Lyden av instrumenter i nærfelt, en preferanse vi mangler

V

vredensgnag

Gjest
Jeg tror vi har godt av å kikke nærmere på hele opptaks- og reproduksjonsprosessen. Meget av det vi tror er riktig er et resultat av etablerte teknologier som ikke er blitt videre utfordret - rådende driverteknologi har i det store og det hele stått stille, for eksempel.

Lydarnes spørsmål - disse systemme lægge sandsynligvis bare noget til lydsignalet som aldrig har været i optagelsen. Eller er det for hård en konklusion? - kan like gjerne møtes med en påstand om at disse systemene foretrekkes av mange fordi noe mangler i tradisjonelle reproduksjonskjeder.

Det er bare å se på vurderingene fra dem som har opplevd avspillingssystemer som 2Ls, eller som har satt opp slike i sine lytterom, i henhold til spesifikasjonene for multikanal fra AES/EBU som 2L følger - vanskelig for disse å vende tilbake til to kanaler etterpå, men siden utvalget musikk som er tatt opp for dette formatet er lite, så har man ikke noe valg.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Det er vel aldri for sent å lage en standard.

L

Lydarne

Gjest
Valentino skrev:
Kanskje litt prematur?
Høyttalere med foroverfyrende elementer er jo rundstrålende i nærmere en dekade, riktignok den nederste.
Det er jo et vilkår der gælder for toners udbredelse i al almindelighed, (og som også er gældende for musikinstrumenter), det rør ikke ved at tonerne udspringer fra noget der ligner en punktkilde.

V

vredensgnag

Gjest
Lydarne skrev:
Valentino skrev:
Kanskje litt prematur?
Høyttalere med foroverfyrende elementer er jo rundstrålende i nærmere en dekade, riktignok den nederste.
Det er jo et vilkår der gælder for toners udbredelse i al almindelighed, (og som også er gældende for musikinstrumenter), det rør ikke ved at tonerne udspringer fra noget der ligner en punktkilde.
Men vi bør kanskje huske at i de tilfeller av lydkreasjon som gjelder, så er det snakk om at luft enten beveger seg over en spalte, eller at lange strenger eller store flater settes i vibrasjon - for dermed å generere lyd ved at luften settes i bevegelse.

Ingen av våre drivere, uansett hvor store eller små, gjør noe tilsvarende - og det samme gjelder for elementene i mikrofonene som fanger lyden - allerede der benytter vi oss av en tilnærming, men ikke en replisering av det som skapte lyden.
Så slik sett har trådstarter rett - vi mangler en preferanse, og i tillegg mangler vi en sannferdig teknologi - som er direkte analog i forholdet produksjon>reproduksjon.

Vi er kommet tett på - men kan trygt gå ut ifra at folk om 50 år vil finne dagens lyd merkelig gammeldags sammenlignet med utgangspunktet.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Lyd kan vel ikke være gammeldags da. Lyd er lyd.

V

vredensgnag

Gjest
Her er nyare lyd - lyd som svinger, konsert fra sist helg. Prøv å sitte stille til spor 5:

http://www.archive.org/details/skce2009-11-06

(Hele konserten tilgjengelig spor-for-spor, live)

Steve Kimock Crazy Engine
November 06, 2009
Bearsville Theater
Woodstock, NY

source: Neumann KM184> v2> mini-me> R-44 (24bit/48 kHz)
[DIN 90* FOB]

transfer: HCSD> USB> Samplitutde Pro 7.0 (16/44.1)> cdWave> FLAC
taped/transfered by Rob Clarke robclarke.km184 -AT- gmailDOTcom

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Referanselyd vel og merke. Et piano hørt i samme rom, samme vinkel etc burde låte likt i dag som da.

V

vredensgnag

Gjest
Det tror jeg ikke, Skink.

Nå snakker vi om reprodusert lyd, regner jeg med? Og her har teknologien utviklet seg, og vil fortsette å utvikle seg.
Det gjelder mikrofoner, selve opptaksmediet, og avspillingsmediene - for ikke å snakke om høyttalere, osv.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.110
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
Folk snakker om preferanser som "jeg jakter på lyden av ekte instrumenter", og det er her jeg mener en del snakker om en preferanse de ikke kan ha fordi referansegrunnlaget enten ikke eksisterer eller er så sjeldent at det er få forunt å ha noen referanse over hodet.
Jeg er ikke uenig, men likevel: Enten man sitter i midt i orkesteret eller på 23. rad, så er man aldri i tvil om at instrumentene man hører er ekte. Det synes å måtte være noe mer enn manglende referansegrunnlag eller avvikende frekvensrespons som gjør at man opplever at det er de færreste reproduksjonskjeder som skaper en overbevisende illusjon av ekthet.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Spennede tema.
Å ha kjennskap til hvordan ekte instrumenter klinger er ikke dumt.

Selv om man har en referanse i ekte instrumenters klang, og har rattet systemet inn slik at de utvalgte opptak låter tett på, er det ikke sikkert disse opptakene er nøytrale. Dette er kjernen i problemstillingen mener jeg. Så hvordan vet man at opptaket er "transparent"?

De beste systemene jeg har hørt har egenskapen av å bli borte i lydbildet. Og det uansett hvor dårlig opptaket er. I svært gode systemer er det veldig få plater som er utålelige. Dårlige opptak får rett og slett muligheten til å vise sine kvaliteter. Et par ganger har jeg hørt systemer som var så gode at man nærmest kunne skrelle lag for lag av produksjonen, og fortsatt få utbytte av musikken. Når man er på dette nivået er lyden udiskutabelt bra. De hever seg over personlig smak. Og det viser at referansen som regel er ganske sammenfallende når alt kommer til alt.

All praten om at lydoppfattelsen er subjektiv er jeg kun enig i til en viss grad. Alle går rundt og hører de samme lydene i det daglige. Man har sammenfallende referansegrunnlag, musikkinteressert eller ikke.

Når systemer er på toppnivå(ikke mange systemer når dit. Tipper det bare finnes en handfull slike systemer i Norges land) blir beskrivelsene av de mer og mer lik.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
coolbiz skrev:
Snickers-is skrev:
Folk snakker om preferanser som "jeg jakter på lyden av ekte instrumenter", og det er her jeg mener en del snakker om en preferanse de ikke kan ha fordi referansegrunnlaget enten ikke eksisterer eller er så sjeldent at det er få forunt å ha noen referanse over hodet.
Jeg er ikke uenig, men likevel: Enten man sitter i midt i orkesteret eller på 23. rad, så er man aldri i tvil om at instrumentene man hører er ekte. Det synes å måtte være noe mer enn manglende referansegrunnlag eller avvikende frekvensrespons som gjør at man opplever at det er de færreste reproduksjonskjeder som skaper en overbevisende illusjon av ekthet.
Det er vel akkurat det som er poenget, vi må jakte på størst mulig ektehet på flest mulig innspillinger. Vi kan ikke gjenskape en eksakt virkelighet, blant annet fordi det et teknisk umulig og fordi vi ikke en gang vet hvordan det høres ut i virkeligheten.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
vredensgnag skrev:
Det tror jeg ikke, Skink.

Nå snakker vi om reprodusert lyd, regner jeg med? Og her har teknologien utviklet seg, og vil fortsette å utvikle seg.
Det gjelder mikrofoner, selve opptaksmediet, og avspillingsmediene - for ikke å snakke om høyttalere, osv.
For det menneskelige øret så.

Avspilling og utstyr vil selvfølgelig låte anderledes, siden vi enda ikke har kommet nært nok referansen. Men begynner vi å distansere oss fra referansen er vi på feil vei.

Nettopp derfor vi trenger et mål for å nærme oss målet.

Det er vanskelig å nå et mål som er i endring hele tiden.

Referansen må være fast. Hvis ikke har det ingen hensikt å snakke om referanse.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.110
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
coolbiz skrev:
Snickers-is skrev:
Det er vel akkurat det som er poenget, vi må jakte på størst mulig ektehet på flest mulig innspillinger. Vi kan ikke gjenskape en eksakt virkelighet, blant annet fordi det et teknisk umulig og fordi vi ikke en gang vet hvordan det høres ut i virkeligheten.
Joda, men uansett hvor man står i rommet og lytter til musikeren, så høres en obo ut som en obo og ikke som en klarinett. Og selv om en ikke aner forskjell på en obo og en klarinett, eller hvordan de egentlig låter, så er man likevel aldri i tvil om at det man hører er ekte. Nesten uavhengig av hvor uheldig akustikken er.

Som du sier er det pr.dato umulig å gjenskape virkeligheten fullstendig. Din tilnærming synes å være høyttalerkonstruktørens, naturlig nok. Og jeg kan tenke meg hva slags utfordring det er å få til en egnet "voicing" mm., gitt variasjonen av mikrofonteknikker osv. Men om vi ser hele opptaks- og avspillingkjeden under ett, er jeg usikker på om du har helt rett i din antagelse om at lytterens manglende erfaring på hvordan instrumenter høres ut i virkeligheten skulle være til hindrer for en illusjon av virkelighet. Det synes å være noe annet som mangler. Hvor mange ganger har man ikke vært på konsert med vokalister eller forsåvidt også instrumenter som man ikke kjenner lyden av fra før? Likevel er man aldri i tvil om at det man hører er ekte. (Det er mulig at jeg undervurderer effekten av synsinntrykk som bekrefter hørselsintrykkene)

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
En skulle laget et rom, med div serielaget musikkinstrumenter som alle har en spesifikasjon som kan gjenskapes. Slik at rommet og instrumentene kan gjenskapes for referanse.

Så er trikset å få anlegget til å låte mest mulig likt det. En kan da benytte det opptaksutstyret en mener er riktig, samt velge avspilling selv.

Noe i den dur.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
coolbiz skrev:
Snickers-is skrev:
coolbiz skrev:
Snickers-is skrev:
Joda, men uansett hvor man står i rommet og lytter til musikeren, så høres en obo ut som en obo og ikke som en klarinett. Og selv om en ikke aner forskjell på en obo og en klarinett, eller hvordan de egentlig låter, så er man likevel aldri i tvil om at det man hører er ekte. Nesten uavhengig av hvor uheldig akustikken er.

Som du sier er det pr.dato umulig å gjenskape virkeligheten fullstendig. Din tilnærming synes å være høyttalerkonstruktørens, naturlig nok. Og jeg kan tenke meg hva slags utfordring det er å få til en egnet "voicing" mm., gitt variasjonen av mikrofonteknikker osv. Men om vi ser hele opptaks- og avspillingkjeden under ett, er jeg usikker på om du har helt rett i din antagelse om at lytterens manglende erfaring på hvordan instrumenter høres ut i virkeligheten skulle være til hindrer for en illusjon av virkelighet. Det synes å være noe annet som mangler. Hvor mange ganger har man ikke vært på konsert med vokalister eller forsåvidt også instrumenter som man ikke kjenner lyden av fra før? Likevel er man aldri i tvil om at det man hører er ekte. (Det er mulig at jeg undervurderer effekten av synsinntrykk som bekrefter hørselsintrykkene)
Jeg synes du berører mye viktig her, men det er noen ting jeg gjerne vil påpeke som kanskje bryter litt med din innfallsvinkel:

Et stereooppsett er tilpasset lytting fra èn posisjon. I det virkelige liv befinner kilden seg på ett bestemt sted, mens i et stereoanlegg befinner kilden seg fordelt på to steder. Ergo vil man ikke kunne flytte seg og beholde illusjonen av realisme fullstendig.

Det du beskriver om "virkelig" og et anleggs evne til å skape en slik illusjon er for meg ikke om anlegget kan gjenskape en virkelighet, men om anlegget kan gjenskape en form for realisme eller realistisk illusjon. Forskjellen er at sistnevnte kan inneholde svært mange feil, bare den klarer å lure oss til å tro/føle det er lyder som ikke kommer fra anlegget. Det betyr ofte at man snakker om en overdreven illusjon, en sånn som har noen "heldige" refleksjoner som får oss til å reagere på at det er noe spesielt med lyden som ikke passer med det vi forventer at skal komme fra høyttalerne.

Det med forventninger er også viktig. Jeg har mange ganger under lydprøver vært i tvil om det er mixet lyd via PA-en eller om jeg bare hører direktelyd. Det gjelder selvsagt kun når PA-en kjøres så lavt at man klarer bortimot samme lydtrykk med det som måtte befinne seg på scenen. Med orkesteret nevnt innledningsvis hadde jeg denne opplevelsen i stor grad da orkesteret selvsagt evner å låte temmelig høyt. Med dette mener jeg at dersom man forventer at det som befinner seg i rommet skal klare å skape den lyden man hører uten PA så skal det ganske mye til før man tenker at det man hører kommer fra høyttalerne.

Sånn sett er det neimen ikke dumt å demonstrere live musikk på hifihøyttalere.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Men si meg karer, sitter jeg å fabler?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
Ved å velge opptaksmetode for en slik referansetest så utelukker man jo fort flere innspillinger enn man inkluderer.

L

Lydarne

Gjest
Har hørt om at der er nogle der kan vurdere et anlæg på hvordan det lyder når man sænker pickup nålen ned i rillen, så måske kan specielt udviklede test signaler godt bruges et stykke hen af vejen.

Jeg har en test plade, den har ændret sig markant igennem processen med at forbedre anlægget, specielt fase korrekt og ude fase forskellen er meget stor nu, også nogle klikelyde er blevet meget anderledes, måske med Q sound kunne man forudbestemme hvor forskellige signaler bør dukke op i perspektivet, der er noget lignende på den CD jeg har, en mand går rundt og siger at nu er han der og der i et stort rum.

Ps. Er der nogen der kender denne testplade, da det er en kopi jeg engang har fået og jeg kan ikke huske hvor den oprindeligt stammer fra. måske har firmaet lavet en udvidet og bedre version idag.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
Lydarne skrev:
vredensgnag skrev:
Tror vi er enige i det meste, R.S. - skal bestille den innspillingen. Mitt poeng, som kanskje ikke har vært tydelig nok, er at man i en overgangsfase tok med rommet og romrefleksjonene i opptakene, i mye større utstrekning enn hva som er tilfellet i dag. Og jeg finner at jeg liker slike opptak mer enn close-mike musikk - som jeg syns er syntetisk i sammenligning, ofte.
Dette gjelder spesielt gulasj-opptak, der ingrediensene er tatt opp separat, og der man har lagt på refleksjon ved å ratte til denne, som krydder helt til slutt.
Diskussionen har også gået lidt om nogle højtaler principper er bedre end andet, det kan jo så delvis konkluderes at "3 D effekter" er lageret i signalet hvis de er der og kan og bør måske kun gengives fra en tilnærmet punktkilde med god spredning som eks.v. RS's, man behøver ikke rundestrålende, dipoler osv., disse systemme lægge sandsynligvis bare noget til lydsignalet som aldrig har været i optagelsen. Eller er det for hård en konklusion?

Her er jeg enig med begge.(-må sjekke hva jeg har spist ???) Way back da man gjorde "live" inspillinger var inspilling virkelig en kunst.Det måtte sitte, ingen redigeringsmuligheter. Den gang gjorde man virkelig stereo.
Men så kom miksepultene, noe som endret (lyd) bildet totalt. Her må man også ha i minne at i denne perioden skjedde en rekke endringer ettersom teknologien "gikk fremover" og vi endte opp med den tragiske åttitallslyden. det var ikke bare komponentene og materialene sdom ble endret (de får gjerne hele skylden)men også og ikke minst inspillingsteknikken.

Hva angår enpunktkilder kontra rundt-/bakutstrålende; helt enig. Bakutstrålende høyttalere imiterer 3D, noe de fleste går lei. Den opprinnelige romakustikken forsvinner delvis i systemets etterklang. Monopole kilder uten fasedrei er saken, hør bare hva en enkel fulltonehøyttaler kan varte opp med.

Mvh. RS

V

vredensgnag

Gjest
Jeg bygde ut linken til Live Music Archive i går - her ligger det tusener av live-innspillinger, og en del av disse er rene mesterverk opptaksmessig. Tilgjengelig i FLAC, high-res, osv.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=40663.msg754803#msg754803

Har lagt inn linker til noen høydare. Det som legges inn her er live-opptak gjort av både amatører og proffer, som arbeider med proff utstyr. Enkelte av konsertene er tatt opp av flere teknikere, og de diskuterer forskjeller opptakene imellom i kommentarene nederst på linkene. I linken for hvert opptak er det også en sub-link til andre opptak av samme konsert, om slike finnes.

Denne linken viser de FLAC high-res innspillingene som har fått høyest rating.
http://www.archive.org/search.php?q...ollection:etree&sort=-avg_rating;-num_reviews

===

Det fine med mange av disse opptakene er at de er gjort med et begrenset antall mikrofoner, og ofte med et minimum av etterarbeid. Det som er gjort er ofte beskrevet.

Det ligger noen utrolige musikkopplevelser blant disse opptakene, og det kommer nye hver kveld. Hittil i november er det lastet opp nesten 400 opptak.

Fritt tilgjengelig, i et bredt kvalitetsregister.

L

Lydarne

Gjest
R.Solhaug skrev:
Lydarne skrev:
vredensgnag skrev:
Tror vi er enige i det meste, R.S. - skal bestille den innspillingen. Mitt poeng, som kanskje ikke har vært tydelig nok, er at man i en overgangsfase tok med rommet og romrefleksjonene i opptakene, i mye større utstrekning enn hva som er tilfellet i dag. Og jeg finner at jeg liker slike opptak mer enn close-mike musikk - som jeg syns er syntetisk i sammenligning, ofte.
Dette gjelder spesielt gulasj-opptak, der ingrediensene er tatt opp separat, og der man har lagt på refleksjon ved å ratte til denne, som krydder helt til slutt.
Diskussionen har også gået lidt om nogle højtaler principper er bedre end andet, det kan jo så delvis konkluderes at "3 D effekter" er lageret i signalet hvis de er der og kan og bør måske kun gengives fra en tilnærmet punktkilde med god spredning som eks.v. RS's, man behøver ikke rundestrålende, dipoler osv., disse systemme lægge sandsynligvis bare noget til lydsignalet som aldrig har været i optagelsen. Eller er det for hård en konklusion?

Her er jeg enig med begge.(-må sjekke hva jeg har spist ???) Way back da man gjorde "live" inspillinger var inspilling virkelig en kunst.Det måtte sitte, ingen redigeringsmuligheter. Den gang gjorde man virkelig stereo.
Men så kom miksepultene, noe som endret (lyd) bildet totalt. Her må man også ha i minne at i denne perioden skjedde en rekke endringer ettersom teknologien "gikk fremover" og vi endte opp med den tragiske åttitallslyden. det var ikke bare komponentene og materialene sdom ble endret (de får gjerne hele skylden)men også og ikke minst inspillingsteknikken.

Mvh. RS
Desværre er jeg ikke helt enig, jeg har som sagt en CD, hvor jeg selv har været med til optagelsen, der blev optaget med to Bruel og Kjær mikrofoner direkte til harddisk, ingen miksning, musikken blev brændt direkte til CD'en som den var.
Her oplever jeg intet af det du beskriver RS når der er bifald udspiller det sig i sammentrykte rækker fra forkanten af højtaleren til min bagvæg hvor kernen af de udøvende står, men kan sige salen er sammentrykt til at være ca en meter lang, hvilket ikke er rigtigt, men dybden i musikken og måden den afleveres på er helt ok.

Bifaldet er iøvrigt meget realistisk på denne optagelse meget meget tæt på at være helt rigtigt bortset fra at man ikke sider imellem dem men bag dem, musikken er også god men har til tider en lidt for lys tone, at bifaldet er så realistisk tro jeg skyldes at mikrofonerne var dobbelt så lang væk fra publikum i forhold til
musikerne, så et luftfilter der gav et par meters afstand til musikerne, ja så tro jeg optagelsen havde været helt perfekt, der var ca 2 m fra mikrofonen til de første tilskuer, og ca en meter til musikerne.

Ps det var et "tørt" rum der blev optaget i, der var ikke mange refleksioner fra vægge osv, det kan være at de 3 D effekter som RS beskriver, var kommet i et mere levende rum.

@vredensgnag tak for link til musik arkivet, enig det er en skattekiste, med noget der godt, og ting der er knap så gode, man må gå lidt på opdagelse.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
R.Solhaug skrev:
Lydarne skrev:
vredensgnag skrev:

Hva angår enpunktkilder kontra rundt-/bakutstrålende; helt enig. Bakutstrålende høyttalere imiterer 3D, noe de fleste går lei. Den opprinnelige romakustikken forsvinner delvis i systemets etterklang. Monopole kilder uten fasedrei er saken, hør bare hva en enkel fulltonehøyttaler kan varte opp med.

Mvh. RS
Her er jaggu vi enige også, RS ! Jeg må visst også sjekke hva jeg har spist i dag.... ;D

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Snickers-is skrev:
Ved å velge opptaksmetode for en slik referansetest så utelukker man jo fort flere innspillinger enn man inkluderer.
Den må jeg tygge på.

Mitt poeng er at en starter før opptaksutstyret.

Akkurat som meterstaven som det finnes en av. Den er en meter, uansett om det skulle vise seg at en meter ble noen millimeter lenger i løpet av en periode da de ikke fikk sjekket mot referansen. Straks man da igjen tok opp referansen og fant ut man var noen millimeter unna, så endret man igjen meteren tilbake til en meter.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
Det triste er at vi ikke har mulighet til å begynne før innspillingen dersom vi skal kunne velge blant innspillinger som allerede finnes i markedet.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.870
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dette har blitt en utmerket tråd.

Jeg deler ikke RS og Lydarnes aversjon mot dipoler, selvfølgelig. Jeg mener at refleksjoner som har tilnærmet samme frekvensgang som direktelyden gjør illusjonen bedre snarere enn verre.
Det er jo heller ikke riktig at et fulltoneelement ikke har faseskift. De kan faktisk være riktig brå.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
...
Det er jo heller ikke riktig at et fulltoneelement ikke har faseskift. De kan faktisk være riktig brå.
... og veldig rufsete (akustiskfase vs frekvens).

mvh
KJ

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Snickers-is skrev:
Det triste er at vi ikke har mulighet til å begynne før innspillingen dersom vi skal kunne velge blant innspillinger som allerede finnes i markedet.
Greit nok.

Start fra nå, og ha et filter for alle mulige måter å ta opptak på som er benyttet? Gjøres i digitaldomene. Om det er mulig da.

Hva gjorde en før en hadde meterstaven da?

Verden går jo videre, og jeg håper den varer mer en 300 år.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
12
KJ skrev:
Valentino skrev:
...
... og veldig rufsete (akustiskfase vs frekvens).

mvh
KJ

..noe jeg heller ikke påsto, trakk bare fram dette for å illustrere hvor mye 3D som typisk går tapt i de fleste mer komplekse konstruksjoner målt opp mot en enkel fulltone. Kunsten blir da å få til et bedre resultat med flere elementer, hvis ikke har man forfeilet målet.

Mvh. RS

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er i grunnen ganske deprimerende å være i et lydstudio og se hvordan det jobbes. Da forstår man hvor langt innspillingene er fra virkelighet. Opptak i studio skjer ofte med en og en musiker om gangen. Dybde, panorering, EQ, kompresjon, spesial effekter blir lagt på. Man trekker frem det ene instrumentet et sted, vokalen et annet sted osv. Det gjøres også mye med live-opptak.

Så kan vi egentlig snakke om å prøve realisere virkeligheten med våre anlegg? Jeg kan ikke se hvordan det er mulig. Det beste man kan komme er tett på innspillingene og i del tilfeller kan det gi en flott illusjon av virkeligheten.

Derimot så er jeg enig at et virkelig godt anlegg sansynligvis i stor grad kan gjenskape realisme når det gjelder å gjengi instrumenter og vokal. Men likt virkeligheten med dagen miksing blir det aldri.

U

utgatt60135

Gjest
6 sider med mest OT - på tide å spore inn på tema!!

Snickers-is skrev:
Det betyr at om man hører en symfoni som er mer eller mindre nærmicet og mixet så har man i praksis ingen mulighet til å skaffe seg en anstendig bilde av om dette låter fornuftig. Man kan simpelt hen ikke skaffe seg en slik preferanse...
Hvis det hadde bare vært nærmicet så, men det er neppe det vanlige.

Tidligere har jeg bare kunnet høre slikt fra konsertsalen (noe jeg selvsagt gjorde under denne seansen også) og har blant annet merket meg de typiske tingene som at orkesteret ikke er så absolutt definert verken i form av avstand, plassering av enkeltinstrumenter osv som enkelte tuner sine hifi-anlegg, men det er jo knapt noen nyhet lengre.
Jo, med gode mikrofonplasseringer så kan vel orkestret være veldefinert? Å lage gode kunstige plasseringer av et stort orkester ville vært så godt som umulig, så opptak er faktisk ganske så realistiske tror jeg.

Det som derimot ble avdekket sittende midt i orkesteret var at dybdeinformasjonen forsvant (typisk for nærmic innspillinger selv om man kan skape en viss illusjon med klang), plasseringen av instrumentgruppene fløt ut, energien fra hvert instrument ble mer voldsom, spesielt paukene ble massive. Klangbalansen ble i det hele svært annerledes enn fra salen, men liknet mer på den man hører på nærmicede innspillinger.
Jeg tror ikke noen opptak av klassisk er gjort utelukkende på næropptak. Det finnes en mellomting mellom "i salen" og nærmikking og der har du best lyd. Prøv å stå på en stol med litt avstand til musikerne, men ikke for langt unna.

Noe som spesielt slo meg var at, mange anlegg som blir fremhevet som bra på klassisk og disse låter ofte ganske lyst, mange tuner anleggene sine lyst og oppnår på den måten en slags "fra salen"-opplevelse på nærmicede innspillinger. Problemet oppstår imidlertid når man da forsøker å spille av noe som er micet fra salen og ikke bearbeidet særlig mye i ettertid, da blir det null energi igjen.
"Fra salen lyd" forbinder jeg heller med mørke/kroppslige anlegg (noen tror feilaktig at det er realstisk samtidig som instrumenter ikke låter helt slik fra avstand). Jeg glemmer ikke den blinde mannen som hevet armene i været på en Response demo og utbrøt at det er sånn det virkelig låter i salen. Han har neppe sett hvor de plasserte mikrofonene. "Fra salen" opptak tror jeg er sjelden vare som sagt. Typisk høyttalere som er nær realismen mener jeg er Martin Logan´s paneler.

Jeg tror dette kan være et lite varsku, antakelig ikke overraskende men allikevel viktig, til dem som forsøker å tune et anlegg til det de hører på en konsert med fullsatt orkester. Det er ikke gitt at orkesteret er micet fra salen. Sannsynligheten er ganske stor for at det ikke er det. Med litt trening bør man kunne identifisere hvordan innspillinger er micet.
Oh yes ...

Ja, med litt trening kan man vite en god del.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.785
Sted
Østfold
Hvis det hadde bare vært nærmicet så, men det er neppe det vanlige.
Alt er relativt, dersom man regner "fra salen"-micing som det eneste som ikke er nærmicing så blir det veldig mange. Imidlertid vil jeg vel si at normal overhead micing ikke nødvendig vis bør regnes som "nær".

Jo, med gode mikrofonplasseringer så kan vel orkestret være veldefinert? Å lage gode kunstige plasseringer av et stort orkester ville vært så godt som umulig, så opptak er faktisk ganske så realistiske tror jeg.
Det jeg siktet til her var ikke mangel på realisme, men mangel på overdrivelse. Det er grenser for hvor nøyaktig vi kan plassere ting i et ekte orkester, simpelt hen fordi det er svært få av instrumentene som opptrer alene.

"Fra salen lyd" forbinder jeg heller med mørke/kroppslige anlegg (noen tror feilaktig at det er realstisk samtidig som instrumenter ikke låter helt slik fra avstand). Jeg glemmer ikke den blinde mannen som hevet armene i været på en Response demo og utbrøt at det er sånn det virkelig låter i salen. Han har neppe sett hvor de plasserte mikrofonene. "Fra salen" opptak tror jeg er sjelden vare som sagt. Typisk høyttalere som er nær realismen mener jeg er Martin Logan´s paneler.
Jeg er litt usikker på hva du mener her. Tenker du på anlegg med overdreven bass? I såfall er jeg enig, men når det gjelder diskant fra 4kHz og oppover så faller den av med større avstand. Det gir også mørkere lyd og er i høyeste grad realistisk.

Dog er jeg usikker på om jeg deler din vurdering av elektrostater. De er jo notorisk dårlige på dynamikk. På det området er jo horn langt mer realistisk. Imidlertid kan jeg være enig i at dipoler er besnærende, men det blir litt mye av det samme på alle innspillinger om ikke bakrommet bak høyttalerne er veldig dempet.

U

utgatt60135

Gjest
Snickers-is skrev:
Det jeg siktet til her var ikke mangel på realisme, men mangel på overdrivelse. Det er grenser for hvor nøyaktig vi kan plassere ting i et ekte orkester, simpelt hen fordi det er svært få av instrumentene som opptrer alene.
Jo det er klart de ikke er så definerte når mange spiller samtidig, men det gjelder da også fra lyttestolen vår.

Jeg er litt usikker på hva du mener her. Tenker du på anlegg med overdreven bass? I såfall er jeg enig, men når det gjelder diskant fra 4kHz og oppover så faller den av med større avstand. Det gir også mørkere lyd og er i høyeste grad realistisk.
Ja, men det blir jo ikke realistisk når opptaket ikke er gjort med denne avrundingen oppover (mye påvirket av hard/myk romklang dette naturligvis). De som ikke vet noe om lydteknikkerens valg, kan bomme på referanselyden. Mitt inntrykk er at hjemmeHiFi får orkestret til å virke mye lengre unna enn de egentlig er. Dermed kan man feilaktig tro at det er "ute i salen" referanse man opplever, med vanligvis mørkere klang og mye mindre definerte plasseringer. Referansen for orkesteropptak kan vel neppe kalle nærmicopptak, nei. Men jeg tror eksperter er særdeles flinke til å legge til nærmicer i tillegg uten at det forstyrrer lydbildet. En meget krevende oppgave sies det.

Dog er jeg usikker på om jeg deler din vurdering av elektrostater. De er jo notorisk dårlige på dynamikk. På det området er jo horn langt mer realistisk. Imidlertid kan jeg være enig i at dipoler er besnærende, men det blir litt mye av det samme på alle innspillinger om ikke bakrommet bak høyttalerne er veldig dempet.
Ja, ved høye lydtrykk. Men jeg tenkte på klangbalanse, holografi, perspektiv og naturlig gjengivelse.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.110
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Snickers-is skrev:
coolbiz skrev:
Snickers-is skrev:
coolbiz skrev:
Snickers-is skrev:

Jeg synes du berører mye viktig her, men det er noen ting jeg gjerne vil påpeke som kanskje bryter litt med din innfallsvinkel:

Et stereooppsett er tilpasset lytting fra èn posisjon. I det virkelige liv befinner kilden seg på ett bestemt sted, mens i et stereoanlegg befinner kilden seg fordelt på to steder. Ergo vil man ikke kunne flytte seg og beholde illusjonen av realisme fullstendig.

Det du beskriver om "virkelig" og et anleggs evne til å skape en slik illusjon er for meg ikke om anlegget kan gjenskape en virkelighet, men om anlegget kan gjenskape en form for realisme eller realistisk illusjon. Forskjellen er at sistnevnte kan inneholde svært mange feil, bare den klarer å lure oss til å tro/føle det er lyder som ikke kommer fra anlegget. Det betyr ofte at man snakker om en overdreven illusjon, en sånn som har noen "heldige" refleksjoner som får oss til å reagere på at det er noe spesielt med lyden som ikke passer med det vi forventer at skal komme fra høyttalerne.

Det med forventninger er også viktig. Jeg har mange ganger under lydprøver vært i tvil om det er mixet lyd via PA-en eller om jeg bare hører direktelyd. Det gjelder selvsagt kun når PA-en kjøres så lavt at man klarer bortimot samme lydtrykk med det som måtte befinne seg på scenen. Med orkesteret nevnt innledningsvis hadde jeg denne opplevelsen i stor grad da orkesteret selvsagt evner å låte temmelig høyt. Med dette mener jeg at dersom man forventer at det som befinner seg i rommet skal klare å skape den lyden man hører uten PA så skal det ganske mye til før man tenker at det man hører kommer fra høyttalerne.

Sånn sett er det neimen ikke dumt å demonstrere live musikk på hifihøyttalere.
Hvis det synes å bryte med min innfallsvinkel, så må jeg ha uttrykt meg uklart. Selvfølgelig kan ikke virkeligheten gjenskapes; det er snakk om en illusjon.

Linkwitz igjen:
"When designing loudspeakers it is important to understand which perceptual cues contribute and which detract from generating an illusion in our mind that we are hearing a real voice, or instrument, or orchestra. Distortion gives the wrong cues and is primarily due to on-axis frequency response errors, non-uniform off-axis or polar response, stored energy in various acoustic and mechanical resonances, and the generation of additional sound components due to non-linear mechanical and electrical parameters in drivers."

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.110
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Lydarne skrev:
Ja, det mener jeg at det er.
Rundstrålere eller dipoler legger ikke til mer enn apekister; de bare interagerer annerledes med rommet.

Dersom illusjonen av rom var en kunstig effekt generert av dipol-høyttalere, slik du hevder, ville vel effekten vært lik på tilnærmet alle opptak? Jeg opplever det ikke slik. Snarere det stikk motsatte.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.450
Lyngen skrev:
Snickers-is skrev:
Ja, ved høye lydtrykk. Men jeg tenkte på klangbalanse, holografi, perspektiv og naturlig gjengivelse.
Naturlig gjengivelse får en ikke uten korrekt dynamikk. Dynamikk er like viktig som klang, og begge er meget viktigere enn 3-D effekter.

---------------

Relevant for diskusjonen? - følg linkene under til en AES presentasjon av Sean Olive (Director of Acoustic Research for Harman International)

"The Subjective and Objective Evaluation of Room Correction Products"

http://seanolive.blogspot.com/2009/11/subjective-and-objective-evaluation-of.html
http://docs.google.com/fileview?id=...mUtNDEyNC00ZDcyLWEzZTAtMGJiODQ1ZTUxMGQ4&hl=en

I presentasjonen finner en referanse til et annet AES paper;

"Why Mono Comparisons?"
Listeners are more discriminating of room correction in mono than stereo or surround

Olive, Devantier & Hess,” Comparison of loudspeaker-room equalization preference for
multichannel, stereo, and mono reproductions: Are listeners more discriminating in mono?”
AES, Convention, Munich (May 2008)

--------------------------

Klang og dynamikk kan man godt evaluere i mono, og kanskje bedre enn i stereo. Interessant synes nå jeg.

mvh

U

utgatt60135

Gjest
ch skrev:
Naturlig gjengivelse får en ikke uten korrekt dynamikk. Dynamikk er like viktig som klang, og begge er meget viktigere enn 3-D effekter.
Nja, hvis du heller sier realistisk lyttenivå så er jeg med. Men hvis man spiller på lavt nivå så låter det ikke naturlig? Jeg synes ikke dynamikk nødvendigvis trenger å ha så stor betydning for en naturlig gjengivelse hvis man ikke har så stort fokus på at det skal låte like kraftig som på konsert. Unansett hadde konsertnivå vært ubehagelig i min stue. Og ikke minst hadde naboen satt lite pris på å hatt et 100 manns orkester spillene for full styrke på tubaer, pauker, tromboner osv. i naborommet.

Horn har bedre dynamikk, men ellers synes jeg det er lite forskjell å dynamikk mellom ulike høyttalere så fremt lydnivået tåles.

Topp Bunn