Lyd & Bilde slår til med 6 tester av høyttalere mellom 27000-40000kr.

K

kbwh

Gjest
Vidar P skrev:
jeg kan ikke huske en Tannoy fulltone siden det berømte Foghorn... en tåkelur som Tannoy satte opp på vestkysten av skottland for å gi akustisk landvarsling i tåke (helt sant!).
Har engelskmennene noengang sluttet å kalle PA-systemer for "tannoy"?
/ot
 

JR_AUDIO

Bransjeaktør
Ble medlem
07.04.2007
Innlegg
106
Antall liker
0
johnnygrandis skrev:
Kom i fare for å skrive at Neeper fikke litt "lunken" anmeldelse i siste lyd og bilde.
Vil forandre dette da jeg ved nærmere lesing ser at dette ikke stemmer.
Testen er faktisk veldig bra, det som overasker meg litt er vel egentlig at Swans Ht
er såpass nærme i Neepers lydkvaliteter, selv om det blir presisert at Neeper er en bedre HT enn Swans.

Håper dette var oppklarende for min navnebror Johnny, så morrekaffen ikke havner i feil hals en gang til. ;)
Du nevner Johnny at jeg har ett tilbud om å få høre HT?Bor du i nærheten av Østlandet?

MVH Johnny
Hej johnny, send mig en mail med hvor du bor, så finder vi ud a noget. Kommer a og til på Øst landet,- og holder i øjeblikket på med at planlægge:

NEEPER ON TOUR

Hvor vi forventer a komme forbi:- OSLO- BERGEN- STAVANGER- TRONDHEIM- på en lille promotion tur.

Du finder også en test a Neeperen på : http://www.audiophilia.com vis det har din interesse.

Ell. Ring.

Mvh. Johnny
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.989
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
I dag var jeg innom Nor-Radio for å høre på Kef XQ40.

Det ble en lang lytterunde, munter dialog med innehaver og noen bekjentskap med merker som Revel, Parasound og fler.

Som KW nevnte, så er butikken veldig åpen, med noen halv lukkede avdelinger, fordelt på ca 250kvm.

Tipper det var ca 2,2 meter mellom høyttalerene og ca 2,8 meter til mine ører.

Små kompakte halvslanke og bueformede høyttalere i sort pianolakk. Ta med kona, så kanskje deler hun på regninge, for de vil ta seg pent ut i en stue.

Disse høyttalerene spiller VELDIG meg. De har en perfekt klangbalanse, som ikke ble pågående en eneste gang under lytting. Det kan også være at Parasound bestemte mye av klangsignaturen og derfor skal ha sin del av æren.

Høyttalerene har en rytme og kontroll som er imponerende. Det samme gjelder vokaler (kvinne&mann). Det høres så riktig ut.

En annen VIKTIG ting disse høyttalerene er velsignet med er riktig vekt/tyngde på vokaler og instrumenter.
Ingen slanke lyder her nei, men samtidig er lyden tørr og stram. Så her prater vi om en tungvekts atlet, som hater fett.

Siden rommet ikke er i stand til å gi en 3D/dybde opplevelse, blir lyden veldig flat og litt uengasjerende. I et rom på 20-40 kvm tipper jeg vi også kunne merket at disse høyttalerene kan kjennes fysisk på kroppen. For de elsker å rocke, med en brutal skarptromme.

Her er artistene jeg hørte på i dag : SEAL, QUEEN, ALISON KRAUSS + UNION STATION, CASSANDRA WILSON, NILS LOFGREN (BASS&DRUMS), JOHNNY CASH, STONEGARD, FAITHLESS, QUEENS OF THE STONE AGE og RAGE AGAINST THE MACHINE.

Må si meg fornøyd, da høyttalerene er med på alt som skjer. Det meste skjer en halv meter foran høyttalerene, men uten å bli slitsomt, bare engasjerende. De gangene jeg virkelig skrudde opp volumet, VÅKNET høyttalerene voldsomt, så selv en heavy kompis ville nok nikket fornøyd hvor disse høyttalerene er festens midtpunkt.

Ville tro dette paret ville fått liv i både en og to litt sirompa og deilige EC forsterkere. Selv bruker jeg rør forsterker, og den tror jeg vil matche perfekt, da begge komponenter har en luftig,åpen og detaljert top, fri for kanter.

Neste gang skal jeg høre dem hjemme, så får vi se om det blir kjøp ;)
 

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
Nydelige HT Jonas, får håpe de spiller bra hjemme hos deg selv. ;)

Ser vi har litt samme musikksmak også. ;D ;D
Hadde importøren noen av de andre større modellene inne?

MVH Johnny
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.983
Antall liker
1.877
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
jonas skrev:
I dag var jeg innom Nor-Radio for å høre på Kef XQ40.

Det ble en lang lytterunde, munter dialog med innehaver og noen bekjentskap med merker som Revel, Parasound og fler.

Som KW nevnte, så er butikken veldig åpen, med noen halv lukkede avdelinger, fordelt på ca 250kvm.

Tipper det var ca 2,2 meter mellom høyttalerene og ca 2,8 meter til mine ører.

Små kompakte halvslanke og bueformede høyttalere i sort pianolakk. Ta med kona, så kanskje deler hun på regninge, for de vil ta seg pent ut i en stue.

Disse høyttalerene spiller VELDIG meg. De har en perfekt klangbalanse, som ikke ble pågående en eneste gang under lytting. Det kan også være at Parasound bestemte mye av klangsignaturen og derfor skal ha sin del av æren.

Høyttalerene har en rytme og kontroll som er imponerende. Det samme gjelder vokaler (kvinne&mann). Det høres så riktig ut.

En annen VIKTIG ting disse høyttalerene er velsignet med er riktig vekt/tyngde på vokaler og instrumenter.
Ingen slanke lyder her nei, men samtidig er lyden tørr og stram. Så her prater vi om en tungvekts atlet, som hater fett.

Siden rommet ikke er i stand til å gi en 3D/dybde opplevelse, blir lyden veldig flat og litt uengasjerende. I et rom på 20-40 kvm tipper jeg vi også kunne merket at disse høyttalerene kan kjennes fysisk på kroppen. For de elsker å rocke, med en brutal skarptromme.

Her er artistene jeg hørte på i dag : SEAL, QUEEN, ALISON KRAUSS + UNION STATION, CASSANDRA WILSON, NILS LOFGREN (BASS&DRUMS), JOHNNY CASH, STONEGARD, FAITHLESS, QUEENS OF THE STONE AGE og RAGE AGAINST THE MACHINE.

Må si meg fornøyd, da høyttalerene er med på alt som skjer. Det meste skjer en halv meter foran høyttalerene, men uten å bli slitsomt, bare engasjerende. De gangene jeg virkelig skrudde opp volumet, VÅKNET høyttalerene voldsomt, så selv en heavy kompis ville nok nikket fornøyd hvor disse høyttalerene er festens midtpunkt.

Ville tro dette paret ville fått liv i både en og to litt sirompa og deilige EC forsterkere. Selv bruker jeg rør forsterker, og den tror jeg vil matche perfekt, da begge komponenter har en luftig,åpen og detaljert top, fri for kanter.

Neste gang skal jeg høre dem hjemme, så får vi se om det blir kjøp ;)
Vil benytte anledningen til å si meg helt enig med jonas her. Var innom Nor-Radio i Sandvika på fredag, og fikk et svært godt inntrykk av KEF XQ40, og ikke minst av innehaveren Joachim. Han er mye mer entusiast enn selger! :) Så Kef XQ40 ligger nå trygt plassert på min shortlist.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Mitt spørsmål er hvor stor plass de trenger rundt seg for å spille brukbart. 20-25m2 for lite?

Ville den mindre utgaven med 2x5" elementer være et reelt alternativ?

SaltyDog skrev:
jonas skrev:
I dag var jeg innom Nor-Radio for å høre på Kef XQ40.

Det ble en lang lytterunde, munter dialog med innehaver og noen bekjentskap med merker som Revel, Parasound og fler.

Som KW nevnte, så er butikken veldig åpen, med noen halv lukkede avdelinger, fordelt på ca 250kvm.

Tipper det var ca 2,2 meter mellom høyttalerene og ca 2,8 meter til mine ører.

Små kompakte halvslanke og bueformede høyttalere i sort pianolakk. Ta med kona, så kanskje deler hun på regninge, for de vil ta seg pent ut i en stue.

Disse høyttalerene spiller VELDIG meg. De har en perfekt klangbalanse, som ikke ble pågående en eneste gang under lytting. Det kan også være at Parasound bestemte mye av klangsignaturen og derfor skal ha sin del av æren.

Høyttalerene har en rytme og kontroll som er imponerende. Det samme gjelder vokaler (kvinne&mann). Det høres så riktig ut.

En annen VIKTIG ting disse høyttalerene er velsignet med er riktig vekt/tyngde på vokaler og instrumenter.
Ingen slanke lyder her nei, men samtidig er lyden tørr og stram. Så her prater vi om en tungvekts atlet, som hater fett.

Siden rommet ikke er i stand til å gi en 3D/dybde opplevelse, blir lyden veldig flat og litt uengasjerende. I et rom på 20-40 kvm tipper jeg vi også kunne merket at disse høyttalerene kan kjennes fysisk på kroppen. For de elsker å rocke, med en brutal skarptromme.

Her er artistene jeg hørte på i dag : SEAL, QUEEN, ALISON KRAUSS + UNION STATION, CASSANDRA WILSON, NILS LOFGREN (BASS&DRUMS), JOHNNY CASH, STONEGARD, FAITHLESS, QUEENS OF THE STONE AGE og RAGE AGAINST THE MACHINE.

Må si meg fornøyd, da høyttalerene er med på alt som skjer. Det meste skjer en halv meter foran høyttalerene, men uten å bli slitsomt, bare engasjerende. De gangene jeg virkelig skrudde opp volumet, VÅKNET høyttalerene voldsomt, så selv en heavy kompis ville nok nikket fornøyd hvor disse høyttalerene er festens midtpunkt.

Ville tro dette paret ville fått liv i både en og to litt sirompa og deilige EC forsterkere. Selv bruker jeg rør forsterker, og den tror jeg vil matche perfekt, da begge komponenter har en luftig,åpen og detaljert top, fri for kanter.

Neste gang skal jeg høre dem hjemme, så får vi se om det blir kjøp ;)
Vil benytte anledningen til å si meg helt enig med jonas her. Var innom Nor-Radio i Sandvika på fredag, og fikk et svært godt inntrykk av KEF XQ40, og ikke minst av innehaveren Joachim. Han er mye mer entusiast enn selger! :) Så Kef XQ40 ligger nå trygt plassert på min shortlist.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.989
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg tror et <normalt> rom på 20-25 kvm skulle holde.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.989
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
johnnygrandis skrev:
Nydelige HT Jonas, får håpe de spiller bra hjemme hos deg selv. ;)

Ser vi har litt samme musikksmak også. ;D ;D
Hadde importøren noen av de andre større modellene inne?

MVH Johnny
Kun dette Kef paret. Prøvelytting anbefales på det sterkeste.

Men Joachim (eieren) ville gi meg en demo på Revel F32 eller var det F52?

Jeg så det i hans øyne at dette var hans <golden child> og siden de koster 49000kr, takket jeg pent nei.

Revel ja. Det skal jo være himmelsk. Dumt å høre sånt når budsjettet ligger strax over halparten.
 

EndrePendre

Medlem
Ble medlem
03.01.2008
Innlegg
11
Antall liker
0
KW skrev:
¨Takker.
Angående pris, med full moms og frakt så kommer 207/2 på nesten 150k, da sparer man 30k.
Det er vel også moms på frakten?
Jeg ser jo ikke bort i fra at det også på den norske prisen kan være noe rabbattmuligheter, kanskje 15% f. eks., da er man nede i 153K, altså i "verste" fall en forskjell på 5 k og ingen særlig gunstig ordning med service/garanti her (?)

Prisene som er antydet er de nypris/butikk og hvorfor er det eventuelt ikke billigere i England, er det ikke der de er produsert eller er de laget i Kina disse også? ;D
Mvh.KW
Frakt tar man med jetcarrier.com, iallfall om man bor på Østlandet. Da koster det bare noen få hundrelapper å frakte et par voksne høyttalere over "pytten", bare man er litt tolmodig.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Sundance_Pete skrev:
Mitt spørsmål er hvor stor plass de trenger rundt seg for å spille brukbart. 20-25m2 for lite?

Ville den mindre utgaven med 2x5" elementer være et reelt alternativ?

Hei!
Tror neppe at et rom på 20-25 kvm vil være det minste problem for de største QX 40, dersom det er forholdsvis normal fasong på det.
Kan i så fall ikke skjønne hvorfor, portene er på fremsiden også.
Mvh.KW
 

EndrePendre

Medlem
Ble medlem
03.01.2008
Innlegg
11
Antall liker
0
EndrePendre skrev:
KW skrev:
¨Takker.
Angående pris, med full moms og frakt så kommer 207/2 på nesten 150k, da sparer man 30k.
Det er vel også moms på frakten?
Jeg ser jo ikke bort i fra at det også på den norske prisen kan være noe rabbattmuligheter, kanskje 15% f. eks., da er man nede i 153K, altså i "verste" fall en forskjell på 5 k og ingen særlig gunstig ordning med service/garanti her (?)

Prisene som er antydet er de nypris/butikk og hvorfor er det eventuelt ikke billigere i England, er det ikke der de er produsert eller er de laget i Kina disse også? ;D
Mvh.KW
Frakt tar man med jetcarrier.com, iallfall om man bor på Østlandet. Da koster det bare noen få hundrelapper å frakte et par voksne høyttalere over "pytten", bare man er litt tolmodig.
Når jeg undersøkte dette litt nærmere fant jeg ut at stort volum koster flesk med sjøfrakt (vekt betaler man derimot lite for). Så det er ikke så gunstig allikevel...
 
B

buster

Gjest
johnnygrandis skrev:
Fritt for Stereophile i alle Narvesen kioskene i Lillestrøm, fan.
Jeg som har gleda meg i hele dag for å komme hjem å kose meg å lese den gode testen Kef har gjort der.

Ja,ja :-\

MVH Johnny
Å abonnere på Stereophile i et år koster omtrent det samme som å kjøpe det to ganger hos Narvesen!!!
Mvh
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
KW skrev:
Hei!
Tror neppe at et rom på 20-25 kvm vil være det minste problem for de største QX 40, dersom det er forholdsvis normal fasong på det.
Kan i så fall ikke skjønne hvorfor, portene er på fremsiden også.
Mvh.KW
Hei, jeg klarer ikke helt å se hvordan port foran eller bak skal ha noen som helst betydning for hvordan høyttalerne vil fungere i moderat store rom.

Om du tar med i betraktningen utstrålingsmønsteret av lydbølger ved tuningfrekvensen, så vil denne være rundtstrålende, som bølgeringer i vann, ved denne frekvensen. Om du da tar med kabinettets dybde og tenker deg at sentrum for ringene er porten, så er forskjellen på port foran eller bak kun svarende til avstanden fra port til bakvegg (sideveggavstand blir lik uansett). Dvs at om kabinettet er f.eks 35cm dypt, så må en høyttaler med port bak stå 35cm lengre frem for akkurat samme nivå fra bakvegg. Utover avstanden fra bakvegg (hvilket designerne av høyttalere ofte tar med i vurderingen av Q-verdi og portnivå uansett) så spiller ikke rommets størrelse noen rolle fra eller til så langt jeg kan se. Nærmere forklaring utbedes om jeg tar feil :)

Mvh Vidar P
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
KW skrev:
Hei!
Tror neppe at et rom på 20-25 kvm vil være det minste problem for de største QX 40, dersom det er forholdsvis normal fasong på det.
Kan i så fall ikke skjønne hvorfor, portene er på fremsiden også.
Mvh.KW
Hei, jeg klarer ikke helt å se hvordan port foran eller bak skal ha noen som helst betydning for hvordan høyttalerne vil fungere i moderat store rom.

Om du tar med i betraktningen utstrålingsmønsteret av lydbølger ved tuningfrekvensen, så vil denne være rundtstrålende, som bølgeringer i vann, ved denne frekvensen. Om du da tar med kabinettets dybde og tenker deg at sentrum for ringene er porten, så er forskjellen på port foran eller bak kun svarende til avstanden fra port til bakvegg (sideveggavstand blir lik uansett). Dvs at om kabinettet er f.eks 35cm dypt, så må en høyttaler med port bak stå 35cm lengre frem for akkurat samme nivå fra bakvegg. Utover avstanden fra bakvegg (hvilket designerne av høyttalere ofte tar med i vurderingen av Q-verdi og portnivå uansett) så spiller ikke rommets størrelse noen rolle fra eller til så langt jeg kan se. Nærmere forklaring utbedes om jeg tar feil :)

Mvh Vidar P
Hei!
Sikkert riktig alt du skriver og da er det igjen (som du skriver) kun eventuell forskjell/avstand (kabinettets dybde) som kan gjøre en forskjell i plassering til frontveg og det er jo uansett ikke store forskjellen på XQ, dog litt lettere med mulighet for nærmere plassering fra frontvegg.
Det er nok jeg som har tenkt litt feil, men da vil jeg legge til at det rett og slett er dumt imo å plassere porten foran, de pynter ikke akkurat opp, greiere da å ha de bak.
Har du anelse om hvorfor da noen likevel velger å plassere de foran?

Jeg har nå lest testen av 207/2 i Stereophile ....... vil ha vil ha :D
Testeren har et rom på 24 fot x15 fot og 7 fot høyt, hvor mange cm er en fot forresten? 33-35 ca?
Mitt rom er på 7,2x4,8, hmmm! lar det seg gjøre mon tro ::) med 207,2 mener jeg, den har jo noen muligheter for romtilpasning i bass og diskant.
Mvh.KW
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.989
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Ditt rom bør jo være helt ideelt for alle høyttalere.

Tror ikke 7 foot er mer enn ca 2.14 meter høyt. kjellerstuehøyde med andre ord. Har du f,eks 2.36 meter vil det være gull.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
KW skrev:
... men da vil jeg legge til at det rett og slett er dumt imo å plassere porten foran, de pynter ikke akkurat opp, greiere da å ha de bak.
Har du anelse om hvorfor da noen likevel velger å plassere de foran?
Eneste fordel jeg kan se i farta er at du får en høyttaler som kan plasseres 20-30-40 cm nærmere bakvegg (når alt annet er likt).
Utover det så står ulempene i kø; utseende nevner du, pustelyder, frontplatetrykk (kan påvirke membranet på elementer) etc etc.

Mvh Vidar P
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
KW skrev:
... men da vil jeg legge til at det rett og slett er dumt imo å plassere porten foran, de pynter ikke akkurat opp, greiere da å ha de bak.
Har du anelse om hvorfor da noen likevel velger å plassere de foran?
Eneste fordel jeg kan se i farta er at du får en høyttaler som kan plasseres 20-30-40 cm nærmere bakvegg (når alt annet er likt).
Utover det så står ulempene i kø; utseende nevner du, pustelyder, frontplatetrykk (kan påvirke membranet på elementer) etc etc.

Mvh Vidar P
På tross av det så hevder John Atkinson likefullt at i hans rom så er det de (207,2) beste ht. "overall" han til nå har hørt, noen av de andre er SF Amati Homage,MBL111b,Dynaudio Confidence 4,(original)Revel Ultima Studio,og Wilson Audio Sophia.
På nevnte Kef er en av portene oppe på ht. bak mellomtone/diskant.
Han kom ikke inn på noen problemer med pustelyder, da kan det vel ikke være noe stort problem, kanskje det har noe med nivå/volum å gjøre?
Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
jonas skrev:
Ditt rom bør jo være helt ideelt for alle høyttalere.

Tror ikke 7 foot er mer enn ca 2.14 meter høyt. kjellerstuehøyde med andre ord. Har du f,eks 2.36 meter vil det være gull.
Jeg har vel det normale ca. 2,44 jeg, i stua, men du hadde kanskje tankene dine nede i kjellern min du?
Det er bare det at det også der er en grei høyde ;) ca. 2,38 på det laveste og ca 2,41 på det høyeste ::) ;D (håndverkere :mad: )

Når du sier 2,36 så kanskje du tenker proporsjonsmessig i selve rommet ja ;)
Mvh.KW
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.091
Torget vurderinger
1
SaltyDog skrev:
jonas skrev:
I dag var jeg innom Nor-Radio for å høre på Kef XQ40.

Det ble en lang lytterunde, munter dialog med innehaver og noen bekjentskap med merker som Revel, Parasound og fler.

Som KW nevnte, så er butikken veldig åpen, med noen halv lukkede avdelinger, fordelt på ca 250kvm.

Tipper det var ca 2,2 meter mellom høyttalerene og ca 2,8 meter til mine ører.

Små kompakte halvslanke og bueformede høyttalere i sort pianolakk. Ta med kona, så kanskje deler hun på regninge, for de vil ta seg pent ut i en stue.

Disse høyttalerene spiller VELDIG meg. De har en perfekt klangbalanse, som ikke ble pågående en eneste gang under lytting. Det kan også være at Parasound bestemte mye av klangsignaturen og derfor skal ha sin del av æren.

Høyttalerene har en rytme og kontroll som er imponerende. Det samme gjelder vokaler (kvinne&mann). Det høres så riktig ut.

En annen VIKTIG ting disse høyttalerene er velsignet med er riktig vekt/tyngde på vokaler og instrumenter.
Ingen slanke lyder her nei, men samtidig er lyden tørr og stram. Så her prater vi om en tungvekts atlet, som hater fett.

Siden rommet ikke er i stand til å gi en 3D/dybde opplevelse, blir lyden veldig flat og litt uengasjerende. I et rom på 20-40 kvm tipper jeg vi også kunne merket at disse høyttalerene kan kjennes fysisk på kroppen. For de elsker å rocke, med en brutal skarptromme.

Her er artistene jeg hørte på i dag : SEAL, QUEEN, ALISON KRAUSS + UNION STATION, CASSANDRA WILSON, NILS LOFGREN (BASS&DRUMS), JOHNNY CASH, STONEGARD, FAITHLESS, QUEENS OF THE STONE AGE og RAGE AGAINST THE MACHINE.

Må si meg fornøyd, da høyttalerene er med på alt som skjer. Det meste skjer en halv meter foran høyttalerene, men uten å bli slitsomt, bare engasjerende. De gangene jeg virkelig skrudde opp volumet, VÅKNET høyttalerene voldsomt, så selv en heavy kompis ville nok nikket fornøyd hvor disse høyttalerene er festens midtpunkt.

Ville tro dette paret ville fått liv i både en og to litt sirompa og deilige EC forsterkere. Selv bruker jeg rør forsterker, og den tror jeg vil matche perfekt, da begge komponenter har en luftig,åpen og detaljert top, fri for kanter.

Neste gang skal jeg høre dem hjemme, så får vi se om det blir kjøp ;)
Vil benytte anledningen til å si meg helt enig med jonas her. Var innom Nor-Radio i Sandvika på fredag, og fikk et svært godt inntrykk av KEF XQ40, og ikke minst av innehaveren Joachim. Han er mye mer entusiast enn selger! :) Så Kef XQ40 ligger nå trygt plassert på min shortlist.
Han er veldig, veldig hyggelig. Kjøpte en Copland 288 av han og noen NHT 2.9 i 1998. Faktisk 10 år siden det...


Mvh. Bjørn
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.989
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
KW skrev:
jonas skrev:
Ditt rom bør jo være helt ideelt for alle høyttalere.

Tror ikke 7 foot er mer enn ca 2.14 meter høyt. kjellerstuehøyde med andre ord. Har du f,eks 2.36 meter vil det være gull.
Jeg har vel det normale ca. 2,44 jeg, i stua, men du hadde kanskje tankene dine nede i kjellern min du?
Det er bare det at det også der er en grei høyde ;) ca. 2,38 på det laveste og ca 2,41 på det høyeste ::) ;D (håndverkere :mad: )

Når du sier 2,36 så kanskje du tenker proporsjonsmessig i selve rommet ja ;)
Mvh.KW
Du har en flott takhøyde, som kan gi store muligheter for god lyd. Da jeg nevnte 236 cm så er det standarden for de fleste hjem.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Bakgrunnen for spørsmålet er først og fremst følgende sitat fra Akustikks hjemmesider:

"XQ40 er en stor høyttaler som krever store stuer, store forsterkere samt mulighet for optimal plassering."

KW skrev:
Sundance_Pete skrev:
Mitt spørsmål er hvor stor plass de trenger rundt seg for å spille brukbart. 20-25m2 for lite?

Ville den mindre utgaven med 2x5" elementer være et reelt alternativ?

Hei!
Tror neppe at et rom på 20-25 kvm vil være det minste problem for de største QX 40, dersom det er forholdsvis normal fasong på det.
Kan i så fall ikke skjønne hvorfor, portene er på fremsiden også.
Mvh.KW
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
KW skrev:
På tross av det så hevder John Atkinson likefullt at i hans rom så er det de (207,2) beste ht. "overall" han til nå har hørt, noen av de andre er SF Amati Homage,MBL111b,Dynaudio Confidence 4,(original)Revel Ultima Studio,og Wilson Audio Sophia.
På nevnte Kef er en av portene oppe på ht. bak mellomtone/diskant.
Han kom ikke inn på noen problemer med pustelyder, da kan det vel ikke være noe stort problem, kanskje det har noe med nivå/volum å gjøre?
Mvh.KW
Pustelyder har nok mest med design av porten å gjøre. Nå til dags har jo både KEF og mange andre utformet porten slik at det knapt er et problem lengre. Men pustelyder ER et problem med port foran når det ikke tas nok hensyn til under designen, og slik har det alltid vært :)
 
K

kbwh

Gjest
Uønskede toner fra porten kan være et problem uansett hvor den sitter.
 
T

timc

Gjest
Valentino skrev:
Uønskede toner fra porten kan være et problem uansett hvor den sitter.

Absolutt. Har ikke intrykk av at plasseringen av portene gjør noen forskjell.



-Tim
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Resonanser i porten 'loader' elementet også. Studer et typisk sett målinger av små reflekshøyttalere med individuelle grafer for element og port. Som regel har en peak i portresponsen en tilhørende dip fra elementet.

Edit: €, forresten.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Uønskede toner fra porten kan være et problem uansett hvor den sitter.
Det er forsåvidt korrekt. Men de to hovedproblemene, pustelyder og mellomtonelyder fra elementet/kabinettets innside er såpass høyfrekvente at de ikke bølger seg som ringer i vann, men er mer retningsbestemte. Ved å plassere porten bak, vil disse relativt høyfrekvente lydene måtte treffe bakvegg for så å reflekteres, noe som tar energi fra de, og gjør deres hørbarhet lavere.

Sånn sett er uønskede lyder de samme uansett hvor porten sitter, men de er mer hørbare ved frontplassering (alt annet likt).

Mvh Vidar P
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Sundance_Pete skrev:
Bakgrunnen for spørsmålet er først og fremst følgende sitat fra Akustikks hjemmesider:

"XQ40 er en stor høyttaler som krever store stuer, store forsterkere samt mulighet for optimal plassering."

KW skrev:
Sundance_Pete skrev:
Mitt spørsmål er hvor stor plass de trenger rundt seg for å spille brukbart. 20-25m2 for lite?

Ville den mindre utgaven med 2x5" elementer være et reelt alternativ?

Hei!
Tror neppe at et rom på 20-25 kvm vil være det minste problem for de største QX 40, dersom det er forholdsvis normal fasong på det.
Kan i så fall ikke skjønne hvorfor, portene er på fremsiden også.
Mvh.KW
Hei!
Jeg ser det står det :)
Den er ganske så lik mine Cremona både bestykningsmessig og størrelsesmessig (litt grunnere)

EDIT: surrer med huet mitt igjen ;D mine har jo to 6,5 tommere, noe jeg trodde også XQ40 hadde (husket feil) Edit igjen ;D, ser ut til at jeg husket riktig de har to jeg har nok sett på bilde av XQ30 (klar for AFP ;) )
Jeg husker første gang jeg så Cremona fysisk etter å ha drømt om de og kun ha sett bilder ;D Jeg ble mildt sagt overrsaket over hvor små de så ut den gang på messa på SAS raddison (de var da helt nye).
Noe av grunnen var nok at det sto noen som var større ved siden av.

Så spørs det da hva Akustikk A/S mener med store stuer og store forsterkere ::)
"Anbefalte" forsterkere (wattmesig) fra 15-200 står det videre.
Jeg mener fortsatt at det bør gå greit fra 20kvm og oppover, men dette er jo som du skjønner kun synsing.
Mvh.KW ;D
 
H

hobby

Gjest
Lenge siden jeg kjøpte Lyd og Bilde, og blir nok lenge til neste gang...
De skal jo favne om alt og alle og blir et gadget blad mer enn seriøst hifi blad.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.989
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Dette gjelder vel stort sett alle gulvstående høyttalere. Selv ganske rimelige greier.
har pratet om dette med Akustikk og et vanlig rom på ca 20 kvm skulle ikke være noe problem.
Sundance_Pete skrev:
Bakgrunnen for spørsmålet er først og fremst følgende sitat fra Akustikks hjemmesider:

"XQ40 er en stor høyttaler som krever store stuer, store forsterkere samt mulighet for optimal plassering."

KW skrev:
Sundance_Pete skrev:
Mitt spørsmål er hvor stor plass de trenger rundt seg for å spille brukbart. 20-25m2 for lite?

Ville den mindre utgaven med 2x5" elementer være et reelt alternativ?

Hei!
Tror neppe at et rom på 20-25 kvm vil være det minste problem for de største QX 40, dersom det er forholdsvis normal fasong på det.
Kan i så fall ikke skjønne hvorfor, portene er på fremsiden også.
Mvh.KW
 

janry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2006
Innlegg
200
Antall liker
1
Hørte XQ40 for første gang for noen dager siden, og må si at førsteinntrykket var veldig positivt. Ettersom at lytterommet var det motsatte av optimalt blir det vanskelig å utdype.

Det er ikke tvil om at Uni-Q har noe for seg. Men Tannoy og Dual Concentric fungerer enda bedre ;D
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
johnnygrandis skrev:
SYntes det var litt skuffende at Neeper Ht fikk litt "lunken" anmeldelse.....,Hadde trodd den skulle "reint" bord ilag mot de andre...
Den blir jo på mange måter sammenlignet med Swansen til 1/3 del av prisen nesten?!

MVH Johnny
Nu har jeg hørt Neeper og det var ikke nogen særlig behagelig oplevelse.
De er slet ikke 1/10 af sin pris værd efter min mening.

"dolph"
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
niklasthedolphin skrev:
johnnygrandis skrev:
SYntes det var litt skuffende at Neeper Ht fikk litt "lunken" anmeldelse.....,Hadde trodd den skulle "reint" bord ilag mot de andre...
Den blir jo på mange måter sammenlignet med Swansen til 1/3 del av prisen nesten?!

MVH Johnny
Nu har jeg hørt Neeper og det var ikke nogen særlig behagelig oplevelse.
De er slet ikke 1/10 af sin pris værd efter min mening.

"dolph"
Hvilken elektronikk ble det brukt, -?

MVH Johnny
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Der blev brugt Accuphase.

Ikke min stil men heller ikke noget man kan påstå bærer al skylden for den frygtelige lyd det endte med.

"dolph"
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.091
Torget vurderinger
1
Det er foretatt en enkel og brutal moderering i tråden og ett innlegg er redigert samtidig som flere er slettet, grunnet mangel på folkeskikk, ufinheter, usakligheter og Off-topic. Som vanlig henviser jeg til Hifisentralens regel 1, der dette er beskrevet nærmere. Oppvi bedre netikette fremover, høflighet, ærlighet, redelighet og således god folkeskikk fremover.

EDIT: Jeg minner på ovenstående instruks i henhold til Hifisentralens regel 1. Til dere to dansker: jeg aner ikke hva som foregår her, men innleggene deres står ikke i henhold til reglementet her. Jeg beklager hvis noen har lagt mye innsats i innleggene.


bjornh, moderator
 

JBR.Rolls

Medlem
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
6
Antall liker
0
niklasthedolphin skrev:
johnnygrandis skrev:
SYntes det var litt skuffende at Neeper Ht fikk litt "lunken" anmeldelse.....,Hadde trodd den skulle "reint" bord ilag mot de andre...
Den blir jo på mange måter sammenlignet med Swansen til 1/3 del av prisen nesten?!

MVH Johnny
Nu har jeg hørt Neeper og det var ikke nogen særlig behagelig oplevelse.
De er slet ikke 1/10 af sin pris værd efter min mening.

"dolph"
Hei "dolph"

Alle har jo en mening om et eller andet, Men din virker lidt kontant sammenlignet med feks denne:

http://www.innerearmag.com/reviews/speakers/neeper.html

Dine 3 inleg om Neeper høytaleren her på dette forum, i midten av denne måned, for mig til at tro at der ligger noget personlig til grund for at dine øre, opfatter lydgengivelsen fra Accufase og neeper produkterne som en så forfærdelig ubehagelig oplevelse.

Da jeg har en gennem gående stor indsigt i neeper høytalerens lydgengivelse, er det fuldstendig ubegribelig for mig, at denne combination skulle lyde så forfærdelig, og forledes derfor til at tro at noget her er helt galen.

Men vis du ville være så venlig at beskrive det benytte opset lidt mere detaljeret, kan det jo være at vi i fellesskab kan finde ud av, hvad der er årsagen til at du oplever lydgengivelsen på denne måte.

Jeg kunne tenke mig at vide hvilken Rack produkterne stod i , forsterker og Cd Produkt nummer, benyttede kabler, høytaler opstilling, ect.

Du nævnte at du havde hørt Neeperen mange gange tidligere (i dit /mit inleg som den gode moderator, Bjørn var så venlig at fjerne, da han mente at, vi var for langt fremme med grov filen.)- men jeg lurer på hvordan du har fået det til, da butiken i København kun har haft åben en lille måned, og da høytaleren ikke har været special tilgengelig i Danmark.

Du må hjelpe mig lidt på vej her. evt fortelle lidt om de andre opset som du har hørt Neeperen på.

Jeg håber vi kan forsette debaten her, i en fredelig og fordragelig tone, og lade grov filen være begravet, så vi ikke risikere at moderatorene får forhøjet blodtryk igen ;D.


Mvh:

JBR.Rolls

Tidligere Bransje aktør
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Jeg har hørt Neeper ved flere lejligheder.
Det er ikke det samme som mange gange.

Men ingen af gangene har lyden været i en klasse over husholdningsbudgettet for en bistandsklient.

Med hensyn til at diskutere os frem til nogen forklaring på dette fænomen...............hvorfor?
Det er bare ikke en højttaler der får mit p** i kog.
Uaset rack, kabler eller farven på væggen.

Men tak for dit velmenende forslag.
Jeg støtter fuldt op om en tilbagevendende god tone så ikke admin og moderatorer kommer på overarbejde og får grå hår.

Men lad os ikke udpine et emne som vi nok ved vi ikke kommer til enighed om.
:)

"dolph"
 

JBR.Rolls

Medlem
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
6
Antall liker
0
niklasthedolphin skrev:
Jeg har hørt Neeper ved flere lejligheder.
Det er ikke det samme som mange gange.

Men ingen af gangene har lyden været i en klasse over husholdningsbudgettet for en bistandsklient.

Med hensyn til at diskutere os frem til nogen forklaring på dette fænomen...............hvorfor?
Det er bare ikke en højttaler der får mit p** i kog.
Uaset rack, kabler eller farven på væggen.

Men tak for dit velmenende forslag.
Jeg støtter fuldt op om en tilbagevendende god tone så ikke admin og moderatorer kommer på overarbejde og får grå hår.

Men lad os ikke udpine et emne som vi nok ved vi ikke kommer til enighed om.
:)

"dolph"
Flyttet in i butiken, forstår jeg.

Men lag nu det ligge, du har nok ret i at springet er for stort til at vi to kan mødes på midten.

Mvh.

JBR.Rolls/

Tidligere bransjeaktør/ JR-audiotone
 
Topp Bunn