Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt om første inntrykk. Mellomtonen er helt magisk. Selvskryt skal man lytte til, for det kommer fra hjertet. Nei, helt ærlig ,det er en veldig naturlighet over det hele. Alt er på plass, men ingenting stikker seg ut. Det er så sammensmeltet i et musikalsk utrykk. En nytelse å høre på. Lumin P1 med sin volumkontroll er virkelig god, men med en topp forforsterker så er det mange nivåer bedre. Forforsterker er virkelig uunnværlig i et skikkelig bra anlegg etter min mening. Nå skal det spilles utover natten.
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    222
    Antall liker
    1.586
    Sted
    Makrokosmos
    Tog mig en tur inom Stereofil idag för att se och lyssna på de nya Luxman modellerna.
    Den nya integrerade förstärkaren L-507z och platespilleren PD-151 Mk II med Luxmans egna pickup LMC-5.
    Min uppfattning av lyssningssessionen är att Luxman håller kvar vid sin tidigare ljudsignatur, inte för smooth men åt det varmare hållet med en god klarhet.
    Dessa komponenter spelade på högtalare från Mission, som var den svagare länken i detta anlägget.

    Luxman L-507z med den nya LIFES (Luxman Integrated Feedback Engine System) amplifier feedback circuit.
    20221014_175834_2.jpg


    Luxman PD-151 Mk II med den nya egenutvecklade tonearmen LTA-309 och LMC-5 pickupen.
    20221014_175842_2.jpg

    20221014_175848_2.jpg

    Ett mycket trevligt besök :).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Artig. Det ser mindre rotete ut med to armer når den ene er montert utenfor et klart definert og avgrenset chassis.
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.264
    Antall liker
    6.401
    Sted
    Under stjernene
    Litt om første inntrykk. Mellomtonen er helt magisk. Selvskryt skal man lytte til, for det kommer fra hjertet. Nei, helt ærlig ,det er en veldig naturlighet over det hele. Alt er på plass, men ingenting stikker seg ut. Det er så sammensmeltet i et musikalsk utrykk. En nytelse å høre på. Lumin P1 med sin volumkontroll er virkelig god, men med en topp forforsterker så er det mange nivåer bedre. Forforsterker er virkelig uunnværlig i et skikkelig bra anlegg etter min mening. Nå skal det spilles utover natten.

    Godt å høre😊👍
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.225
    Antall liker
    4.849
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Artig. Det ser mindre rotete ut med to armer når den ene er montert utenfor et klart definert og avgrenset chassis.
    Enig i det, men jeg ser for meg at det kan være en utfordring å holde kablingen ryddig. Det ser også ut som om den bakre armen er i veien for vanlig bruk av støvdekselet. Det er ikke helt klart for meg hvorfor de har fjernet dekselet over motoren. Kanskje er det for ikke å være fysisk i veien for armen, kanskje er det av rent visuelle årsaker.
     

    Bols

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2007
    Innlegg
    326
    Antall liker
    15
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    1
    En Luxman L510, 100W, 8W kl.A, fra 1983 og kostet rundt 7000 kr på Bohas. Mitt første litt "ordentlige" hifiprodukt, husker jeg syns det var aldeles strålende lyd fra denne og Kef 104/2.
    Nå ville jeg prøve den igjen etter lagring i 8 år. Desverre er det bare liv i den ene kanalen og helt dødt i den andre, mener å huske at den ble slappere og slappere siste tid i bruk.
    Kan det lønne seg å få det reparert og hvem gjør sånt? Kanskje Dalens på Gjelleråsen? Det kan jo være en bagatell også :-\
    En 12 år etter gladhistorie;
    Nylig hørte jeg en L510 spillende på proac d38
    En Luxman L510, 100W, 8W kl.A, fra 1983 og kostet rundt 7000 kr på Bohas. Mitt første litt "ordentlige" hifiprodukt, husker jeg syns det var aldeles strålende lyd fra denne og Kef 104/2.
    Nå ville jeg prøve den igjen etter lagring i 8 år. Desverre er det bare liv i den ene kanalen og helt dødt i den andre, mener å huske at den ble slappere og slappere siste tid i bruk.
    Kan det lønne seg å få det reparert og hvem gjør sånt? Kanskje Dalens på Gjelleråsen? Det kan jo være en bagatell også :-\
    En 12 år etter gladhistorie;
    Hørte Nylig en fullt i orden L510 på et par Proac d38
    Til stede var også Bladelius Thor 3 for sammenligning. L510 spilte jo omtrent like bra i mine ører, men litt mer pågående "kling klang" i Bladelius. I en blindtest ville jeg ikke klart å bestemme meg for hvem er best. Og da ble det trist, for jeg har ennå den gamle "ureparerbare" stående på hylla i loftstua.
    På Hortenmessa hadde Rune Moen Re:Elektro en liten stand. Kom med den, ikkeno problem! sa han.
    Jeg slang også med en sliten Denon dp67 platespiller. Etter 3 uker kom en sms; Denon og Luxman er reparert og kan hentes.
    Dårlig/dårligere kontakter i potmeter over tid var diagnosen. Han renset potmeteret med sin metode, fikset lyset over knotten, skjekket kondiser og ladelytter, ingen skade av varmgang, helt tipp topp.
    Etter hans utsagn ikke typisk Luxman med feil grunnet varme, men potmetere som gradvis dør ut.
    Ikke var det noe spesielt vanskelig å reparere gamle Luxmaner heller.
    Nå står den å spiller som en drøm sammen med nyrestaurert Denon dp67 og Kef 104/2.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Sakset frå en finn annonse, forsterkeren er L590AII : Når denne ble lagd så gikk Luxman all-in for å lage den beste integrerte klasse A forsterkeren kontra de som kom senere hvor de begynte å stramme inn. Denne kan ikke sammenlignes lydmessig med nyere utgaver som låter kvast og tynt i forhold.

    Er det noen som har prøvd 590AII og 590AX som går god for utsagnet?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde 590AX mk2 og har nå L-595A-SE
    Synes ikke 595 er kvass og tynn nei
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.375
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Sakset frå en finn annonse, forsterkeren er L590AII : Når denne ble lagd så gikk Luxman all-in for å lage den beste integrerte klasse A forsterkeren kontra de som kom senere hvor de begynte å stramme inn. Denne kan ikke sammenlignes lydmessig med nyere utgaver som låter kvast og tynt i forhold.

    Er det noen som har prøvd 590AII og 590AX som går god for utsagnet?
    Her er en test av 590AX2 med delvis sammenligning med den eldre 590AX. Om den som kjøpte 590AX på finn gjorde det bare pga utsagnet har hen nok blitt en smule lurt, ja.

     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt gleden av å ha M 10X i rundt 4 måneder. Har hørt mye dyre forsterkere, men har vanskelig å forstå at noen er bedre enn denne. M 900u var, og er utrolig god men denne tar det til nye høyder. Den er kostbar, men selv i de vanvittige priser innen hi fi så forsvarer den prisen. Den bringer liv til musikken som jeg aldri har opplevd før. Det finnes mange andre forsterkere som er mye dyrere, men jeg kan ikke forstå at det er noen som er bedre. Har som sagt hørt mye, men dette er en endgame for meg. Den er bare helt fantastisk.. takk for meg.
     

    Arvilo

    Medlem
    Ble medlem
    25.02.2022
    Innlegg
    12
    Antall liker
    6
    Sted
    Eggesbønes
    Ser en som selger en pd 375 til 18000 på finn,påstår den kostet ca 60000 ny.jeg betalte ca 4000 i 83,fikk aldri god lyd i den,vacumsuget sluttet å virke,gjekk i bossen,en dårlig spiller. Ligg unna den
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Ser en som selger en pd 375 til 18000 på finn,påstår den kostet ca 60000 ny.jeg betalte ca 4000 i 83,fikk aldri god lyd i den,vacumsuget sluttet å virke,gjekk i bossen,en dårlig spiller. Ligg unna den
    Veldig mye rar prising på gammel Luxman og Accuphase for tiden, de bruker vel ebay som mal.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    skal ikke være det... Stereofil fikk inn noen iallefall.. samt har en på utstilling?! :).
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Kjenner at jeg for tiden jobber hardt for å overbevise meg selv om at jeg har lyst på en platespiller igjen.

    Kommer i så fall til å bruke den interne riaa’en på 590ax’en. Noen som har noen erfaringer om hvilken pick-up som vil kunne passe bra?

    Prisklasse? Aner ikke, men tenker området rundt 15k for komplett spiller er et greit utgangspunkt. Kom gjerne med forslag til spiller/arm som passer godt til din anbefalte pick-up
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Ser ut som dem mente alvor når dem snakket om å avslutte klasse A. Fra deres USA sider

    1697137406999.png
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.373
    Antall liker
    83.795
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Flott pris hos Stereofil på 550 mk II. Denne er siste rene kl A Luxman.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Vet, men tenkte det var greit å vise alle modellene som er ute siden noen av dem fortsatt finnes i handel.

    Det sagt, det skal vistnok være slik at flere av disse modellene har bias som gjør at de spiller klasse A de første wattene.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Jo det er nok riktig. Slik som 507Z som går class-A til 1,3W ref denne siden: https://luxmanamerica.com/wp-content/uploads/2023/09/Luxman-L-507Z-Integrated-Amplifier.pdf

    Men det dukket opp tall i en diskusjon som jeg dessverre ikke finne tilbak til i farten, — hvor det ble nevt 6-7 watt.

    Edit: Ble litt teit å ha denne hengende så jeg brukte litt tid i nettleserloggen og fant igen siden med hearsay :) Ta det for hva det er verd ;)
    L-509x is biased such that the class-A operational envelop approaches 6 watts/channel into an 8 ohms resistive load. At lower (or higher impedances) class-A operation transitions to class AB at lower output. (i.e. near 3 watts/4 ohms resistive load)
    -- https://forums.stevehoffman.tv/threads/luxman-integrated-amp-advice.1047887/#post-25922536
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn