Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Slik ja! Samme som YBA t.eks, hvor volumet går motsatt vei, numerisk sett. Kan ikke nok om decibel her skjønner jeg.
    Og begge nummer-rekkene viser det samme da.

    Takk:)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    590 AXII er en knall god amp med rett høyttaler(og det er en del)😁gratulerer !
    Takker 👍 Den låter meget bra på Tannoy, litt tidlig og si ang Spec ennå men så er det det med eierglede da! Alltid ønsket meg denne
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.805
    Antall liker
    50.643
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Takker 👍 Den låter meget bra på Tannoy, litt tidlig og si ang Spec ennå men så er det det med eierglede da! Alltid ønsket meg denne
    Kan tenke meg den låter bra på Tannoy ja, flott amp er det🥳
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    1.406
    Torget vurderinger
    2
    Ble vel egentlig Luxman-venn dengang jeg hadde Luxman 5M21 effektforsterker
    luxman_5m21-2.jpg


    og har hatt en Luxman PD-290 en periode
    587109444.jpg


    Nå har jeg en Luxman PD-264 (som gir meg mye glede) i kontoranlegget
    img_7165-medium.jpg

    Btw. Jeg liker lyden i PD-264 bedre enn PD-290

    Jo, og innimellom har jeg hatt en Luxman LV-105 i anlegget også
    luxman_lv-105_front_panel.jpg

    Så, uansett, Luxman venn er jeg
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    LP Luxmen!

    Titter litt på snurre og har MM/MC inngang på ampen. Utifra kvaliteten på det innebygde, og forutsatt at denne inngangen skal skal brukes - hva anbefaler dere av pickup teknologi?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    LP Luxmen!

    Titter litt på snurre og har MM/MC inngang på ampen. Utifra kvaliteten på det innebygde, og forutsatt at denne inngangen skal skal brukes - hva anbefaler dere av pickup teknologi?
    Jeg har hatt 590 og testet den innebygde RIAA mot min eksterne (en Audio Analouge AAPhono) og da ble den innebygde litt kjedelig.
    Har forøvrig 595 nå og synes det samme om den innebygde RIAA-en sammenlignet med AAphono
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takk for svar, men vil det være forskjell på lydkvaliteten på den innebygde RIAA hvorvidt man benytter MM eller MC?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner. Leste at part time audiophile er positive til den innebygde RIAA så jeg tester ut denne og går nok for MM «for starters» Den nevnte Ortfofon, -det er vel en MM. (Etter det jeg googler)

    Vinyl Me
    I must also mention the Luxman L-550AXII’s terrific phono stage. On LP after LP, the Luxman made my SOTA Sapphire with Ortofon 2M Blue cartridge sound better than ever. Tone and timbre were spot-on. The soundstage, depending on the recording, was huge in width and cavernous in depth, with reduced surface noise and silent backgrounds. Luxman says that the essential circuit design of the phono stage is identical in all Luxman integrateds, although parts quality climbs as you go up the ladder. LP spinners will love this thing!
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Skjønner. Leste at part time audiophile er positive til den innebygde RIAA så jeg tester ut denne og går nok for MM «for starters» Den nevnte Ortfofon, -det er vel en MM. (Etter det jeg googler)

    Vinyl Me
    I must also mention the Luxman L-550AXII’s terrific phono stage. On LP after LP, the Luxman made my SOTA Sapphire with Ortofon 2M Blue cartridge sound better than ever. Tone and timbre were spot-on. The soundstage, depending on the recording, was huge in width and cavernous in depth, with reduced surface noise and silent backgrounds. Luxman says that the essential circuit design of the phono stage is identical in all Luxman integrateds, although parts quality climbs as you go up the ladder. LP spinners will love this thing!
    Dersom du ikke har tenkt å gå for en heftigere PU enn en Ortofon 2M Blue så holder nok det innebygde RIAA.

    Jeg har nettopp begynt å bruke det innebygde RIAA siden jeg har lagt ut mitt ASR RIAA for salg, og det er langt fra like bra som ASR Mini Basis Exclusive High Voltage, men det funker allikevel greit nok.

    Nå har jeg bare testet det med IKEDA 9TT og Denon DL103-R
    Med Denon DL-103R gjør det innebygde RIAA en OK jobb, mens på den litt mer raffinerte og krevende IKEDA 9TT er det ganske mye å hente ved å gå for ett skikkelig RIAA.

    Men det er ikke feil å begynne der, det er jo troll alt innebygd fra før av :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Dersom du ikke har tenkt å gå for en heftigere PU enn en Ortofon 2M Blue så holder nok det innebygde RIAA.

    Jeg har nettopp begynt å bruke det innebygde RIAA siden jeg har lagt ut mitt ASR RIAA for salg, og det er langt fra like bra som ASR Mini Basis Exclusive High Voltage, men det funker allikevel greit nok.

    Nå har jeg bare testet det med IKEDA 9TT og Denon DL103-R
    Med Denon DL-103R gjør det innebygde RIAA en OK jobb, mens på den litt mer raffinerte og krevende IKEDA 9TT er det ganske mye å hente ved å gå for ett skikkelig RIAA.

    Men det er ikke feil å begynne der, det er jo troll alt innebygd fra før av :)
    Takker for info:)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hoi! Flott oppsett:)

    Jeg skal ned å høre på Fyne Vintage Classic 8 SM til min 550 en dag. Vet ikke hvordan de låter ift Tannoy, men har du testet din amp på Klipschene også, og kan du si noe om hvordan det fungerer evt.?
    Har ellers Graham og Harbeth på lista for 550.

    Kjøpte du din 590 brukt og ferdig «innspilt» BTW? Lest at våre forsterkere trenger en del timer for å låte optimalt.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Hoi! Flott oppsett:)

    Jeg skal ned å høre på Fyne Vintage Classic 8 SM til min 550 en dag. Vet ikke hvordan de låter ift Tannoy, men har du testet din amp på Klipschene også, og kan du si noe om hvordan det fungerer evt.?
    Har ellers Graham og Harbeth på lista for 550.

    Kjøpte du din 590 brukt og ferdig «innspilt» BTW? Lest at våre forsterkere trenger en del timer for å låte optimalt.
    Hei min er brukt ja! Ikke testet på La Scala ennå men hadde 550ax flrste versjon og den fungerte bra men ikke som PrimaLuna jeg har stående og tidligere Spec! Harbeth, Tannoy og Graham er jo kjent for og være match made in heaven med Luxman
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.661
    Antall liker
    1.406
    Torget vurderinger
    2
    Det var et nydelig oppsett med mange vellydende komponenter :giggle:
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Luxman fungerer også bra på La Scala ll. Vet ikke om det er korrekt innen hifi men loudness funktionen fungerer meget bra i kombinasjon med La Scala som er litt lette i bunn
    IMG_8507.jpeg
    IMG_8506.jpeg
    IMG_8505.jpeg
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Noen som har hørt på den nye Luxman L-507Z?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes generelt loudness funker veldig bra, og har fått sammenlignet med og uten med andre amper nå.
    Det er ikke mindre bass fra Luxen i straight line setting tror jeg, men jeg synes det er mer trøkk og fokus på mellomtonen fra Luxen. Jeg hører også mye mer informasjon i mellomregisteret, og tenker i min jakt på formidlere at det behøves høyttalere som kan håndtere all informasjon og trøkk. Og for meg som liker hengekøye, så må talere ikke være fokusert på mellomtonen. Kanskje derfor du også amason bruker loudness? Slik jeg kjenner Klipsch -blir det for mye trøkk i midten kanskje?
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Jeg synes generelt loudness funker veldig bra, og har fått sammenlignet med og uten med andre amper nå.
    Det er ikke mindre bass fra Luxen i straight line setting tror jeg, men jeg synes det er mer trøkk og fokus på mellomtonen fra Luxen. Jeg hører også mye mer informasjon i mellomregisteret, og tenker i min jakt på formidlere at det behøves høyttalere som kan håndtere all informasjon og trøkk. Og for meg som liker hengekøye, så må talere ikke være fokusert på mellomtonen. Kanskje derfor du også amason bruker loudness? Slik jeg kjenner Klipsch -blir det for mye trøkk i midten kanskje?
    Føler vel at jeg får litt mer kropp, litt mer frempå! Nå sier jo også Luxman at loudness er for bruk opp til kl 12 og der har jeg ikke hvert ennå 🤣👍
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Såpass:? Jeg har ikke passert 9 en gang jeg. Lavt antall hk, mye dreiemoment. Kl.12 på din 590 og dine Klipsch rocker vel greit😁
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Såpass:? Jeg har ikke passert 9 en gang jeg. Lavt antall hk, mye dreiemoment. Kl.12 på din 590 og dine Klipsch rocker vel greit😁
    Jeg har hvert oppe mellom 10 og 11 og da et det rimelig høyt. Loudness skal i følge Luxman fungere optimalt fra 0 til 12
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Luxman følger vel Fletcher-Munson-kurven, med avtagende virkning jo høyere det spilles?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    1.953
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Luxman følger vel Fletcher-Munson-kurven, med avtagende virkning jo høyere det spilles?
    Ja de gjør vel det kanskje, må lese meg opp litt på det der. Prøvd meg litt med tonekontrollene også nå, men klarer ikke helt simulere samme virkning, og loudness knappen øker også volumet merkbart når den brukes. Gjør loudness noe mer også..?Veldig avhengighets skapende vaffal, hårdt å kjøre «flatt» etter en periode med morro-knappen. Uansett om Luxman eller annen amp brukes. Men som tidligere nevnt så digger jeg hengekøye, og er nok akkurat dette lyd idealet jeg jakter på. Bedre en lydkorreksjon jo, full fart i moderne høyttalere som låter for monitoraktig kan man like🙂👍
    Er det Luxman som sier «Life is to short for boring HiFi;?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Ja de gjør vel det kanskje, må lese meg opp litt på det der. Prøvd meg litt med tonekontrollene også nå, men klarer ikke helt simulere samme virkning, og loudness knappen øker også volumet merkbart når den brukes. Gjør loudness noe mer også..?Veldig avhengighets skapende vaffal, hårdt å kjøre «flatt» etter en periode med morro-knappen. Uansett om Luxman eller annen amp brukes. Men som tidligere nevnt så digger jeg hengekøye, og er nok akkurat dette lyd idealet jeg jakter på. Bedre en lydkorreksjon jo, full fart i moderne høyttalere som låter for monitoraktig kan man like🙂👍
    Er det Luxman som sier «Life is to short for boring HiFi;?
    Nei, Densen gjør/gjorde det. Men, min den gang B200 pre utmerket seg ikke på noen spesiell måte, syntes jeg da.
    På min Lux har jeg en tendens til å bruke loudness og kl 14 på diskanten, og til forskjell fra andre eldre ting jeg har hatt med loudness, så drukner ikke mellomtonen. På luxen løfter den bare nivået der hørselen er minst følsom på lavt nivå.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    For dem som kunne tenke seg litt beskyttelse til Luxman eller andre merker så er det en Tysker bosatt på Filippinene som produserer Cover til disse, har kjøpt noen selv og er veldig fornøyd.
    Fåes i forskjellige kvaliteter med broderi som den fineste. Er behjelpelig med råd vist interesse.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn