Her jobbes det ufortrødent videre ser jeg
Like spennende hver dag å lese siste nytt i en meget spennende tråd.
Tenkte å komme med en liten tilbakemelding jeg også, men først litt om min oppfattelse av hornentusiastene:
Har ikke vært altfor mye rundt og hørt horn, men det som slår meg er at her er det mange entusiaster som er ute etter sin egen lyd.
Det er jo ikke så mange hornløsninger å få kjøpt ferdig og det blir ofte DIY man tyr til og da har man jo store muligheter for å finne "seg sjæl".
De fleste med store hornløsninger jobber ofte mot å lage livelyd og mye trøkk, og har ikke så mye fokus på lydbilde og "pling-plong" lyder
De stedene jeg har vært og hørt horn, er det veldig stor forskjell på lyden. Frekvensresponsen er veldig forskjellig, fokus på bass kontra mellomtone/diskant er forskjellig og opptegning av lydbildet er stort sett fraværende (Da tenker jeg på plassering av instrumenter med pinpointing og for eksempel at man kan høre hvor cymbal er i forhold til skarptromme og hi-hat på gode opptak). Det er også veldig sjeldent at det er gjort noe med akustikken i disse rommene.
Dette gjør det jo litt vanskelig for meg å tune et hornsystem, da det ikke er noen fasit for hvordan det egentlig skal låte, og detaljfrik som jeg er så er det ikke alltid lett å sette seg ned og slappe av med musikken
For oss som er målehuer og ønsker å gjenskape det som ligger på plata, er det faktisk litt enklere. Vi kan klare oss med apekister og store bass-systemer for å få det vi mener er dynamikk, korrekt gjengivelse og realistisk scene foran oss. Når jeg trives best er høyttalerne vinklet litt utover, bikkja til Waters ligger 90 grader ute ved siden, perkusjonsgreiene de spiller på ho Kari's Fyret ved Tornehamn flytter seg fra midten og ut til sidene litt ut i låta, Arne Domnerus Drum Boogie låter som om han sitter på høyresiden bak høyttaleren og spiller i rommet med klar definisjon av cymbal hi-hat og trommer, The Wasps på High Fidelity bretter seg utover bak høyttalerne, samtidig som hvert enkelt instrument får sin lille, definerte plass i lydbildet, osv. osv.
Dette skapes ved riktig frekvensgang, lite forvrengning, kontroll på refleksjoner i rommet og selvfølgelig overhead nok i anlegget, slik at det ikke gir seg for tidlig.
For meg skaper det siste et system som er veldig kameleon og føyer seg etter det som ligger på plata og spiller veldig forskjellig fra musikk til musikk. Jeg spiller alt mulig av musikk og da er det viktig for meg at dette avspilles "korrekt".
Sånn, da har jeg kommet ut av skapet
Når jeg da tok turen til OB-BB første gangen var jeg litt spent på hvordan man skulle gripe dette an. Det første jeg synes han har gjort riktig i er å velge aktiv deling og en DSP-boks. Det er utrolig behagelig å sitte og ratte alt fra en PC med software som kan "gjøre alt". BB var på ferd bak høyttaleren for å snu fasen, men før han hadde fått reist seg fra stolen, hadde jeg trykket på faseknappen og den ene høyttaleren spilte ute av fase - just like that.... Herlig.
Jeg har hatt både analoge og digitale delefiltre og når man har kommet over skrekken, så låter digitalt ganske bra etter hvert.
Etter en liten samtale med Grelv på telefon med instruks om ca. deling på elementene fikk vi omsider satt opp delingen nogenlunde riktig og det kom lyd ut av høyttalerne. Jeg var spent på hvordan det låt og med hue fullt av ull og snytefilla ved siden var det litt morsomt å høre på. Måtte gi meg ved 00:00-tiden, da hodet egentlig hadde fått nok for den dagen.
Men, ingen vafler denne gangen....
I håp om å en gang få smake de berømte vaflene, inviterte jeg meg selv opp til Loftet igjen og ga ettertrykkelig beskjed om at vaffelrøra måtte være klar.
8x12_tom og Roald slang seg på, og det var duket for en aften med mye målinger og surr fra tre målehuer.
Surre klarte vi i hvert fall og hadde det ikke vært for at vi kunne gå tilbake til Grelv's lagrede oppsett hadde vi mest sannsynlig ikke fått lov til å komme i nærheten av Skedsmokorset igjen
Det var meget spesielt å dra i spakene på miniDSP og se hvor mye frekvensgangen endret seg i forhold til for eksempel å dra opp den laveste bassen 2-3 dB.
Jeg begynte å lure på om måleriggen min var på bærtur, men litt lytteøvelser etterpå bekreftet de rare målingene og justeringene.
Den første lytten jeg hadde før vi målte og justerte noe som helst ble litt nedtur. Hadde jeg vært så tett i pappen sist jeg var der?
Lydbildet jeg hadde i hodet fra sist var ganske kollapset og ting var nokså ullent i stemmer og detaljer, men bassen var en del strammere og tørrere, samt mer i samspill med resten.
Det ble litt målinger og justeringer som sagt og jeg fikk lov å vinkle høyttalerne litt ut igjen. Etter hvert synes jeg det låt litt fyldigere og klarheten jeg savnet kom mer tilbake. Jeg synes plassering i lydbildet ble veldig mye bedre og sangere stod tydeligere fram uten den litt grøtete stemmen.
8x12_tom fikk hørt litt musikk på høye volumer og likte den litt livelyden horna lager. Det er bra med trøkk der oppe og systemet henger forholdsvis godt sammen.
En del å jobbe med når man har bassen i veggen, mellombass/nedre mellomtone i lukket kasse, mellomtone i store horn og diskant i små horn under.
I det store og det hele synes jeg det låter kult og kraftig på Loftet og det er mye å gå på både av justeringer og de endringene du holder på å planlegge i bassen.
Det blir litt lite "korrekt" for min del, men det er heller ikke målet her
Et par anbefalinger som kan gjøres ganske raskt for å få det til å spille bedre akkurat nå:
Få opp dempingen i skråtaket over høyttalerne som vi pratet om. Et felt på 1200x1200mm og 100mm dybde vil dempe den litt for utpregede etterklangen i mellomtonen. Kanskje legge noen akustikkplater oppå takbjelken i toppen for å dempe uønsket rusk fra spissen i taket også?
Dernest justere gain i miniDSP-utgangene, så det blir litt mindre justeringer på de forskjellige kanalene.
Tror dette Loftet og systemet har potensiale for å låte meget bra med litt jobbing framover og blir gjerne med på moroa underveis....
Sammen med OB-BB flyter dialogen lett og han har alltid et glimt i øyet og en spøk på lur. Veldig hyggelig kar å besøke og jeg gleder meg til neste gang.
Må også få skryte av ferdighetene dine som jeg virkelig misunner deg. Jeg setter opp eget kjøkken jeg også, men jeg lager ikke alle delene først
Takk for nok en hyggelig aften og TAKK FOR VAFLER; DE VAR GODE