Lyngdorf / TACT

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Hei.
Men den toppen jeg gnåler om på ferske TDAèr........
Ingen som har merket noe? ::)

Mvh BA

Hva er det med toppen du tenker på?

BTW; er det bare meg, eller føler flere at man må litt opp i volum for å få kropp i musikken?

Rattet går til 99 (?) og jeg er sjelden over 80, så litt er det jo heldigvis å gå på...
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Tja fra 50 til ca 70 er det fort nok her i gården, har satt hastighetssperre på 75 pågrunn av klåfingrede småbarnfingre ;D
 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Hei.
Jeg syntes det var litt ekstra fokus på toppen som ga et litt syntetisk preg. Det var ikke mye. Men skepsisen til "digitalis" var stor i starten. Prolemet var mer utpreget på Respons med den siste ringradiator diskanten enn på Proac R1SC med en noe mindre oppløst topp. Ble annbefalt å gi TDA minst 200 timer før seriøs lytting. Og føler vel at problemet er så godt som borte nå. Testet ved å heve litt i mellomtonen - ca 1db, en slak topp ved 500Hz ble fokuset på toppen mindre.Men jeg kjører en rør amp fra 300Hz og opp så det er en stund siden jeg faktisk har lyttet til toppen i TDA. Med rør ampen er toppen ikke noe tema. Den er bare helt grei og naturlig. Bassen i TDA synes jeg er grei. Ikke noe utpreget. Så kan man jo legge på litt ved behov. Jeg bruker mye eq til bassene.

Mvh BA
 

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Innlegg
323
Antall liker
3
Er det noen som har en teori om hvordan denne er i kombinasjon med Elektrostat(ML sl3) er jo ikke akkurat kjent som ern lett last?
 

stigen

Medlem
Ble medlem
18.06.2003
Innlegg
5
Antall liker
0
Elektrostat og TACT er helt OK. har spilt på ML selv og hatt Magnepan 3.5. Nå spiller jeg på T+A med eltrostat i topp og dynamisk mellomtone + bass. Merker en vesentlig bedring i bass ved å dele opp egen forsterker til bass.

HARD TOPP : Prøv å koble fra strømnettet ( trafo ol. ) Denne "mykner" etter innspilling.
 

stigen

Medlem
Ble medlem
18.06.2003
Innlegg
5
Antall liker
0
HARD TOPP :
Jeg har en RSC 2.0 med analog del fra LC Audio. Denne gir "rør-klang". Mulig jeg vurderer å selge, dersom jeg får TDA2200 og Millenumen til å fungere sammen. ( Nytt og jeg er ingen tekniker )
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
CD-tips:
En skive som bedre enn de fleste gir systemet mulighet til å avsløre detaljer er Daniel Lanois's For the beauty of Wynona.

Musikalsk et stjerneprodukt, og lydmessig en kompleks produksjon.

Etter at jeg skiftet til Lyngdorf, kommer jeg mye tettere på musikken, hører klarere karakter i instrumentene ("trommeskinn" der det før bare var "trommer"). Jeg kommer mye tettere innpå herr Lanois, i The Collection of Marie Claire avslører mikrodetaljene intensiteten i sangeren...

Bare så det er nevnt. og: løp og kjøp (for musikkens skyld!) (Og ta med Ry Cooders Chicken Skin Music samtidig...)
 

FSB

Medlem
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
8
Antall liker
0
Noen som har hørt Lyndorf CD-1? Eventuellt sammenlignet denne med andre CD-spillere.

Jeg har insett at jeg trenger rom-korreksjon for å få styr på bassen i stua, og jeg trenger også en ny cd-spiller (arcam FMJ CD-33 er solgt). Og siden jeg planlegger å kjøpe Lyngdorf 2+2 RCS når den måtte komme, så vil jeg kunne kjøre digitalt balansert fra CD-1 hvis jeg kjøper den.
 
A

atledreier

Gjest
Jeg har nylig fått min TDA2200 i hus, og er så langt ikke utpreget fornøyd. Har lest litt rundt, og ser folk anbefaler lang innspillingstid på denne. Det jeg har hørt av denne forsterkeren før har vært meget overbevisende.
Ang. mengde bass, kan jeg ikke si det mangler noe i bunn hos meg, må nok heller til å dempe en god del. Bruker den på Dali Euphonia MS4. Høyttalerne er også relativt nye, så det kan også godt hende disse trenger noen timer til før de er optimale.
Noen andre som har erfaring med innspillingstid på TDA'en?
 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Hei.
Som tidligere nevnt reagerte jeg på en litt
"syntetisk" signatur i toppen da TDA`n var fersk. Det ble mindre av denne signaturen etter ca 100 timer hos meg. Har inntrykk av at andre TDA eiere ikke har reagert på dette. Ellers mener jeg at mye eller lite bass ikke er noe tema med TDA da du kan eq bassen stort sett som du vil. Ellers synes jeg den spiller behagelig og det hele virker noen hakk renere enn jeg er vant med. Synes det er uvant lett å se inn i lydbildet og pelle ut et instrument og følge det. Men om det er det ultimate mål for alle er en annen sak.
Men jeg synes entusiasmen og lydkvaliteten har steget betraktelig etter å ha blitt kjent med ATB test/målesystemet + eq/xo mulihetene som ligger i TDA.

Mvh BA
 
A

atledreier

Gjest
Hos meg er det bare flatt og kjedelig. Lydbildet er bredt og gjennomsiktig, men paddeflatt. Musikken mangler liv og 'sprett'. Jeg antar det er den svulstige bassen som gjør det. Skal prøve å trekke den ned litt og se. Ellers har forsterkeren bare noen timer på baken med musikkspilling, så det er nok litt tidlig og si for sikkert hva som er årsaken.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Hos meg er det bare flatt og kjedelig. Lydbildet er bredt og gjennomsiktig, men paddeflatt. Musikken mangler liv og 'sprett'. Jeg antar det er den svulstige bassen som gjør det. Skal prøve å trekke den ned litt og se. Ellers har forsterkeren bare noen timer på baken med musikkspilling, så det er nok litt tidlig og si for sikkert hva som er årsaken.
Blir spennende å se hvordan ting utvikler seg! Jeg kan ikke forstå at den skal produsere svulstig bass. Har du erfaring med høyttalerne med andre forsterkere? Du har selvsagt eksperimentert med plasseringen?
 
A

atledreier

Gjest
Jeg bruker foreløpig plasseringen jeg hadde til mine Helicon 400, som spilte nydelig. Ser nok at jeg må flytte på MS4'ene for å få dem til å spille bra. Det er nok en del mer bass i Euphoniaene enn i H400.
Har begynt såvidt å leke med romkorreksjonen i TDA'en, og det kan nok bli bra etter hvert. Virker som om ting begynner å glatte seg litt ut også nå. Det var ikke forsterkeren som var svulstig, det var høyttalerne. Forsterkeren begynner å likne den 'smoothe' demoen jeg hadde hjemme nå. Dette skal nok bli bra! :)
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Men hvor blir det av romkorreksjonskortet...?
 
A

atledreier

Gjest
Det skulle være her veldig snart. Forhandlere har fått litt forhåndsinfo, men ikke noe håndfast ennå. Det er rett rundt hjørnet! :)
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Min TDA2200 brukte laaaang inspillingstid..
Bass er ikke mangelvare hos meg, bruker dere kabler med nok tversnitt ?

For tynne kabler er tynn lyd er min erfaring ;D :D
 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Ja,for mye bass ødelegger mye. Vær tålmodig når du gjør eq. Mål, lytt og eq og noen ganger til. En liten- 0,5 db forandring over et stort område høres godt!!
Bruker du ATB med mic i pc og cd plata med test signaler?

Mvh BA

Jeg bruker foreløpig plasseringen jeg hadde til mine Helicon 400, som spilte nydelig. Ser nok at jeg må flytte på MS4'ene for å få dem til å spille bra. Det er nok en del mer bass i Euphoniaene enn i H400.
Har begynt såvidt å leke med romkorreksjonen i TDA'en, og det kan nok bli bra etter hvert. Virker som om ting begynner å glatte seg litt ut også nå. Det var ikke forsterkeren som var svulstig, det var høyttalerne. Forsterkeren begynner å likne den 'smoothe' demoen jeg hadde hjemme nå. Dette skal nok bli bra! :)
 
A

atledreier

Gjest
Ja, jeg bruker laptop og EQ, ja. Har et par slemme dips jeg skulle blitt kvitt, som er så store at jeg ikke tør å trekke dem for langt opp med EQ. Har topper på 40Hz på begge høyttalerne (9 og 12dB), som er enkelt å fikse. Venstre høyttaler har et dykk på 60Hz på hele 13(!)dB, og høyre har et 11dB dykk på 80Hz. Og dette er i følge CARA i optimal posisjon. Disse dykkene dukker heller ikke opp på regnearket over 'room modes' jeg bruker heller. Får prøve og flytte rundt på ting og se etter hvert. Nå er jeg i den heldige situasjonen at jeg har anlegget i kjellerstua, som også er TV-stue. Kona foreslo å flytte TV'n opp i stua, sammen med surroundanlegget, slik at jeg kunne plassere ting mer uavhengig av TV'n... Det måtte jeg jammen tenke nøye over! ;) Det går seg nok til!
 

Aurjan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.12.2004
Innlegg
59
Antall liker
14
Sted
Sykkylven
Hei
Startet vi en ny tråd lenger opp på opp på lista , før jeg så denne her! Mye spennende tilbakemelding dette!

Jeg holder på i disse dager å installere et 2+2 oppsett med en TDA 2200 og SDA 2175 for Tactsubene i hvert hjørne...
Har etter litt "styr" fått igang ATB programmet (USB 1 og 2... låsen er ikke kompatibel nedover...) Og hatt en kveld med måling og påfølgende justering i DSP. tar vel litt tid å venne seg til dette, men lurer på en ting i DSP.... "Filter Q, og gain" ... bør filter Q'en tilstrebes et bestemt nivå eller kan denne blindt styres etter ønsket kurve? Jeg ble overrasket over hvordan effekten av å justere gain og Q påvirket frekvensområdet langt utover den satte frekvensen... Har noen der ute med mer erfaring enn meg noen tips å gi for hvordan man skal gå frem ? har også blitt tipset on en Yahoo gruppe...men hvordan kommer jeg inn i denne?
 
A

atledreier

Gjest
Du må få deg en yahoo ID først (gratis).
Det gjør du her.
Så må du melde deg inn i Lyngdorf gruppa, som du finner her.

Så er det bare å lese seg gul og grønn! ;) Velkommen i klubben!

Angående EQ, så er det bare å bruke de parametrene som er nødvendig for å få kurven så rett som mulig. Det krever ofte an man er litt 'kreativ' med filterbruken. Har man f.eks et litt breder frekvensområde man skal dempe, eller to små topper som ligger veldig nær hverandre kan det være bedre å bruke to stk 'high-shelf' filtere etter hverandre, et med negativ gain og et med positiv. Slike ting plukker man opp etter hvert. Du trenger ikke ta ALLE topper/diops heller. Ta de verste i bassen, så er veldig mye gjort. Og ikke minst; eksperimenter!
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
"Lyngdorf Audio will start delivering the RoomPerfect in May."

Dette kommer som en påstand på Yahoo-forumet, fra en fyr som sier han har pratet med Far Sjøl - Petter.

Noen som vet noe mer? Mai er jo lenge til...

For dårlig at de ikke poster nyheter på hjemmesidene om status...

Nei - burde vel ha kjøpt Sølvsuper - - - ;)
 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Hei.
Smoothe i ATB er hvor mange målinger det skal vises pr oktav. Virker som en glatting på visningen av kurven. Kan velges forskjellig. Velges 1 pr. okt. er det relativt greit å fixe en pen kurve. 6 pr.okt. er anbefalt da det gir et bedre bilde enn det vanlige 3 pr. okt står det i veiledningen. Men velger man 12 eller 24 eller ingen smothe så ser man jo hvordan den virkelige kurven ser ut, og den ser stort sett frustrerende ut! Man trenger jo en million eq seksjoner for å få fixet dette. Ingen smoothe er nesten ubrukelig men 24 kan være grei til å se akkurat hvor peaken er hen slik at man kan angripe den mer presist.
Feks. mine anerkjente 2 veis ser meget bra ut med smoothe på 1, 2, og 3 men så går det mer og mer åt skogen. Hadde selgeren vist meg kurven uten smoothe hadde jeg aldri kjøpt de!! :-/
Hvilken erfaring har dere i bruk av andre målesystemer? Hva er vanlig å bruke som oppløsning på målekurver?

Mvh BA
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Dere som har jobbet mye med å ratte lyd på pcen/Lyngdorfen kan sikkert tjene en liten slant på å reise rundt og hjelpe noviser med kurver og dips - gratis tips!

;)
 
R

Rojoh

Gjest
Jaja, nå nærmer det seg bygging/ferdigstilling av basskasser og satelitthøyttaler. I den forbindelse lurer jeg på om jeg skal konvertere fra analog xo til digital. Ser jo at det etterhvert er noen som har skaffet seg TDA-2200'en. Fortsatt fornøyde med maskinen?

Noen som vet noe mer om roomperfect-modulen? RCS 2+2? Andre produkter på vei?

Noen tanker vedrørende denne maskinen: Full integrering. Her slipper man å tenke så mye på å matche med signalkilde, preamp og delefilter. Klart det er interessant med eq-delen, men er først og fremst interessert i en optimal xo/preamp. Eq og romkorrigering med målemikk er en gedigen bonus.

Jeg vurderer å be om en demo fra Hifi-klubben, men vi snakker her om en betydelig investering. Er det noen med blandede erfaringer, eller er menigheten samstemt? Noen momenter jeg lurer litt på:

- Hvis jeg velger å kjøre den innebygde effektdelen på satelitt; kan den bli for "tørr, klinisk og kjedelig" som en bi-effekt av den omtalte gjennomsiktigheten? Hvordan oppfattes TDA'en i forhold til f.eks. ICE-baserte forsterkere a'la Embla eller Midgard?

- Hvis jeg kjører effektdelen på bassene; er det bra kontroll/styring som f.eks. ICE-forsterkerne? Har to 15" som skal håndteres.

Mvh. Johan
 
A

atledreier

Gjest
Nå etter hvert begynner forsterkeren/høyttalerne mine å bli skikkelig innspilte, og det hele spiller aldeles nydelig. Full kontroll, åpent, gjennomsiktig, engasjerende, musikalsk, rett og slett morro! Har lekt en del med EQ og deling og slikt, men ender som regel tilbake i bypass.
 
R

Rojoh

Gjest
Nå etter hvert begynner forsterkeren/høyttalerne mine å bli skikkelig innspilte, og det hele spiller aldeles nydelig. Full kontroll, åpent, gjennomsiktig, engasjerende, musikalsk, rett og slett morro! Har lekt en del med EQ og deling og slikt, men ender som regel tilbake i bypass.
Interessant at du nå føler at TDA'en begynner å låte bra. Må en del innspillingstid til virker det som. Du foretrekker bypass, sier du. Kjører du kun vanlig høyttaler (ikke subwoofer)? Kunne vært interessant å vite hvorfor du foretrekker bypass. Hvordan synes du TDA'en driver Dali'ene dine? Tenker da særlig om den har 100% kontroll i bassen.

Mvh. Johan
 
A

atledreier

Gjest
Jeg kjører uten sub, ja.
Jeg foretrekker bypass fordi lyden virker mer levende og gjennomsiktig da. Det er sikkert jeg som ikke korrigerer rett.
TDA'en driver MS4 som bare det. Utrolig kontroll, og meget bra dypbass, uansett nivå. Det er forsterkerens sterkeste side, å låte uanstrengt uansett om det er høyt eller lavt, krevende eller enkel musikk. Store orkesterverk er akkurat like presist på høyt nivå som enkel visesang på lavt. Det er deilig å ikke være redd for volumhjulet. Spilte Mira Craig her om dagen, med dundrende dypbass og dertil hørende skrangling i glass og bilder. Gikk bort for å sjekke vandringen, siden jeg tenkte at dette må nærme seg en eller annen grense snart. Tipper p-p vandring var 3mm eller så... Artig!

Har også brukt forsterkeren mye på 803D, som er en notorisk vanskelig høyttaler å holde kontroll på. Det går som bare juling!

Den sliter mer med veldig lite følsomme høyttalere, som f.eks B&W XT4. Der låter det flott på lavt til moderate nivåer, men så er det stopp. Det kan selvfølgelig også være høyttaleren som begynner å gi seg litt her, det skal være usagt.
Forsterkeren takler lav-ohmig last veldig bra, mye bedre enn det meste jeg har hørt. Sikkrt fordi den ikke låter anstrengt når det begynner å dra litt strøm.
 
R

Rojoh

Gjest
Nå var jeg på B&W demo, og XT er vel den nye serien med alu-kabinett? Vel, disse låt rimelig klemt og usympatisk sammenlignet med 805S. Ble brukt svært Classè effekttrinn, så jeg tror ikke det var mangel på juice som var problemet. ;D

Nå skal jeg evt. bruke TDA'en i et sub-satelitt oppsett, så bypass blir nok ikke aktuellt her hos meg. Tviler dog på at TDA'en roter det mer til enn hva det analoge delefilteret jeg bruker nå gjør. Får nesten ta en tur ned til "klubben", og høre litt på denne forsterkeren.

Btw: Går det an å kjøre en slags bypass i høyfrekventdelen. Eller kanskje kun kjøre xo, og droppe eq'en?

Mvh. Johan
 
A

atledreier

Gjest
Av erfaring vet jeg at XT4 bruker LANG tid på innspilling. Vi brukte ca en uke med kontinuerlig høytspilling før de løsnet skikkelig. Nå vet ikke jeg hvordan din lokale hifiklubb har brukt XT4'ene sine.

Når det gjelder bypass av EQ så kan man koble forbi akkurat sp mye man har lyst til. Dvs at amn har 8 bånd 'global' eq, der hvert bånd er default bypass, og man setter det til den typen eq man vil. Main trinnet har i tillegg 6 bånds eq, og linjetrinnet har sin egen 6-bånds. Hver del har også voicing eq og delay/gain kontroll, justerbar pr. kanal.
På den måten har man 8-bånds som påvirker både main og linjetrinnet, og 6bånds som kommer 'oppå' denne i hver del. Man får også et bilde av 'total eq' i hver kanal.
Man har med andre ord full kontroll over hvilke deler av eq'en man bruker, og hvordan resultatkurven ser ut.
 
C

cpc

Gjest
Nå.. Hvordan er dere fornøyde med Lyngdorfene deres etter litt tid?
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
Btw: Går det an å kjøre en slags bypass i høyfrekventdelen. Eller kanskje kun kjøre xo, og droppe eq'en?

Mvh. Johan
Du står helt fritt til å velge om du kun vil bruke XO uten EQ. Du kan også korrigere kun på den ene siden av XO om du skulle ønske det. Med andre ord et meget anvendelig verktøy!

Har du kjøpt en TDA nå?
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
Nå.. Hvordan er dere fornøyde med Lyngdorfene deres etter litt tid?

Vel, hva skal jeg si....? Blir vel bare mer og mer fornøyd! Et fantastisk produkt enkelt og greit! Etterhvert som jeg har forstått Eq delen bedre låter anlegget bedre ;D. Hvor mange andre produkter kan du så markant øke lydkvaliteten bare ved å øke kunnskapen? Ikke mange kan jeg tenke meg!

PS! Jeg er ikke helt nøytral her siden jeg jobber som selger hos Hi-Fi Klubben. Vil ikke ha høvdingen på nakken.... ;)
 
C

cpc

Gjest
Ser også at du ikke har noen cdspiller. Du finner lyden like bra med Apple-løsningen, eller planlegger du noe annet i fremtiden?

En Lyngdorf CD1 kanskje..?!
 

vosten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2003
Innlegg
280
Antall liker
40
Ser også at du ikke har noen cdspiller. Du finner lyden like bra med Apple-løsningen, eller planlegger du noe annet i fremtiden?

En Lyngdorf CD1 kanskje..?!
Planlegger faktisk ingen annen løsning. Er storfornøyd med sånn det er nå. En CD-1 skal nok testes, men jeg har ikke tro på at forskjellen er særlig stor. At lyden med airport express er bedre enn Cambridge 640C er i mine ører hevet over enhver tvil.

Skulle du derimot ikke ønske en pc/mac basert løsning tror jeg nok at Lyngdorf CD-1 er noe av det bedre ifht pris du kan kombinere med en slik forsterker. Men må jo si at TDA2200 er nesten en perfekt partner til pc/mac basert kilde. Eneste den mangler er USB og eller Firewire inngang.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Ser også at du ikke har noen cdspiller. Du finner lyden like bra med Apple-løsningen, eller planlegger du noe annet i fremtiden?

En Lyngdorf CD1 kanskje..?!
Hva blir prisen på denne her i kalde nord?
 
Topp Bunn