Lyra Skala, knekt nålefane

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei

Beklager om disse spørsmålene er svart på mange ganger før.

Men jeg prøver.
Jeg kan få kjøpe en Lyra Skala med knekt nålefane og lurer på følgende:

Hvor får man reparert.

Hva kan slikt koste.

Hvor lite kan man være frekk nok å tilby den stakkern som skal selge.

mvh

Habicht
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Jeg har selv vært så uheldig å brekke nålefanen på en Lyra Kleos. Etter førstegangs montering i arm skulle jeg sette på beskyttelseskappen i klar plast, men klare å sette på denne feil slik at nålefanen brakk. Jeg fikk i det minste beskjed om at det ikke var noe å gjøre med dette hos Lyra, og at kjøp av ny var eneste alternativ. Jeg fikk derimot "beste mulige pris" gitt det tragiske feilsteget jeg gjorde med en helt ny/uspilt versjon av Kleos. Kan da ikke forstå at Lyra vil ha annen policy på Skala, så jeg ville ha gitt 0 kroner for en Lyra med knekt nålefane. Vet ikke om Lyra har innbytteordning hvor man får igjen %-vis pris av innbytte pick up om man kjøper en ny Lyra, men hvis de har det ville jeg ha gått litt under denne prosentsatsen. Vet at Ortofon og vel Benz har hatt slike ordninger.

Jeg kjenner desverre ikke til om det finnes tredjepart som kan reparere Lyra.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei Terryboy

Jeg er også blitt informert om at Lyra ikke reparerer/bygger opp skadetet pickupper.

Men jeg har alikevel funnet dette på net.

https://www.coolgales.com/product-c...ment-cartridge-styli/lyra-cartridge-rebuilds/

Det har vært diskusjoner omkring andre firmaer som jeg beklageligvis ikke husker navnene på som utfører reperasoner.
Om det betyder at man ender opp med en annen pu kan så være men det kan også være en bra pu.
Det finnes masse på net om tema, men jeg håper på input fra vårt gode forum til å kunne være sikker på at den man evt. bruker til reperasjon
har git gode resultater for andre her på HFS.

Habicht
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.269
Sted
Oslo
Har opplevet det samme m. min. Var kjøpt på OHFC, og jeg fikk ny p.u. efter noen mndr. Og, nei. Lyra reitpper ikke.


mvh
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.955
Antall liker
11.362
Sted
Ytterst i havgapet...
Needle Doctor og Soundsmith driver vel med generell retipping..? Har dog ingen formening om kvalitet ifh til pris.....
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Soundsmith er jeg kjent med fra net lesing.
Deres repersjoner virker seriøsa og relativt gunstige, fra 450 dollar + frakt og slike omkostnader for deres topp dimant og fane.
Om det vil total forandre/ødelegge Skala kan ikke jeg svare på.
Men får man den ødelagte til en liten sum da blir det sikkert ikke så værst med tanke på nypris på 40k hos OFC for en Skala

Mener å ha set her på sentralen positive omtaler om en firma i england som jeg gjerne hade funnet frem til og sendt en forspørsel.

Habicht
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.892
Antall liker
26.718
Sted
Oslo/Grebbestad
Soundsmith er jeg kjent med fra net lesing.
Deres repersjoner virker seriøsa og relativt gunstige, fra 450 dollar + frakt og slike omkostnader for deres topp dimant og fane.
Om det vil total forandre/ødelegge Skala kan ikke jeg svare på.
Men får man den ødelagte til en liten sum da blir det sikkert ikke så værst med tanke på nypris på 40k hos OFC for en Skala

Mener å ha set her på sentralen positive omtaler om en firma i england som jeg gjerne hade funnet frem til og sendt en forspørsel.

Habicht
Tenker du på firman som crosswind brukt? husker ikke navn! men det gjør sikkert crossw:D
der kom crossw på banen sekunde før
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
By, men by så lite du har skammevett til. Det er alltid en risiko for at reparasjonen ikke blir vellykket, men hvis du ved å bruke 3-4000 kr hos Expert Stylus Company kan få en "ny" Skala, er det jo fantastisk.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Soundsmith er en mulighet.
Send en forespørsel og vær forberedt på å vente i tre mnd på svar.
Da får du en plass i køen.
En kompis har fått fikset sin Koetsu(?) i England. Kan sjekke hvilket firma hvis du vil.
Hb er på benken :)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
om den kompisen er HV så er det expert stylus c :cool:
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.325
Antall liker
13.409
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Expert Stylus svarar samma dagen. I värsta fall dagen efter. Proffere firma får du leta länge efter. Räkna med tre månader på jobben om du välger att la de göra den.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det er netoop den Crosswind nevner som jeg tenkte på.
OVK kan man altid stole på.

Sender en forspørsel dit og går siden i ufyslige modus og legger frem et skammløst lavt bud.
Håper selger ikke finner denne tråden:cool:
De jeg linket til i svar til Terryboy tar 1412 pund for en total rebuild hos Lyra.
Egentlig ikke så gærnt det heller.

H
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei Adiomix og takk for sist

Høres bra ut med HB på benken.
LMC kan prøve å gjette vad vi snakker om.:cool:
Hadde vært interresant og høre hvilken firma kompisen brukte og om han var fornøyd.

H
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Helt riktig Leif.
Hans prøver å finne ut vad som er galt. Har linket til Da Vinci Christiansen sine tegninger :)

Godt spørsmål Sluket, men om man ser på siden til Cool Gales som jeg har linket til, gjør Lyra det.
Det strider mot info fra OHC.

Ikke vet jeg

H
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.871
Torget vurderinger
23
Nettopp" Definitivt ikke et merke/leverandør jeg ville valgt. Dette er jo forbruksvare.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Og ikke minst en tander liten sak som man kan være så uheldig å ødelegge.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Må si at jeg synes det er rart at man kan finne leverandører i England som tilbyr en helt annen service ifbm. Lyra en er å vente her i Norge.
Ikke er prisene gærne der heller, og jeg har tatt med i regningen at prisene som annonseres på siden er uten VAT.

H
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Må si at jeg synes det er rart at man kan finne leverandører i England som tilbyr en helt annen service ifbm. Lyra en er å vente her i Norge.
Ikke er prisene gærne der heller, og jeg har tatt med i regningen at prisene som annonseres på siden er uten VAT.

H
Ikke så sikert at prisene er netto.
Sørg for at VAT trekkes fra. Ingen der borte som vet at vi er utenfor EU. Kanskje de vet det nå........
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Forsåvidt et poeng at det er arbeidet som koster i de litt mer parfymerte prisklasser (Dr. Dongs herlige uttrykk). og at gjenoppbygging med full testing nødvendigvis koster en slant, gjerne nesten like mye som en ny pickup. Retipping i sin enkleste form, å lime på en ny diamant, er ikke noen garanti for at man får tilbake en pickup som er iht. spec, spesielt i de tilfellene det handler om skadde pickuper. Det er ganske naturlig, og antageligvis riktig at produsentene ikke vil gjøre det på denne måten. Men som en service på produkter etter salg det tilbys gjenoppbygging til en pris som gjør det billigere enn å kjøpe nytt. Eventuelt at man tilbyr en innbytteordning.

Ortofon hadde lenge innbytteordning, men har nå gått over til å tilby gjenoppbygging. Begge deler synes jeg er godt innafor.

Hva tilbyr de andre?
 

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Innlegg
190
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
jeg hadde min Lyra Scala inne I vår hos Expert Stylus Co og fikk den fikset. Løs nålfane samt utslitt diamant hadde full overhaling på den. Joda den låter kjempe bra

denne jobben kom på 6000,- med alt
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Dette er som musikk i mine ører Loui.

Jeg har henvendt meg til selger men ikke fått svar.
Kanskje det ikke blir noen deal, men jeg har lært en hel del av inleggen so far.
Synes det som Sluket og Zomby er innepå i forhold til reperasjoner / inbytte av så kostbare ting som viterligen slites er veldig relevant.
Ortofon har altid vært ryddige på dette, sikkert andre også og noen kilder viser at Lyra også er det.
Det er klart at den restoreringen som er å finne på cool gales sin side koster vesentlig mer en 6000 men den innebærer også at man får egentlig en ny pickup.


H
 

SETAGAYAN

Fersking
Ble medlem
18.11.2006
Innlegg
2
Antall liker
14
RETT FRA HESTENS MUNN

Hei alle sammen!

Dette er Stig Bjørge fra Lyra. Jeg er fortsatt nordmann etter 36 år i Japan og eieren av det japanske firmaet LYRA. Jeg ser det er litt forvirring her angående hvordan vi reparerer (eller bytter inn) pickuper som er ødelagte eller utslitte. Vi har altså en pris for ombygging eller utbytting av alle kurante modeller som fortsatt er i produksjon, og dessuten tilbyr vi ombygging av enhver Scantech/Lyra pickup modell siden TSURUGI (som Gunnar Brekke fortsatt bruker) fra 1986 via Lyra Clavis, Lyra Parnassus, Lyra Lydian osv.

Grunnen til at en Lyra ombygging/utbytting er mye mer kostbar enn en reparasjon hos Soundsmith, vDH, Cartridgeman osv er at vi ikke bare limer på en ny nålefane og/eller diamant, men at selve mesteren, Yoshinori Mishima, utfører en full restaurasjon akkurat som når man finner en gammel rusten Porsche i en låve. Man går grundig til verks for å gjenskape bilen som den sto frem da den var ny. Hele pickupen tas fra hverandre, slitedeler kastes, alle deler som skal brukes om igjen rengjøres, og Mishima tar et helt nytt sett med spoler, dempere, nålefane, diamant og bygger pickupen opp igjen på nytt, inkludert justering med instrumenter og "stemming" ved å lytte på musikk. Inkludert demontering og rengjøring tar det faktisk mer av Mishimas tid å bygge om en gammel pickup enn å bygge en fullstendig ny en. I høykostland (inkludert Japan) er faktisk arbeidskraften den dyreste "komponent", og i Lyra har vi lange ventelister på nye pickuper, så vi må "sette en pris" på den tiden vi har tilgjengelig.

Lyra er kanskje er den eneste pickup fabrikant i verden der pickup-byggeren lytter til hver eneste pickup som produseres, inkludert de som bygges om, og "stemmer" den som et musikkinstrument før den leveres til kunden.

Reparasjonsstedene har ikke adgang til originale Lyra nålefaner, dempere, diamanter osv, og enda viktigere er det at de ikke har adgang til mesteren Yoshinori Mishima til å justere opp og stemme pickupen. Vi er pragmatiske og forstår at mange vil spare penger og få sin Lyra reparert på et billig verksted. Men det er altså det samme som å ta sin Rolls Royce på et billig-verksted og få den fikset med uorginale deler og ikke-autorisert arbeidskraft.

Nylig fikk vi tilbake en Lyra Kleos fra en europeisk kunde som hadde betalt full pris hos sin forhandler. Kunden syntes den "låt rart" og det virket som om den var brukt. Det viste seg den var 5 år gammel og ombygd med uorginal nålefane og diamant av et av reparasjonsfirmaene. Denne pickupen kan ikke lengre betraktes av oss som en original Lyra. På bakgrunn av innhentede opplysningene (inkludert papirer) valgte vi i dette tilfellet å levere en ny Lyra Kleos til kunden.

Jeg håper dette lille skriveriet hjelper med å forstå hva det er som gjør en Lyra til en Lyra. Hvis du kjøper en Rolls Royce eller lignende, må du også regne med visse kostnader til vedlikehold i fremtiden, og dette er det samme for en original Lyra som alltid må vedlikeholdes og repareres av Lyra.

Hilsen fra Stig i Tokio
 
Sist redigert:
Z

Zomby_Woof

Gjest
Veldig godt og ryddig svar på spørsmålene som ble stilt. Og som jeg antyder over, jeg forstår at det må være sånn. Retipping er ikke det samme som en komplett renovasjon slik dere og enkelte andre gjør det.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.801
Antall liker
3.447
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hei Stig Bjørge

Som trådstarter må jeg begyne med å takke deg for at du tar deg tid til å svare her på HFS.
Det du beskriver er veldig informativt og oppklarende.
Samtidig er det i tråd med den beskrivelsen av prosessen jeg fandt på Cool gales sin hjemme side i England.
Nå gjenstår og se om jeg blir en eier av en Lyra, men stter uansett pris på dit inlegg.
Jeg for da anta at OHC her i Oslo som selge Lyra påtar seg å sende picuper til dere.
I tilfelle det ikke er aktuelt, som om picupen oprinnelig er kjøpt et annet sted kan du anbefale hvordan man går frem.

mvh

Habicht
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Det er vel litt som med Ortofon slik jeg har skjønt det; lever den gamle og få en ny/ ombygd tilbake med et mellomlegg. Jeg vet i hvertfall at når min Lyra er utslitt så blir det å ta kontakt med Oslo Hifi Center slik at jeg blir fornøyd og får tilbake den lyden jeg har blitt så betatt av med Lyra Delos:)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.853
Antall liker
38.612
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Det er vel litt som med Ortofon slik jeg har skjønt det; lever den gamle og få en ny tilbake med et mellomlegg. Jeg vet i hvertfall at når min Lyra er utslitt så blir det å ta kontakt med Oslo Hifi Center slik at jeg blir fornøyd og får tilbake den lyden jeg har blitt så betatt av med Lyra Delos:)
Spennende pu,kan du gi meg en kort beskrivelse av Lyra kontra 103R?

mvh
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Min DL103R hadde nær optimale arbeidsforhold og jeg landet vel på et resonanstall på nær 10hz. Ikke lett med den pickupen. Og den låt veldig dynamisk og musikalsk.

Lyra Delos står i en annen spiller nå enn jeg hadde med Denon; men DL103R gruset Rega RP8 med Apheta 2 hjemme hos meg.

Delos er den mest dynamiske og musikalske jeg har hørt. Mikrodynamikk og et bass fundament jeg ikke trodde var mulig! Oppløsning men samtidig akkurat passe med varme i mellomtonen. Dybde og perspektiv er og meget realistisk. Har lest noen forum hvor flere liker Delos bedre enn Kleos nettopp pga de ting jeg nevner. Jeg har hørt Kleos, Etna og Atlas hos OHC med Avid/ SME og jeg visste da at Ortofon ikke var veien for meg allikevel (siklet på Cadenza Black). Jeg forblir Lyra kunde lenge lenge og skal jeg oppgraderer Delos blir det med en Lyra lengre opp i sortimentet:)

Min påstand er at de er underpriset når vi tar håndtverk internkontroll, service og lydkvalitet i betraktning!!

Kjøp Delos om du har muligheten. De sies å vare veldig lenge også ift mange andre MCer;)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.853
Antall liker
38.612
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Min DL103R hadde nær optimale arbeidsforhold og jeg landet vel på et resonanstall på nær 10hz. Ikke lett med den pickupen. Og den låt veldig dynamisk og musikalsk.

Lyra Delos står i en annen spiller nå enn jeg hadde med Denon; men DL103R gruset Rega RP8 med Apheta 2 hjemme hos meg.

Delos er den mest dynamiske og musikalske jeg har hørt. Mikrodynamikk og et bass fundament jeg ikke trodde var mulig! Oppløsning men samtidig akkurat passe med varme i mellomtonen. Dybde og perspektiv er og meget realistisk. Har lest noen forum hvor flere liker Delos bedre enn Kleos nettopp pga de ting jeg nevner. Jeg har hørt Kleos, Etna og Alta hos OHC med Avid/ SME og jeg visste da at Ortofon ikke var veien for meg allikevel (siklet på Cadenza Black). Jeg forblir Lyra kunde lenge lenge og skal jeg opograderer Delos blir det med en Lyra lengre opp i sortimentet:)

Min påstand er at de er underpris når vi tar håndtverkere, internkontroll, service og lydkvalitet i betraktning!!

Kjøp Delos om du har muligheten. De sies å vare veldig lenge også ift mange andre MCer;)
Takker :)

mvh
 

Frikken

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.11.2004
Innlegg
670
Antall liker
851
Sted
Larvik
Torget vurderinger
9
Forsåvidt et poeng at det er arbeidet som koster i de litt mer parfymerte prisklasser (Dr. Dongs herlige uttrykk). og at gjenoppbygging med full testing nødvendigvis koster en slant, gjerne nesten like mye som en ny pickup. Retipping i sin enkleste form, å lime på en ny diamant, er ikke noen garanti for at man får tilbake en pickup som er iht. spec, spesielt i de tilfellene det handler om skadde pickuper. Det er ganske naturlig, og antageligvis riktig at produsentene ikke vil gjøre det på denne måten. Men som en service på produkter etter salg det tilbys gjenoppbygging til en pris som gjør det billigere enn å kjøpe nytt. Eventuelt at man tilbyr en innbytteordning.

Ortofon hadde lenge innbytteordning, men har nå gått over til å tilby gjenoppbygging. Begge deler synes jeg er godt innafor.

Hva tilbyr de andre?
Har Ortofon sluttet med innbytte? Jeg fikk byttet inn en gml MC 15 super ved kjøp av en ny Cadenza. Dette var i august.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Forsåvidt et poeng at det er arbeidet som koster i de litt mer parfymerte prisklasser (Dr. Dongs herlige uttrykk). og at gjenoppbygging med full testing nødvendigvis koster en slant, gjerne nesten like mye som en ny pickup. Retipping i sin enkleste form, å lime på en ny diamant, er ikke noen garanti for at man får tilbake en pickup som er iht. spec, spesielt i de tilfellene det handler om skadde pickuper. Det er ganske naturlig, og antageligvis riktig at produsentene ikke vil gjøre det på denne måten. Men som en service på produkter etter salg det tilbys gjenoppbygging til en pris som gjør det billigere enn å kjøpe nytt. Eventuelt at man tilbyr en innbytteordning.

Ortofon hadde lenge innbytteordning, men har nå gått over til å tilby gjenoppbygging. Begge deler synes jeg er godt innafor.

Hva tilbyr de andre?
Har Ortofon sluttet med innbytte? Jeg fikk byttet inn en gml MC 15 super ved kjøp av en ny Cadenza. Dette var i august.
Så vidt jeg har forstått det, ja.
 

Frikken

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.11.2004
Innlegg
670
Antall liker
851
Sted
Larvik
Torget vurderinger
9
Okei,mulig jeg hadde flaks da. Det gjorde i allefall at jeg kunne klatre et trinn opp i Cadenza serien.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Begynner å bli noen år siden jeg var i 'bransjen'. Noen som har sikker info?

Rettelse. De har begge deler. http://www.ortofon.com/support/support-hifi/exchange-and-repair

De reparerer de dyrere modellene og har innbytte på de rimeligere, ser det ut som.

Ortofon SPU Series, Exclusive Series (MC Windfeld, MC A90, Xpression and MC Anna), Vintage Series(MC Rohmann, MC Jubilee and MC 7500) likewise the Cadenza Series are the cartridges of very high quality. To support our customers, who have accidentally damaged their cartridges, Ortofon offers a Special Repair Service.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn