Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Endelig noen som tester Lyngdorf og fullt ut utnytter potensialet og benytter skikkelige subwoofere i testen.

    Kjekt å lese denne testen av en som virker å ha god peiling.:D
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    834
    Antall liker
    413
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har en tdai2200 og prøver å laste ned programvare til pc, men får en feilmelding når jeg klikker på ikonet som er opprettet. Er det noen som vet hve jeg har gjort feil..?? Vis vedlegget 659988
    Har du prøvd å kjøre programmet i kompabilitetsmodus?
    Hvis du kjører programmet i Windows 10 og det er laget for Windows 7, så er det ikke sikkert det fungerer uten kompabilitetsmodus.
    Husker Lyngdorf var elendig på programvare, så dette er sannsynligvis feilen du opplever.
     

    Aurjan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.12.2004
    Innlegg
    59
    Antall liker
    14
    Sted
    Sykkylven
    Har du prøvd å kjøre programmet i kompabilitetsmodus?
    Hvis du kjører programmet i Windows 10 og det er laget for Windows 7, så er det ikke sikkert det fungerer uten kompabilitetsmodus.
    Husker Lyngdorf var elendig på programvare, så dette er sannsynligvis feilen du opplever.
    takk for tips! 😊👍Dette skal jeg sjekke. Har ingen ide om hvordan jeg kjører dette i kompatiblitetsmodus, men det får jeg undersøke nærmere!
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Nok en bra test av 3400, denne gang brukt på MartinLogan Classic ESL 9 høyttalere. Ser at disse har en last helt ned mot 0,8 ohm i enkelte frekvenser, så en krevende last.
    En meget god test av Lyngdorf Tdai 3400. Uavhengig av tester så må det være en av de beste forsterkere jeg har eiet selv. Utrolig verktøy som gir stor eie og lytteglede. Egentlig litt rart at flere ikke har fått opp øynene for dette merke.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Et spørsmål til dere som har peil på Lyngdorf sine Bw-2 sub. Har 2 stk som funker veldig bra til mitt bruk, men er det noen som har erfaring med 2 stk PR side? Lurer på om det kan ha noe for seg for å få ennå bedre trøkk og driv.
    Eller andre anbefalinger som kanskje kan fungere bra. problemet er å finne noe som har den kvaliteten på lyden som Lyngdorf har og som kan deles høyt.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål til dere som har peil på Lyngdorf sine Bw-2 sub. Har 2 stk som funker veldig bra til mitt bruk, men er det noen som har erfaring med 2 stk PR side? Lurer på om det kan ha noe for seg for å få ennå bedre trøkk og driv.
    Eller andre anbefalinger som kanskje kan fungere bra. problemet er å finne noe som har den kvaliteten på lyden som Lyngdorf har og som kan deles høyt.
    Det høres ut til å være en god idé med 2xBW-2 basser og 2x10" pr side. Det gir nok ekstra lydtrykk. Men de spiller jo ikke kjellerdypt, selv om de er oppgitt til å gå ned til 25 hz. Du kan jo lage egen targetkurve som booster ned til under 20 hz når du har dobbel kapasitet. Det hjelper helt sikkert mye på å få skikkelig tyngde helt nede. Men det koster jo ganske mye nå. 2 brukte BW-2 var jo til salgs for 13.000 kr i sommer, så de er sikkert blitt solgt nå.

    Jeg henviser alltid til "gamle" dager med Tact. W-210 har jo 2x10" per side. De jobbet med en 4x10 per side før Tact og Lyngdorf skilte lag. Nå vil de helt sikkert ikke konkurrere med SteinwayLyngdorf S-series eller modellen med 2x12" per side. Den hadde nok vært midt i blinken for deg:cool:.

    Synd at du ikke bor nær meg. Da skulle du ha fått lånt en spesiell aktiv servostyrt Rythmik Audio subwoofer med 15 tommer. Går ned til 14 hz og hadde nok matchet dine 805 topp. Og til halve prisen av hva én BW-2 koster ny. Trykkammer sub som passer perfekt til hjørnesub.

    Tøft i alle fall at du planlegger mer kraft i dypbassen.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Hei! Har mottatt min Lyngdorf TDAI 1120. Er jeg avhengig av Wi-Fi- oppkobling for å bruke mediespilleren med musikk via USB og for å bruke Lyngdorf appen på min IPhone 7, eller holder det med BluTooth? Og hvordan knytter jeg Lyngdorf appen til min Lyngdorf forsterker via BluTooth? Kommer ikke til å bruke streaming og nettradio på min Lyngdorf forsterker. Mvh PKG.
    Fått brukt denne nok til at du har noen betraktninger å komme med? Venter på at HiFiKlubben i bartebyen skal få inn et eksemplar, så jeg kan få en demo.
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Min forrige forsterker, Lyngdorf TDAI 2200, gikk i stykker for ca 1 år siden. Anlegget er ellers identisk. Byggekvaliteten er god, ikke samme kvalitet på volumhjulet som på TDAI 2200, men noe må de vel kutte på med hensyn til pris. Vekten på 8 kg synes jeg også virker tvilsom uten at jeg har veid forsterkeren.

    Har ikke brukt Room Perfect eller spillt av musikk via minnepenn eller nettradio da jeg ennå ikke har lykkes å få forsterkeren på nett, verken med WiFi eller nettverkskabel. Er i dialog med Lyngdorf support.

    Har kun brukt den med Viasat parabol dekoder via HDMI arc. I forhold til 2200 låter den klart bedre etter hva jeg husker. Roligere, mer fokusert og med en varmere klang enn 2200 hadde. Spesielt bassen er mye bedre definert, mer stofflighet og klang og lettere å følge basstoner, spesielt på lavt volum. Er også overrasket over hvor mye krefter det er til tross for kun 2x60 watt i 8 ohm. Har uansett planer om å oppdatere til Tannoy Prestige som er en lettere last og mer følsomme enn høyttalerne jeg har i dag.

    Kan ikke forstå annet enn at dette må være ett av markedets beste kjøp! Meget fornøyd!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    TDAI 2170 i kombinasjon med subwoofer er en killer. Jeg var faktisk inne på tanken å skaffe meg 2.2 oppsett.
    Bortsett fra økonomiske og eventuelle plassmessige hensyn så er det ikke mye å lure på. Spesielt hvis du får en bassløsning som tåler høyere deling enn en del subwoofere. Det gir mye fleksibilitet til å «skru» Slik at det sitter best mulig.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Min forrige forsterker, Lyngdorf TDAI 2200, gikk i stykker for ca 1 år siden. Anlegget er ellers identisk. Byggekvaliteten er god, ikke samme kvalitet på volumhjulet som på TDAI 2200, men noe må de vel kutte på med hensyn til pris. Vekten på 8 kg synes jeg også virker tvilsom uten at jeg har veid forsterkeren.

    Har ikke brukt Room Perfect eller spillt av musikk via minnepenn eller nettradio da jeg ennå ikke har lykkes å få forsterkeren på nett, verken med WiFi eller nettverkskabel. Er i dialog med Lyngdorf support.

    Har kun brukt den med Viasat parabol dekoder via HDMI arc. I forhold til 2200 låter den klart bedre etter hva jeg husker. Roligere, mer fokusert og med en varmere klang enn 2200 hadde. Spesielt bassen er mye bedre definert, mer stofflighet og klang og lettere å følge basstoner, spesielt på lavt volum. Er også overrasket over hvor mye krefter det er til tross for kun 2x60 watt i 8 ohm. Har uansett planer om å oppdatere til Tannoy Prestige som er en lettere last og mer følsomme enn høyttalerne jeg har i dag.

    Kan ikke forstå annet enn at dette må være ett av markedets beste kjøp! Meget fornøyd!
    Spennende. Takker for svaret. Da er det bare å glede seg til HFK bartebyen får inn et eksemplar.
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Hei! Kan man bruke eXFat på minnepennen via USB inngangen på Lyngdorf, eller må man bruke FAT32? Mvh PKG.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok samme problemstilling på 3400 også. Lyngdorf sier selv at de aldri har opplevd det som noe problem at det ikke settes opp et slikt filter. Hadde det vært et problem for 3400 i noen særlig grad burde de gjøre det mulig å sette både lavpass- og høypassfilter og ikke bare én av delene.

    2170 har jo ikke både analog og digital linjeutgang, så det blir litt annerledes enn 3400.

    Slik det er nå, må 2400 settes opp med høypassfilter for å oppnå reell arbeidsdeling mellom basselementene i 802D og subwoofer DB1. Vi ønsker at det DB1 driver med skal 802D få slippe å gjøre. Da bruker vi opp filtermuligheten på det og vi blir uten mulighet for å begrense høyfrekvensinnholdet i 2400.

    Hadde vi kjørt 3400 og 2400 mot 802D uten sub, så kunne vi gjort det som Lyngdorf foreslår.
    Jeg har lyst til å prøve bi-amping med 2170 og 2400, men jeg bruker lavpass-filteret til å dele mot sub. Forstår jeg deg rett i at du kjører bi-amping uten lavpass på 5000 Hz, Lydolf? Er usikker på hvor stor risiko jeg vil løpe på å sette opp bi-amping uten lavpass på 5000 Hz.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Da er det helt klart fristende å prøve. Kjipt å la effekttrinnet i 2170-en stå ubrukt…
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Hei! På mediespilleren på Lyngdorf Remote Appen mangler det til tider visse funksjoner som play/pause, skipping mellom låter, spoling innen låter og metadata på sporene man spiller av. Noen ganger dukker det opp, andre ganger ikke. Bruker IPhone 7. Noen som har opplevd dette? Forsterkeren er en Lyngdorf TDAI 1120. Mvh PKG.
     

    Vedlegg

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Ville nok ha brukt Roon med TDAI-1120. Den er fullt ut Roon-sertifisert. Du trenger altså ingen streamer. Med Roon får du alle tenkelige funksjoner innebygd og et svært godt brukergrensesnitt som integrerer lokale filer, strømmekilder (Tidal, Qobuz) og nettradio. Ulempen er at det koster en slant. Du trenger en nokså kraftig PC eller Mac for å kjøre programvaren. I tillegg må du betale ca. 1000 kroner i året for abonnement.
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Hei! I manualen til min Lyngdorf TDAI 1120 står det at man kan endre på navnet på "Inputs". Dette er mulig på f.eks. "TV" (HDMI) og andre digitale innganger som f.eks. koaksiale og optiske innganger, men ikke på USB inngangen som heter "USB file" samt radiostasjoner lagret som presets. Noen som har erfaringer med om det går å endre navn på alle "inputs" eller om det bare er noen? Er vel samme oppsett på dette på Lyngdorf TDAI 2170 og 3400?

    Mvh PKG.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    På TDAI-2170 kan du endre navnet på alle inputs, dvs alle kontakter du kan plugge inn. Nå har den ikke noen streamer eller nettradio eller noe sånt, innebygget da.
     
    • Liker
    Reaksjoner: PKG

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Målte opp 100%, og Room perfect rettet opp 11%.
    Har sett oppsett hvor RP retter opp 40-50%, så da vil jeg tro jeg har gjort en god jobb med akustikktiltakene i rommet. Betyr vel også at jeg ikke stjeler for mye effekt fra forsterkeren?
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Målte opp 100%, og Room perfect rettet opp 11%.
    Har sett oppsett hvor RP retter opp 40-50%, så da vil jeg tro jeg har gjort en god jobb med akustikktiltakene i rommet. Betyr vel også at jeg ikke stjeler for mye effekt fra forsterkeren?
    Du får komme med noen tilbakemeldinger når du har fått lyttet en stund om hvordan du liker forsterkeren. Alltid spennende å høre hva andre opplever.
     

    Aurjan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.12.2004
    Innlegg
    59
    Antall liker
    14
    Sted
    Sykkylven
    Noen som har erfaring fra dagens Tdai og den eldre 2200? Er det store lydforskjeller på disse?
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    216
    Antall liker
    141
    Det er markante forskjeller mellom de to. 3400 fremstår med betydelig lavere støygulv enn 2200 (det man ofte kaller mer sort bakgrunn). Et romsligere intervall for å korrigere for ulik avstand til høyttalerne og muligheten for å korrigere for latenstid (amplifier delay) i f.eks. aktive subwoofere bidrar også til muligheten for fantastiske opplevelser.

    Hvis man leser litt lenger oppe i tråden er det postet en god del innlegg om 3400.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Målte opp 100%, og Room perfect rettet opp 11%.
    Har sett oppsett hvor RP retter opp 40-50%, så da vil jeg tro jeg har gjort en god jobb med akustikktiltakene i rommet. Betyr vel også at jeg ikke stjeler for mye effekt fra forsterkeren?
    Litt vanskelig å si hva som er årsaken til lav eller høy %, men i mitt eget anlegg har forskjellen stort sett ligget i hvor høyt jeg har skrudd bassen. Mer bass i utgangspunktet = høyere %.

    Siden RP i hovedsak fungerer sånn at den trekker ned toppene der det er minimum fase, så vil man kanskje kunne tenke seg at høyere % = mer energi i rommet = mindre energi trengs fra forsterkeren = mindre effekt brukt.
     

    Goffy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.06.2003
    Innlegg
    51
    Antall liker
    19
    Sted
    Vestlandet
    For info til de som har 3400, så slapp Lyngdorf ny firmware i ettermiddag; V2.0.0. Så ny at den ikke ligger på hjemmesida deres enda, og dermed ingen logg over nyheter eller rettelser. Oppdatering gikk rask og smertefritt som vanlig.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Interessant! Skal laste den ned.
     

    Goffy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.06.2003
    Innlegg
    51
    Antall liker
    19
    Sted
    Vestlandet
    Endringslogg viser bl.a. støtte for TIDAL. Selv abonnerer jeg ikke på denne tjenesten så har ingen erfaring å komme med.

    Update release history:

    SW.2.0
    - Bluetooth connectivity
    - TIDAL connect
    - SW update is visible in remote app
    - WiFi – improved user friendliness with signal strength + icons
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    "Music streaming service Tidal has announced Tidal Connect, which it says is the “first and only HiFi casting technology” that allows users to stream music directly to connected devices.

    Users subscribed to Tidal’s Premium or HiFi tier can now stream their favourite albums or tracks to devices in their preferred quality with the Tidal app acting as the controller.

    This sounds very much like Tidal’s version of Spotify Connect, but what makes this different is that Tidal will be offering the ability to cast music to other devices in higher quality formats such as MQA and Dolby Atmos,. That’s considerably better than the 320kbps bit-rate you get from Spotify Connect. There’s no mention of whether tracks in Sony’s 360 Reality Audio format can be cast to compatible devices too.

    Device launch partners include the well-known brand names across both sides of the pond in Bluesound, Cambridge Audio, DALI, KEF, iFi audio, Lyngdorf, Monitor, NAD, and Naim Audio. Vienna-based outfit StreamUnlimited is also an additional integration launch partner.

    To cast music, users will need to open the “Now Playing” screen while playing a song, click on the device selector in the bottom left corner of the app and choose a Tidal Connect-enabled device for playback."

    Deler av oppdateringen er nok mulighet for Tidal Connect vil jeg tro.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    "Danske Lyngdorf er som en af de allerførste klar med support for TIDAL Connect i deres TDAI-3400 forstærker, der leveres via en software update i dag. Med TIDAL connect kan man fortsætte, hvor man slap, på et yndlingsalbum eller -spor med TIDAL-appen, der fungerer som en controller.

    Ejere af Lyngdorf TDAI-3400 flagskibsforstærkeren kan allerede i dag hente en software update der tænder for TIDAL Connect.
    TIDAL Connect vil helt sikkert med tiden også komme til firmaets flagskib surround produkter (MP40/MP60), hvor man måske også vil være så heldig at kunne afspille Dolby ATMOS indhold direkte fra TIDAL (det kan man i dag f.eks via et Apple TV og TIDAL App). Den nye lille TDAI-1120 forstærker vi har testet her på redaktionen får ikke TIDAL Connect, da denne allerede supporterer TIDAL via Chromecast."

    Ser ut til at kun TDAI-3400 får støtte for Tidal Connect til å begynne med.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    For info til de som har 3400, så slapp Lyngdorf ny firmware i ettermiddag; V2.0.0. Så ny at den ikke ligger på hjemmesida deres enda, og dermed ingen logg over nyheter eller rettelser. Oppdatering gikk rask og smertefritt som vanlig.
    Kom opp i appen til Lyngdorf at den var kommet. Bare å starte oppdateringen og resten gikk av seg selv. TIDAL direct fungerte helt utmerket. Ikke noe å utsette på det.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Veldig enkel oppgraderingsprosess.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Ser at TDAI-1120 ikke vil få Tidal Connect da den har innebygget Chromecast Audio. Vil man kunne streame Tidal HiFi/Master over Chromecast Audio, eller vil man da måtte ha en streamer i tillegg?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeg er fortsatt helt satt ut av TDAI-3400. Opplevd mange oppturer med god lyd gjennom årene hjemme, men ikke på dette nivået av detaljer, helhet og musikalitet. Skulle også tro jeg hører på et 100 watt klasse A monster, da det er en slik tyngde, ro og kontroll.

    Ønsker å kople til 1 stk Arendal Sound 2 sub, og trenger hjelp. Steg for steg. Både oppkopling og hvordan jeg deler.
    Send linker.

    Skulle det være en som bor i nærheten av Lørenskog med kunnskaper, så tar jeg mer enn gjerne i mot besøk.
     
    Sist redigert:

    Blå-Knut

    Fersking
    Ble medlem
    26.10.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    2
    Sted
    Kolbotn
    Men er det noen som vet hvordan MQA vil oppføre seg med Tidal Connect på TDAI-3400?
    Vil den gjøre software-encoding til eksempelvis 88.2kHz ?

    Mitt første innlegg her, men vil legge til at jeg har hatt mye nytte av denne tråden. Kjører hjemme et fullt Lyngdorf-oppsett med TDAI3400, FR-1 hengende på veggen og to stk BW-2 basser. Kunne ikke vært mer fornøyd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn