Lyd og bilde har testet kabler.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.947
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvor mange kabeltråder med meningsløst innhold skal vi ha her? Bruk en kabel med tilstrekkelig tversnitt og bruk gode spader, bananstikk eller kjør uten. Ønsker man å tweake lyden ved å bruke en kabel som er lagd av unobtainium lurium så værsegod. Jeg justerer heller litt på tonekontrollene.
    Bruker ikke koblinger. Skrur kabelen rett i terminalene. Bedre løsning
    ...eller enda bedre, kabelen rett i driverne.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Ser de pumper ut kabeltester og nå..
    Hmm..
    Lite lesere eller?

M

MusicBear

Gjest
    Hvor mange kabeltråder med meningsløst innhold skal vi ha her? Bruk en kabel med tilstrekkelig tversnitt og bruk gode spader, bananstikk eller kjør uten. Ønsker man å tweake lyden ved å bruke en kabel som er lagd av unobtainium lurium så værsegod. Jeg justerer heller litt på tonekontrollene.
    Hadde selv et sett høyttalerkabler som holdt på å få to bæltunge amper til å gå i selvsving... Du kaller denne diskusjonen meningsløs, jeg ville sagt det var mer meningsløst om ampene min gikk opp i røyk som følge av nettopp kablene.

Det jeg vil frem til; uheldige omstendigheter med feil kabler til feil produkt burde hatt en slags minimum "kablenes ABC" som man kunne orientere seg etter. Jeg snakker altså om kabelforskjeller "elektrisk sett" - ikke "hørbart sett" - selv om de også lyder noe forskjellig.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hadde selv et sett høyttalerkabler som holdt på å få to bæltunge amper til å gå i selvsving... Du kaller denne diskusjonen meningsløs, jeg ville sagt det var mer meningsløst om ampene min gikk opp i røyk som følge av nettopp kablene.

Det jeg vil frem til; uheldige omstendigheter med feil kabler til feil produkt burde hatt en slags minimum "kablenes ABC" som man kunne orientere seg etter. Jeg snakker altså om kabelforskjeller "elektrisk sett" - ikke "hørbart sett" - selv om de også lyder noe forskjellig.
    Meningsløs er feil ord, og det beklager jeg. At du opplevde problemer med ampene pga. kablene er nettopp fordi du brukte eksotiske lurium-unobtainium kabler. At menighetsbladene fyrer oppunder om strøm- og høyttalerkabler for skape nevroser er tullete. Og når de nå også mener at en std. 2,5kv. Strømkabel fra sikringsskapet slører til lyden så vet ikke jeg. De som trenger større tversnitt og feitere automater til anlegget vet dette og trenger ikke å lese dette i et blad som er hifiens svar på Se & Hør.

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.855
    Jeg er kabelagnostiker. Men jeg benytter oftest elektronikk med føkkings "feil" utgangsimpedans, så jeg må ta visse hensyn. Og det er egentlig ikke noen stor jobb, det heller.
    En agnostiker har ingen oppfatning om saken. Men sett i lys av erfaringer som gjør at man må ta visse hensyn, er nå den båsen egentlig rett mon tro :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    11.779
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er kabelagnostiker. Men jeg benytter oftest elektronikk med føkkings "feil" utgangsimpedans, så jeg må ta visse hensyn. Og det er egentlig ikke noen stor jobb, det heller.
    En agnostiker har ingen oppfatning om saken. Men sett i lys av erfaringer som gjør at man må ta visse hensyn, er nå den båsen egentlig rett mon tro :)
    Jo altså i form av "er det forskjell på lyden i kabler"-diskusjonen inntar jeg et agnostisk ståsted. At det kan være forskjeller i elektriske egenskaper (i både elektronikken og kablene), som i enkelte sammenhenger skaper en teknisk mismatch, anser jeg som en helt annen problemstilling.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    Ja, dette var jo veldig troverdig.

I de første setningene heter det: «La oss starte med å si at kablene utgjør en forskjell. En stor forskjell (sic!).

Lenger nede heter det så: «Vi må også understreke at selv om det er beviselige forskjeller, er de tross alt ikke store».

Så Lyd og bilde; er forskjellige egentlige store eller små? Og hvor er «beviset» («beviselige forskjeller»)?

Jeg regner ikke med noe svar.
    Med litt mer innlevelse i teksten så skjønner du vel at den store forskjellen er mellom skolissene som gjerne følger med og de dyre kablene.
    Ja, men hvor stor er egentlig den forskjellen? Og er den verdt merprisen? Jeg har som mange her på forumet eid de dyreste Nordost og Transparent Audio-kablene, og ja, noen kabler kan ha sin egen signatur, men er det ikke like greit at de har noenlunde riktig frekvenskurve fra utgangspunktet av og heller la resten av utstyret bestemme "sounden"?

En "riktig" kabel trenger ikke koste mye - noen hundrelapper er nok. Og alle "lakrissnører" er slett ikke like dårlige.
    Tror det handler mer om mote og image! Er moteklær verd merprisen?? Mange synes det er vanskelig å koble sine 100.000kr +++ per stk komponenter sammen med lakrissnører uansett hvor liten forskjellen er.

En kabel lytter vil alltid være preget av bias... Og vil derfor alltid høre forskjell. En kabel lytter bryr seg veldig om lyd. Små nyanser blir derfor veldig betydelig og vil oppfattes som store.

Man kan si mye om kabler. På 90tallet når jeg jobbet på OHC ville jeg demonstrere kabler for en blind kunde. Han plukket lett ut den dyre kabelen. Han visste ikke hvilken kabel som ble brukt. Han visste heller ikke prisen på de to kablene. Men høre forskjell klarte han.
    Når det gjelder lyd og bilde så synes jeg det er merkelig at de ikke prøver å gå dypere i det . Det bør jo være mulig å bakke opp dette med målinger. Og kanskje opplyse om hvordan forventningsbias kan påvirke det menneskelige oppfatningsevne.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    SACD ble ingen stor suksess og arvtaker av CD rett og slett fordi det store testpanelet ikke hørte forskjell. Da er SACD teknisk overlegen CD, men jeg velger fortsatt å kjøpe SACD fordi det ER bedre teknologi :)

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.824
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    I Anders Wahl's program "Folkeopplysningen" med tema "Kunst eller skrot?" var en hovedkonklusjon at ordbruken i presentasjonen av verket / utstillingen og ikke minst kunstnerens navn var helt avgjørende for opplevelsen.
    Dog gjelder det å forsikre seg at de har tilstrekkelig mengde polynam i krystallstrukturen og er helt fri for trinitrotoluen.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Spranget fra den enkle strømkabelen til Supra-kabelen er enorm.
    Dette har jeg prøvd, uten å høre noen forskjell. Har flere Supra-kabler liggende.

Heldigvis har de fleste forhandlere av spesialkabler en «prøvekoffert» med et utvalg av kabler som du kan låne med hjem for å lytte i ro og mak på ditt eget anlegg.
    Dette har jeg aldri opplevd. Jeg har tråkket i hifi-butikker i 40 år og aldri sett eller blitt tilbudt noe sånt.
    Soundgarden, Hifi-Klubben, Oslo Hifisenter, og alle de små, har de faktisk sånne ordninger? Jeg tar gjerne imot.

Og hvem er det som har utført denne testen, står det et navn på artikkelen?
    kabeltest.jpg

Å ja, det forklarer en del.

M

MusicBear

Gjest
    Og når de nå også mener at en std. 2,5kv. Strømkabel fra sikringsskapet slører til lyden så vet ikke jeg. De som trenger større tversnitt og feitere automater til anlegget vet dette og trenger ikke å lese dette i et blad som er hifiens svar på Se & Hør.
    Well well, jeg også trodde egen kurs med tykkere kabler fra sikringsskapet og frem - var skjære tull. Helt til en kamerat fikk overtalt meg - dvs. jeg sa "ja gjør det" for å slippe maset hans - men skal love deg det hjalp MYE på de ampene jeg hadde. For meg så hørtes det ut som å skifte om høyttaler fra 6.5" til 12" bass, og det tok meg under ti sekunder å høre det. Nå hadde jeg amper med til sammen 4 kW strømforsyning, men vi spilte ikke høyt, da jeg straks hørte betydelig forskjell med nye kursen.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og når de nå også mener at en std. 2,5kv. Strømkabel fra sikringsskapet slører til lyden så vet ikke jeg. De som trenger større tversnitt og feitere automater til anlegget vet dette og trenger ikke å lese dette i et blad som er hifiens svar på Se & Hør.
    Well well, jeg også trodde egen kurs med tykkere kabler fra sikringsskapet og frem - var skjære tull. Helt til en kamerat fikk overtalt meg - dvs. jeg sa "ja gjør det" for å slippe maset hans - men skal love deg det hjalp MYE på de ampene jeg hadde. For meg så hørtes det ut som å skifte om høyttaler fra 6.5" til 12" bass, og det tok meg under ti sekunder å høre det. Nå hadde jeg amper med til sammen 4 kW strømforsyning, men vi spilte ikke høyt, da jeg straks hørte betydelig forskjell med nye kursen.
    Det er jo det jeg mener, de som har amper på 4kw må jo forstå at 16A kurs og 2,5 kv. blir i snaueste laget. Flertallet av de artikkelen er beregnet på er ikke i nærheten av å ha det behovet som du hadde.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Og det er en årsak til at DU ikke hører forskjell.

