I dag var jeg innom Nor-Radio for å høre på Kef XQ40.
Det ble en lang lytterunde, munter dialog med innehaver og noen bekjentskap med merker som Revel, Parasound og fler.
Som KW nevnte, så er butikken veldig åpen, med noen halv lukkede avdelinger, fordelt på ca 250kvm.
Tipper det var ca 2,2 meter mellom høyttalerene og ca 2,8 meter til mine ører.
Små kompakte halvslanke og bueformede høyttalere i sort pianolakk. Ta med kona, så kanskje deler hun på regninge, for de vil ta seg pent ut i en stue.
Disse høyttalerene spiller VELDIG meg. De har en perfekt klangbalanse, som ikke ble pågående en eneste gang under lytting. Det kan også være at Parasound bestemte mye av klangsignaturen og derfor skal ha sin del av æren.
Høyttalerene har en rytme og kontroll som er imponerende. Det samme gjelder vokaler (kvinne&mann). Det høres så riktig ut.
En annen VIKTIG ting disse høyttalerene er velsignet med er riktig vekt/tyngde på vokaler og instrumenter.
Ingen slanke lyder her nei, men samtidig er lyden tørr og stram. Så her prater vi om en tungvekts atlet, som hater fett.
Siden rommet ikke er i stand til å gi en 3D/dybde opplevelse, blir lyden veldig flat og litt uengasjerende. I et rom på 20-40 kvm tipper jeg vi også kunne merket at disse høyttalerene kan kjennes fysisk på kroppen. For de elsker å rocke, med en brutal skarptromme.
Her er artistene jeg hørte på i dag : SEAL, QUEEN, ALISON KRAUSS + UNION STATION, CASSANDRA WILSON, NILS LOFGREN (BASS&DRUMS), JOHNNY CASH, STONEGARD, FAITHLESS, QUEENS OF THE STONE AGE og RAGE AGAINST THE MACHINE.
Må si meg fornøyd, da høyttalerene er med på alt som skjer. Det meste skjer en halv meter foran høyttalerene, men uten å bli slitsomt, bare engasjerende. De gangene jeg virkelig skrudde opp volumet, VÅKNET høyttalerene voldsomt, så selv en heavy kompis ville nok nikket fornøyd hvor disse høyttalerene er festens midtpunkt.
Ville tro dette paret ville fått liv i både en og to litt sirompa og deilige EC forsterkere. Selv bruker jeg rør forsterker, og den tror jeg vil matche perfekt, da begge komponenter har en luftig,åpen og detaljert top, fri for kanter.
Neste gang skal jeg høre dem hjemme, så får vi se om det blir kjøp