Luftige "Brøttumsbakka" kardioider

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.511
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Høyttaler bygget står midt i et oppussingsprosjekt ser det ut som. Kjekt for oss at du prioriterer det viktigste😆 Blir kult dette. Stå på👍

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    760
    Sted
    Brøttum
    Tja, siden 21/8 så har jeg jobbet 15+ timers dager, så nå er det lagt cirka 20m med vegg (panel), alt er isolert 50mm og det er borret ut rundt 25 hull til sånne koblingsbokser, i tillegg til at ei varmepumpe har blitt montert opp igjen. ;) Skal si at det er litt gøy når disse varmepumpe-kara spurte om jeg var snekker 🙈 De hadde forøvrig aldri hørt om en bioingeniør før :LOL:
    Skal legge cirka 6,5m til med panel, men nå er veggen "tett", så blir det nok noen hundre timer til med oppussing utover vinteren i tillegg til å ferdigstille disse kreasjonene. Har et høyttaler prosjekt til på trappene, men først skal jeg "source" noen 18"ere til, så jeg har mulighet for et 6-array både foran og bak, ellers samles det akustikk-remedier for lytterommet og legges planer for litt "jobb" nedi der også. ;)

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.511
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tja, siden 21/8 så har jeg jobbet 15+ timers dager, så nå er det lagt cirka 20m med vegg (panel), alt er isolert 50mm og det er borret ut rundt 25 hull til sånne koblingsbokser, i tillegg til at ei varmepumpe har blitt montert opp igjen. ;) Skal si at det er litt gøy når disse varmepumpe-kara spurte om jeg var snekker 🙈 De hadde forøvrig aldri hørt om en bioingeniør før :LOL:
    Skal legge cirka 6,5m til med panel, men nå er veggen "tett", så blir det nok noen hundre timer til med oppussing utover vinteren i tillegg til å ferdigstille disse kreasjonene. Har et høyttaler prosjekt til på trappene, men først skal jeg "source" noen 18"ere til, så jeg har mulighet for et 6-array både foran og bak, ellers samles det akustikk-remedier for lytterommet og legges planer for litt "jobb" nedi der også. ;)
    Stryk innlegget mitt😆 Imponerende😀

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    760
    Sted
    Brøttum
    Stryk innlegget mitt😆 Imponerende😀
    Vet ikke om det er så veldig imponerende egentlig, jeg bor i et hus fra 1971, andre etasje har hatt noe horribel panel på veggene (naboen kalte det kina-panel), alle kablene var knall gule pga forrige eier røkte inne og ellers så det ganske trist ut. Jeg har jo tatt to rom i kjellern tidligere og nå var det andre etasjen sin tur, så blir det mer eller mindre samme jobb på to soverom og et rom inn til badet i tillegg. Tidligere denne uka ble det bestilt fem nye vinduer som skal settes inn etterhvert og jeg/vi (vet godt hvem den jobben går til 🥴) skal bygge nytt gelender til trappa opp. Det blir også skjult el-anlegg på de andre rommene med samme panel som jeg har lagt i stua. Det skal bygges tre bord og litt sånn småtteri også, men det er bare kosejobber. :) Øverst på lista akkurat nå står disse sølv-dempeplatene inni høyttalerne, gulvlimet som ble donert av Øyvind/inselwind gjør nytta si det så nå skal resten av første rull limes på før vi drar bort (lukter såpass av det at det er greit) 🙈

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    760
    Sted
    Brøttum
    Nå er jeg lei denne "tapetkniven" fra Brl 🙈
    1000003875.jpg

1000003876.jpg

Ikke ferdig, men alle med hullene i avstiveren er limt inn.
    Må snus på hodet i morgen for å få på på andre siden av de "horisontale" kammer-delerne.

Har begynt å gruble litt på en aldri så liten endring av bakdelen på de, med en forholdsvis hel plate fra bunn til øverste kammer, med et par "eksospotter" i bakkant, tenker de da med cirka samme form og størrelse som de på sidene. :unsure: Hva tror du om det @Snickers-is ?

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    760
    Sted
    Brøttum
    Eksospotter? Snakker vi internal combustion?
    Hehe, forhåpentligvis ikke 🙈

Tenker enten to brede (4-5cm) slisser per kammer på baksiden, eller rett og slett en stor firkantet form som måler 15*15cm eller noe slikt, ville sannsynligvis hatt sporet til gitter på utsiden av kassa (for nedfelling av gitter med filt bak). :unsure: Det vil være beste løsning med den firkantede formen i mine øyne, mulig den kan være enda større enn 15*15cm, kanskje 18*18/20*20cm også, da det gjør det enklere å komme inni kassa etter at alt er limt sammen. Jeg skal skissere litt og lage en enkel "prototyp" på bakdelen, for å finne ut hva som ser mest estetisk ut. ;)

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    760
    Sted
    Brøttum
    Etter andre prioriteringer er jeg så smått i gang igjen ....
    Fått på resten av dempeplatene og i morgen håper jeg at jeg kan få dratt litt ledninger :)
    1000004682.jpg

1000004691.jpg

Fått på "alt", har igjen 1 1/2 rull med dempeplater og litt gulvlim så da har jeg nok til par nr.2. ;)

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    760
    Sted
    Brøttum
    Ble ikke rare økten i dag, men fikk tegnet opp "koblingsskjema" for mellombassen i går kveld og dratt kabler gjennom "skillevegg" nå i kveld.
    1000004692.jpg

1000004693.jpg

2,5 kvadrat kabel får holde til formålet, så blir det kobling med Wago klemmer i bakre kammer slik at jeg får færrest mulig kabler gjennom de horisontale avstiverne.

Håpet er å få limt frontbafler og bakplater før påske, får se om det går. :unsure:

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    760
    Sted
    Brøttum
    Nok en kort økt i dag.
    1000004695.jpg

Kobling skjemaet for mellombassene stemte bra, kontrollmålt med multimeter til rundt 4 ohm, skal vel være 3,4 ohm tror jeg. Fikk samtidig pakket opp 7 nye L22RN4X/P drivere da de fleste andre driverne hadde så mye loddetinn på terminalene at jeg bare kunne drømme om å få på kabelsko. Elementene ble pakket ned igjen også ble det avisolert litt kabler i den andre høyttaleren, da får det bli trekking av kabler i de horisontale avstiverne i morgen og fikse resten av kablingen/kabelsko/Wago etterpå. :)
    Fremdriften er sånn passe, ikke alltid like lett å få avsatt tid med en 2 uker gammel baby i hus, tydeligvis. 🙈

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    760
    Sted
    Brøttum
    Prøver meg på litt ruting av kabler, går sakte, men synes dette ble ganske fint. Mangler et par kabelsko til diskanten, ellers skal resten være ferdig i høyttaler nr.1. Får ta nr.2 i morgen, må vel ut med elementene igjen også for å kontrollmåle at jeg har gjort alt riktig også.
    1000004714.jpg

1000004715.jpg

1000004716.jpg

Jeg vet ikke helt hvorfor, men dette er helt ålreit jobb på langfredag.

Hele dette høyttalerbygget betyr noe spesielt for meg, forhåpningene er store, men det er gøy å gjøre det riktig (for en gang skyld). Anlegget spiller litt samtidig, det hjelper jo på.
    Ellers er dette akkurat passe "pirkearbeid" for min del, ser fram til prosessen videre. :)

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    24.511
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Prøver meg på litt ruting av kabler, går sakte, men synes dette ble ganske fint. Mangler et par kabelsko til diskanten, ellers skal resten være ferdig i høyttaler nr.1. Får ta nr.2 i morgen, må vel ut med elementene igjen også for å kontrollmåle at jeg har gjort alt riktig også.
    Vis vedlegget 1115095
    Vis vedlegget 1115096
    Vis vedlegget 1115097
    Jeg vet ikke helt hvorfor, men dette er helt ålreit jobb på langfredag.

Hele dette høyttalerbygget betyr noe spesielt for meg, forhåpningene er store, men det er gøy å gjøre det riktig (for en gang skyld). Anlegget spiller litt samtidig, det hjelper jo på.
    Ellers er dette akkurat passe "pirkearbeid" for min del, ser fram til prosessen videre. :)
    Kjekt å følge med på byggetråden din😀

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    760
    Sted
    Brøttum
    Da var kabling ferdig - testen viste 3,4ohm på midbass (serie-parallell) og 3,3ohm på mellomtoner (parallell) - check!
    1000004719.jpg

Neste ut var liming av sideplatene, alle platedeler som ikke var skjært ble pusset med 80 papir før liming.
    1000004720.jpg

Tvinger som er såpass lange har jeg ikke så det blir improvisasjon med div flispakker og litt spare-parts 18" som vanligvis ligger utover gulvet.
    1000004721.jpg

1000004722.jpg

1000004723.jpg

I morgen satser jeg på å få ordnet opp i dårlige kapp av avstivere med overfresen. :)

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    760
    Sted
    Brøttum
    Lagde en enkel mal for å frese bort overskuddet av avstivingen, lekende enkelt og resultatet ble veldig bra.
    1000004724.jpg

1000004725.jpg

Første bakplate limes på, med et lite knippe tvinger. Rekker ikke nr.2 i kveld/natt så det får jeg gjøre i morgen tidlig. :)

Sist redigert:

ParttimeDIY

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Antall liker
    760
    Sted
    Brøttum
    Ble ei brukbar økt i dag også. :)
    1000004731.jpg

Først et lite knips av fresemalen, var igjen noe limrester på den ene høyttaleren, så da måtte jeg frese av på nytt.
    1000004732.jpg

Bakplate nr.2 limt på.
    1000004733.jpg

Frontbafler limt på med "arsenalet" av nyinnkjøpte tvinger, 40 stykk av disse små gjør nytta si det. ;)

I morgen tenker jeg at jeg skal begynne å sysle med cutout-mal til bakplatene og kappe til plater til en sub. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn