Minihøyttalere har aldri sluttet å ikke imponere meg med sin villighet til å gi meg punktinformasjon og brede lydbilder.
Supravox 135 LB er det minste og billigste elementet som lages på denne fabrikken - et element jeg har hatt et par av i snart hundre år og som jeg til stadighet har plukket fram og hver gang har latt meg imponere av. Det er gammeldags med pappmembran, klissent kantoppheng og et svært magnetsystem ift egenstørrelse.
Det er en sk fulltone men er ikke det alikevel. For å være det, må det ha mye mer å by på oppover og det er grunnen til at det er blitt lagt bort like mange ganger som det er tatt fram.
Nå som et par Raaler er på vei og Dirac-en snart ligger på Posten, er et på tide å få opp et lite system for å finne ut hva vidunderboksen kan gjøre og ikke. Derfor kommer jeg til å lage et lite hurtigoppsett innimellom alt annet og bruke en liten Anewiev-modul (som nærmer seg sluttføring) til å drive stasen.
Delefilter har jeg som noen vet, ikke det minste peiling på, så jeg får trekke opp skjørtekanten og vise fram noen lekre legger for å få nødvendig hjelp til å komme i land med.
En gammel mann med lang fartstid har litt pryl liggende og slenge og det meste av left-overs skal materialiseres i flere småkasser som senere blir med på et flyttelass opp til et hus på Senja som jeg driver og griner meg til. Mange rom å fylle, mao. Flere småprosjektskisser følger utover dagen.
Først det første - finérte kasser og fargelagte bafler eller motsatt - følger for øvrig Supravox' mål
Her har jeg funnet et formuttrykk jeg kommer til å holde på ei stund framover - baksidemontert basselement for å skjule bassbasketer som i mine øyne ofte er odde og like ofte stygge. Diskantene blir frontmonterte fordi de ofte er fine og fordi jeg ikke ønsker å skape flere diffraksjoner enn det som skjer på kantene av kabinettene. Hjørner og kanter blir skarpe - disse burde ha vært rundet av, men det passer ikke inn det formidealet jeg har i dag, så det får ligge.
BB