.
    Men det har ikke jeg, og jeg tar imot tilbudet momentant. Tar en PM senere.
    Hørte nemlig horna hos Grelv og det bildet sitter spikra.

orso;
    Du må ta en jobb her....
    Autotech har J-horn - Sluket bruker disse i oppsettet jeg nevnte.
    Jeg drar.

BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Hvis jeg skulle hinte om noe, måtte det kanskje bli å sjekke litt ut følsomhet på de forskjellige løsningene, i hvert fall hvis du tenker passivt. Prøve å planlegge litt; f.eks. FLH allah lmc sitt har så skyhøy følsomhet at det kùn er få tweetere som holder følge helt opp.

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    orso;
    Du må ta en jobb her....
    Autotech har J-horn - Sluket bruker disse i oppsettet jeg nevnte.
    Jeg drar.

BB
    Tror du misforsto meg. Vet at Autotech har J-horn og at Sluket bruker det. Men Autotech har ikke målinger. Jeg har spurt de. Uforståelig at noen kan produsere et horn uten og ha målinger, men slik er det altså. Er vi heldige, kan det dog hende at grelv har foretatt noen målinger. Spesielt spredningen er det som er interessant for min del, slik at man vet hva det kan passe med når rimelig konstant spredning er et mål.

God tur til LMC. :) Morsom tråd dette.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    vedr J-horn og målinger er det en kopi av Jbl 4560, med lite bakkammer
    PM´s kommentar om følsomhet er veldig relevant, da det ikke er mange tweetere som holder følge
    faktisk de eneste som vi har testet, er TAD 2001 og ET-703
    valget for min del falt på 2001, som bedre matchet overgangen fra en 2 tommer, selv om kanskje ET-703 har noe mere finesse øverst
    mvh
    Leif

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    orso;
    Sorry.
    Vet iblant ikke hva jeg forstår eller ikke - går stort sett på autopilot og tror litt for ofte at jeg kan se hva jeg kommer til å høre - litt skeiv tilnærming, men det handler både om egen kapasitet og forhåpentligvis litt kapasitans.

permorten;
    Jeg tror systemet mitt har/kommer til å ha følgende følsomhetsdata:
    JBL 2404H: 105 dB/W
    JBL 2360A/JBL 2446: 113 dB/W
    2x Altec 414 i konisk horn: 110 dB/W

Diskanten henger følgelig ikke helt med men så langt blir den med videre - med god margin.
    Jeg har en jobb også å gjøre med gain tundtomkring, så jeg må nok inn i tenkeboksen med dette også.
    Om jeg ikke kommer til å skifte ut så mange forsterkere for å få optimale tilpasninger, havner det sikkert et eller annet potmeter på en eller annen bakvegg.

LMC;
    Dyrt - Henne skal betjenes behørlig!
    Sølvbryllupsdag den 21. d.m.!

BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Virker jo umiddelbart som 1 x15 altec vil gi følsomhet på linje med jbl 2404 ? Jeg vet dog ikke hva en kan regne med fra j-hornet , men i utgangspunktet virker det safere ?

mvh

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke så viktig med 100% samsvarende følsomhet på elementene så lenge man deler aktivt, og kan justere deretter med ulikt gain på forsterkere osv.
    Med passiv filterløsning, derimot (som hos Leif), er dette av avgjørende betydning.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ellers går jo våre doble koniske FLH flatt dypere og da....lettere å integrere bass desto lavere man deler
    mvh
    Leif

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Det gjenstår ennå å flytte dissse to dip-switchene bemerket tidligere for å rette opp gainvariasjonene, men skal ta det i morgen.

Det som er litt kjipt med forskjellig følsomhet, er at det jo blir litt mindre pulver ut når dette skal rettes opp. Men det er langt fra det viktigste. Det som teller mest for meg, er at jeg får det magasmellet jeg er ute etter i mellombassen.

Et langt, konisk horn slipper ikke de lengste bølgene så kjapt som 2560 gjør. Det siste sprer riktignok bedre enn det koniske, men ved disse frekvensene er spredningen stor nok uansett, tipper jeg.

Lurer likevel på om jeg ikke tester ut et lite "Ventehorn" á la 2560 uten bakkammer. Blir llitt mindre ståk&styr i vinterkulda og nesten ikke arbeide i det hele tatt.

BB

LMC;
    Ble avbrutt av en telefon under skrivinga og såg ikke kommentaren din før posting.
    For å få løft nok nedover, har jeg en cut-off helt ned på 40 i 24dB i dagens kasser.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.957
    Torget vurderinger
    23
    J-horn med 515-8G. Har følsomhet på 104-105 dB, og måler flatt som ei sauefitte fra 100-600 Hz. Kun en liten pukkel på rundt 200 Hz, som ble tatt ned med demping i bakkammer. Og nei Orso, gadd ikke lagre målingene, de ble gjort for å bekrefte ørenes inntrykk. Spredningsmønsteret er ikke noe vesentlig tema i dette frekvensbåndet. Integrering mot bass er så sømløs en kan få det, samme oppover mot neste horn. Denne profilen/konstruksjonen er tried & tested og virker.

OB, skaff deg tegninger på JBL hornet så er det en smal sak for deg å lage maken. Så kjøper du et par vintage 515 (alt. passende JBL) - da er du in business.

Mulig dobble koniske er enklere å integrere mot en bass som krever lavere deling, men den fysiske integreringen rent størrelsesmessig er garantert verre!

Har testet snart 20 forskjellige kvalitetsdiskanter, og de som har vesentlig HØYERE følsomhet enn 105 dB kan telles på en halv hånd og koster "flædsk" som Duelund sikkert ville sagt. Med andre ord, du trenger ikke bekymre deg for at j-horn konstruksjonen ikke er følsom nok.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluket;
    Jeg har rota inni ei sånn ei opptil flere ganger i mitt første liv som saubonde
    - på leiting etter rette enden på lammet, men glemte å studere flatheta.

Har tegning både til hornprofiljigg klare
    - hadde lyst til å bøye og lime litt klar akryl denne gangen - men for all del - først i kryss eller MDF.

BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Måtte bla litt i tråden din, hadde glemt at du kjører aktivt/digitalt. Da skulle du jo ha testet ut dine 414 først, men problemet er jo bare at å lage 4 midbass horn er ikke gjort på en kveld. Jeg forstår godt du ønsker lodde stemningen for alternative løsninger for å slippe dobbel jobb. Ser en bort fra følsomhet så blir vel fysisk størrelse neste bøyg og lmc/grelv sine FLH får du jo sjekke ut selv , kos deg !
    Hvis du ønsker å gå dine egne veier kunne du lekt deg litt med hornresp og f.eks hyperbolsk horn ? , nye veier er alltid spennende og utvalget av spreke 12" er jo relativt bra, mener sluket hadde noen ekstrem utgaver på gang også ?
    Hvis du ønsker store FLH ( 2x15) kan det være et felles opplegg på gang, sjekk med haglund84
    Veldig bra tråd , med fint fokus , fin tone

mvh per morten

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.957
    Torget vurderinger
    23
    If you feed someone peanuts, you get monkeys :cool:

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    390
    Torget vurderinger
    24
    Rekker det ikke med disse målene, om de stemmer... : PAVILLON JBL 4560 REVISITE Eller som denne tegningen:

JBL 4560.jpg

Ser ut som konisk i vertikalen og en enkel bue, 30"/762mm radie i horisontalen. Ut fra de tidligere prosjektene i denne tråden så fikser trådstarter slike horn på 55 minutter - med en hånd på ryggen.

Naturlyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    390
    Torget vurderinger
    24
    En fyr på diyaudio.com sammenlignet utfordringene ved å bygge midbasshorn med ".. a giant sudoku". Utallige parametre og valg som må gjøres for at kompromissene skal passe best med SYSTEMET. Men man gjør det så utrolig mye enklere for seg selv ved å kjøre 4- eller 5-veis ser det ut til.

Du har jo de deilige 2360-horna som iflg JBL sjøl gir horngain til nærmere 300Hz i horisontalen (så var det å finne en kompresjonsdriver man har lyst til å høre på ved så lave frekvenser..). Så en 500Hz er vel maks av hva som er komfortabelt. Da blir det rett horn siden foldet virkelig begynner å få problemer over noen hundre cykler i sekundet.

Spørsmålet nå, ser det ut til, er hvor langt ned i frekvens ønsker du horngain? Jeg synes også at det låt veldig tøft hos Sluket med 4560-klonene. Du har jo en invite til Leif, ta med favorittskivene og fokuser på 80-140 Hz området (lykke til med å være i analysemodus, som musikkinteressert så regner jeg med at du glemmer tid og sted :) ). Med hands-on erfaring har du bedre forutsetning til å avgjøre hva som er best for deg enn 200 synsere på internet. Det inkluderer synseren Øystein som skriver dette!

BTW, jeg har i flere år kikket på Wayne Parham sitt 9Pi midbasshorn. Det er et enkelt, konisk 40 graders horn, 81 cm langt og med 71x71 munning. Det simmer virkelig fint i 2pi som er mer realistisk for hjemmebruk nær gulv enn Parham sine 4pi simmer som viser hornet brukt utendørs til PA. Dette er med JBL 2226 som slett ikke er regnet for et egnet høyttalerelement for horn. Kan legge inn dine 414 og se hva som skjer. Her er 9Pi med JBL 2226 i 2pi:

9Pi mid - 4pi vs 2pi.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn