Snickers-is
Bransjeaktør
En ting er å lete, en annen ting er å innse at det ikke finnes og justere målsetningen. Det er en grunn til at det er utviklet ulike opptaksmetoder.
Det kommer litt an på hvor nært. Blir det veldig nært har det lett for å bli rar klangbalanse. Blir det for langt unna blir det for mye rom på opptaket.Valentino skrev:Omnipoler i nærfelt til tomikrofonsopptak? Kunne det være noe?Snickers-is skrev:Det finnes ikke mikrofoner som er en eksakt invers av høyttalerne dine. I tillegg vil ikke den akustiske geometrien stemme med mindre mikrofonene sitter på en kunsthode og du lytter til hodetelefoner.
Snickers-is skrev:En ting er å lete, en annen ting er å innse at det ikke finnes og justere målsetningen. Det er en grunn til at det er utviklet ulike opptaksmetoder.
Beklager, jeg skrev slik at det kunne misforstås, og jeg var egentlig off topic.Snickers-is skrev:Det kommer litt an på hvor nært. Blir det veldig nært har det lett for å bli rar klangbalanse. Blir det for langt unna blir det for mye rom på opptaket.Valentino skrev:Omnipoler i nærfelt til tomikrofonsopptak? Kunne det være noe?Snickers-is skrev:Det finnes ikke mikrofoner som er en eksakt invers av høyttalerne dine. I tillegg vil ikke den akustiske geometrien stemme med mindre mikrofonene sitter på en kunsthode og du lytter til hodetelefoner.
Snickers-is skrev:Poenget mitt er at jeg synes høyttalere som sprer mye eller ujevnt gir et kunstig bidrag til innspillingen, det kom vel som en bombe tenker jeg
Hehe. Vi lytter Solhaug, men det kommer liksom ikke mer enn sterke ubegrunnede slagord. Forresten, kan vi få se hvordan frekvensresponsen i anlegget ditt er? Ikke det at det forteller alt, men det forteller da noe. Norges beste anlegg har vel grei frekvensgang?R.Solhaug skrev:Du vil aldri fatte et plukk om du leter ettter det teoretisk perfekte. Lytt og lær.
Du gode Gud det er da utroligt der overhovedet kommer lyd af højtaleren så indviklet det er.Snickers-is skrev:Det kommer litt an på hvor nært. Blir det veldig nært har det lett for å bli rar klangbalanse. Blir det for langt unna blir det for mye rom på opptaket.Valentino skrev:Omnipoler i nærfelt til tomikrofonsopptak? Kunne det være noe?Snickers-is skrev:Det finnes ikke mikrofoner som er en eksakt invers av høyttalerne dine. I tillegg vil ikke den akustiske geometrien stemme med mindre mikrofonene sitter på en kunsthode og du lytter til hodetelefoner.
Det kan også være greit å tenke over relasjonen mellom mikrofonens spredningsmønster, opptaksavstand og instrumentets resulterende klangbalanse når man velger mikrofonoppsett.
Lydarne skrev:Nej her man nok nødt til at have nogle flere kanaler hvis du skal have bifaldet og rum helt op ved siden af dig.
En ting er hvor store avvikene er utenfor den tiltenkte jevne sonen, men om man ser på BL5 så har de en langt større sone enn veldig mange andre høyttalere. Om den er jevn i den sonen man har definert vil en langt større del av energien være balansert enn om sonen er tilsvarende smalere. Typisk nok er jo alle høyttalere utenom fullrange dipoler og horn fullstendig rundstrålende i dypbassen. Det er ikke så vesentlig, men fra et sted over 100Hz og oppover begynner det å bli kritisk.Valentino skrev:En alternativ innfallsvinkel kan være at Snickers' kreasjoner ikke låter som andre høyttalere.
Ujevn spredning vil vi ikke ha, det er iallefall sikkert. Det låter alltid feil utenfor skrustikka.
Men jeg har jo hørt og likt Beolab 5 da. (Ikke det at den er omni i vertikalplanet, akkurat.)
Jamen nu er dit anlæg jo også af en helt anden verden RS, det er nok de tykke kobberledninger der måske giver lidt for meget fasedrej.R.Solhaug skrev:Lydarne skrev:Nej her man nok nødt til at have nogle flere kanaler hvis du skal have bifaldet og rum helt op ved siden af dig.
Virkelig? Må jeg nok en gang trekke fram den gamle to-mikrofonsinspillingen av Count Basie jeg til tider plager folk med; her kan det på et godt/faseriktig anlegg oppleves/høres at både applaus og annen aktivitet vitterlig oppstår rundt, det inkluderer bak(!) lytteren foruten et facinerende godt gjengitt rom
(2xstereo rørmikrofoner rett på tape)
Mvh. RS
Ja nu kommer jeg også selv lidt i tvivl om hvad jeg tænkte på, så jeg må nok hellere tænke lidt mere. :-\Valentino skrev:Jeg skjønner ikke helt hva du mener, Lydarne, men jeg måtte jo presisere jeg også, hehe.
Lyngen skrev:De fleste mikrofoner brukt er retningsbestemte, så skal man få fullverdig aksutikkgjengivelse så må man ha flere kanaler og høyttalere.
vredensgnag skrev:Følger man med på Generation Kill på TV, vil man ha oppdaget at selv med to-kanals avspilling så smeller det til side for og bak hodet.
Som Lydarne sier: fasedrej.
Du må gjerne forklare hvilke andre måter man bruker for å oppnå 3-D med to kanaler. ;DR.Solhaug skrev:vredensgnag skrev:Følger man med på Generation Kill på TV, vil man ha oppdaget at selv med to-kanals avspilling så smeller det til side for og bak hodet.
Visst er det et velbrukt triks innen spesielt filmlyd, men det bortforklarer ikke 3D-lyden fra bl.a den gamle Count Basien.
Mvh. RS
Har du noengang reflektert(!) over hvordan du ved hjelp av dine to innebygde kanaler kan retningsbestemme lyd ???vredensgnag skrev:Du må gjerne forklare hvilke andre måter man bruker for å oppnå 3-D med to kanaler. ;DR.Solhaug skrev:vredensgnag skrev:Følger man med på Generation Kill på TV, vil man ha oppdaget at selv med to-kanals avspilling så smeller det til side for og bak hodet.
Visst er det et velbrukt triks innen spesielt filmlyd, men det bortforklarer ikke 3D-lyden fra bl.a den gamle Count Basien.
Mvh. RS
Radio Recorders studioet var kjent for sine harde vegger, og de skarpe bakrefleksene disse kunne skape - spesielt når Basie spilte med lokket på og trompet/sax fikk lov å ligge over lyden, så kunne hyperkardioide mikrofoner plukke opp mye bakinformasjon - og den skaper en opplevelse av rom med kildeplassering.
Jeg synes det er interessant, har du et plade nummer eller titel på den Duke Ellington han har jo udgivet en del plader.R.Solhaug skrev:Lyngen skrev:De fleste mikrofoner brukt er retningsbestemte, så skal man få fullverdig aksutikkgjengivelse så må man ha flere kanaler og høyttalere.
..eller mikrofoner med annen karakteristikk. Som de gamle stereo-mik`ene.
Mvh. RS
Tak skal du have, enig Q sound næppeR.Solhaug skrev:Lydarne:
Count Basie Orcestra Live: Laserlight 15797
Neppe Q-sound
Mvh. RS
vredensgnag skrev:Ikke uvanlig med projeksjon i liveopptak, så det forbauser meg ikke at du hører slike effekter i 5kHz+ her, R.S. Men det er tvilsomt om det er snakk om bevisst bruk av q-sound lignende effekter -- snarere at mikrofonene har vært av den hyperkardioide typen som også var følsom for lyd fra sidene og bak, og at disse plukket opp refleksjoner. Produktet blir "fasedrej."
vredensgnag skrev:(Slike bakrefleksjoner ble ansett som et arbeidsuhell, og ble luket bort - slik man jobbet for å luke vekk at Glenn Gould sang ved pianoet - noe jeg ville likt å høre med en mikrofon plassert rett foran ham! Det at effekten R.S. viser til skjer på en Live-plate forsterker meg i troen på at det var et "arbeidsuhell" - dvs at opptaksstedet ikke tillot full kontroll med lydspektra, og følgelig fikk man 3-D.)
Diskussionen har også gået lidt om nogle højtaler principper er bedre end andet, det kan jo så delvis konkluderes at "3 D effekter" er lageret i signalet hvis de er der og kan og bør måske kun gengives fra en tilnærmet punktkilde med god spredning som eks.v. RS's, man behøver ikke rundestrålende, dipoler osv., disse systemme lægge sandsynligvis bare noget til lydsignalet som aldrig har været i optagelsen. Eller er det for hård en konklusion?vredensgnag skrev:Tror vi er enige i det meste, R.S. - skal bestille den innspillingen. Mitt poeng, som kanskje ikke har vært tydelig nok, er at man i en overgangsfase tok med rommet og romrefleksjonene i opptakene, i mye større utstrekning enn hva som er tilfellet i dag. Og jeg finner at jeg liker slike opptak mer enn close-mike musikk - som jeg syns er syntetisk i sammenligning, ofte.
Dette gjelder spesielt gulasj-opptak, der ingrediensene er tatt opp separat, og der man har lagt på refleksjon ved å ratte til denne, som krydder helt til slutt.