Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Noen som har kjennskap til kvaliteten på RIAA trinnet som sitter i TDAI-1120? Vurderer innkjøp av ny vinylsnurre. Vurderer Pro-Ject X2 eller Clearaudio Concept. Hadde tenkt å holde meg på MM pickup en stund fremover i alle fall. Burde man da ha en ekstern RIAA, eller holder den integrerte god nok kvalitet?
    Svarer på min egen post her med info fra Lyngdorf:

    "The TDAI-3400 module uses a few higher-grade components as the overall analog board is of a higher quality - the price of the board compared to the complete TDAI-1120 simply allows more.

    But the difference is not 'night and day' and most users / reviewers commented that the phono mm on the TDAI-1120 is very good. It also depends on the Cartridge and Turntable quality level / specs / price point ,whether a dedicated phono stage makes more sense - it can always be upgraded sometime later."
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei!

    Er du fortsatt fornøyd med 1120?
    Har du tilfeldigvis testet analog/sub utganger mot annet effekttrinn?
    Altså om 1120 funker bra som pre m/RP på annet utstyr om ønskelig?
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Hei!

    Er du fortsatt fornøyd med 1120?
    Har du tilfeldigvis testet analog/sub utganger mot annet effekttrinn?
    Altså om 1120 funker bra som pre m/RP på annet utstyr om ønskelig?
    Jeg er fortsatt godt fornøyd med TDAI-1120, drømmer fortsatt om en Tidal Connect oppgradering men... Har ikke brukt den som pre, men har vært inne på tanken om å anskaffe et par XTZ Edge A2-300 å bruke som effekttrinn, men dette er fortsatt noe frem i tid. Jeg skal ha platespiller før det i det hele tatt kommer til å bli aktuelt. Det er enn så lenge nok juice i 1120'n til å drive mine Sonetto II, det hjelper også med en BW-2 selvfølgelig.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Dette stod i 2170-manualen tidligere, men har tydeligvis blitt fjernet nå.

    Flemming skrev til meg en gang at ICC fungerte så lenge det var det originale signalet som ble sendt inn i forsterkeren. Hvis det har blitt oppsamplet eller nivåjustert (f.eks i Roon) vil ikke ICC slå inn.
    Takk for den opplysningen, Hestepare. Og takk til KK for utfyllende teknisk info. Det er likevel begrenset hva jeg forstår, siden min tekniske bakgrunn er så godt som ikke-eksisterende.

    Rent subjektivt synes jeg musikk over 0db-punktet (ifølge Lyngdorf-displayet) låter best med ICC av, også med Roon (som er primærkilden min). Har skrudd av all Roon-prosessering, så jeg regner med at det ikke bare er placebo... Synes diskanten er åpnere. Med ICC på låter sterkt komprimert musikk (les: pop/rock av nyere dato, samt remastrede klassikere der teknikeren har gått amok) litt ullent og lukket i toppen.

    Lurer likevel på om ICC virker på 24-bit materiale, og ikke bare på 16 bit 44.1. Og hva med MQA-prosesserte filer?
     
    Sist redigert:

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er fortsatt godt fornøyd med TDAI-1120, drømmer fortsatt om en Tidal Connect oppgradering men... Har ikke brukt den som pre, men har vært inne på tanken om å anskaffe et par XTZ Edge A2-300 å bruke som effekttrinn, men dette er fortsatt noe frem i tid. Jeg skal ha platespiller før det i det hele tatt kommer til å bli aktuelt. Det er enn så lenge nok juice i 1120'n til å drive mine Sonetto II, det hjelper også med en BW-2 selvfølgelig.
    Jeg tenkte også litt på tidal connect, og spurte lyngdorf om dette kommer. Det var ingen planer om dette i nærmeste fremtid. Uansett så har 1120 chromecast built in, og den fungerer likt og spiller med samme kvalitet som tidal connect i følge lyngdorf.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Jeg tenkte også litt på tidal connect, og spurte lyngdorf om dette kommer. Det var ingen planer om dette i nærmeste fremtid. Uansett så har 1120 chromecast built in, og den fungerer likt og spiller med samme kvalitet som tidal connect i følge lyngdorf.
    Dette stemmer vel ikke 100% da man ikke får Tidal Master over Chromecast, kun Tidal Hifi.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Ikke i følge Lyngdorf @thetjomster. Legger ved svaret jeg fikk når jeg spurte om dette:

    "If you're referring to Tidal Master albums, the required MQA Core Decoder is already embedded in Tidal. After that both Tidal Connect as well as Chromecast allow 24 bit high res streaming to the TDAI amp. Only Airplay would represent a 16 bit limit (even tough it still sounds surprisingly good what Apple Lossless offers)."
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Ikke i følge Lyngdorf @thetjomster. Legger ved svaret jeg fikk når jeg spurte om dette:

    "If you're referring to Tidal Master albums, the required MQA Core Decoder is already embedded in Tidal. After that both Tidal Connect as well as Chromecast allow 24 bit high res streaming to the TDAI amp. Only Airplay would represent a 16 bit limit (even tough it still sounds surprisingly good what Apple Lossless offers)."
    Min Tidal hopper automatisk fra "Master" til "Hifi" når jeg kobler opp mot TDAI-1120 med min telefon (Samsung Galaxy S20 Ultra), hvorfor gjør den da dette om Chromecast støtter MQA? Det er ikke mulig å få koblet min tlf til TDAI-1120 med "Master". Noen må ha misforstått noe, og det kan godt være meg :ROFLMAO:
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Min Tidal hopper automatisk fra "Master" til "Hifi" når jeg kobler opp mot TDAI-1120 med min telefon (Samsung Galaxy S20 Ultra), hvorfor gjør den da dette om Chromecast støtter MQA? Det er ikke mulig å få koblet min tlf til TDAI-1120 med "Master". Noen må ha misforstått noe, og det kan godt være meg :ROFLMAO:
    Hmmm, jeg har ikke testet selv så kan verken bekrefte eller avkrefte. Men kanskje du skal sjekke med Lyngdorf? De svarer overraskende fort på facebook-chat 😄
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Synes diskanten er åpnere. Med ICC på låter sterkt komprimert musikk (les: pop/rock av nyere dato, samt remastrede klassikere der teknikeren har gått amok) litt ullent og lukket i toppen.
    Som @Kalle Klovn skriver tidligere i tråden vil ICC motvirke forvrengning som høres ut som "mer" (og mer vilter) diskant, så det kan rett og slett være at du synes det låter bedre med forvrengning enn uten. Heldigvis kan du slå ICC av og på som du selv ønsker! :)

    Lurer likevel på om ICC virker på 24-bit materiale, og ikke bare på 16 bit 44.1.
    Det var i alle fall sånn jeg forstod Flemming – så lenge signalet er "originalt", uavhengig av bitdybde og samplingfrekvens, vil ICC fungere.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Hmmm, jeg har ikke testet selv så kan verken bekrefte eller avkrefte. Men kanskje du skal sjekke med Lyngdorf? De svarer overraskende fort på facebook-chat 😄
    Jeg er av den sorten som fortsatt tror Facebook kommer å bli en flopp, og derfor ikke har gått til anskaffelse av utysket...:ROFLMAO:
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Ikke i følge Lyngdorf @thetjomster. Legger ved svaret jeg fikk når jeg spurte om dette:

    "If you're referring to Tidal Master albums, the required MQA Core Decoder is already embedded in Tidal. After that both Tidal Connect as well as Chromecast allow 24 bit high res streaming to the TDAI amp. Only Airplay would represent a 16 bit limit (even tough it still sounds surprisingly good what Apple Lossless offers)."
    En annen bump in the road med Chromecast vs Tidal Connect, er vel også at Chromecast ikke støtter gapless playback. Ikke at det i seg selv er noen stor krise, men en smule irriterende på de albumene det gjelder.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er fortsatt godt fornøyd med TDAI-1120, drømmer fortsatt om en Tidal Connect oppgradering men... Har ikke brukt den som pre, men har vært inne på tanken om å anskaffe et par XTZ Edge A2-300 å bruke som effekttrinn, men dette er fortsatt noe frem i tid. Jeg skal ha platespiller før det i det hele tatt kommer til å bli aktuelt. Det er enn så lenge nok juice i 1120'n til å drive mine Sonetto II, det hjelper også med en BW-2 selvfølgelig.
    Skjønner, ja da avlaster du jo 1120 greit:)
    Benytter du selv RP? Hva med egne eller ferdig definerte voicing muligheter?
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Skjønner, ja da avlaster du jo 1120 greit:)
    Benytter du selv RP? Hva med egne eller ferdig definerte voicing muligheter?
    Ja, jeg benytter RP og stort sett samme voicing (Music 2) hele tiden, da jeg syns denne kler mitt oppsett/rom bra. RP står i Global hos meg.
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Jeg har tidligere hatt en TDAI2170 på låns, men endte opp med å ikke kjøpe den fordi jeg syns det ble litt lite liv i musikken. Kjøptei stedet en Linn streamer - med Linn sin romkorreksjonssoftware - og Densen forsterker. Har også byttet høyttalere og har nå et par Spendor A6r. Er egentlig veldig fornøyd med det, men klarer ikke helt å gi slipp på tanken om å få en Lyngdorf i stuen. Med en 1120 eller 3400 i hus vil jeg mer eller mindre klare meg med en boks, i stedet for 3 som jeg har nå.

    Den ene tingen jeg lurer på er om jeg bør ta sikte på en 3400 først som sist, eller om 1120 vil være tilstrekkelig? Høyttalerene mine har en sensistivitet på 88 db og står i et rom på ca 25 kvm (men har åpning inn til kjøkkenet som er ca like stort). Jeg spiller sjeldent veldig høyt fordi vi bor i bygård, men det er jo greit å kunne få litt volum når kona, unge og naboen er borte :) Det er jo også dem som mener at man aldri kan få for mye kraft. Jeg har forøvrig ingen planer om å integrere sub.

    Det andre jeg lurer på er om noen her har hørt Lyngdorf sammen med høyttalere fra A serien til Spendor. Jeg har fra andre på forumet her hørt at Lyngdorf ikke er den beste matchen for disse høyttalerene. Det beste vil selvfølgelig å teste dette ut selv, men det skader aldri å høre hva slags erfaringer andre har.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tidligere hatt en TDAI2170 på låns, men endte opp med å ikke kjøpe den fordi jeg syns det ble litt lite liv i musikken. Kjøptei stedet en Linn streamer - med Linn sin romkorreksjonssoftware - og Densen forsterker. Har også byttet høyttalere og har nå et par Spendor A6r. Er egentlig veldig fornøyd med det, men klarer ikke helt å gi slipp på tanken om å få en Lyngdorf i stuen. Med en 1120 eller 3400 i hus vil jeg mer eller mindre klare meg med en boks, i stedet for 3 som jeg har nå.

    Den ene tingen jeg lurer på er om jeg bør ta sikte på en 3400 først som sist, eller om 1120 vil være tilstrekkelig? Høyttalerene mine har en sensistivitet på 88 db og står i et rom på ca 25 kvm (men har åpning inn til kjøkkenet som er ca like stort). Jeg spiller sjeldent veldig høyt fordi vi bor i bygård, men det er jo greit å kunne få litt volum når kona, unge og naboen er borte :) Det er jo også dem som mener at man aldri kan få for mye kraft. Jeg har forøvrig ingen planer om å integrere sub.

    Det andre jeg lurer på er om noen her har hørt Lyngdorf sammen med høyttalere fra A serien til Spendor. Jeg har fra andre på forumet her hørt at Lyngdorf ikke er den beste matchen for disse høyttalerene. Det beste vil selvfølgelig å teste dette ut selv, men det skader aldri å høre hva slags erfaringer andre har.
    Er også av den oppfatning at man kan ikke få for mye kraft. Lånte jeg hjem en Tdai 2170 før jeg endte opp med 3400. Nettop pga bedre nettverksspiller og mer kraft. Lån eller kjøp en for test. HiFi klubben gir mulighet til å returnere om du ikke blir fornøyd. Hadde som tidligere nevnt innom en musikker som har svært god peiling på lyd innom for å høre på anlegget mitt. Han ønsker lyden kanskje litt mer rett i tryne, men sa at lyden og anlegget var veldig bra. Bruker 2 Lyngdorf sub og B&W 805 d3. Dette tok jeg som bra komplement når han er vant til anlegg i svært høye prisklasser.
    Det jeg skal frem til er at Lyngdorf forsterkere er utrolige verktøy som kan brukes til det meste. Byttet ut 4 bokser, pluss at jeg ikke har hadt bedre lyd hjemme. Kan virkelig anbefale å teste den ut hjemme selv. Lyngdorf er nok litt undervurdert blandet andre kjente merker.
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Fryktet litt at det skulle være svaret 😅

    3400 virker som en solid sak, men det er jo betydelig dyrere enn 1120. Sistnevnte er jo også nyere, og en kan jo lure på hvordan det spiller inn hvis man skal sammenlikne med den litt eldre 3400. Jeg tviler dog ikke på at 3400 er bedre enn 1120, men kanskje er 1120 tilstrekkelig.

    Er det noen som har hørt både 2170 og 1120? Hsr sistnevnte mer kraft i praksis?
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har gått til anskaffelse av en tdai 3400,den kommer i posten til uka å jeg gleder meg🙂denne er uten hdmi modul noe jeg har lyst til å installere,stemmer det at jeg må sende forsterker til danmark å vente i ca 3 uker på retur?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har gått til anskaffelse av en tdai 3400,den kommer i posten til uka å jeg gleder meg🙂denne er uten hdmi modul noe jeg har lyst til å installere,stemmer det at jeg må sende forsterker til danmark å vente i ca 3 uker på retur?
    Prisen på MM moduler er inkl. Montering på hifiklubben. Tar vel et kvarter/halvtime avhengig om du har nyeste firmware etc. Ring de og hør, regner med det bare er å ta med forsterker til nærmeste butikk for å få den innstallert. :)
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Prisen på MM moduler er inkl. Montering på hifiklubben. Tar vel et kvarter/halvtime avhengig om du har nyeste firmware etc. Ring de og hør, regner med det bare er å ta med forsterker til nærmeste butikk for å få den innstallert. :)

    Det var hifiklubben trondheim som mente den måtte til danmark å at ventetiden var såpass,de vet også at jeg har handlet forsterkeren brukt kan det være derfor?at de hadde gjort som du sa hvis jeg hadde handlet den ny hos de?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Angående MM-modul sa de her i Tromsø at den ble montert i butikken av en med fagkompetanse på dette.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Fryktet litt at det skulle være svaret 😅

    3400 virker som en solid sak, men det er jo betydelig dyrere enn 1120. Sistnevnte er jo også nyere, og en kan jo lure på hvordan det spiller inn hvis man skal sammenlikne med den litt eldre 3400. Jeg tviler dog ikke på at 3400 er bedre enn 1120, men kanskje er 1120 tilstrekkelig.

    Er det noen som har hørt både 2170 og 1120? Hsr sistnevnte mer kraft i praksis?
    Jeg har riktignok ikke hørt 3400, så hvordan den oppleves opp mot 1120 vet jeg ikke. Men jeg gikk for 1120, min opplevelse er at den er kraftig nok i massevis hos meg. Jeg spiller på et par sonus faber sonetto III, følsomhet 89 og nominell last 4ohm. Jeg har spilt relativt høyt, men ikke nådd taket enda.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Fryktet litt at det skulle være svaret 😅

    3400 virker som en solid sak, men det er jo betydelig dyrere enn 1120. Sistnevnte er jo også nyere, og en kan jo lure på hvordan det spiller inn hvis man skal sammenlikne med den litt eldre 3400. Jeg tviler dog ikke på at 3400 er bedre enn 1120, men kanskje er 1120 tilstrekkelig.

    Er det noen som har hørt både 2170 og 1120? Hsr sistnevnte mer kraft i praksis?

    Det er samme forsterkerteknologi i alle, forskjellen er bare hvor mye kraft de har. Lyden er den samme.

    «I praksis» kommer an på hva praksis er! :) Men det er ingen tvil om at du har mer frihet til å skru opp litt med en 3400 enn 1120.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det var hifiklubben trondheim som mente den måtte til danmark å at ventetiden var såpass,de vet også at jeg har handlet forsterkeren brukt kan det være derfor?at de hadde gjort som du sa hvis jeg hadde handlet den ny hos de?
    Merkelig, med 2170 så klasket de den bare inn i på butikk i Oslo når jeg kom med den. Jeg hadde også handlet den brukt.
    Kommer heller ikke helt på om jeg bare satte inn noen moduler selv også på den, da de sa det var helt greit å gjøre selv. Det er bare å slide den inn, enkelt og greit.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Var det hdmi-modul du fikk installert, @na_X ? Mener det er den eneste som må installeres på fabrikk.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tidligere hatt en TDAI2170 på låns, men endte opp med å ikke kjøpe den fordi jeg syns det ble litt lite liv i musikken. Kjøptei stedet en Linn streamer - med Linn sin romkorreksjonssoftware - og Densen forsterker. Har også byttet høyttalere og har nå et par Spendor A6r. Er egentlig veldig fornøyd med det, men klarer ikke helt å gi slipp på tanken om å få en Lyngdorf i stuen. Med en 1120 eller 3400 i hus vil jeg mer eller mindre klare meg med en boks, i stedet for 3 som jeg har nå.

    Den ene tingen jeg lurer på er om jeg bør ta sikte på en 3400 først som sist, eller om 1120 vil være tilstrekkelig? Høyttalerene mine har en sensistivitet på 88 db og står i et rom på ca 25 kvm (men har åpning inn til kjøkkenet som er ca like stort). Jeg spiller sjeldent veldig høyt fordi vi bor i bygård, men det er jo greit å kunne få litt volum når kona, unge og naboen er borte :) Det er jo også dem som mener at man aldri kan få for mye kraft. Jeg har forøvrig ingen planer om å integrere sub.

    Det andre jeg lurer på er om noen her har hørt Lyngdorf sammen med høyttalere fra A serien til Spendor. Jeg har fra andre på forumet her hørt at Lyngdorf ikke er den beste matchen for disse høyttalerene. Det beste vil selvfølgelig å teste dette ut selv, men det skader aldri å høre hva slags erfaringer andre har.
    Hei.

    Jeg sjekket nettopp specs på Spendor A6r. Det er mulig at en 7 tommers bass gir nok bass hos deg. Jeg er bare vant med mye større høyttalere.

    Hvis du har plass og mulighet til det ville jeg absolutt vurdert å bruke subwoofer. Det er god sjanse for at du får i både pose og sekk ved at en 2170 eller 1120 har nok kraft til å drive høyttaleren, når dypbassen blir avlastet. Lyngdorf er jo suverene til å integrere subwoofer(e). Det er godt mulig at i praksis vil du oppleve like mye eller større kraftressurser med 2170/1120 sammen med en god aktiv sub enn at 3400 skal drive hele høyttaleren. Kostnadsmessig kommer du og mye billigere ut av det. Hvis ikke 3400 har noen spesielle features som du trenger hadde i alle fall jeg vurdert å prøve ut det rimeligere alternativet med sub. 2170 finnes det hele tiden brukte for salg. Og 1120 er rimelig fra butikk.

    Ofte skriver anmeldere at til og med mye større høyttalere enn det du har får et løft i lyden ved å bruke sub i tillegg. Ikke bare i dypbassen men og spesielt i bedre romgjengivelse.

    Lykke til i alle fall. :)
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Merkelig, med 2170 så klasket de den bare inn i på butikk i Oslo når jeg kom med den. Jeg hadde også handlet den brukt.
    Kommer heller ikke helt på om jeg bare satte inn noen moduler selv også på den, da de sa det var helt greit å gjøre selv. Det er bare å slide den inn, enkelt og greit.
    Takk for svar. For å spørre på en litt dum måte. Vil 1120 være like god som 3400 på lavt volum? Og vil 3400 først vise hvem som er best når man drar på med litt volum? :)
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Hei.

    Jeg sjekket nettopp specs på Spendor A6r. Det er mulig at en 7 tommers bass gir nok bass hos deg. Jeg er bare vant med mye større høyttalere.

    Hvis du har plass og mulighet til det ville jeg absolutt vurdert å bruke subwoofer. Det er god sjanse for at du får i både pose og sekk ved at en 2170 eller 1120 har nok kraft til å drive høyttaleren, når dypbassen blir avlastet. Lyngdorf er jo suverene til å integrere subwoofer(e). Det er godt mulig at i praksis vil du oppleve like mye eller større kraftressurser med 2170/1120 sammen med en god aktiv sub enn at 3400 skal drive hele høyttaleren. Kostnadsmessig kommer du og mye billigere ut av det. Hvis ikke 3400 har noen spesielle features som du trenger hadde i alle fall jeg vurdert å prøve ut det rimeligere alternativet med sub. 2170 finnes det hele tiden brukte for salg. Og 1120 er rimelig fra butikk.

    Ofte skriver anmeldere at til og med mye større høyttalere enn det du har får et løft i lyden ved å bruke sub i tillegg. Ikke bare i dypbassen men og spesielt i bedre romgjengivelse.

    Lykke til i alle fall. :)

    Takk for det!

    Har for så vidt skjønt at man går glipp av noe det Lyngdorf er sterkest på dersom man ikke integrerer en sub i systemet. Jeg tror nok det kunne gjort gode ting i stuen min, men er mindre sikker på om underboerene ville vært like fornøyde ;) Savner for så vidt ikke mer bass, men hadde nok satt pris på en sub hvis jeg først hadde hatt en.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Takk for det!

    Har for så vidt skjønt at man går glipp av noe det Lyngdorf er sterkest på dersom man ikke integrerer en sub i systemet. Jeg tror nok det kunne gjort gode ting i stuen min, men er mindre sikker på om underboerene ville vært like fornøyde ;) Savner for så vidt ikke mer bass, men hadde nok satt pris på en sub hvis jeg først hadde hatt en.
    Hos meg, så ble bassen mer "tilstede" ved lavt lyttevolum etter jeg koblet en BW-2 til min TDAI-1120. Det "skramler og brumler" ikke, for BW-2 er ikke en sub som går kjellerdypt men det gir MYE større lytteglede ved lavt volum, og så klart litt mer trøkk når man drar på.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det!

    Har for så vidt skjønt at man går glipp av noe det Lyngdorf er sterkest på dersom man ikke integrerer en sub i systemet. Jeg tror nok det kunne gjort gode ting i stuen min, men er mindre sikker på om underboerene ville vært like fornøyde ;) Savner for så vidt ikke mer bass, men hadde nok satt pris på en sub hvis jeg først hadde hatt en.
    Ofte er fordelene med kraftig forsterker at man får mer fylde og liv i musikken på lave nivåer. Sånn var det i alle fall før med A/B forsterkere.Lyngdorf har i alle fall full oppløsning fra lave nivåer og.

    Jeg koblet til sub først nylig i mitt anlegg. Mine store høyttalere spiller ikke mye dypbass, så det var herlig å få nivå langt nedover i frekvensene. På min Rythmik sub har jeg en bryter der jeg bestemmer low cut-off ved 28hz, 20hz eller at den skal kunne gå helt ned til 14 hz. Mange andre subber har sikkert en lik løsning. Da blir det mindre romling av lave frekvenser for naboene under. Når du vet at du ikke forstyrrer andre kan du endre innstillingene til dypere bass.

    Jeg vil også anta at sub kommer ekstra godt til sin rett når man må lytte ved lave volumer.

    Ellers er jeg usikker på om 1120 eller 2170 har noen innstillinger til å aktivere low cut-off. Lo-filter som det hette på min første Tandberg for å dempe romlingen og feedback når jeg spilte høyt med vinylplater.

    3400 har jo muligheter til å lage egne targetkurver. Der kan man velge selv frekvensgangen bl.a i dypbassen.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Var det hdmi-modul du fikk installert, @na_X ? Mener det er den eneste som må installeres på fabrikk.
    Det er noen år siden nå, men tror det var HDMI jeg satte inn selv. Jeg hadde USB og HDMI modul på den. De nevnte bare at det er viktig med nyere firmware før man setter inn et kort, . Men som sagt, jeg vil ikke ødelegge garanti for noen så det tryggeste er å høre med Hifi-klubben selv, for enkelte butikker så er det vel litt for "high-tech" å bytte eller sette inn selv også oppgradere firmware. Jeg har for det meste brukt den butikken i Marcus Thranes gate i Oslo, veldig god service der.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar. For å spørre på en litt dum måte. Vil 1120 være like god som 3400 på lavt volum? Og vil 3400 først vise hvem som er best når man drar på med litt volum? :)
    Jeg opplevde stor forskjell på tdai2170 og sda2400 alene, og at lyden ble fyldigere med å bruke sda2400 sammenlignet med tdai2170. Jeg vil anbefale å teste de begge to før kjøp egentlig, for å se selv om du oppdager noen stor forskjell.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er noen år siden nå, men tror det var HDMI jeg satte inn selv. Jeg hadde USB og HDMI modul på den. De nevnte bare at det er viktig med nyere firmware før man setter inn et kort, . Men som sagt, jeg vil ikke ødelegge garanti for noen så det tryggeste er å høre med Hifi-klubben selv, for enkelte butikker så er det vel litt for "high-tech" å bytte eller sette inn selv også oppgradere firmware. Jeg har for det meste brukt den butikken i Marcus Thranes gate i Oslo, veldig god service der.
    snakket med marcus thranes nå å de sier også at forsterkeren må til danmark,veldig rart egentlig iom at de selger så bra her i norge burde hdmi install la seg gjøre av norsk forhandler.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Angående intersample overs, så kan du med Roon ganske greit visualisere hvor utbredt dette egentlig er. Ved å aktivere sample rate conversion i DSPen i Roon (kun for testens skyld) så blir resampleren nødt til å fylle inn verdier mellom punktene over 0 db punktet med ekstra samples. Dette går jo naturligvis ikke, så signalet må klippes. Ved å i tillegg aktivere headroom management med 0 db som verdi og aktivere "Show clipping indicator" så vil signal path "stjerna" lyse rødt når det kommer samples som må klippes. Resultatet hos meg er deprimerende. Nesten all moderne musikk har denne formen for intersample overs problematikk, og i tillegg mye "audiofil" musikk. Områder med mye dynamikk preget av mye diskant virker mest utsatt. Ikke en gang volume leveling fanger opp alt, selv om man naturligvis unngår problemet på 99% av musikken siden det meste attenueres en god del.

    Den verste låta jeg fant med litt eksperimentering var faktisk velkjente (i hifikretser) Nils Lofgren - Keith Don't Go når det tar av skikkelig et godt stykke ut i låta. Jeg må faktisk ha nesten 5 db headroom for at den ikke skal klippe. Hos de fleste skjer denne klippingen bare usynlig, og en 2-3 db headroom i DACen er faktisk ikke nok i alle tilfeller.

    Det skulle ikke forundre meg om dette er noe av grunnen til at digitalt i en del anlegg ikke låter helt bra. Spesielt der hvor det spilles rett i en DAC med 100% volum med en påfølgende analog preamp. Selv har jeg unngått problemet i stor grad fordi jeg aldri har spilt CDer (der har du ikke mye mulighet til å fikse opp i dette dessverre, bortsett fra om du er heldig å ha en ekstern DAC hvor du kan justere ned volumet digitalt f.eks -5db) og har brukt Replay Gain/Volume Leveling i "alle år" helt siden det kom ordentlige algoritmer på den fronten.
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej
    En spøjs opdagelse:)
    hvis man navngier sin tdai3400 med “ø” eller “æ” så chraser Tidal appen og den kan ikke se forstærkeren.
    min egen forstærker navnga jeg “Roelshøj Forstærker” med dette navn chrashede Tidal appen, så ændrede jeg navnet til “Roelshoej Amp” og så virkede Tidal Appen og Tidal Connect.
     

    dedekam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.07.2006
    Innlegg
    155
    Antall liker
    18
    Hei! Da jeg ønsket innebygget RIAA + Streaming (pluss at kona ønsket mindre synlige komponenter) så la jeg her om dagen min fullspekkede TDAI-2170 ut for salg, og kjøpte en TDAI-1120 i stedet. Er strålende fornøyd, til tross for at platespiller brumming forkommer tidvis pga en nabo med radiosender hobby og en balkong full av allslags antenner :mad:...Uansett: det jeg lurer på her, er om noen har noen spennende voicinger de har laget selv, som de kunne tenke seg å dele? Tilkoblet min 1120 har jeg, fraogmed i går - et nydelig sett med ZU Audio OmenII :) la også da mine fantastiske Audio Physic Scorpio 2 ut for salg

    er spent på svar!
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn