Lydmessige forskjeller på King Crimson-pressinger?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.276
    Antall liker
    28.804
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ett meget pent ex av Red på pink-rim label blev kjøpt forrige helg i London, av en gate selger i Portobello road rett for stengnings tid 25£. Ska ta og sammenligne denne med mitt tidl Polydor ex.
    DSC_1669.JPG

    Vad av matrix nr har 1press?
     
    Sist redigert:

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.165
    Antall liker
    12.390
    Sted
    Hus
    Virker noe høyt. Ville tippet A-1U B-2U eller i nærheten der. :)
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Du har nok rett, men jeg har aldri sett Red med så lavt nummer:)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.276
    Antall liker
    28.804
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    A-3U/B6-U her også
    Hade ikke regnet med att det var en 1.press, sikkert ikke selger heller! Fin link Jim.

    Lyden er betydligt bedre på Island, enn på min Polydor press, som låter mer trang og lukket.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.727
    Antall liker
    1.377
    Jeg så A-3U/B6-U i en butikk i London i sommer annonsert som 1. press. (til en mye høyere pris en det cash betalte).
    Jeg har også denne pressingen og synes også denne er klart bedre enn Polydor pressingen.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.276
    Antall liker
    28.804
    Sted
    Oslo/Grebbestad

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.276
    Antall liker
    28.804
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    En annen ting jeg observerte i butikken til Wreckless records var att dem hade en Loricraft vaskemaskin som stod og snurret med en plate til rens, mens brevid stod en gjøk og gnudde platene med en microfib duk og en flaske (plåt) lignet på Lynol typ

    Blev så paff att jeg ikke fikk opp kamerat, håper ikke disse verdifulle platene på veggen har fått den behandling
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Rotet litt i hyllene i dag og fant denne, var faktisk ikke klar over at den var der men husker nå at jeg kjøpte den i UK sånn ca. begynnelsen av 90. Jeg har aldri spilt den men skal prøve den i dag. Live fra `74, tatt opp i Amsterdam. Andre som har den?
    Dette er en uoffisiel utgivelse.
    http://www.discogs.com/King-Crimson-Book-Of-Saturday/release/685184

    IMG_1146.jpg
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Min RED er også A3U/B6U. Husker ikke akkurat, men tipper jeg ga rett under 1000-lappen på eBay for et par år siden. Skal ta en sjekk opp mot Panegyric (har ikke spilt begge på samme spilleren enda).
     
    Sist redigert av en moderator:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Ref. Book of Saturday plata nevnt ovenfor; Fikk meg skikkelig overraskelse her gitt, at de spiller bedre her enn på USA plata som ble spilt inn noen mnd. før er en ting men den låter klart bedre også, det er faktisk veldig bra lyd på denne selv om den er digitalt mastret. De virker mer inspirert her synes jeg og de låter tightere. Nå skal jeg legge til at min USA ikke er noen første press på Island men en US pressing gitt ut på EG.

    KC var veldig bra på denne tiden synes jeg, de som mener det samme bør legge den i kurven hvis de ser den tilsalgs, jeg tviler sterkt på at man blir skuffet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da snurrer min pink rim RED as we speak. Den låter langt bedre enn jeg kunne huske fra gamlespilleren. Friere, mer separerte elementer i arrangementet, mer dynamisk. Kanskje jeg har vært for streng med originalpressingen, gitt den skylda for ting som egentlig VPI'ens feil?

    Mer kommer.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har spilt begge nå. De er forskjellige. Litt vrient å beine ut akkurat hvordan. Mulig trommene er litt 'kortere' i tidsdomenet på DGM enn på Island, og på den måten noe tydeligere. Kanskje pink rim er litt feitere i klangen, på noen akkorder i hvert fall. Får nok vende tilbake til temaet igjen.

    Begge låter i alle fall veldig bra i mot det jeg opplevde tidligere.
     

    arnejustad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har fått hørt den nye 200gr pressingen da? Jeg har bestilt, men har ikke fått den ennå. Slenger meg forøvrig også på den ang Pink Rim A3U/B6U låter en smule bedre enn Polydor. Har hatt dem begge på ett tidspunk og valgte å selge Polydor da jeg syntes Pinkén var den som låt best. Synes dog det fortsatt er rom for forbedringer, og har de gjort en like god job med Red som de foregående KC utgivelsene tipper jeg A3U/B6U får pensjonere seg i skrytehylla.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Z_W skriver vel litt om denne rett over deg her...?

    Ellers så står den her men har ikke fått hørt den enda men like før nå...:)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.658
    Antall liker
    1.423
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Min RED er også A3U/B6U. Husker ikke akkurat, men tipper jeg ga rett under 1000-lappen på eBay for et par år siden. Skal ta en sjekk opp mot Panegyric (har ikke spilt begge på samme spilleren enda).
    Har samme utgave selv :)
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Fikk en liten aha her nå da Larks`....ble spilt, først nypressen så originalen. Originalen er klart bedre, man hører detaljene mye bedre, mer dynamik og den har et større og luftigere lydbilde. Den låter klarere og friskere. Nypressen er tilført en aning varme som ikke passer inn synes jeg, den låter tammere. Har ikke gjort det samme med Red men synes ikke at lyden på Red i utgangspunktet er så bra som på Larks`...Btw; Larks`...er bra altså!
     
    Sist redigert:
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Et lite tips. DGM har nettopp gitt ut "Starless And Bible Black" på vinyl.


    ADGM_679106__110922__11022015092430-510.jpg
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Er man stor "fan" af K.C, har alle deres udgivelser og ønsker sig mere i den stil
    Da bør man prøvelytte Colosseum (Jon Hiseman), som agerede i tiden før K.C og en af de første prog rock- bands.
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Har vel det meste av begge grupper og de er begge veldig høyt, ja egentlig vanvittig høyt, på favorittlista mi. Men om det er samme stil er jeg jammen ikke heelt sikker på...Ok så spilte Wetton og Litherland i sammen på Mogul Trash plata (de spiller forresten Elegy der...) fra `70 men likevel...:)

    Den Live plata der er forresten noe av det beste som er gitt ut på plate....i flg. meg selv..
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    hej JimI Hendri.

    Du har ret hvis man sammenligner Colosseum med lyden KC fik tidligt og op igennem 70érne.
    Men hvis du hører KC som en forlængelse af Colosseum, lidt mindre blues, lidt mindre jazz, så er det vel ikke helt galt.
    Bevares, progressiv musik er/bør jo netop være fremadskuende musik, søge nye veje og ikke bare gentage hvad som var, så derfor er det vel ok, det aldrig bliver helt det samme som "det der var før".:)
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.726
    Antall liker
    1.552
    Torget vurderinger
    2
    Man bør også ha denne i samlinga (om man liker KC, da; er reutgitt for ikke så lenge siden)

    th.jpg


    McDonald & Giles fra 1971 (god lyd på gjenutgivelsen, så ingen grunn til å jakte på orginalen (som kan være svært så vanskelig å finne)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Den havde jeg glemt.

    Nu håber jeg INGEN nævner Fairport Convention.;)
     
    J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    DGM, Island UK og safety mastertape.


    lar.jpg



    lar2.jpg



    Polydor, DGM, Island UK og safety mastertape.


    itc2.jpg



    itc.jpg



    Kanskje de titlene jeg har hvor det er størst forskjell fra vinylen og opp til tape, første gang jeg hørte Epitaph på tapen gikk jeg rett i bakken. Fikk dem for snart et år siden og ennå blir jeg satt helt ut når de spilles.

    Sånn. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn