Nå i kveld er jeg i veldig godt humør. Tidligere i kveld har jeg fått tak i Lyngdorf sine W-210 hjørnebasser. Har akkurat betalt med PayPal. Da blir det en stund å vente til jeg reiser til Østerrike neste gang. Og kvelden ble enda bedre med Ingebrigtsenbrødrene sin 5.000 meter. De er jo fra min naboby.
Det var veldig varmt der nede i mange uker, så jeg satt mye inne og fikk hørt på mye musikk. Har prøvd forskjellige ting og kommet fram til at bassløsningen jeg har hatt fram til nå ikke er tilfredsstillende i dypbassen. Har enda ikke fått testet Rythmik Audio subben jeg kjøpte for et år siden. Planen var å få laget nye hjørnekasser til bassene. Enten med en eller to 13" per side, eller 15" Acoustic Elegance elemeneter. Det hadde nok blitt bra med en sub til å ta området under 50 hz til under 20 hz. Men det ville bety enda en runde med mye styr og bygging. Kona nevnte sist at det vel må være på tide at jeg blir fornøyd med lyden. Planen var enda en 2200 og satse på at jeg endelig kommer i mål. Samtidig har jeg i den siste tiden tenkt mer og mer på at W-210 hjørnebassene kunne passe veldig bra til mitt beskjedne lytterom. De vil fylle rollen både til å spille dypt nok(håper jeg) og at de fungerer helt topp med deling i alle fall opp til 400 hz og likevel ha fin oppløsning og dynamikk. Systemet mitt blir enda enklere å få til og jeg har god tro på at dette skal bli veldig bra. I tillegg har jeg nå solgt min Crown K2. Så nå går jeg enten for en 2175 eller helst en sort 2200 gjerne uten analogmodul og RP.
Jeg har jo lenge ment at Lyngdorf sine forsterkere kan være for svake til mange høyttalere. Men akkurat til W-210 er jeg ikke redd for det. Jeg har selv hørt disse bassene hjemme hos Peter Lyngdorf. De fylte godt opp hans ca 50 m2 store testerom i sokkeletasjen på huset hans drevet av en 2175. Mitt lytterom er på 18 m2 gulvflate og burde kunne gi mer enn nok lydtrykk. W -210 kan spille 118db i lydtrykk og det er nok for meg. En kveld leste jeg litt om Tact RCS 2.2X og kom inn på en test i The Absolute Sound fra des. 2008. Robert E Greene hadde lenge hatt tanker om å få teste hjørnebasser og bruke 2+2 system. Og når muligheten kom med tidsforsinkelse og delefrekvens i 2.2Xen sammen med romkorreksjon , fikk han testet dette ut. Flere tiår tidligere hadde en kar som heter Allison sagt at det bare er i hjørnene bassene fungerer skikkelig. Så Greene testet Allison Model 3 bare brukt som hjørnebasser og sine Harbeth M40 som fronthøyttalere. Han ble veldig overbevist over forbedringene i dynamikken og så jevn frekvensgangen i bassen ble. Mr Greene mener jeg er han som mange år senere testet Steinway Lyngdorf S-Series også og som gav systemet toppkarakter. Han er selv professionell musiker i et symfoniorkester og har lenge vært kjent med problematikken til vanlige høyttalere, som får betydelige "forstyrrelser" av den forsinkete reflekterte lyden fra frontveggen. I samme testen blir Robert Harley sitert etter at han også var på besøk hjemme hos Peter Lyngdorf i forbindelse med et DALI fabrikkbesøk. Oppsettet der var nok mye mer profft enn da jeg var der. Der skrev han at han hørte W-210 hjørnesubber sammen med Dali Helicon 400. Delt på 325 hz av en RCS 2.2X og Millennium Mk2 til Daliene. Bassforsterkeren var ikke nevnt, men antar det var Tact 2175. En så erfaren mann som Harley sa at " This system's bottom-end power, resolution and freedom from coloration was jaw-dropping. The complete lack of bloat, thickness, or heaviness in the bass and midbass seemed to liberate the entire bottom-end, allowing me to hear deep bass without the masking effect of excessive midbass. Bottom-end dynamics were unlike anything I've heard from a hi-fi system. The system resolved the attack and decay of a bass guitar, acoustic bass and kick-drum with an astonishing lack of transient smearing. Dynamics jumped out of the speakers, then disappeared with equal rapidity. The entire presentation had massive weight and impact, yet was amazingly quick and agile. Finally, this bottom-end clarity made it easy to hear the pitch of individual notes. In short, this system was revelatory in it's reproduction of the bottom four octaves". Dette var før første CES presentasjon av Lyngdorf med W-210 og MH-1. Harley sa at Mr Lyngdorf hadde sagt at delefrekvens opp mot 600 hz og 24 db/okt filter kunne forbedre klarheten i bassen og dynamikken. Denne testen var nok utslagsgivende for at jeg ville satse på W-210 hos meg selv. Jeg har rektangulært og symmetrisk rom, så jeg tror hjørnebassene er midt i blinken hos meg. Jeg gleder meg til å teste dem ut. Mye er skjedd siden denne testen, men jeg håper og tror dette blir bra hos meg. Ikke hadde jeg trodd at bare få dager etter at jeg er tilbake i Stavanger så har jeg endelig fått tak i W-210 bassene
Hilsen Eirik.