For noe utrolig vås. Useriøs journalistikk.Test kabler.
Et utdrag fra lyd og bilde.
De tester mange kabler og med alle klasser av forsterkere. Klasse A, osv.
For noe utrolig vås. Useriøs journalistikk.Test kabler.
Et utdrag fra lyd og bilde.
De tester mange kabler og med alle klasser av forsterkere. Klasse A, osv.
...eller enda bedre, kabelen rett i driverne.Bruker ikke koblinger. Skrur kabelen rett i terminalene. Bedre løsningHvor mange kabeltråder med meningsløst innhold skal vi ha her? Bruk en kabel med tilstrekkelig tversnitt og bruk gode spader, bananstikk eller kjør uten. Ønsker man å tweake lyden ved å bruke en kabel som er lagd av unobtainium lurium så værsegod. Jeg justerer heller litt på tonekontrollene.
Hadde selv et sett høyttalerkabler som holdt på å få to bæltunge amper til å gå i selvsving... Du kaller denne diskusjonen meningsløs, jeg ville sagt det var mer meningsløst om ampene min gikk opp i røyk som følge av nettopp kablene.Hvor mange kabeltråder med meningsløst innhold skal vi ha her? Bruk en kabel med tilstrekkelig tversnitt og bruk gode spader, bananstikk eller kjør uten. Ønsker man å tweake lyden ved å bruke en kabel som er lagd av unobtainium lurium så værsegod. Jeg justerer heller litt på tonekontrollene.
Meningsløs er feil ord, og det beklager jeg. At du opplevde problemer med ampene pga. kablene er nettopp fordi du brukte eksotiske lurium-unobtainium kabler. At menighetsbladene fyrer oppunder om strøm- og høyttalerkabler for skape nevroser er tullete. Og når de nå også mener at en std. 2,5kv. Strømkabel fra sikringsskapet slører til lyden så vet ikke jeg. De som trenger større tversnitt og feitere automater til anlegget vet dette og trenger ikke å lese dette i et blad som er hifiens svar på Se & Hør.Hadde selv et sett høyttalerkabler som holdt på å få to bæltunge amper til å gå i selvsving... Du kaller denne diskusjonen meningsløs, jeg ville sagt det var mer meningsløst om ampene min gikk opp i røyk som følge av nettopp kablene.Hvor mange kabeltråder med meningsløst innhold skal vi ha her? Bruk en kabel med tilstrekkelig tversnitt og bruk gode spader, bananstikk eller kjør uten. Ønsker man å tweake lyden ved å bruke en kabel som er lagd av unobtainium lurium så værsegod. Jeg justerer heller litt på tonekontrollene.
Det jeg vil frem til; uheldige omstendigheter med feil kabler til feil produkt burde hatt en slags minimum "kablenes ABC" som man kunne orientere seg etter. Jeg snakker altså om kabelforskjeller "elektrisk sett" - ikke "hørbart sett" - selv om de også lyder noe forskjellig.
En agnostiker har ingen oppfatning om saken. Men sett i lys av erfaringer som gjør at man må ta visse hensyn, er nå den båsen egentlig rett mon troJeg er kabelagnostiker. Men jeg benytter oftest elektronikk med føkkings "feil" utgangsimpedans, så jeg må ta visse hensyn. Og det er egentlig ikke noen stor jobb, det heller.
Jo altså i form av "er det forskjell på lyden i kabler"-diskusjonen inntar jeg et agnostisk ståsted. At det kan være forskjeller i elektriske egenskaper (i både elektronikken og kablene), som i enkelte sammenhenger skaper en teknisk mismatch, anser jeg som en helt annen problemstilling.En agnostiker har ingen oppfatning om saken. Men sett i lys av erfaringer som gjør at man må ta visse hensyn, er nå den båsen egentlig rett mon troJeg er kabelagnostiker. Men jeg benytter oftest elektronikk med føkkings "feil" utgangsimpedans, så jeg må ta visse hensyn. Og det er egentlig ikke noen stor jobb, det heller.
Tror det handler mer om mote og image! Er moteklær verd merprisen?? Mange synes det er vanskelig å koble sine 100.000kr +++ per stk komponenter sammen med lakrissnører uansett hvor liten forskjellen er.Ja, men hvor stor er egentlig den forskjellen? Og er den verdt merprisen? Jeg har som mange her på forumet eid de dyreste Nordost og Transparent Audio-kablene, og ja, noen kabler kan ha sin egen signatur, men er det ikke like greit at de har noenlunde riktig frekvenskurve fra utgangspunktet av og heller la resten av utstyret bestemme "sounden"?Med litt mer innlevelse i teksten så skjønner du vel at den store forskjellen er mellom skolissene som gjerne følger med og de dyre kablene.Ja, dette var jo veldig troverdig.
I de første setningene heter det: «La oss starte med å si at kablene utgjør en forskjell. En stor forskjell (sic!).
Lenger nede heter det så: «Vi må også understreke at selv om det er beviselige forskjeller, er de tross alt ikke store».
Så Lyd og bilde; er forskjellige egentlige store eller små? Og hvor er «beviset» («beviselige forskjeller»)?
Jeg regner ikke med noe svar.
En "riktig" kabel trenger ikke koste mye - noen hundrelapper er nok. Og alle "lakrissnører" er slett ikke like dårlige.
SACD ble ingen stor suksess og arvtaker av CD rett og slett fordi det store testpanelet ikke hørte forskjell. Da er SACD teknisk overlegen CD, men jeg velger fortsatt å kjøpe SACD fordi det ER bedre teknologiEn kabel lytter vil alltid være preget av bias... Og vil derfor alltid høre forskjell. En kabel lytter bryr seg veldig om lyd. Små nyanser blir derfor veldig betydelig og vil oppfattes som store.
Man kan si mye om kabler. På 90tallet når jeg jobbet på OHC ville jeg demonstrere kabler for en blind kunde. Han plukket lett ut den dyre kabelen. Han visste ikke hvilken kabel som ble brukt. Han visste heller ikke prisen på de to kablene. Men høre forskjell klarte han.
Når det gjelder lyd og bilde så synes jeg det er merkelig at de ikke prøver å gå dypere i det . Det bør jo være mulig å bakke opp dette med målinger. Og kanskje opplyse om hvordan forventningsbias kan påvirke det menneskelige oppfatningsevne.
Sent fra min XT1572 via Tapatalk
Well well, jeg også trodde egen kurs med tykkere kabler fra sikringsskapet og frem - var skjære tull. Helt til en kamerat fikk overtalt meg - dvs. jeg sa "ja gjør det" for å slippe maset hans - men skal love deg det hjalp MYE på de ampene jeg hadde. For meg så hørtes det ut som å skifte om høyttaler fra 6.5" til 12" bass, og det tok meg under ti sekunder å høre det. Nå hadde jeg amper med til sammen 4 kW strømforsyning, men vi spilte ikke høyt, da jeg straks hørte betydelig forskjell med nye kursen.Og når de nå også mener at en std. 2,5kv. Strømkabel fra sikringsskapet slører til lyden så vet ikke jeg. De som trenger større tversnitt og feitere automater til anlegget vet dette og trenger ikke å lese dette i et blad som er hifiens svar på Se & Hør.
Det er jo det jeg mener, de som har amper på 4kw må jo forstå at 16A kurs og 2,5 kv. blir i snaueste laget. Flertallet av de artikkelen er beregnet på er ikke i nærheten av å ha det behovet som du hadde.Well well, jeg også trodde egen kurs med tykkere kabler fra sikringsskapet og frem - var skjære tull. Helt til en kamerat fikk overtalt meg - dvs. jeg sa "ja gjør det" for å slippe maset hans - men skal love deg det hjalp MYE på de ampene jeg hadde. For meg så hørtes det ut som å skifte om høyttaler fra 6.5" til 12" bass, og det tok meg under ti sekunder å høre det. Nå hadde jeg amper med til sammen 4 kW strømforsyning, men vi spilte ikke høyt, da jeg straks hørte betydelig forskjell med nye kursen.Og når de nå også mener at en std. 2,5kv. Strømkabel fra sikringsskapet slører til lyden så vet ikke jeg. De som trenger større tversnitt og feitere automater til anlegget vet dette og trenger ikke å lese dette i et blad som er hifiens svar på Se & Hør.
Spranget fra den enkle strømkabelen til Supra-kabelen er enorm.
Dette har jeg prøvd, uten å høre noen forskjell. Har flere Supra-kabler liggende.
Heldigvis har de fleste forhandlere av spesialkabler en «prøvekoffert» med et utvalg av kabler som du kan låne med hjem for å lytte i ro og mak på ditt eget anlegg.
Dette har jeg aldri opplevd. Jeg har tråkket i hifi-butikker i 40 år og aldri sett eller blitt tilbudt noe sånt.
Soundgarden, Hifi-Klubben, Oslo Hifisenter, og alle de små, har de faktisk sånne ordninger? Jeg tar gjerne imot.
Og hvem er det som har utført denne testen, står det et navn på artikkelen?
Vis vedlegget 568949
Å ja, det forklarer en del.
Hvor vidt det er kabler eller filtre,opptrer årsak/virkning likt.Årsaken til at JEG ikke hører forskjell er nok at min Supra er ganske lik en enkel strømkabel. Og like lang.
Sannsynligvis er det flere årsaker også, begrensninger både i utstyr, hode og ører, det vet jeg av egen erfaring.
Mye interessant i det du skriver, ymir, men her var det snakk om opplevd forskjell mellom to kabler, ikke strømrens og forskjellig strømkvalitet i nettet.
SACD teknisk overlegen? Jeg trodde det handlet om Sony og kopibeskyttelse. Så vidt meg bekjent er DSD teknisk underlegen så det synger etter, bl a pga mengder supersonisk støy.SACD ble ingen stor suksess og arvtaker av CD rett og slett fordi det store testpanelet ikke hørte forskjell. Da er SACD teknisk overlegen CD, men jeg velger fortsatt å kjøpe SACD fordi det ER bedre teknologi
Nei,det er ikke helt klar.Det er helt klart at supra nettkabel er en bedre kabel enn en vanlig uskjermet nettkabel. I følge Leif Ernstsen så ble det sagt at ujordet/uskermet nettkabel skal være så kort som mulig. De var under en meter de som fulgte med forsterkerne, og at det heller ikke var nødvendign å snu støpslet ved jordet tilkobling. Det er spenning i forhold til sjassi jord det er snakk om. Jeg bruker supra for å være på den sikre side. da får man mindre støy inn på signalkablene, selv om ikke skjermen er jordet. Selv en elektrikker har trua på det
Har ofte voldsomme diskussioner med Alex på Facebook. Men hifi diskuterer vi aldrig. Politik derimod får bølgerne til at gå højt.
Såpass.. Og på en onsdag? Hehe..Kabeltråder tenderer til å utarte seg. Et par utsagn er fjernet, så hold dere saklig.
Bjørn.H, moderator
Mulig det heller er skråsikkerheten som utvises på andres vegne som provoserer?Merkelig hvor mange som får piggene ut på grunn av kabel.
Teknisk overlegen på papiret ja! CD med 16bit/44,1 og SACD med DSD2,8 tilsvarer 24bit/96. Supersonisk støy har vel med om spilleren er godt eller dårlig konstruert. Sony ble kravstilt av musikkbransjen om at man ikke skulle kunne kopiere platene. De valgte da å kryptere bitstrømmen. Mye av dagens nyinnspillinger er i DSD eller DXD.SACD teknisk overlegen? Jeg trodde det handlet om Sony og kopibeskyttelse. Så vidt meg bekjent er DSD teknisk underlegen så det synger etter, bl a pga mengder supersonisk støy.SACD ble ingen stor suksess og arvtaker av CD rett og slett fordi det store testpanelet ikke hørte forskjell. Da er SACD teknisk overlegen CD, men jeg velger fortsatt å kjøpe SACD fordi det ER bedre teknologi
Ja, kjempekjekt. Det punktet jeg særlig fikk en aha-opplevelse av å lese, er at de dyreste kablene satte de klareste fotavtrykkene på lydbildet. Jeg har til nå tenkt at gode komponenter kjennetegnes ved at de ikke farger lyden. Men med kabler er det tydeligvis annerledes. Stor takk til L&B for å avklare dette. 8)I mens pumper Lyd & Bilde, ut kabeltester..
Som de sier litt lenger sør: da e kjempe kjekt da
Rar konklusion. Sådan har jeg ikke læst den.Ja, kjempekjekt. Det punktet jeg særlig fikk en aha-opplevelse av å lese, er at de dyreste kablene satte de klareste fotavtrykkene på lydbildet. Jeg har til nå tenkt at gode komponenter kjennetegnes ved at de ikke farger lyden. Men med kabler er det tydeligvis annerledes. Stor takk til L&B for å avklare dette. 8)I mens pumper Lyd & Bilde, ut kabeltester..
Jeg håper nesten at det var ironiJa, kjempekjekt. Det punktet jeg særlig fikk en aha-opplevelse av å lese, er at de dyreste kablene satte de klareste fotavtrykkene på lydbildet. Jeg har til nå tenkt at gode komponenter kjennetegnes ved at de ikke farger lyden. Men med kabler er det tydeligvis annerledes. Stor takk til L&B for å avklare dette. 8)I mens pumper Lyd & Bilde, ut kabeltester..
Jepp. 8)Jeg håper nesten at det var ironiJa, kjempekjekt. Det punktet jeg særlig fikk en aha-opplevelse av å lese, er at de dyreste kablene satte de klareste fotavtrykkene på lydbildet. Jeg har til nå tenkt at gode komponenter kjennetegnes ved at de ikke farger lyden. Men med kabler er det tydeligvis annerledes. Stor takk til L&B for å avklare dette. 8)I mens pumper Lyd & Bilde, ut kabeltester..
Det står jo at "særlig de tre dyrere kablene satte sine fingeravtrykk på lytteopplevelsen". Dette kan da vanskelig misforstås?Rar konklusion. Sådan har jeg ikke læst den.Ja, kjempekjekt. Det punktet jeg særlig fikk en aha-opplevelse av å lese, er at de dyreste kablene satte de klareste fotavtrykkene på lydbildet. Jeg har til nå tenkt at gode komponenter kjennetegnes ved at de ikke farger lyden. Men med kabler er det tydeligvis annerledes. Stor takk til L&B for å avklare dette. 8)I mens pumper Lyd & Bilde, ut kabeltester..
Jeg tenkte ironien var åpenbar, særlig med smiley, men det var visst ikke riktig.De har allerede mistet troverdigheten sin for en tid tilbake jfr. endel avsløringer der en kunne kjøpe seg mer synlighet
Litt utenfor tråden.De har allerede mistet troverdigheten sin for en tid tilbake jfr. endel avsløringer der en kunne kjøpe seg mer synlighet
https://www.medier24.no/artikler/re...er-som-annonserer-loftes-fram-i-tester/448478
https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/aftenposten-kutter-ut-lyd-bilde/449294
L&B er nok ikke alene om en slik praksis riktignok
osv.
Var også en tråd på hfs om tema der mange kommenterte inkl. trådstarter her som var noe aktiv.
Der tenker jeg du nettopp rekrutterte mange agnostikere, gittAt dere orker.... Betal nå litt mer enn lampettledninger, så blir det bedre lyd. Har dere først betalt litt mer, så blir det mindre å hente med (mye) dyrere kabler og det blir et spørsmål om DU er villig til å betale for forbedringen. Hvor vanskelig kan det være?