Takk for nylig. Hyggelig. Mye jobb og ørlite prat.
Kjernen i et system er mellomtonen. Det låt svært, har kun hørt like svær lyd hos grelv.
Vi rattet inn Altec 288 i de enorme JMLC 200 horna til 600-6000 Hz akkustisk LR24 (en dekade).
Lowpass rolloffe smatt rett på plass og mot BMS4538 så smatt også løpetiden rett inn her etter justering av delay. Undertegnede har aldri før fått til en så god aktiv deling før med ditto hørbar god sammenheng. BMS har hele 10 dB lavere følsomhet enn Altec 288 så det måtte kraftig demping til.
Deling mot midbasshorna gikk også fint. Droppet highpass her og lagde heller et 48 dB highpass ved 40 Hz da den akkustisk rullet fint av ved 135 Hz, også 24 dB LR akkustisk.
Deling mellom IB subbene og midbass ga et søkk, vi prøvde oss frem med delay og reversert polaritet men søkket var der. jeg tror det er rommet men det kan også være at løpetiden starter i hornmunningen på midbasshorna eller at IB bassen reflekteres i vegger og sidekanten til midbasshorna.
Anyway, etter ferdig ratting kom diskanten frem, mye tydeligere plassering av instrumenter og et enormt smekk. Det er romnoder rundt 60-70 Hz, en ganske diger en som vi dro moderat ned.
Så kjørte vi Dirac romkorreksjon på toppen, og slik jeg ønsket, så ga Diracen nå en liten, men hørbar, forbedring. Litt mer ro, enda litt bedre sammenheng og litt roligere subbass. Vi gikk helt tilslutt inn og laget en PEQ rundt 70 Hz for å dra ned basskulen justert etter øra og, rosinen i pølsa, et 48 dB LR 30 Hz høypassfilter for å få bort romling i dører og skap. Mistet vi følelsen av sub bass? Nei, men bassen ble tørrere og mer definert. Jeg tror også at det er lurt å høypasse PA basser rett over fs for at elementet skal få bedre kontroll......eller??
Anyway, nå låter det helt rått men allikevel ikke slitsomt og lydbildet er enormt, 10x10 meter og 20 meter dypt