Støybilde og nettimpedans internt i DIN installasjon er unikt.

Det er også samme årsak til at f.eks bildet på div diagnose utstyr på sykehus ikke er så klare som ønsket,samt alle mulige andre merkelige fenomen rundt om i heimen og andre steder.

http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf

SRPW (2).jpg

Hvor mange % utgjør 1.4 m eller 2.4m apparat ledning av kursens total lengde?

sentral (2).jpg

Eller
    https://www.elinstallatoren.se/inne...h-vet-varfor-hartorkar-startar-mitt-i-natten/

varför hårtorkar startar mitt i natten

Og hvorfor opplever kun to av seks audiofile forskjeller?Negativ bias?

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/12160-det-smutsiga-nätet/

Hva med feilkonstruert elektronikk som en guru her påstår er er årsak til at en strømforsyning
    ikke filtrer bort all støy?En velfungerende strømforsyning koster jo småpenger..

Hvorfor da oppgradering til 10 000 Kr?

https://www.hifisentralen.no/forume...21677-musical-innovation-783.html#post3025853

Når f.eks Spec og Parasound/John Curl løser/reduserer problemet problemet vha
    R core og C core transformator.

Og hvor/hvorfor stopper støyen når en flytter 1 bort til 4?
    Det er jo kun noen cm fordeling skinne og under 1 m kabel med måler og jordfeil bryter i mellom.

P1030710.jpg

installasjon.jpg

Og det gir slike utslag på måling i lytteposisjon

rta 03.10.16 ams (2).jpg

Hvor mange dB er det i forskjell på ref.level på disse målingene?

rta 03.10.16 sms (2).jpg

Helt etter forskningen til Sarah Rønnberg.
    Støyen vandrer i all hovedsak mellom lastene/apparatene i installasjonen,
    og den støyen finner en ikke igjen ved hoved/inntaksikring.

Så det utsagnet "det er ikke slik hos meg" har en teknisk forklaring,
    selv om de med s.k formal utdanning/kompetanse hårdnakket benekter en hver sammenheng.

Spranget fra den enkle strømkabelen til Supra-kabelen er enorm.
    Dette har jeg prøvd, uten å høre noen forskjell. Har flere Supra-kabler liggende.

Heldigvis har de fleste forhandlere av spesialkabler en «prøvekoffert» med et utvalg av kabler som du kan låne med hjem for å lytte i ro og mak på ditt eget anlegg.
    Dette har jeg aldri opplevd. Jeg har tråkket i hifi-butikker i 40 år og aldri sett eller blitt tilbudt noe sånt.
    Soundgarden, Hifi-Klubben, Oslo Hifisenter, og alle de små, har de faktisk sånne ordninger? Jeg tar gjerne imot.

Og hvem er det som har utført denne testen, står det et navn på artikkelen?
    Vis vedlegget 568949
    Å ja, det forklarer en del.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.654
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Årsaken til at JEG ikke hører forskjell er nok at min Supra er ganske lik en enkel strømkabel. Og like lang.
    Sannsynligvis er det flere årsaker også, begrensninger både i utstyr, hode og ører, det vet jeg av egen erfaring.

Mye interessant i det du skriver, ymir, men her var det snakk om opplevd forskjell mellom to kabler, ikke strømrens og forskjellig strømkvalitet i nettet.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Årsaken til at JEG ikke hører forskjell er nok at min Supra er ganske lik en enkel strømkabel. Og like lang.
    Sannsynligvis er det flere årsaker også, begrensninger både i utstyr, hode og ører, det vet jeg av egen erfaring.

Mye interessant i det du skriver, ymir, men her var det snakk om opplevd forskjell mellom to kabler, ikke strømrens og forskjellig strømkvalitet i nettet.
    Hvor vidt det er kabler eller filtre,opptrer årsak/virkning likt.
    Det er de samme parametre som forårsaker virkning-ikke virkning.
    Hz (støy),L,C og R.
    Selv om dine to kabler er like lange og sikkert måler tilnærmet likt er der allikevel
    relativt store variasjoner mht hvordan kabler måler,også sorte lakris snorer.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.382
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    SACD ble ingen stor suksess og arvtaker av CD rett og slett fordi det store testpanelet ikke hørte forskjell. Da er SACD teknisk overlegen CD, men jeg velger fortsatt å kjøpe SACD fordi det ER bedre teknologi :)
    SACD teknisk overlegen? Jeg trodde det handlet om Sony og kopibeskyttelse. Så vidt meg bekjent er DSD teknisk underlegen så det synger etter, bl a pga mengder supersonisk støy.

• Liker
    Reaksjoner: erk

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.807
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er helt klart at supra nettkabel er en bedre kabel enn en vanlig uskjermet nettkabel. I følge Leif Ernstsen så ble det sagt at ujordet/uskjermet nettkabel skal være så kort som mulig. De var under en meter de som fulgte med forsterkerne, og at det heller ikke var nødvendign å snu støpslet ved jordet tilkobling. Det er spenning i forhold til sjassi jord det er snakk om. Jeg bruker supra for å være på den sikre side. da får man mindre støy inn på signalkablene, selv om ikke skjermen er jordet. Selv en elektrikker har trua på det:)
    Det er bare å prøve en ELFLIX detector så hører og ser man det ved sammenlignig på Supra og vanlig nettkabel! Veggvortene er noe svineri i nærheten av anlegget. Kan bare se disse nye Strømforsyningene de vil selge:)

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt klart at supra nettkabel er en bedre kabel enn en vanlig uskjermet nettkabel. I følge Leif Ernstsen så ble det sagt at ujordet/uskermet nettkabel skal være så kort som mulig. De var under en meter de som fulgte med forsterkerne, og at det heller ikke var nødvendign å snu støpslet ved jordet tilkobling. Det er spenning i forhold til sjassi jord det er snakk om. Jeg bruker supra for å være på den sikre side. da får man mindre støy inn på signalkablene, selv om ikke skjermen er jordet. Selv en elektrikker har trua på det:)
    Nei,det er ikke helt klar.
    Kjøpte selv inn Supra til alle apparater.
    Kapasitansen ligger på nivå med LMC fat,ca 200pF.
    Mange lakris kabler ligger i samme leia.
    Fant en lakris med kapasitans rundt 100pF,samt lagde en DIY som ligger rund 50pF.

Når vi målte støy forsterkningen lesset vi på litt etter litt og satt til slutt med dette som ble målt.
    Supra,nettfilter og PS Audio NH,og støy komponent økte etter hvert som kapasitansen økte.
    Synd Electrocompaniet kabelen ikke var tilgjengelig med sine ca 700pF

IMG_20180322_130354 (1).jpg

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er denne jeg reagerte på, det er det ultimate bullshit, og skaper bare en masse nevroser hos de lettpåvirkelige, eller naive kan man kanskje si.....
    Screenshot_20200129_103037_com.android.chrome.jpg

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.807
    Sted
    Sunndalsøra
    Tenkte bare på utstråling jeg nå. Har EC nettkabel liggende som også er flettet sammen av flere ledere. Den ble vel ikke godkjent lenger? Blir det sikker samme med isotek sitt utstyr også da. Bare lureri det også, selv om det fikk god omtale på L&B?
    Kan lure meg til å prøve EC, selv om det blir et avvik.

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.197
    Torget vurderinger
    1
    Kabeltråder tenderer til å utarte seg. Et par utsagn er fjernet, så hold dere saklig.

Bjørn.H, moderator

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Kabeltråder tenderer til å utarte seg. Et par utsagn er fjernet, så hold dere saklig.

Bjørn.H, moderator
    Såpass.. Og på en onsdag? Hehe..

-------

Merkelig hvor mange som får piggene ut på grunn av kabel.

Supra høyttaler ledning var jo feilkonstruert og tok livet av noen utganger på noen forsterkere.
    Hvilke garanti har vi at strømkabel er ok?

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    SACD teknisk overlegen? Jeg trodde det handlet om Sony og kopibeskyttelse. Så vidt meg bekjent er DSD teknisk underlegen så det synger etter, bl a pga mengder supersonisk støy.
    Teknisk overlegen på papiret ja! CD med 16bit/44,1 og SACD med DSD2,8 tilsvarer 24bit/96. Supersonisk støy har vel med om spilleren er godt eller dårlig konstruert. Sony ble kravstilt av musikkbransjen om at man ikke skulle kunne kopiere platene. De valgte da å kryptere bitstrømmen. Mye av dagens nyinnspillinger er i DSD eller DXD.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    I mens pumper Lyd & Bilde, ut kabeltester..
    :)
    Som de sier litt lenger sør: da e kjempe kjekt da ;)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, kjempekjekt. Det punktet jeg særlig fikk en aha-opplevelse av å lese, er at de dyreste kablene satte de klareste fotavtrykkene på lydbildet. Jeg har til nå tenkt at gode komponenter kjennetegnes ved at de ikke farger lyden. Men med kabler er det tydeligvis annerledes. Stor takk til L&B for å avklare dette. 8)

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.564
    Ja, kjempekjekt. Det punktet jeg særlig fikk en aha-opplevelse av å lese, er at de dyreste kablene satte de klareste fotavtrykkene på lydbildet. Jeg har til nå tenkt at gode komponenter kjennetegnes ved at de ikke farger lyden. Men med kabler er det tydeligvis annerledes. Stor takk til L&B for å avklare dette. 8)
    Rar konklusion. Sådan har jeg ikke læst den.

Academic_South

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Antall liker
    402
    Jeg håper nesten at det var ironi :)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg håper nesten at det var ironi :)
    Jepp. 8)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Rar konklusion. Sådan har jeg ikke læst den.
    Det står jo at "særlig de tre dyrere kablene satte sine fingeravtrykk på lytteopplevelsen". Dette kan da vanskelig misforstås?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.788
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.044
    Sted
    Sortland
    "Det et stor forskjell på kabler, men forskjellen er ikke stor."
    "Enhver får velge sin egen sannhet."
    ....jeg velger å ikke tro - billigere, og bedre for min psykiske helse 😂😂

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    De har allerede mistet troverdigheten sin for en tid tilbake jfr. endel avsløringer der en kunne kjøpe seg mer synlighet

https://www.medier24.no/artikler/re...er-som-annonserer-loftes-fram-i-tester/448478
    https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/aftenposten-kutter-ut-lyd-bilde/449294

L&B er nok ikke alene om en slik praksis riktignok

osv.
    Var også en tråd på hfs om tema der mange kommenterte inkl. trådstarter her som var noe aktiv.
    Litt utenfor tråden.
    Sikkert skrevet det før, men kan ikke gjentas for ofte :p
    En stor importør jeg kjenner litt, sa til meg en gang at de fikk ikke tester i Lyd & Bilde før de annonserte i bladet.
    I mine øyne, er det en uting fra et "seriøst" blad. Det er ikke slik en får lesere, ved å unnlate mange merker folk kan være interessert i. Heller ikke måten det blir gjort på, lokker lesere.

Men jeg synes det er tøft gjort med kabeltester, i disse måletider.
    De skal nå tjene penger de og. Alternativet er ikke blad.

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.047
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    At dere orker.... Betal nå litt mer enn lampettledninger, så blir det bedre lyd. Har dere først betalt litt mer, så blir det mindre å hente med (mye) dyrere kabler og det blir et spørsmål om DU er villig til å betale for forbedringen. Hvor vanskelig kan det være?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    At dere orker.... Betal nå litt mer enn lampettledninger, så blir det bedre lyd. Har dere først betalt litt mer, så blir det mindre å hente med (mye) dyrere kabler og det blir et spørsmål om DU er villig til å betale for forbedringen. Hvor vanskelig kan det være?
    Der tenker jeg du nettopp rekrutterte mange agnostikere, gitt :cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn