London Decca Super Gold.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Her er en brukeromtale til for de som synes London Decca virker spennende:

So does it live up to the hype? In spades. It has a wide though not too deep soundstage and great resolution of detail. Dynamics are it's forte though, on Rock music drums and guitar power chords almost assault you with visceral impact. Voices are stunningly real and vocals that are a bit back in the mix are much easier to follow than on any other cartridge I have ever heard. The cartridge manages a chameleon act as well though, spinning some Melody Gardot and Tom Waites showed that it can reign in it's violent tendencies and deliver the laid back grooves with delicacy and aplomb. It does like a good recording though, any inadequacy in the source material is mercilessly exposed and this can make some albums somewhat less enjoyable. I have some 80's albums with a bright, thin production that really is too much when 'Deccafied'. But feed it balanced, well produced recordings and it will bring a smile to your face that few other transducers will manage.

It's not going to be for everyone. And even if it is for you, it probably wont be your only cartridge because of the painful way it will treat some of your LP's. It needs careful setting up, it's expensive and fragile. But like most primadonnas, when it's on song it will make you weak with joy.
    http://www.hifiwigwam.com/showthread.php?72864-Decca-London-Super-Gold-Cartridge

Den litt rå og overivrige diskanten som nevnes på noen 80-talls LPer er noe som temmes med Decca Pod. Pod er dyrt, men verdt pengene.

Det er også en myte at London Decca er røff mot rillene eller at de er veldig skjøre. Divine Audio i England sier de holder like lenge som vanlige gode MCer før de må inn på service. Ca 1500t.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.467
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    ChrisAndre fekk altså til å spele Telarc 1812 med Decca Gold. Og det var i ein 12" Jelco-arm? Denne plata er litt av ei utfordring, som dei færraste pickup/armkombinasjonar kjem heilskinna frå.
    Må vel ta ein sjekk av Decca att, har ikkje høyrt pickupane sidan 80-talet.....
    ikke 12" Jelco, men en 9" Isokinetik Silver Melody (ombygd Jelco 750D):):). Bruker noen dråper dempe-olje i armen. I tillegg har den et tungt vertikalt motlodd som ligger svært nær pivå-punktet.

Men, ja, jeg var både overrasket og imponert. Jeg kjører tross alt VTF på kun 1,83g. London Decca er jo en forbedret og videreføring av de klassiske Decca.

Super Gold er i utgangspunktet lik London Decca Jubilee, men Jubilee har hus i aluminium. Men når Super Gold er påmontert Decca Pod, så er den veldig nærme Jubilee til rundt 20.000kr. Super Gold m/ Decca Pod ligger på ca. 10.500 kr.

Kikk på den, du, Arve:)
    Eg skal prøve. I mellomtida hadde det vore fint å høyre om det var nokon som hadde gjort seg erfaringar med London Decca i JMW 9-armen til VPI? Eller annan unipivoterande arm?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har kun hørt den på min arm, men før jeg kjøpte så leste jeg en mengde web sider om Decca. Det sies at uni pivot armene til Nottingham skal være helt glimrende, og mange med Decca kjører Nottingham. Jeg vet at London Decca-spesialisten Divine Audio selv selger og bruker Nottingham uni pivot arm. Så VPI burde passe utmerket, tror jeg.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    For å være helt korrekt så heter de ikke Decca lengre, men London. Konstruktør hos tidligere Decca, John Wright, sikret seg rettighetene til Decca pickuper i 1989 (da Decca la ned produksjonen). De "Decca" som han lager er og har den samme oppbygning og lydsignatur som de forrige generasjons Decca. Wright har forbedret innvendig kvalitet, bruker bedre nåleslipinger og har også 4 pinner til armkabel. De opprinnelige Decca hadde kun 3, og man måtte i såfall lodde de to jordingene sammen. De nye som går under navnet London Decca Maroon, London Decca Gold og London Decca Super Gold er alle forbedret ift de gamle modellene. I tillegg har John Wright laget to helt nye modeller som heter London Jubilee og London Reference. Hhv 20.000kr og 35.000kr.

Så det helt korrekte navnet på min er London Decca Super Gold:)

http://www.cocon.ch/pdf/London-Decca-History.pdf

http://www.london-cartridges.co.uk

Sist redigert:

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    hva koster en slik PU siden en lokalprodusert UL-vasker oppleves som så dyr?

kost nytte
    kost nytte
    kost nytte

......
    .....
    ...
    ..
    .

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Og for de med større lommebok:)
    London Reference:

london reference

Not only is the performance of the London a game changer, it reproduces the superior musicality and definition of LPs while flawlessly tracking every record I tried...tracking was previously a challenge for the London (Decca) design. It exhibited unsurpassed definition, speed, snap, linearity, dynamic range, and master tape-like timbres I have only dreamed about experiencing. Riding on the E.A.R. Disk Master Magnetic Drive Turntable was icing on the cake and sealed the deal.

The London Reference makes all other cartridge designs sound thin or thick and rather artificial by comparison. I am stunned by its performance. As I report this, my only negative comment may be the London sounds too real, at least for some folks who are used to a more laid back or liquid romanticized sound. With the London, prepare for SACD and CD playback to sound a bit thin, unresolved, and lacking dynamics by comparison! I compared the 200 gram Classic Record LPs of Blues in Orbit and Jazz Party with their CD and SACD counterparts. Forget it. The LPs played with the London are dramatically superior with high end extension and a sense of reality that’s unsurpassed and unbeatable.

Orchestra, string quartet, organ, any jazz, all sound fabulous. Vocals and massed chorus are divine and in the room alive! Original Mercury's, RCA's, and classic jazz Columbia's are a wow! Imaging is rock solid. Depth is clear, open, and almost totally lacking in phase distortions of any kind. You want master tape sound, here it is folks! Older LPs reveal vast new levels of definition and new releases will transport you to nirvana. This is fasten your seatbelt sound. Every LP you play with the London will be an experience to savor!

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    hva koster en slik PU siden en lokalprodusert UL-vasker oppleves som så dyr?

kost nytte
    kost nytte
    kost nytte

......
    .....
    ...
    ..
    .
    Joda, ikke uenig. Men en Okki Nokki ligger vel på ca. 4000kr og denne UL vaskeren på ca. 8000kr. Det var dobbel pris av Okki Nokki jeg refererte til som "litt for dyr for meg" :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.467
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har kun hørt den på min arm, men før jeg kjøpte så leste jeg en mengde web sider om Decca. Det sies at uni pivot armene til Nottingham skal være helt glimrende, og mange med Decca kjører Nottingham. Jeg vet at London Decca-spesialisten Divine Audio selv selger og bruker Nottingham uni pivot arm. Så VPI burde passe utmerket, tror jeg.
    Takk for info. Skal sjekke opp ein slik pickup.

Hifi Stasjonen

Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    59
    I tillegg har John Wright laget to helt nye modeller som heter London Jubilee og London Reference. Hhv 20.000kr og 35.000kr.

Så det helt korrekte navnet på min er London Decca Super Gold:)
    Dersom dette er import priser blir det da en god del rimeligere å kjøpe London Decca fra norsk forhandler.
    mvh
    Hifi Stasjonen

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hvem er norsk forhandler av London Decca da?
    Det lurer jeg også på? Prisene jeg skrev opp har jeg stort sett hentet fra ebay sider hvor forhandlere annonserer.
    London Reference ca. 37.000 kr.
    London Jubilee: 21.000-22.000 kr
    Decca Super Gold med DeccaPod: 9900-10.800 kr.

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Fikk denne Decca testplata i dag fra 1958 i mint utgave.
    Moro.
    Den er vel kanskje produsert med Decca-equalization og vil trolig låte noe annerledes enn opprinnelig ved bruk av et RIAA-trinn?
    Artig å lese litt, men fant ut dette. Alle Decca eller London produsert fra 1955 og nyere er med Riaa kurven. Decca FFRR før 1955 er med Decca kurven. FFSS etter 1955 er Riaa kurve.

Michael Fremer on The London Decca Recording Myths 03.03.13 skrev:
    It's time to put to bed a long standing record myth: that UK Decca and UK-pressed London records are different pressings, even if they have the same matrix numbers, mother numbers and stamper numbers. This myth has persisted for a very long time, fed by people who claim to hear differences between such records even when the information in the lead-out groove area is identical.
    Rather than asking the people involved in making these records, the myth-makers prefer to tell you what they hear when making such comparisons even though we all know that pressing variations produced variable sonics.

With the help of an individual who runs a website dedicated to The Rolling Stones vinyl catalogue I was able to get the facts directly from one of Decca's still living legendary mastering engineers, Mr. George Bettyes.

Mr. Bettyes writes this about the Decca/London "controversy":

"1- If the disc has the Decca engraved matrix number and the cutting engineers letter whatever label or catalogue number used they are all the same."

In other words Londons and Deccas are IDENTICAL PRESSINGS. Just the labels have been changed to confuse the gullible.

But even more importantly, or at least as importantly Mr. Bettyes writes:

2-All recording company's use the RIAA CURVE to cut records. this is the industry standard and is used all over the world and this applies to whatever the speed of the record is or the contents of the record."

For your information... the letters FFSS is a logo registered by Decca and it stands for FULL FREQUENCY STEREO SOUND. Also the letters FFRR is also a registered logo and it stands for FULL FREQUENCY RANGE RECORDING. So the answer to (your) question is: FFSS is a logo not a recording curve. Also the RIAA disc playback curve is the reverse of the RIAA cutting curve".

So you see folks? THERE IS NO SUCH THING AS THE "FFSS Equalization curve"!!!!!!!!!!!!! So whatever curve some phono preamp manufacturers are using and calling the "FFSS EQ curve" is, like sonic differences between Decca and London UK pressed records, a figment of their imagination!

P.S.: I am attempting to get corroboration from the only other original Decca mastering engineer still standing, Mr. Tony Hawkins.
    Så da trengs stort sett ingen phono forsterker med andre EQ kurver enn Riaa; f.eks Decca, Colombia, RCA etc.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.375
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Så bra. Det er lite trolig at min platesamling noen gang vil komme til å omfatte plater med andre EQ kurver enn RIAA.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    En fersk liten video-snutt med min London Decca Super Gold med DeccaPod og resten av mitt anlegg. Herlig oppløst, dynamikk så det holder og PRaT:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nei, dessverre. Denne brummet i mitt oppsett og ble sendt tilbake til butikken i England. Han sa den ikke brummet i hans oppsett og var ikke villig til å sende en ny en. Så jeg hevet kjøpet med å få en AT-33PTG/ii. Fin den, men solgte den og kjøpte heller en Denon DL-103R jeg liker mye bedre.

Men savner London-lyden som er så ekstremt dynamisk. MÅ i fremtiden ha en ny. Jeg hadde Super Gold. Neste gang blir det kanskje en London Jubilee:)
    Har du kjøpt London Reference!? Sikle

Om så, lim inn bilder her og vær så snill og fortell. Den pickupen låter jo fantastisk selv gjennom iMac-høytalere på Youtube:):):)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Nei, dessverre. Denne brummet i mitt oppsett og ble sendt tilbake til butikken i England. Han sa den ikke brummet i hans oppsett og var ikke villig til å sende en ny en. Så jeg hevet kjøpet med å få en AT-33PTG/ii. Fin den, men solgte den og kjøpte heller en Denon DL-103R jeg liker mye bedre.

Men savner London-lyden som er så ekstremt dynamisk. MÅ i fremtiden ha en ny. Jeg hadde Super Gold. Neste gang blir det kanskje en London Jubilee:)
    Har du kjøpt London Reference!? Sikle

Om så, lim inn bilder her og vær så snill og fortell. Den pickupen låter jo fantastisk selv gjennom iMac-høytalere på Youtube:):):)
    Reference er morsom, men ekstremt kilen. Den krever en godt dempet arm og alikevel er den særs mikrofonisk og pirkete, her kreves god platehygiene. Men på de platene den passer, kan man nok aldri overgå prestasjonen med noe som helst. Rett og slett til de grenser dynamisk og barsk. Gode opptak med trommesett er helt sinnsykt med London! Har fintunet noen uker nå og kommet frem til ett greit resultat, skulle det være noe kunne jeg ønsket meg en riaa med mulighet for 15kohm og 33komh for og optimalisere. For tiden bruker jeg den med Manlet Chinook på 47k og det er nok litt i overkant. :)

Creed

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2009
    Antall liker
    151
    Jeg nyter lyden fra London Decca Super Gold via Nottingham Dais.

Creed

Creed

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2009
    Antall liker
    151
    Benz Ebony H var forrige pickup som hentet musikk fra vinylen - den nye nåla gjør det med samme letthet pluss enorm dynanikk.

Creed

Creed

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2009
    Antall liker
    151
    Jeg bruker Luxman EQ-88 RIAA, og armen på Dais er Ace Space 12". Kan tilføye at jeg bruker Luxman CL-88 pre.

Creed

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Tilbake fra service hos John Wright.
    Fantastisk service fra den kanten. Anbefales på det sterkeste!

Nå er det bare å få stua for seg selv i kveld :)

19E6D47F-19FD-4553-8532-98E7BB801B11.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn