Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Øverste trinnet – reposet - i trappa gjenstår.

    En herlig blanding av furubord og gulnet bøk er det som møter en på veien ned til Hennes verden. Veggene er ferdige, lampene er på plass og det som gjenstår, er ovennevnte pluss et gelender for fulle menn å holde seg i. Før det siste kommer på plass, må golvet fullføres. Diskusjonen rundt hva som er best for oss, har gått ei stund, men til slutt fant vi roen. Ei dør mellom gang og Loftet må også lages.

    På handleturen i går, der jeg var innom ølråvarepusheren min på Strømmen, Obs og Rema. Pluss skolen, der jeg hentet meg noen eikeark (av egen beholdning!). Diskusjonen mellom meg og eldstegutten gikk ei stund hvor vidt det å finére trappetrinn er innafor eller utafor, gikk ei stund før jeg gjorde det. Gesellen fikk seg en på kjeften da han fikk se hvordan det ble til slutt – og måtte innrømme at de eldste bukkene har de hardeste horna.

    Et par strimler 0,6 mm tykt tynnfinér, litt hvitlim og et gammeldags strykejern pluss en skarp kniv og pussegreier var det som skulle til for å stemme trappa sånn at den spilte sammen med resten av interiøret. Tok den seieren heim følte jeg da. Men likevel så har hertingen fortsatt med å erte faren på sin litt lure måte. «Se her, så skal jeg lære deg noe nytt», er den røde kluten han elsker å bruke når han skal fyre gamlingen. Da kan man jo ikke si «Tror du jeg er dum – tror du ikke at jeg vet dette?». Svaret må jo alltid bli – alltid: «Det var smart», eller «Det var en nyttig greie». Men det er forbannet vondt å holde inne med at dette oftest er gammelt nytt. Nytt nytt, som jeg måtte kredde ham for i går, var at man, når man skal flislegge rundt et badekar, må fylle badekaret med vann før arbeidet begynner. Av den enkle grunn at da står innretningen i ro mens man bygger rundt den. Den fikk han for så det holdt. Må medgi at livet til ungene går videre uten gamlingenes medvirkning.

    I går kveld fram til i totida i natt fikk trappereposet gjennomgå. Satte meg etterpå optimistisk ned for å se på Vera i nettbrowseren, men våkna i go´stolen i firetida og da var det bare å få den slitne håndverkeren med seg til køys – slik ble det til slutt:

    1.jpg

    2.jpg



    Et av de nye fagbekjentskapene mine den siste tida, er denne greia fra finske Mirka. Mirka lager utomordentlige slipesaker. En av de beste tingene man har kunne hentet derfra, er slipenettene deres. Relativt skarpe, men best av alt, helt fri for klogging som gjør at de fleste slipepapir havner i søpla i alt for ung alder. Dette lille håndtaket imponerer. Har en flate på 80x230mm og har støvsugerslangetilkobling. Virkelig et gjennomtenkt og velfungerende produkt! Tom støvsugerslangen er et unikum. Stor diameter nærmest støvsugeren, men diameteren blir mingre og mindre jo nærmere man kommer håndtaket. Utrolig gjennomtenkt iom at dette gir håndtaket en helt annen bevegelighet enn om diameteren hadde vært holdt på den samme hele veien. Myk og god slange uten at denne imploderer av denne grunn. Deilig å jobbe nærmest støvfritt uansett om det er sparkelsliping på vegg eller i tak eller mot treverk. Anbefales virkelig. Og utrolig billig ift hva greia gjør. Eneste aberet må være at om man ikke har en proffstøvsuger, så blir kanskje den store koniske gummipluggen litt for stor for husholdningsstøvsugeren. Løp og kjøp – beste påsketips for 2020.

    3.jpg



    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Innhul i kjakan etter å suge til meg kunnskap, men det er verdt det!
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.715
    Torget vurderinger
    1
    Og JÆVLA billig er den ser jeg, da blir det å handle innen slik etter påske. Har beholdt ett beist av en industristøvsuger fra da man var maler i ung alder.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Osten;
    Husk at du kan bruke flaskene til masse fint og rart. Lamper, feks. Det husker jeg godt fra ongdummen. Du trenger ikke svelge alt - kanskje koma ville satt pris på litt pønt på stuebordet i stedet for besøk på pumpestasjonen Legevakta på Lillestrøm? Et godt alternativ?

    BB
    Litt sen med å svare.
    Drakk de ikke opp samtidig da;)
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    617
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Denne karen har satt noen griller i hode mitt.
    Mulig denn setter griller i flere hoder.
    Ligger mange smarte løsninger der ute.

    https://m.youtube.com/watch?v=k2YzzR660r8
    Den sliperen var utrolig flott altså. Kan bli et mulig prosjekt i nær framtid. Men hvor finner man sånt sandpapir henne her på berget? Kan jo forsåvidt bare bestille fra det store utland også, eller bare bruke festemetoden til kinariggen...
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Denne karen har satt noen griller i hode mitt.
    Mulig denn setter griller i flere hoder.
    Ligger mange smarte løsninger der ute.

    https://m.youtube.com/watch?v=k2YzzR660r8


    Den sliperen var utrolig flott altså. Kan bli et mulig prosjekt i nær framtid. Men hvor finner man sånt sandpapir henne her på berget? Kan jo forsåvidt bare bestille fra det store utland også, eller bare bruke festemetoden til kinariggen...
    Eller kjøpe noen små diamantbryner, eller andre bryner.
    Er jo en endeløse valgmuligheter deg ute.
    Fikk skikkelig blod på tann:)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Suvverent, gutter.
    Og tak til degg, Steinar - dette blir et skoleprosjekt for alle pænga. Av tre, altisammen. Denne sammen med en honing guide i tre pluss kulelager blir en innertier. Akkurat sånne oppgaver som Knivsliperen spærrer aua opp på foreldrene når hertingene kommer hjem med sånt i sekken. Love you - er hele tida på jakt etter å ta med meg Prøysensaker inn i undervisninga - Ref: https://www.youtube.com/watch?v=7KqUuUDSLyU

    Jeg bruker sprutelim på boks når jeg fester smergelet til glassplatene og det kan man helt sikkert bruke på Knivsliperen også. Men jeg er på leting ette et tynnere lim som ikke klumper sånn som Biltemas. Til nå har dette vært en nødløsning, men om noen har et eller to gode alternativtips, legger jeg meg ned i knestående umiddelbart.

    Et-par av "tingene" jeg ikke liker så veldig godt med de knivsliperne jeg har sett så langt, er at de blir motsatte av det jeg liker - jeg liker å skyve og ikke trekke. Får mye bedre kontroll over strøket da, føler jeg. I tillegg, så er den skarpe eggen mot en selv motsatt av hva jeg anser som tryggest. Eggen fra meg, er det jeg liker best. Har ikke så mange fingre å avse lenger, men det viktigste er at de som skal bruke Knivsliperen, ikke kommer klagende etterpå - med plaster på knokene. Jeg beholder slipeplatene jeg har kjøpt fordi de er så fine, og derfor stanga også med et annet håndtak. Resten av skau.
    Takk for innspill - virkelig worthwile å kødde her inne så mye, når en sånn belønning havner på bordet.

    Tegninger av Knivsliperen min følger ila dagen.


    Når det gjelder Mirka-plata, så rant en tanke inn i skallen mens jeg koste meg med Vera (nå kan sarte sjeler gå til en annen tråd!).

    Mens Henne låg og snorka på sofaen, pauset jeg hyggen og tok meg en tur opp på Loftet der vidunderet låg og venta. Lenge siden sommer å barfotgåing. Mye oppsamlet hardhud på hælene skjer hvert år og jeg synes det er drit kjedelig å sitte med beina i bløt og gjøre det man gjør for å bli kvitt faenskapet. Løsningen var enkel. La på et fresjt 100-papir, putta proppen i støvsugeren og satte igang med filinga. Ren og skjær nytelse og bare sitte der og kose seg. Fort gjort og helt uten spor av bøss. Etterpå var det bare å ta fram kremene fra OBS Bygg som jeg liker så godt og la det stå til. Og hold kjeft nå - ikke noe tull - med støvsugerslanger og sånt i enerom! Dette er en dønn seriøs tråd. Dessuten var slangetuten altfor liten for en relativt godt utrustet norlenning. Altforliten.

    Superkremene for De Fjonge:

    2.jpg



    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Joern;
    Måtte sjekke på nettet hva dette er. Hadde mine bekymringer og de ble så til de grader nailet.
    Brukererfaringer?
    BB
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Supert tips dette med Mirka (perkele). Dattera pusser opp møbler så dette var midt i blinken.
    Apropos kos og eksperiment med kropp i enerom: Prøvde Dremel på tå-neglene og det gjorde faen så vondt !
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Nei, rød slipestein 30 000 rpm = termisk unåde, selv med lett touch
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du har ikke ille hard hud før du må til med grovt redskap...
    CDE77B54-E029-4051-A2ED-D1C8EB893F59.jpg


    Spøk til side, Dremel er vel i tøffeste laget til å bruke på tottelottene?

    Johan-Kr
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Forskning tar tid. Iom at jeg ikke har fått innpass i koronavaksinemiljøet, har jeg måttet igangsette min egen. Medisinsk vinklet nærmer min forskning seg mest perioden da årelating var det hotteste. Dessverre er jeg et par tiår for sent ute til å skape bølger i det medisinske miljøet, men skittdetsamma, skarpe kniver kal denne gurtten ha heretter - dette er mitt koseprosjekt for tida.

    11.jpg



    Grublet og tenkt og grublet og tenkt. Mange løsninger har vært innpå skjermen for å finne ut av det. Den første grunntanken har vært å gjøre noe med Ruxinen som har deler jeg gjerne vil leke mer med - liker det utbyttbare i systemet. Den andre er at jeg ønsker å slipe fra meg - ikke mot - det føles unormalt i denne skallen. Får mer kontroll, føler jeg, når jeg skyver i stedet for å dra. Den trede grunntanken er at greia skal være demonterbart - vil ikke han noe som til stadighet er til irritasjon over å være i veien. Må derfor ha en flat eske til å stue bort bitene når de ikke er i bruk.

    12.jpg



    Tre ble førstevalget som ble valgt til sist. Tre og akryl pluss noen utvalgte deler fra Ruxinen.

    Dessverre stoppet prosjektet litt opp etterhvert. En fullstendig føkka linse satte fullstendig stopper for plastskjæringa. Har lært at rengjøring er ganske viktig. Trøsta er at Edvard Munch har brent av tre sett med tilhørende speil og jeg bare en bitteliten linse.

    13.jpg



    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Klatrer opp mot Loftet. Rommet har vært disseibla siden forrige dør ble vraket. Endelig så skal Henne få fred nede i stua og endelig skal BB få fred på Loftet. Døra er nøkkelen til en lykkelig alderdom gikk det opp for meg.

    Liker godt å finne på nye måter å gjøre ting på og har prøvd ut en egen måte å lage dører til Lysnes på. En meget forenklet måte som kan gjennomføres på terrassen. Skal produsere tolv dører på min terrasse på Senja når tida er moden for det. Yngstegutten og jeg hang sammen på verkstedet i går - han har laget tre dører på denne måten tidligere og hadde en igjen. Alt ferdig ila noen få timer. 9mm bjørkefinér og noen poppelbiter fra Finerfabrikken tok en ekstra time. Til gjengjeld har han fått seg dører som meget godt står til leiligheta på Sagene og som ville kostet en anseelig mengde koronaer om han skulle hentet samme kvalitet i butikken.

    Her gårsdagsdøra før maling - ikke verst av en tv-fotograf?

    2.jpg



    Og her en liten forsmak på Hennes velsignelse og litt av veien dit

    1.jpg



    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Aurora;
    Stjæler hele tida men det er fordømt artig likevel.
    BB
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Klatrer opp mot Loftet. Rommet har vært disseibla siden forrige dør ble vraket. Endelig så skal Henne få fred nede i stua og endelig skal BB få fred på Loftet. Døra er nøkkelen til en lykkelig alderdom gikk det opp for meg.

    Liker godt å finne på nye måter å gjøre ting på og har prøvd ut en egen måte å lage dører til Lysnes på. En meget forenklet måte som kan gjennomføres på terrassen. Skal produsere tolv dører på min terrasse på Senja når tida er moden for det. Yngstegutten og jeg hang sammen på verkstedet i går - han har laget tre dører på denne måten tidligere og hadde en igjen. Alt ferdig ila noen få timer. 9mm bjørkefinér og noen poppelbiter fra Finerfabrikken tok en ekstra time. Til gjengjeld har han fått seg dører som meget godt står til leiligheta på Sagene og som ville kostet en anseelig mengde koronaer om han skulle hentet samme kvalitet i butikken.

    Her gårsdagsdøra før maling - ikke verst av en tv-fotograf?

    Vis vedlegget 580712


    Og her en liten forsmak på Hennes velsignelse og litt av veien dit

    Vis vedlegget 580713


    BB
    Er det utfresing til låskasse jeg ser der? Om du bare ante hvor mange slike jeg lagde mellom 1997 og 2003! Gjerne i gamle verneverdige eikedører, og i tillegg til ny lås, ekstra sikkerhetslås, sluttstykker og bakkantbeslag, skulle de selvsagt ha hull til kabel på langs gjennom dørbladet, samt innfelt skjult karmoverføring for styring av alarm. Med døra åpen, snøen drivende inn og kunden med en bekymringsrynke i panna, stående og studere hvert slag på stemjernet, og følge med på hver centimeter det halvannen meter lange boret sneglet seg gjennom dørbladet fikk man et aldri så lite ekstra stresselement må jeg tilstå. Men jeg hadde ingen "break outs" med boret på de 6 årene så jeg må ha hatt flaksen på min side.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det kan jo også tenkes du var rimelig god i det du drev med Snickers:)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.941
    Antall liker
    10.531
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Det kan jo også tenkes du var rimelig god i det du drev med Snickers:)
    De tankene har jeg også om Snickers-is. - En utrolig kunnskapsrik kar som gjerne deler sin interesse med andre. :) Stor tommel opp fra "Toten sag og høvleri"...
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nice, Hr Borealis!

    Jepp Jørn - skulle ta denne uthulinga i en firkantstemmer før sammenliming, men glemte det i iveren. Så ivrig var jeg at jeg hadde glemt å konferere med Henne, så dermed var det bare å ta saga fatt. Det hjalp heller ikke når dattera såg døra og spurte om pappa holder på med ny ytterdør. Ingenveiutenom, mao.

    Laugardagen gikk med til å lage tre fresemaler – én til låsekassa som Snickers er ekspert på og én til hver av hengseldelene. Enkleste sort som bare skrues fast i dør og karm. Skal males likevel, så ingen vits i å overdrive. Jeg trenger sårt eksakt mål på disse malene når jeg setter i gang med de andre innvendigdørene både her og på Lysnes, så erfaringen jeg fikk i helga, omfavner jeg med takk.

    Selv om jeg har tilgang til allverdens maskineri, er det artig å gjøre saker på enklest mulig måte. Produksjonslinjer er satt opp for å produsere hurtigst mulig og nøyaktigst mulig. Man blir litt blendet av dette og prøver å etterape dette med nedskalerte snekkermaskiner – standardmaskiner, mao. Om dørene skal framstå naturelle, er det én sak, men som i mine tilfeller, der jeg ønsker malte overflater, fins det haugeviser av muligheter. Kryssfinér av bjørk er en morsom løsning som gir en fantastisk stiv dør. Og den sægger ikke med tida, som en dårlig bygd, billig furudør godt kan finne på å gjøre. Målet er å kunne lage dørene jeg trenger rundtomkring ute på en god overskyet godværsdag. Er vel egentlig der nå om jeg inkluderer en vakumpresse som kan brukes i mange andre lekesituasjoner.

    Noen timer gjenstår, så er det klart for innvielse. Dobbet glass – seks og åtte millimeter bestiles i morgen. Når alt er ferdig og rommet forseglet, venter åtte Gentle Giant-album som skal spilles kronologisk og uten uvitende avbrytelser. Trappegelendret kom også på plass. Sistebildet viser en liten samling slitere fra søndagen.

    3.JPG



    Røyk på en smell lørdag – klarte rett og slett ikke holde fingrene unna kjøpeknappen. Fikk imidlertid trøst og kred fra eldstegutten, så da er det vel greit… Kall det gjerne en hevn over sytete Kjerringer som ikke synes den døra som kom som en presang, dugde! Ø38mm.

    4.jpg


    https://www.youtube.com/watch?v=nbY6El9Pzcs

    Tenker meg noen sylte- og rullpresser etterhvert. Være med på noen sommermartnaer på Gibostad og omegn er jo en artig framtidssyssel.

    I tillegg til å drive fjernundervisning til uka, så skal GoGutten i arbeid – to runder med lett sommerøl er bestillinga fra Henne.

    5.jpg



    Og sånn går no dagan…..


    BB
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Skikkelig fint det der gjengesettet, - men FyFlate...:cool: Har forresten tenkt tanken på syltepresser sjøl... hittil har lokalmarkedet vært dekket av den gamle vedlikeholdslederen vår, men han blir 85 i år, og fortdsatt "fresk som en sennevesk"......men det blir kanskje plass til flere i det markedet........
    Det trikset med olja trur jeg ikke jeg har sett før..... lurt!!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Aurora;
    Fy Flaten henviste antakelig til prisen. Gjorde vondt, og gjør det ennå, kjenner jeg. Men man kan ikke lage omelett uten å knuse noen egg, kjenner jeg også.

    Tenker at å sette vakum i et sånt rør, aksellererer prosessen betraktelig. PlastLars kan mye om dette - gjør det med knivskaftene sine. Kommentatorer, Lars?

    Vakum er i seg selv voldsomt undervurdert. Billig og ikke minst, så kan man rulle hele universalpressa sammen etter bruk. Eneste som kreves i tillegg til handelsvarene, er et slett og stabilt underlag.

    https://www.youtube.com/watch?v=jL_ynEZTX2Y


    Buede flater - no problemos:

    https://www.youtube.com/watch?v=uulrO3qLisg


    BB
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Laugardagen gikk med til å lage tre fresemaler – én til låsekassa som Snickers er ekspert på og én til hver av hengseldelene. Enkleste sort som bare skrues fast i dør og karm. Skal males likevel, så ingen vits i å overdrive. Jeg trenger sårt eksakt mål på disse malene når jeg setter i gang med de andre innvendigdørene både her og på Lysnes, så erfaringen jeg fikk i helga, omfavner jeg med takk.
    Jeg kom aldri dit at jeg vurderte å se på meg selv som ekspert, men en viss mestringsfølelse får man jo med tiden.

    Vi hadde en kjekk mal til dette. Først festet man en mal foran på dørbladet og freste ut til stolpen. Så hadde vi en annen del som passet inn i hullet til stolpen. Den hadde to deler som gikk på hver sin side av dørbladet. Man skrudde den fast i samme hullene som låskassa skulle skrus fast i senere, eller man nøyde seg med hurtigtvinge som festet de to sideplatene. Så kjørte vi bare hullsag i hullene til vrider og sylinder, og da gjenstod bare selve hullet til låskassa så kunne man ikke se forskjell på fabrikksutfresing og "feltarbeid". Vi hadde bare ett sett av denne, så som hovedsaklig svakstrømsmann måtte jeg nøye meg med stemjern og spiralbor. Men da gikk det selvsagt sport i å få det så perfekt at man ikke kunne uten videre si om det var gjort med fres eller stemjern. Jeg ble om ikke annet ganske god på å skjerpe stemjern med vinkelsliper.

    Men hva har du brukt som utgangspunkt for dørbladet?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    En vakker fortelling, Jørn!
    Kan du lage en skisse, du som er så flink med 3D? Hadde vært artig å sett denne litt materialisert. Det er noe ved deg....uansett hva du kniper fingrene i, blir det ikke tilfeldig. Du biter deg fast som en pitbull og slipper ikke før du er mett. Og et åpent sinn - skulle hatt litt av det genmaterialet du har innafor brøstlomma!

    Til denne døra har jeg brukt poppel som kjernemateriale og 9mm kryssfinér. Poppelen ble stikkspikra og limt butt i butt bare for å henge sammen fil jeg fikk det oppå finérplata og så ble det andreplata lagt oppå der igjen før jeg fikk lurt det inn i pressa. Dette blir en fantastisk skapelse - dønn stiv alle veier. Etter dette rører jeg neppe et KAMV-stålsett mer.


    BB
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    En vakker fortelling, Jørn!
    Kan du lage en skisse, du som er så flink med 3D? Hadde vært artig å sett denne litt materialisert. Det er noe ved deg....uansett hva du kniper fingrene i, blir det ikke tilfeldig. Du biter deg fast som en pitbull og slipper ikke før du er mett. Og et åpent sinn - skulle hatt litt av det genmaterialet du har innafor brøstlomma!

    Til denne døra har jeg brukt poppel som kjernemateriale og 9mm kryssfinér. Poppelen ble stikkspikra og limt butt i butt bare for å henge sammen fil jeg fikk det oppå finérplata og så ble det andreplata lagt oppå der igjen før jeg fikk lurt det inn i pressa. Dette blir en fantastisk skapelse - dønn stiv alle veier. Etter dette rører jeg neppe et KAMV-stålsett mer.


    BB
    Kjenner jeg får lyst til å lage dører selv. De har så mye å si for uttrykket i et hus.

    Det var ikke jeg som fant opp den malen altså, den er tildels utbredt i bransjen, og det er jo bare en styring for hullsag egentlig så man dropper senterbor og lar hullsaga gå i et sirkulært hull i en stålplate.

    Jeg er veldig takknemlig for at de kastet meg inn i så mye rart. Jeg hadde en påbegynt ingeniørutdannelse, men ingen egentlig håndtverkserfaring. Det er i dag vanskelig å forstå hvorfor de ansatte meg, men i løpet av første uka på jobb hadde jeg felt inn kortleser i teglstein ved hovedinngangen på en idrettshall under oppføring, jeg hadde montert kameraovervåking på et stort område, klatret i stolper med stolpesko og knekt hammeren til han pysa som hadde jobben før meg (en sånn 8Oz lekehammer med stålskaft). I løpet av de årene fikk jeg jobbe med utrolig mye rart, innførte masse ny teknologi i selskapet, deriblant PLS-kontrollere med nettverk og displayer, og fikk leke meg med alt fra bankhvelv til de gigantiske brannskyveportene i kjelleren på terminalbygget på Gardermoen. Disse ble senere utstyrt med spesielle sikkerhetsfunksjoner, hver sin PLS med overstyring av fotoceller ved brann, UPS-backup og kjøling med støvfilter. Alt sirlig montert inn i grove stålramper som tålte påkjøring av sånne elektriske biler som de bruker der oppe.

    Malen så sånn ut:
    fresemal.jpg



    Men denne setningen her:

    "Det er noe ved deg....uansett hva du kniper fingrene i, blir det ikke tilfeldig. Du biter deg fast som en pitbull og slipper ikke før du er mett. Og et åpent sinn - skulle hatt litt av det genmaterialet du har innafor brøstlomma!"

    ...den tror jeg det er mange med meg som føler at vi gjerne kunne brukt om deg.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Jørn;
    Nå skjønte jeg endelig - fine greier. Påfyllet ditt øverst bekrefter vel mine antakelser - rota du med sjefens kone siden du ikke er der fremdeles?
    Min horisont er veldig nær og ikke særlig høy - dessverre. Sorry Sam.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Grevlingen var innom i går og grein til seg vaffelkaker. Hyggelig som alltid, og så fikk han jo med seg tre kasser som var i manko av filtre. Deile bare å kue strekke armene fram og så står det en luring der og bare tar imot.

    Vi tok oss også en tur ned på verkstedet der jeg kunne friste han med innvielsen av vingemalen. Seks lag små bjørkefinérbiter for å finne ut om malen dugde. I dag kunne jeg konstatere at den gjør det. Bortsett fra et bittelite limslipp som blir borte når jeg får tunet herligheten.

    Ikke tvil i mitt sinn om at dette er måten å gjøre det på. Litt dyrere, riktignok, enn heltre og enda mindre littere dyrere enn MDF. Men på den estetiske siden vinner 24mm kryssfinér med flere langsider, og innfører man det arbeidsmessige i regnestykket, vinner ply også. Nesten ikke arbeidstid i freseren og så blir det veldig fint og uforstyrret formspråk. Smekkert og fint. Resonansdødt og akkurat passe tungt.

    1.jpg



    Man dag starter YFF - yrkesfaglig fordypning. ikke enkelt å drive fullkontaktsundervisning i disse dager, så det går mot å lage lett prefabrikerte produkter i en pakke som elevene henter på skolen og sysler med i heimen. Ikke aner jeg hva som fins av verktøy rundtomkring, men jeg satser på at det fins en kniv og en hammer. Det er utgangspunktet. Elevene får med seg emner, ei lita flaske hvitlim, slipepapir og annet smårusk. Teams - jaggu får man kjørt seg. Her er en stabbels som er klar til pakking. Åttekantige småbeholdere med innlimt pønt.
    Fortsettelse følger.

    2.jpg



    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lækkert.. hvor tjukk er bladene i fineren? Har lenge hatt lyst på høinn sjøl, men blir bare ikke enig med meg sjøl.... så lenge på Hedlund, synes de er dritkule, men ikke nok "i kjelleren"..... alt for mye annet å gjøre forløpig også. Som om ikke det er nok, er en stk sønn på tur inn i boligmarkedet, så da blr det som i Prøysenvisa om blommene på marken, - "Je veit å je får....."
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    804
    Antall liker
    424
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Nice, Hr Borealis!

    Jepp Jørn - skulle ta denne uthulinga i en firkantstemmer før sammenliming, men glemte det i iveren. Så ivrig var jeg at jeg hadde glemt å konferere med Henne, så dermed var det bare å ta saga fatt. Det hjalp heller ikke når dattera såg døra og spurte om pappa holder på med ny ytterdør. Ingenveiutenom, mao.

    Laugardagen gikk med til å lage tre fresemaler – én til låsekassa som Snickers er ekspert på og én til hver av hengseldelene. Enkleste sort som bare skrues fast i dør og karm. Skal males likevel, så ingen vits i å overdrive. Jeg trenger sårt eksakt mål på disse malene når jeg setter i gang med de andre innvendigdørene både her og på Lysnes, så erfaringen jeg fikk i helga, omfavner jeg med takk.

    Selv om jeg har tilgang til allverdens maskineri, er det artig å gjøre saker på enklest mulig måte. Produksjonslinjer er satt opp for å produsere hurtigst mulig og nøyaktigst mulig. Man blir litt blendet av dette og prøver å etterape dette med nedskalerte snekkermaskiner – standardmaskiner, mao. Om dørene skal framstå naturelle, er det én sak, men som i mine tilfeller, der jeg ønsker malte overflater, fins det haugeviser av muligheter. Kryssfinér av bjørk er en morsom løsning som gir en fantastisk stiv dør. Og den sægger ikke med tida, som en dårlig bygd, billig furudør godt kan finne på å gjøre. Målet er å kunne lage dørene jeg trenger rundtomkring ute på en god overskyet godværsdag. Er vel egentlig der nå om jeg inkluderer en vakumpresse som kan brukes i mange andre lekesituasjoner.

    Noen timer gjenstår, så er det klart for innvielse. Dobbet glass – seks og åtte millimeter bestiles i morgen. Når alt er ferdig og rommet forseglet, venter åtte Gentle Giant-album som skal spilles kronologisk og uten uvitende avbrytelser. Trappegelendret kom også på plass. Sistebildet viser en liten samling slitere fra søndagen.

    Vis vedlegget 581032


    Røyk på en smell lørdag – klarte rett og slett ikke holde fingrene unna kjøpeknappen. Fikk imidlertid trøst og kred fra eldstegutten, så da er det vel greit… Kall det gjerne en hevn over sytete Kjerringer som ikke synes den døra som kom som en presang, dugde! Ø38mm.

    Vis vedlegget 581033

    https://www.youtube.com/watch?v=nbY6El9Pzcs

    Tenker meg noen sylte- og rullpresser etterhvert. Være med på noen sommermartnaer på Gibostad og omegn er jo en artig framtidssyssel.

    I tillegg til å drive fjernundervisning til uka, så skal GoGutten i arbeid – to runder med lett sommerøl er bestillinga fra Henne.

    Vis vedlegget 581034


    Og sånn går no dagan…..


    BB
    Har du ikke dreibenk på jobb? Kan tom slå trapesgjenger der, bare å slipe stål og kjøpe emner. Peis på
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Mine 12 disipler skal ha undervisning selv om skolen har stengt dørene for Vg1-elevene. På tross av at det har vært en stupbratt læringskurve for en snekkerlærer på hell, har det vært dritartig å oppdage hvilke muligheter som ligger i de dataplattformene som er tilpasset våre behov.

    Endelig får jeg bruk for de videosnuttene jeg har laget og nå filmer og skravler jeg som faen på film. Forferdelig kleint å høre egen stemme, selvsagt og, om mulig verre å se egen framtoning. Men det går bra når elevene begeistres.

    Toukersbolker har jeg lagt opp til – da skal elevene hente klargjorte oppgaver som ligger og venter på dem i skoleinngangen. Halvfabrikata som blir rettframoppgaver i én del og en kreativ andredel. Alt ledsaget av de flotte filmene. Har også gitt ungene fri fra skrevet dokumentasjon og loggføring – tror samtlige kaster opp av dette flere ganger om dagen. Min tilnærming er derfor at de skal filme oppgaveløsningen sin og gjøre en egenvurderig av den helt på tampen.

    Tenkte jeg bare skulle berette hvordan jeg har funnet det formålstjenlig å komme oss rundt en problematisert praktisk periode – PPP.

    Koronapoogaver.jpg



    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Nydelig vider, Vidar. Artig at noen tar dette så på alvor.
    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn