Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.793
    Sted
    Smurfeland
    Angrer på at jeg solgte min 590 ax,har nå Accuphase e 408. Har også en Luxman C600f preamp som jeg ikke får solgt??? Selger nok Accuphasen og kjøper en Luxman Poweramp klasse A.

O
    Hvordan var 590AX med tanke på varme? Spiller på klasse A rør og har tenkt kjetterske tanker i sommervarmen om at kanskje transistor ville vært til å leve med allikevel... men liten vits i hvis det også blir like ekstremt varmt som store, glødende rør. Uansett er høsten her snart allikevel, men har alltid hatt en softspot for Luxman siden jeg hørte det hos Stereofil for noen år siden.

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.728
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    ......, men i 100k klassen så får dem ikke short of competition! i den klassen hadde jeg heller kjøpt blindt en Luxman L509x :)
    mvh
    Slik som enkelte av oss har gjort ;).....
    Allikevel, og det er sikkert debattert tidligere, hva gjør at man ender opp med dette merket fremfor Accuphase?
    kanskje pga at Luxman fortsatt er ``20% `` rimeligere enn tilsvarende produkter i Accuphase for kvalitet på lik linje :) det er ihvertfall det jeg har summert for meg selv, og sånn sett så forholder Luxman seg hakket mer nøkternt priset i mine øyne :) men ser også at prisene på Lux har gjevnet seg mer med Accu med tiden og, begge produsenter lager uansett kvalitetsprodukter av ypperste klasse :)

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    59.442
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Angrer på at jeg solgte min 590 ax,har nå Accuphase e 408. Har også en Luxman C600f preamp som jeg ikke får solgt??? Selger nok Accuphasen og kjøper en Luxman Poweramp klasse A.

O
    Hvordan var 590AX med tanke på varme? Spiller på klasse A rør og har tenkt kjetterske tanker i sommervarmen om at kanskje transistor ville vært til å leve med allikevel... men liten vits i hvis det også blir like ekstremt varmt som store, glødende rør. Uansett er høsten her snart allikevel, men har alltid hatt en softspot for Luxman siden jeg hørte det hos Stereofil for noen år siden.
    590 ax ble varm ja :) ikke like varmt som rør men du merket at den sto på i rommet.

O

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.728
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14

O
    Husker at jeg kjente på AX-590 på stereofil, og den ble god og varm men aldri rør warm`` så du er nok på safe grunn der :) kombinasjonen med Graham ls 5/9 jeg hørte den med var en veldig lettlikende kombo , som satte spor :) det spillte bare befriende musikalsk

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.793
    Sted
    Smurfeland
    Kommmer ikke til å bytte med det første, men Luxman står på den korte lista over aktuelle transistoralternativer hvis det skulle bli aktuelt. Og hvis jeg får såpass til overs på hifibudsjettet. Er jo ikke gratis heller. :)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12

scaniagutten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Antall liker
    579
    Torget vurderinger
    46
    Hei, jeg har sett litt på en Luxman 550 som ligger på brukten men jeg kom over en tråd der en advarer mot varmeutviklingen på denne modellen. Kan dette gjelde en tidligere modell og eventuellt hvordan er dagens forsterkere i klasse A til sammenligning? Ble veldig skeptisk da det ble hevdet at 550 brant opp pga. varmeutvikling.?! Har tidligere hatt Accuphase effekt med 30watt klasse a uten at jeg kan huske at dette ga unormal varmeutvikling.
    Mvh. Morten

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei, jeg har sett litt på en Luxman 550 som ligger på brukten men jeg kom over en tråd der en advarer mot varmeutviklingen på denne modellen. Kan dette gjelde en tidligere modell og eventuellt hvordan er dagens forsterkere i klasse A til sammenligning? Ble veldig skeptisk da det ble hevdet at 550 brant opp pga. varmeutvikling.?! Har tidligere hatt Accuphase effekt med 30watt klasse a uten at jeg kan huske at dette ga unormal varmeutvikling.
    Mvh. Morten

Har eid L590ax og 590axmkii, de ble ikke veldig varme. Ville ikke bekymret meg.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Mine M-800a blir ganske varme. Men ikke slik at jeg bekymrer meg - har større bekymringer enn dette i livet. :)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvis dette er lov i en vennetråd: Jeg har valgt Luxman (solid state) litt ut fra tilfeldigheter, litt fordi de spiller nøytralt, behagelig og "korrekt" uten nykker eller viderverdigheter. Det som kan være et motargument er at resultatet kan bli litt FOR korrekt, og dermed litt kjedelig å høre på i lengden. Jeg har derfor "spedd på" med litt rør her og der for å farge lydbildet og få det litt mer morsomt. Kanskje også produsenten selv har sett dette og derfor produsert en rør-RIAA som visstnok er ganske så spenstig i lyden. Kunne vært morsomt å prøve den her hjemme. Det jeg savner er en skikkelig god klasse A Luxman rørpre som matcher klasse A-modellene. Tviler på at det kommer med det første, men det går jo an å håpe.

Effekttrinnene låter for øvrig klart bedre i balansert modus enn ubalansert. Vet egentlig ikke hvorfor.

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.728
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Posten/Bring klarer visst ikke stort,,, fikk omsider hentet ut min Luxman M-08 på den lokale post terminal da jeg ikke gadd å vente lengre på dem, men den hadde tydeligvis fått seg en trøkk underveis hvem og hva som har skylda er ikke godt å si , men sak er heldigvis på vei ,,, heldigvis er det lys i den og ser fortsatt Lyst på det selv om den ikke vil gi noe lyd ut fra seg for øyeblikket så still the sound of silence :(, nå vil jeg bare ha lyd etter nesten 2mnd-er med venting typisk min flaks , ingen som klarer å behandle andre sine ting med respekt på halvveien .
    mvh
    20180823_160926.jpg

20180824_034629.jpg
    20180824_035638.jpg
    20180824_134002.jpg
    20180824_181449.jpg

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ah. kjipt :( Hvis denne ikke hadde original emballasje så anbefaler jeg at man bruker transport ala Nimber. Da blir det transportert skånsomt. Inn i bil 1 gang. Så ut av bil hos deg. Har benyttet meg av Nimber og Fraktekrigen Norge på Facebook med positivt resultat hver gang. Kan trygt anbefales. Dog må man ‘sjekke’ litt hvem som evt skal ta frakten for deg. Håper du får den i orden uansett på et vis. Lykke til :)

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.728
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Det der var jo noe ordentelig dritt(mildt sakt)

O
    ja ord blir ganske fattige når det blir slik,,, ikke så mye annet som frister akk nå innenfor denne hobbyen for å si det enkelt, detta skulle jo være endestasjonen for elektronikken for flere år frem i tid ... har heldigvis enn som kan se på interne for meg om det er noe trøst så får se hva slags ordnings det blir , men den bunnen der kan aldri bli fiksa men det ser jo alle :p er jo og laget i et lett stivt komposittmateriale som er sterkt i forhold til vekt men blir vel omtrent like sprøtt som karbon og får det seg en kakk så kan det være nok til å sprekke hele skiten .
    mvh
    ivan

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.728
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    hadde bare bring eller fedex vist hvor pakken ble av i første omgang så kunne man vel forsøkt nimber , men var allerede lagt inn som pallelast etter den kom til norge da den kom direkte fra japan. selve pakkinga var det ikke noe å klage på :)
    mvh

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.728
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Fader det er ikke mye moro, men en flott forsterker du har fått deg :)

mvh
    takker for det motoren ,synes virkelig den tok seg bra ut med pre og nå, skal nok få en ordning på noe etterhvert, vil nok bare ta enda et par mnd-er... :/ :)
    mvh
    ivan

oyvindl85

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Antall liker
    2.249
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    hadde bare bring eller fedex vist hvor pakken ble av i første omgang så kunne man vel forsøkt nimber , men var allerede lagt inn som pallelast etter den kom til norge da den kom direkte fra japan. selve pakkinga var det ikke noe å klage på :)
    mvh
    Ah... akkurat. Hvis du kjøpte den inJapan blir det noe annet ja. Trodde du kjøpte innenlands. Uansett kjedelig at den er skadet under transport.

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hei,
    Noen her inne som har forslag til noen som kan å reparere en VS 300 ? Dette er altså vakuum pumpe til min PD 350 ?
    Den tikker og går men oppnår aldrig nok vacuum til at den stopper/holder. Og ja, det er selve pumpen som lekker, ikke spilleren.
    NB ! jeg har servicemanual.

Mvh.
    Rolf

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.176
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    I tilfellet transportskader er det viktig å ta dette med siste ledd i kjeden med en gang.
    Pleier å ordne seg.
    Men................
    Posten har en grense på kr 10000,- for erstatning. Det kan i noen tilfeller være for lite.
    Hva andre har vet jeg ikke og mye vil avhenge av spesifisert verdi på sendingen.

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.728
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    I tilfellet transportskader er det viktig å ta dette med siste ledd i kjeden med en gang.
    Pleier å ordne seg.
    Men................
    Posten har en grense på kr 10000,- for erstatning. Det kan i noen tilfeller være for lite.
    Hva andre har vet jeg ikke og mye vil avhenge av spesifisert verdi på sendingen.
    hei har allerede ordnet med det japanske firmaet jeg auksjonerte igjennom og de har tatt det vidre med fedex så blir nok en ordning :) som du sier det pleier å ordne seg så lenge det ikke er noe tvil om skaden som er skjedd.
    mvh

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Ingen ?

Hei,
    Noen her inne som har forslag til noen som kan å reparere en VS 300 ? Dette er altså vakuum pumpe til min PD 350 ?
    Den tikker og går men oppnår aldrig nok vacuum til at den stopper/holder. Og ja, det er selve pumpen som lekker, ikke spilleren.

Mvh.
    Rolf

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Lett ?
    har du erfaring med disse ?
    Ingen ?

Hei,

Mvh.
    Rolf
    Dette fikser du lett alt kan repareres :)

https://www.vinylengine.com/library/luxman/vs-300.shtml

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.836
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Lett ?
    Ingen ?

Hei,

Mvh.
    Rolf
    Dette fikser du lett alt kan repareres :)

https://www.vinylengine.com/library/luxman/vs-300.shtml
    Ingen erfaring med nevnte vacuum men ikke se så mørkt på det skru den opp så går du igjennom den , men hvordan vet du med sikkerhet at problemet ikke ligger mellom pumpe å spiller ?

rolfb*123

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Antall liker
    575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hei, hvis man kobler fra slangen på spilleren og plugger den igjen burde pumpen suge til korrekt vacuum(undertrykk) er oppnådd for så å stoppe og holde vakuum,den mister vakuum skal den igjen starte å suge til undertrykk igjen er riktig. Den stopper aldri, men "gir opp" etter en viss tid (10-15 sek.). Strømforsyning til spiller og betjeningsknapper virker som de skal.
    På spiller er både slanger og "lepper" på tallerken gode som nye, og tetter som de skal mot plater(ikke særlig gode til 180g.plater men perfekt til 130/140g.)
    Mvh.
    Rolf
    Lett ?
    Ingen erfaring med nevnte vacuum men ikke se så mørkt på det skru den opp så går du igjennom den , men hvordan vet du med sikkerhet at problemet ikke ligger mellom pumpe å spiller ?

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Pleier å ordne seg.
    Men................
    Norgespakken er 10.000
    Pakke over natt er 50.000 noe dyrere? Stort sett bedrifter bruker dette

Skal lage epakkeinstrukser jeg..egen tråd . Det trengs

Sist redigert:

barathsec

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2012
    Antall liker
    586
    Sted
    Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
    Torget vurderinger
    9
    Posten/Bring klarer visst ikke stort,,, fikk omsider hentet ut min Luxman M-08 på den lokale post terminal da jeg ikke gadd å vente lengre på dem, men den hadde tydeligvis fått seg en trøkk underveis hvem og hva som har skylda er ikke godt å si , men sak er heldigvis på vei ,,, heldigvis er det lys i den og ser fortsatt Lyst på det selv om den ikke vil gi noe lyd ut fra seg for øyeblikket så still the sound of silence :(, nå vil jeg bare ha lyd etter nesten 2mnd-er med venting typisk min flaks , ingen som klarer å behandle andre sine ting med respekt på halvveien .
    mvh

Gratulerer med en fantastisk forsterker, blir trist å se at den ikke kom velberget frem, håper du vil få den til å virke..!

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.321
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    mvh
    Vis vedlegget 506175
    Vis vedlegget 506177 Vis vedlegget 506178 Vis vedlegget 506179 Vis vedlegget 506180
    Sorgligt.

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Antall liker
    4.728
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Takker for støtten alle sammen :) settes stor pris på :) lever i håpet tross skaden som er skjedd,
    skal få til noe med den Luxman M-08 effekten har hørt med en lokal teknikker som skal se på den :)
    har i det minste en grei kamerat som nå har dukket opp med en jungson effekt så har ihvertfall endelig fått testet litt med Luxman c-70f pre som har stått å ventet i 1 mnd . liker godt det jeg hører men hører også at jeg fåreløpig hverken har god kilde eller god nok effekt :p men viktigst av alt nå har jeg i det minste lyd igjen :)
    mvh
    ivan

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Takker for støtten alle sammen :) settes stor pris på :) lever i håpet tross skaden som er skjedd,
    skal få til noe med den Luxman M-08 effekten har hørt med en lokal teknikker som skal se på den :) har i det minste en grei kamerat som har dukket opp med en jungson effekt så har ihvertfall endelig fått testet litt med Luxman c-70f pre som har stått å ventet i 1 mnd . liker godt det jeg hører men hører også at jeg fåreløpig hverken har god kilde eller god nok effekt :p men viktigst av alt nå har jeg i det minste lyd igjen :)
    mvh
    ivan
    Gratulerer med feit forsterker:) , veldig synd at den ble litt ødelagt i transporten fra solens land. Men det ordner seg garantert, du får høre godlyden i løpet av høsten. Og det er ikke bare du som er uheldig med frakt fra utlandet. Jeg måtte jo ha min pre på service etter en tøff tur fra New York, kostet meg et par laken men det ble bra:)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Må innrømme at jeg er så feig at jeg ikke tør kjøpe dyrt utstyr som må sendes med post. Unntaket er noen ganske dyre foto-objektiver. Men de tåler jo det meste av røff behandling....

Uansett, Ivan: ille å lese det du skriver. Håper det hele løser seg.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg er straks ferdig med restaurering av en Luxman PD-282. On/Off/45/33 knappen er litt treg så jeg ønsker å plukke den ned og inspisere.
    Jeg åpner den fra undersiden men ser ingen klar metode for å fjerne den sorte plastrammen rundt knappen. (Rammen som hvilker på topplaten, se bilde) Noen som har erfaring ift hvordan løsne den? Jeg får den "løs" slik at det er bevegelse i den, men vil altså ha den helt av. Innspill mottas med takk :)
    maxresdefault-11.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn