Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    permorten;
    Dette stemmer bra med det andre storinger har ymtet om, men som foreslått over, kan det være lurt å teste med et bakkammer med variabelt volum assistert av målinger. Å lytte seg fram til noe i dette frekvensområdet er en forferdelig opplevelse - alle de jævligste frekvensene synes jeg er samlet mellom 100 og 500.

Har ikke kontaktet John ennå, men skal poengtere også denne denne delen av den generelle uvitenheten.

BB

Horn

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    kompresjonskamrene mine er ikke større enn volumet mellom membranet og halsplaten som definerer halsarealet
    denne ligger rett mot kurven til elementet
    mvh
    Leif

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Leif;
    Tror nok at din løsning er sikrere mtp resonanser opp mot mellomtoneområdet.
    Tipper metoden Inlow bruker, brukes for å oppnå større lufthastighet/densitet. Horna hans "slipper opp" mot munningen - skal ikke spekulere mer i dette enn at jeg tipper dette er for å minske resonanser som genereres inni hornet - kanskje for å kompensere for det større kompresjonskammeret?
    Skal i alle fall bli artig å følge denne konstruksjonen om han gir Go for å flate ut horna slik jeg må.
    BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Tror det med størrelsen på kompresjonskammer blir mer kritisk med mindre startareal/lengre horn , dvs motsatt av at hvis en bruker større driver og kutter hornet i bakkant -( avstemnings hz/resultatet blir det samme) .

Personlig tror jeg nesten at størrelsen er mer kritisk enn utfoming, selvsagt et spørsmål om øvre grensefrekvens. Faseplugg eller oversized støvhette satser ihvertfall jeg på fremover.

Det er jo akkurat bass til 500 hz området som er veldig mye av totallyden og derved er mest kritisk ?

Ingen tvil ; Grelv og Lmc sine FLH fungerer til de grader, litt av forklaringen tror jeg ligger i første avsnitt her og at utvalget av egnede 15" er tilstede. Når vi går på 8 - 10 og 12" snakker vi altfor ofte om mid enheter med altfor stive oppheng, uegnet til området ned mot 100.

Hadde ikke Sluket noen spesial 12" altec på inngående engang, med motor fra 515c ? - myke, fine og med kraft nok !

mvh

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dette må vi finne ut av permorten - John Inlow er i alle fall med inntil han gir opp - her er siste melding fra ham:

Hi Brynjulf,
    I’ve been simming another version of the 100 hz mid bass horn without the frontal adaptor between the driver and the throat of the horn. With a smaller compression chamber (rear of the driver), I’ve been able to keep the impulse high, but have also raised the horn’s cutoff from 100 hz to 120hz. I’m in the process of designing a circular, exponential horn to handle this new (120hz to 500hz) frequency range. I’ll begin the project with a 13 petal version and if I like what I hear, I’ll fabricate a mold to create paper mache copies.

I’ve created mid bass horns in the past that were longer in one plane and shorter in the other (length vs. width). The problem is, unless you’re talking about longer frequencies than the horn will reproduce, there will be strange wavelength paths to deal with, and the resulting distortion. I can get away with this anomaly in the bass region because the wave lengths are huge in relationship to the mouth of the horn (also the bass horn is corner loaded, so the room aids as an extension of the horn’s mouth). The mid bass around 500 hz has a 2.25 foot wavelength and may not allow us the good fortune that the bass horn does. You’ll have to fabricate a pair and do a comparison. :^)

I certainly appreciate the fact that my designs are of interest to the Norwegian domain, highly intellectual people that you are! :^)

I’ve fabricated many horns that weren’t what I expected (generally poorer performance than hoped) that have met their untimely fate on the burn pile. This is the facts of life for the DIYer who’s passion drives his expenditure of labor and capital....

Best,
    John Inlow

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har ved flere tilfelle observert hvordan ringene sprer seg dønn likt i en sirkulær bevegelse når en slipper en stein f.eks. i vann.... nå skal ikke jeg kaste stein i glasshuset til OB men jeg er nesten sikker på at luft oppfører seg på samme måte...:cool:

Kvadratiske/rektangulære horn kan ha sine sider, men i alt annet en i Langbølgeland (bass) så må jeg si at det smootheste resultatet oppnår jeg alltid med runde horn. Skjønner at greia er å BYGGE disse firkanthorna, men det er mange issues med slike konstruksjoner når en beveger seg oppover i frekvensene.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    permorten;
    Rapport fra Sykkylven: Først var vi hos Gaptjern og så stakk vi opp til en dud med masse utstyr som het Torp.
    Ringer det i bjellene?
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Drodler/halter videre....

Ift det Inlow svarte, så kan bredden på horna bli et problem - kanskje kan en sånn innretning som dette fungerer ytterst i hornet der kvartbølgeresonansen føkker opp og lager forvrengning?

59.jpg

Sluk;
    Selvfølgelig er det å lage horna et mål, men jeg ser jo at tiden er en knapp faktor og at kanskje et JMLC270 eller 350 eller tilsvarende Tractrix kan gjøre susen - hvordan er disse å tilpasse Autotech til 399-driverne?

Dette har imidlertid ingen hast foreløpig for det er en masse som skal ferdigstilles før jeg biter meg fast i enda mer.

At firkantige horn er brakt opp nå, er nettopp for å finne ut hvilke hengemyrer man beveger seg uti ved et sånt valg. At overgangen mellom rund munningsåpning og firkantig tut er et problem, er også et annet som har dukket opp. Oktagonale eller flere naler kan også være en løsning.

Her en skisse med JMLC 350 og 270

60.jpg

BB

D

Dåbbel J

Gjest
    Nå ska dere se, BB klarer seff ikke og kjøpe ferdige JMLC hønn vøtt.... sann mine ord; snart kommer det dreibenk type svær :cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Du er nok farlig nær sannheten JJ - så nettopp everket rigge ny 400V 3-fas inntakskabel på Vardeåsen Bo- og Behandlingssenter :cool:

D

Dåbbel J

Gjest
    :cool:

Bare lurer på om dem stusser på den glidelåsen i nakken på`n.... om hva dem VIRKELIG har gjort men`.... :rolleyes:

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Han har iallefall excel arket for å beregne JMLC, så det tar vel ikke allverdens tid før det dreies. Tipper likevel at det blir i papir.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Papplyd bør forbeholdes elektrostatfolket :cool:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    permorten;
    Rapport fra Sykkylven: Først var vi hos Gaptjern og så stakk vi opp til en dud med masse utstyr som het Torp.
    Ringer det i bjellene?
    BB
    Da har vi møtt hverandre før ! . Du får hilse vår felles bekjent i Sykkylven da ! Vi hadde engang et felles høyttalerprosjekt med asymetriske støpte kabinetter i enslags polyester/marmor blanding , mener å huske de ble støpt i Sandefjord. Hvis han er interessert finnes fler slike tilgjengelig her.
    mvh per morten

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Jepp - var redd for det.
    Skal si ifra om greiene - han overtok for øvrig et Apogee-kloneprosjekt jeg ga opp.
    Var oppom han og familien i sommer og koste oss bare veldig.
    BB

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Nå er det nesten så skriverier om "hornmunning" her at jeg føler jeg nesten har noe å komme med. ;)

Vil forsiktig hevde at den perfekte hornmunning ikke finnes og er et svært univers å utforske der absolutt ALT betyr noe, men det hjelper jo fælt at virkningsområdet er så begrenset som det er da.

Materialet har derimot mindre å si er min erfaring...

Kanskje jeg skulle kommet og spilt på en firkantet trompet for hornfolket? Må bare få noen til å lage en først...

Nyter som vanlig tråden OB og det er veldig godt å se at ulykken ser ut til å være et blekt minne allerede... :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Nå er det nesten så skriverier om "hornmunning" her at jeg føler jeg nesten har noe å komme med. ;)

Vil forsiktig hevde at den perfekte hornmunning ikke finnes og er et svært univers å utforske der absolutt ALT betyr noe, men det hjelper jo fælt at virkningsområdet er så begrenset som det er da.

Kanskje jeg skulle kommet og spilt på en firkantet trompet for hornfolket? Må bare få noen til å lage en først...

Nyter som vanlig tråden OB og det er veldig godt å se at ulykken ser ut til å være et blekt minne allerede... :)
    Legger meg nok en gang opp i denne tråden; folk som spiller på Response i heimen har ikke lov til å uttale seg om horn! :D:D

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011

Legger meg nok en gang opp i denne tråden; folk som spiller på Response i heimen har ikke lov til å uttale seg om horn! :D:D
    gg63621766.jpg

Jeg ber om tilgivelse :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Det er naturligvis gitt, AtleT! Skulle bare mangle. Vi er ikke urimelige heller. Vi må heller ikke glemme at det er mange der ute som synes at horn låter bare ræva...

- mens andre synes det låter himmelsk! Her er en kombinasjon..

mphorn.jpg

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fy faen, Sluk - to timer aleine på tråden og så tyner du Lillegutt!

Din sykkelogi er en annen enn min, men du skal ha for at du på eksperts vis gir barnet verdigheten tilbake - først en dytt uti djuphålla og så får han den største og tørreste handduken din.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    John fra Uneiten har gitt lyd fra seg;

Hi Brynjulf,
    The 18 Sound 12MB700 seems to be an excellent candidate for a 100hz mid bass horn. I’ve simmed it without the adaptor flairs between the driver and throat of the horn, so this simplifies the fabrication process.
    Performance is equal to the B&C 12PE32, and the 18 Sound has greater Xmax, so you’ll get more SPL if needed.
    I’ll have to reconfigure my drawings, as the specs require a redesign of the horn. If you’re interested let me know and I’ll knock the drawings out for you.
    I’ve attached the modeled performance graphs for your amusement,
    John Inlow

Her er simuleringene - nesten like glatte som Sluket:

18 Sound 12MB700 specs performance.jpg

Legg merke til at simuleringene er gjort uten det forrrre kompresjonskammeret, Leif.

BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Formidabel service fra Inlow's side må sies. Ikke mange som deler så raust. I så måte er dere i samme klasse, OB!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Husk at jeg deler vanvidd - Inlow har nok kakken mer å komme med.
    Du er ikke så verst du heller - mye inspirasjon i en sånn kar som deg - you bet!
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Sluk;
    Husk at jeg deler vanvidd - Inlow har nok kakken mer å komme med.
    Du er ikke så verst du heller - mye inspirasjon i en sånn kar som deg - you bet!
    BB
    Jo takk for det - men jeg er noe mer gjerrig på facts da...:cool:

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tror du Amerika-John hadde villet kjøre en simulering av 414-alnico i samme slengen?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Tytte;
    - jeg har interesse i disse også - har to par liggende.
    Gi meg litt tid, så skal jeg prøve å skli inn en liten luring etterhvert.
    OK?
    BB

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Fy faen, Sluk - to timer aleine på tråden og så tyner du Lillegutt!

Din sykkelogi er en annen enn min, men du skal ha for at du på eksperts vis gir barnet verdigheten tilbake - først en dytt uti djuphålla og så får han den største og tørreste handduken din.

BB
    :)
    Takk for at dere får meg til å føle meg som en ungfole igjen!
    Jeg lover å ikke komme drassende med instrumentmakerkompetanse vedrørende schalstykker og annet tull igjen.

Forresten helt enig at tråden og fyren(e) er forbilledlig(e).

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Atle;
    Drass alt du vil hit!
    Første mann som kicka sånn på Gentle Giant siden jeg gjorde det selv på syttitallet - bare det gir deg kred til hvasomhelst herfra og inn i evigheten hos meg, Bro!
    Ellers så har du en kompetanse på lyd som nesten alle andre mangler her inne - du har stått på begge siden av glasset og laget musikk - hvem kan skryte av det?
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Mere skulderklapping nå så tar det fyr i skortene deres! :cool: AtleT, sjekk spor 4, 8 og 10 (alle sammen de siste 5-10 sek.) på Preston Bach skiva. Synd vi ikke spilte de da du var her - her er det hemningsløst med trøkk! Helt vilt. Skal skremme han sildestruperen neste gang han dukker opp her..

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Atle;
    Drass alt du vil hit!
    Første mann som kicka sånn på Gentle Giant siden jeg gjorde det selv på syttitallet - bare det gir deg kred til hvasomhelst herfra og inn i evigheten hos meg, Bro!
    Ellers så har du en kompetanse på lyd som nesten alle andre mangler her inne - du har stått på begge siden av glasset og laget musikk - hvem kan skryte av det?
    BB
    Gentle giant er genialt, ferdig snakka! Håper på liknende opplevelser flere ganger i livet, det var svære saker.
    Det er helt klart kjempemoro å jobbe i studio og enda morsommere å produsere, ha ideer som man setter ut i livet og ha siste ordet. Det skal bli mer av det. Men kompetansen når det kommer til reproduksjon på HFS er i mine øyne enkelte ganger skyhøy og det er mange studioeiere som hadde hatt godt av å henge her av og til.

Når det gjelder horn så er jo det jeg driver med ressonante greier med 5 oktavers virkeområde, mens deres skal være så døde som mulig. Det er klart at overføringsverden er marginal.
    Jeg har blitt fascinert mange ganger over mikroskopiske endringer i formen på et schalstykke kan ha så mye betydning på lyden når det gjelder form på trakt, form på munning og kanten på munningen samtidig hvor likt et horn i plast kan klinge et håndhamret horn med samme form.
    Tenker derfor at midbasshorn og mellomtonehorn i deres verden må være utrolig fintfølende gitt at ressonansfrekvensen er lik?
    Vi tar det gjerne på kammersett:)

carpenter

Fersking
    Ble medlem
    13.10.2014
    Antall liker
    2
    [QUOTE = SannaX; 1897562] [QUOTE = carpenter; 1897505] Hey BB, I hope you have fun with the project !! John Inlow (from the United States) [/ QUOTE] Wow! Good to see you here, John! Now we're talkin! [/ QUOTE] By the way, the Altec 414 drivers will work, but have low Xmax and they're not quite as strong as the 18 Sound MB700. Still, if you have them, why not put them to work? John

:)
    ;)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dear John
    Nice to know that you'll follow this project.
    Reading some of the stuff you present in/on/at your site is truly inspiring. Having made the four 100Hz horns, I will surely take aim at a pair of your paperhorns - either with GPA 399 or JBL 2446 as drivers.
    Take care,
    BB

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn