Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hei;
    Nei det er nøtt heltre - stavlimt og 30 mm tykt.
    Liker ikke den greia med fingerskjøtte stumper. Har en heftig allergi mot disse emnene, men om jeg greier å jukse dem vekk, får jeg leve med det.
    Blir det siste jeg bygger for Loftet, så jeg må bare komme meg over den kneika.

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.585
    Torget vurderinger
    23
    Da blir det trapp, når du går lei, sånn ca. rett før jul en gang!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Går adri lei, det vet du, unge mann.
    Krabber og krabber i hjulbeint trav og kommer stort sett i mål. Problemet er at det går så seint at haugene tårner seg opp foran.
    Denne gangen er det føkkings alvor med Eighteen mellombasser, K-402 med 2450 bakerst.
    Brylkrem og tannbeskyttelse er standardutrustning neste gang du entrer Loftet.

BB

2

2xJ

Gjest
    Hei;
    Nei det er nøtt heltre - stavlimt og 30 mm tykt.
    Liker ikke den greia med fingerskjøtte stumper. Har en heftig allergi mot disse emnene, men om jeg greier å jukse dem vekk, får jeg leve med det.
    Blir det siste jeg bygger for Loftet, så jeg må bare komme meg over den kneika.

BB
    Men du limer på finér?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ja, legger på finer på begge sidene samt de kantene som blir synlige etter sammenliming av delene.
    En bunn og en topp til hvert stack.
    BB

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Som vanlig særdeles strøkent arbeid, og et spennende oppsett på gang!

:D

Skulle gjerne hatt tilgang på en slik sag av og til, men man tager det man haver.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    freddie;
    Denne saga er et unikum - absolutt alle innstillinger i bordet er motoriserte/digitaliserte. På skyvebordet er de ikke motorisert men det har til gjengjeld radiokontakt med displayet.

Utfordrer saga med de nye Loftethorna. Har lagt inn en haug med hvasse vinkler og alt stemmer helt på fetthåret. Null avvik.

De fire V-ene er limt og klare for boring. Relativt kraftig boremønster. Har kjørt ut mal i laserern påemballasjefiner og i morgen starter boringa.

Etter det, er det vingenes tur. Så bakstøtta og til slutt de ventilerte kassene. Alt produseres etter tegninger - først når alle delene er helt fix ferdige, gjøres den første montering. Ikke før.

P1060201.jpg

P1060202.jpg

P1060205.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Flying V

Akrylkongen vet det ikke ennå, men han kommer til å bli til uvurderlig hjelp når han CNC'er de åtte seks mm tykke polykarbonatringene med Ø34/ø15 Takker og bukker for innsatsen. Det var snilt gjort og jeg skal etterhvert forklare hva de skal brukes til.

Øran er blittt tutet full av Grellv hva som er viktig og ikke viktig når det gjelder så mangt. Det meste av det, skjønte jeg ikkeno' av, men når det gjelder mellombasshornet, har jeg låst haue i at jeg må isolere resonansene som har sitt opphav i driverne, så nært som mulig de samme. Viskøse koblinger. Dette stemmer fabelaktig med en svensk akustikkguru jeg hang litt sammen med for mange år siden.

Derfor blir tolvtommerne satt fast så løst som mulig med ekspanderende gummipropper og en svampete tettering i falsen mellom baffelen og driveren. Baffelen skal limes med en sleip gugge som ikke hardner (Tech-7, HEL?) - til kassen. Til slutt skal kassen kobles til omgivelsene via de ringene Lars har sagt seg villig til å lage uten å ha sagt det. Disse ringene skal igjen ligge i gummi Tech-7, silikon eller filt. That's it. Da har jeg gjort det jeg har tenkt å gjøre.

Vingene, og nøttesdelene kommer til å danne ramma som kassene skal henge i.

Med Henne langt fra hjemmefra og noen timer før barnebarnet (Obelix hannkatt) skal adopteres et-par dager, ble det rom for avslutninga av trearbeidet på The Flying V.
    Nøttetrearbeidet er nå avsluttet - kun litt kantbrekking og oljing gjenstår på disse før de bringes til Heimen.

Noen bilder i dag også

P1060209.jpg

P1060210.jpg

P1060211.jpg

P1060213.jpg

P1060216.jpg

P1060217.jpg

P1060218.jpg

to be continued........

BB

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.791
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Får håpe noen har en Lynx til deg nesten gratis:)

ArneM

Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Antall liker
    2.460
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    33

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Fjernkontrollen med fysisk volumstyring/kildevalg/mute var avgjörende for min del. Ikke noe er som å fikle på en stor deilig knapp. Den kan også bestilles i ettertid hvis ikke fölger med fra f. eks thomann.
    Tror forskjellene på DA konverterne er marginal i dette segmentet, så bare å kline til på det som dukker opp til en overkommelig pris

Et alternativ hvis en vil ha analog kontroll på volumet er denne saken:
    https://spl.info/en/products/monitor-controller/volume-8/overview.html

Tror også polske Kozmo kan tilby en tilsvarende lösning.

Men skal en kjöre mer enn fireveis er nok Aurora 16 tingen

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Takk, Mine Venner - fin-fin støtte!

Johan - har du en link til Kozmo - polsken min halter etter jeg ga opp fleinsopp. Har disse mic-inngang?

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Johan;
    Takk, har allerede deler til en åttekanals-DAC liggende uferdig - tror ikke byggesett er veien for meg. Trives bedre med en fis i fingeren enn en loddebolt.
    Ligger på været ei stund framover og ser om det dukker opp noe interessant før jeg fyrer.
    Er USB-mic-inngang standard på de fire jeg har etterspurt?
    Mange av de som selges er satt opp med FireWire, men det er unyttig i min verden.
    Hva spiller du på?
    BB

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Har RME UFX. Habicht og jeg har vår egen lille sekt/stöttegruppe, så har gått usedvanlig smertefritt å komme igang.
    Har ikke testet med USB mikk, men det som er genialt med RME er at den har innebygd mikrofonforsterker, så en vanlig målemikk plugges rett i.

Når det er sagt, så var det en liten revolusjon da jeg fikk meg en individuelt kalibrert mikrofon.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.585
    Torget vurderinger
    23
    Morran du helsikes OB! Til uka blir det lunsj hos bakern! Påsmurte horn :D Keep on snekrin' - det er
    bedre med en FLIS i finger'n enn et balltre i ræva! (presumptivt)

Påsmurt horn, gutta boys style

påsmurt horn.png

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Du Johan, du Johan, du hælvetes Johan!
    Går vel for UFX'en jeg også, hvis jeg finner en på brukten. Har ikke råd til å kjøpe nytt, føler jeg. Liker å leke med en halv- og en helislending

Sluk;
    Vet ikke hva jeg vil foretrekke å ha i ræva....
    Fisen var en skrivefeil, men jag hadde ikke hjerte til å rette den opp - fikk et sånt søtt bilde i det indre øyet.
    Onsdag klokka ti? Du henter som sist?

Høstens makeover av Hennes stue står for tur. Sliping og fargelegging av parkett, maling av tak og vegger. Trappa opp til Loftet skal få nytt ansikt, og det kommer en haug med nye hyller i gang og stue, mmen best av alt, så har Henne gått med på et par veggintegrerte subber - en i hvert hjørne ved gulvet. Når tiden er moden for det, flesker jeg til med en anmodning om et par under taket også. Blir fort nok kapasitet nok, så jeg tror jeg går for noen enklere Seaser enn ROYene.

BB

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Smart, og fornuftig valg av lekekamerater. UFX dukker opp jevnt og trutt på finn. Ventet bare noen uker etter at Helislenderen frelste meg

Ikke vær kjip på mikrofon. AL er HELT avhengig av en så korrekt som mulig måling. Og det er overraskende hörbar forskjell på et filter med en ukalibrert mikk vs en individuelt kalibrert mikk. Snakk med fuglekongen fra Sthanshaugen om dette

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fint, Johan.
    Nå begynner livet å spore på igjen.
    Knuger meg til dere, bare så du vet det.
    Har jo Vidar i nærheten også, så han blir sikkert plagd ettertrykkelig.
    BB

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.183
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis det er 8-kanals lydkort du ser etter, så kan jo f.eks. en MiniDSP U-dac 8 benyttes, inntil grunkene til noe gromt foreligger.

Det er alltid kjekt å ha en reserve-duppeditt liggende - jeg har litt inntrykk at når man pusler med dacer eller lydkort med mere enn to kanaler, så blir det hele en smule mere ustabilt. Da er det greit å ha en ekstra boks å smekke inn...

Johan-Kr

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Johan!
    Må ta dette over i Audiolense-tråden. Kanskje BX har et say ift integrering mellom lydkortet, J River og Audiolense.
    Tikk for taps.
    BB

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    OB-BB, JRiver og Audiolense er i seg selv en veldig stabil plattform.

Eneste nevrosene jeg har i en sånn setup er at Windows kan føkke opp. (noe som ennå ikke har skjedd hos meg siden win10)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hei Bergfinn.
    Har noen gutter i nærhetem som er i lomma på RME. For å unngå å bli dynga og fryse på skuldra, er jeg prisgitt RME.
    Trenger jælp så de håller for å komme igang.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Gleder meg til å prøve dette.
    BX-mannen fikk det til å se så forferdelig enkelt ut at lisens ble kjøpt prompte.
    Alle ampene er oppe, J River kommer plutselig og høna er i støpen.
    Snart er det bare tut og kjør.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    OB-BB, hjælp får du åkke såm.
    Det er mange her som står klare til å mate deg med teskje, sleiv eller hva som helst.
    Vi skal lede deg til Nirvana.:p

...dette går bra skal du se/høre.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    ArneM;
    Har vært på den, men fikk et råd fra sidelinja om at prisen er for høy ift nypris. Det verker i skallen - vil gjerne ha den - men jeg står på sidelinja til en fornuftigere priset boks dukker opp.

Bergfinn;
    Da lar jeg meg synke ned i Stresslessen og lar Dettegårbrafølelsen få ta overhånd.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.585
    Torget vurderinger
    23

Bergfinn;
    Da lar jeg meg synke ned i Stresslessen og lar Dettegårbrafølelsen få ta overhånd.
    BB
    Ikke brått så rask - ut og handle valium først!​

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hva med deg da, Kjønnsfrosken?
    Du var jo på det siste kurset - skulle ikke du også gå denne veien?
    Heller bruke kronasjen på Audiolense enn Accuphase - to halvharske smørklomper på samme skive?
    I Go - U Go?
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.585
    Torget vurderinger
    23
    Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre! Forbilledlig prestasjon av den alltid behagelige og kompetente Bx hjelper selvsagt på.
    BTW, takk for tilliten (kjønnsfrosk) :D

Men foreløpig anser jeg valgt løsning totalt sett som mye viktigere enn å blande inn romkorreksjon, særlig når det innebærer PC hvor mine sterke sider begrenser seg til impulskjøp og P-surf!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Navnet er høyst fortjent - litt skuffet dog, over at det ikke har gått ut over meg!

Som ellers i dette helvetes livet:

De som ikke vil.
    De som vil, prøver, men ikke får det til.
    De som vil men ikke tør prøve.
    De som prøver, får det til, men som ikke aner hva som skjedde.
    De som får det til.

BB

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.791
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    OB-BB det er bare å legge inn et bud litt lavere enn det du synes den er verdt:) Vil tro det er et lite marked for den slags.
    Sluket, ligger musikken din på en nas eller er det den pc involvert? Hvis det er det siste, kan jeg svuppe innom en kveld og gi deg en rask test på hva du kan forventemed Al i din musikkformidler:)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.585
    Torget vurderinger
    23
    Her er det server som overfører asynkront på USB inn til DAC som kun tar WAV og ikke snakker med f.eks. separate CD drivverk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn