Lyric HiFi konkurs?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.639
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Begge brødrene har alltid vært kremmere og mange handler har blitt gjennomført, noen handler til fordel for kunden og mange handler fordel brødrene, så er det jo også slik at de to brødrene langt i fra alltid var enige og de skilte lag og drev butikker hver for seg. Jeg har erfaring med Bjørn Olav siden han holdt på i Bernt Ankers gate og jeg bodde i bakgården der og lånte/byttet/kjøpte en del utstyr der hos han, personlig ble jeg ikke veldig mye lurt, men det er flere andre jeg vet som gikk litt skoa av seg i møte med Bjørn Olav for og si det slik. Jeg kuttet etterhvert ut Bjørn Olav fullstendig og har ikke hatt noe med ham og gjøre på flere ti-år før jeg sist høst plutselig fikk en melding fra ham på finn.no hvor han ønsket og skal vi kalle det slette "gamle synder" og han tilbød meg noe Accuphase utstyr til hyggelige priser og som han sa..... jeg må bli ferdig med gammelt tull, så det er jo fullt mulig at han på sine eldre dager ønsker og komme "clean", hva vet jeg. Jeg takket forøvrig nei takk til Accuphase handelen da jeg ikke ønsker yttligere kontakt med han, for meg er det mange år siden skipet forlot kaia.
Når det gjaldt Tor, så holdt vi kontakten og selv om Tor også var en kremmer av stort format, så har jeg på følelsen at han var mye flinkere til og feie foran egen dør og jeg kjøpte en god del utsyr av han opp gjennom årene, noen ganger med en god deal for meg, andre ganger som en god deal for han, forskjellen på oss var jo at han drev butikk og en butikk må tjene penger for og eksistere.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
891
Antall liker
438
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Begge brødrene har alltid vært kremmere og mange handler har blitt gjennomført, noen handler til fordel for kunden og mange handler fordel brødrene, så er det jo også slik at de to brødrene langt i fra alltid var enige og de skilte lag og drev butikker hver for seg. Jeg har erfaring med Bjørn Olav siden han holdt på i Bernt Ankers gate og jeg bodde i bakgården der og lånte/byttet/kjøpte en del utstyr der hos han, personlig ble jeg ikke veldig mye lurt, men det er flere andre jeg vet som gikk litt skoa av seg i møte med Bjørn Olav for og si det slik. Jeg kuttet etterhvert ut Bjørn Olav fullstendig og har ikke hatt noe med ham og gjøre på flere ti-år før jeg sist høst plutselig fikk en melding fra ham på finn.no hvor han ønsket og skal vi kalle det slette "gamle synder" og han tilbød meg noe Accuphase utstyr til hyggelige priser og som han sa..... jeg må bli ferdig med gammelt tull, så det er jo fullt mulig at han på sine eldre dager ønsker og komme "clean", hva vet jeg. Jeg takket forøvrig nei takk til Accuphase handelen da jeg ikke ønsker yttligere kontakt med han, for meg er det mange år siden skipet forlot kaia.
Når det gjaldt Tor, så holdt vi kontakten og selv om Tor også var en kremmer av stort format, så har jeg på følelsen at han var mye flinkere til og feie foran egen dør og jeg kjøpte en god del utsyr av han opp gjennom årene, noen ganger med en god deal for meg, andre ganger som en god deal for han, forskjellen på oss var jo at han drev butikk og en butikk må tjene penger for og eksistere.
Dette stemmer veldig bra med min erfaring også. Med Bjørn kunne man handle hvis han hadde varen der og da, men ellers var det greit å vente med all betaling. Tor fremstod som mye ryddigere m.h.t. avtaler.
 

jan_arild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
252
Antall liker
145
Butikken i Sandvika tror jeg det er noen andre som holder på.
Det er riktignok en stund siden jeg kjørte forbi der.
Jeg skal ta en sving forbi etterpå.

Tor sa til brutter`n og meg en gang at Bjørn Olav hadde papirer på at han var splitter pine gal.
 

Lieberung

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
185
Antall liker
50
Torget vurderinger
2
Butikken i Sandvika er dessverre nedlagt. Noen som kjenner til andre Accuphase forhandlere på Østlandet? 20240425_120805.jpg ?
 
Sist redigert:

jan_arild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
252
Antall liker
145
Butikken i Sandvika er dessverre nedlagt. Noen som kjenner til andre Accuphase forhandlere på Østlandet? Vis vedlegget 1018349 ?
Bildet er feil.
Den bowling hallen ble bygget samtidig som det ble hifi butikk der. Litt lenger til høyre.
Nor-Radio helt frem til Lyric/Boahs tok over.
Jeg var med å bygge bowling banen før jeg begynte å jobbe på NOR-RADIO.

Det er en annen bedrift der butikken var.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.297
Antall liker
9.537
Torget vurderinger
2
Vi får håpe en litt mer seriøs aktør får Accuphase agenturet. Men Japanerne er urolig lojale mot familieforbindelser
 
Sist redigert:

Lieberung

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
185
Antall liker
50
Torget vurderinger
2
Bildet er feil.
Den bowling hallen ble bygget samtidig som det ble hifi butikk der. Litt lenger til høyre.
Nor-Radio helt frem til Lyric/Boahs tok over.
Jeg var med å bygge bowling banen før jeg begynte å jobbe på NOR-RADIO.

Det er en annen bedrift der butikken var.
Du har rett, jeg husket feil og tok dessverre bilde av feil inngang. Men Lyrikk var i går ikke lenger til høyre for Bowlig-hall inngangen.
Har egentlig ingen personlige negative erfaringer med Bjørn, men han ga meg inntrykk av å være en luring. Alltid villig (og ivrig) i å diskutere deals.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.043
Antall liker
8.292
Torget vurderinger
1
Har egentlig ingen personlige negative erfaringer med Bjørn, men han ga meg inntrykk av å være en luring. Alltid villig (og ivrig) i å diskutere deals.
Hva er galt med det? Da kan man kanskje gjøre gode deals.....
Forøvrig er det helt vanlig i denne bransjen. Medmindre du handler på Hi-fi klubben...
 

Lieberung

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.09.2009
Innlegg
185
Antall liker
50
Torget vurderinger
2
.
Hva er galt med det? Da kan man kanskje gjøre gode deals.....
Forøvrig er det helt vanlig i denne bransjen. Medmindre du handler på Hi-fi klubben...
At det er noe galt med det er din tolkning. :) Jeg har gjort både gode (og mindre gode) innbytter både med Tor og Bjørn og satt pris på mulighetene
Med "luring" mener jeg at han la frem noen forslag som man kun inngår med de du stoler godt på (som f.eks forskuddsbetaling) og at han ville skrive med rødt blekk på kjøpskontraktene...
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.553
Antall liker
3.745
Torget vurderinger
96
Dette stemmer veldig bra med min erfaring også. Med Bjørn kunne man handle hvis han hadde varen der og da, men ellers var det greit å vente med all betaling. Tor fremstod som mye ryddigere m.h.t. avtaler.
Tor var også litt surrete, men jeg tror aldri jeg har hørt eller lest noen si at han forsøkte å lure noen. Om man var kynisk som kunde kunne man lurt han i stedet. Han tok delbetaling i cash, og skrev opp resten på et eller annet papir som han ga deg. "Betal resten når du kan". Så ikke at han tok kopi selv.
Som haifai selgere flest påsto han jo mye rart, men han var alltid grei og hjelpsom. Jeg savner Tor.

Alle andre personer knyttet til Lyric og BOAHS har jeg lite eller ingen erfraing med, men etter alt jeg har lest tillater jeg meg å være skeptisk.
 

Teknikern

Medlem
Ble medlem
06.02.2018
Innlegg
34
Antall liker
18
Sted
Limbo
Jeg har vært i kontakt med Bjørn angående mulig kjøp og han var snar med å foreslå forskuddsbetaling direkte til en konto. Jeg har ingen som helst erfaringer med fyren fra før, men ut fra hva jeg leser så er jeg ikke spesielt trygg på å gå med på en slik avtale for å si det forsiktig. Synd at han skal være så tilsynelatende useriøs da han er den eneste som har både Accuphase og Legacy Audio.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.279
Antall liker
9.088
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Har ikke handlet selv, men snakket med flere som har handlet og det som går igjen er at varer som finnes på lager er ok å trygt, men må det bestilles og det kreves forskudd skal man styre unna.. kalles vel i firmaverden for å drive på kreditors regning? :)
 

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Innlegg
712
Antall liker
1.033
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
5
Jeg handlet mye av ham i løpet av 2023. Accuphase E-480, C-2150 og A-48 betalte jeg og plukket med fra lager.
C-2300, DP-450 og P-7500 forhåndsbetalte jeg, og de ble levert omtrentlig på estimert tidspunkt. Måtte vente noen måneder, men alt står nå på hylla og nytes i fulle drag.

Jeg sier ikke at du skal forhåndsbetale, men vil bare belyse at det finnes gode erfaringer rundt det å handle med Lyric/Boahs også:)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.091
Antall liker
1.069
Torget vurderinger
10
Jeg har kjøpt mye fra Lyric, allerede fra da Tor drev, men mesteparten av Bjørn Olaf. Har så langt ikke opplevd noen problemer og håper også det går bra med bestillingen som er inne nå, også den forskuddsbetalt.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.156
Antall liker
984
Torget vurderinger
2
Handel for spesielt interesserte, mener jeg:)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.958
Antall liker
1.296
Sted
Nadadouro, Portugal
Tor var veldig ok, kjøpte min Bryston B-100 av han, samme som var til test i Fidelity, litt senere bestilte jeg dac kort til den basert på prisen nevnt på nettsiden, da jeg hentet det sa Tor at prisen på nettsiden desverre var 1/3 lavere ved en feil men at jeg skulle få det til den prisen!
 

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Innlegg
136
Antall liker
101
Torget vurderinger
14
Bjørn Olaf har vært en svindle og en kjeltring i bransjen helt siden tidlig på 80 tallet da han og Tor etter å ha drevet butikk sammen begynte hver for seg.
Bjørn Olaf har tidligere sonet for økonomisk kriminalitet, den gang som nå så drev han på samme måte som nå, han tilbyr rabatter mot forskuddsbetaling, og pengene forsvinner for den som har betalt og går enten til en annen som "maser" mer eller han selger til en som betaler bedre enn deg, Det samme gjelder om du leverer innbytte eller noe til service. Da risikerer du at utstyret blir solgt, uten at du ser noe mer til det. Jeg kjenner mer en 10 mennesker som Bjørn Olaf har tatt hifi utstyr fra under påskudd om å skulle selge eller innlevert som delbetaling som dels i nyere tid eller helt siden tidlig 90 tall fortsatt ikke har fått noe som helst.

Jeg har advart om dette i en tråd tidligere i forbindelse med at Bjørn Olaf flyttet inn i butikken i Sandvika(jeg vet Bare ikke hvordan jeg søker opp mitt eget innlegg (y))
Det viktigste er uansett å advare alle om at det er en risikosport å involvere seg med Bjørn Olaf, han er helt skruppelløs har ingen betenkeligheter med å bruke pengene dine til noe annet det som er avtalt.

Er det noen som har kjøpt noe som helst av Bjørn Olaf som kan vise til at de har fått en kvittering som viser riktig foretaksnummer, et generert fakturanummer med riktig firmanavn fra et faktureringsprogram? Jeg kjenner ingen, og hver gang jeg har bedt om det, skylder Bjørn Olaf på regnskapsfører og sier at den kommer snart.

Jeg tidligere kjøpt for sekssifrede beløp, og har ALDRI sett ikke en eneste kvittering. I beste fall får du noe skribleri på et gjennomslagspapir med noen kruseduller som liksom skal være en.

Om du likevel vil forholde det til Bjørn Olaf, så er det i alle fall en ting som gjelder:

ALDRI BETAL PÅ FORSKUDD, ALDRI BETAL ELLER KJØP NOE SOM HELST FØR VAREN DU SKAL HA STÅR FYSISK I BUTIKKEN. DA KAN DET GÅ BRA.


Nei folkens hold dere langt unna denne mannen, ikke alt her i verden handler om en god deal, og gi beskjed til folk som er nye i gamet, de trenger ikke oppleve det samme som oss.
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
678
Antall liker
756
Bjørn Olaf har vært en svindle og en kjeltring i bransjen helt siden tidlig på 80 tallet da han og Tor etter å ha drevet butikk sammen begynte hver for seg.
Bjørn Olaf har tidligere sonet for økonomisk kriminalitet, den gang som nå så drev han på samme måte som nå, han tilbyr rabatter mot forskuddsbetaling, og pengene forsvinner for den som har betalt og går enten til en annen som "maser" mer eller han selger til en som betaler bedre enn deg, Det samme gjelder om du leverer innbytte eller noe til service. Da risikerer du at utstyret blir solgt, uten at du ser noe mer til det. Jeg kjenner mer en 10 mennesker som Bjørn Olaf har tatt hifi utstyr fra under påskudd om å skulle selge eller innlevert som delbetaling som dels i nyere tid eller helt siden tidlig 90 tall fortsatt ikke har fått noe som helst.

Jeg har advart om dette i en tråd tidligere i forbindelse med at Bjørn Olaf flyttet inn i butikken i Sandvika(jeg vet Bare ikke hvordan jeg søker opp mitt eget innlegg (y))
Det viktigste er uansett å advare alle om at det er en risikosport å involvere seg med Bjørn Olaf, han er helt skruppelløs har ingen betenkeligheter med å bruke pengene dine til noe annet det som er avtalt.

Er det noen som har kjøpt noe som helst av Bjørn Olaf som kan vise til at de har fått en kvittering som viser riktig foretaksnummer, et generert fakturanummer med riktig firmanavn fra et faktureringsprogram? Jeg kjenner ingen, og hver gang jeg har bedt om det, skylder Bjørn Olaf på regnskapsfører og sier at den kommer snart.

Jeg tidligere kjøpt for sekssifrede beløp, og har ALDRI sett ikke en eneste kvittering. I beste fall får du noe skribleri på et gjennomslagspapir med noen kruseduller som liksom skal være en.

Om du likevel vil forholde det til Bjørn Olaf, så er det i alle fall en ting som gjelder:

ALDRI BETAL PÅ FORSKUDD, ALDRI BETAL ELLER KJØP NOE SOM HELST FØR VAREN DU SKAL HA STÅR FYSISK I BUTIKKEN. DA KAN DET GÅ BRA.


Nei folkens hold dere langt unna denne mannen, ikke alt her i verden handler om en god deal, og gi beskjed til folk som er nye i gamet, de trenger ikke oppleve det samme som oss.
Absolutt helt enig med alt som skives her!
 

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Innlegg
136
Antall liker
101
Torget vurderinger
14
Hva er galt med det? Da kan man kanskje gjøre gode deals.....
Forøvrig er det helt vanlig i denne bransjen. Medmindre du handler på Hi-fi klubben...
Det som er galt med det er at du da bidrar til å holde en useriøs kjeltring gående i bransjen, slik at han kan manipulere enda flere, noen vil.også hevde det er galt å kjøpe en vare som en annen allerede har betalt for...
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.594
Antall liker
3.711
Torget vurderinger
6
Skal ikke utale meg om noen personer som blir omtalt tråden. Men jeg har handlet HiFi helt siden starten av 80 tallet.

Ønsker bare å informere på generelt grunnlag om risikoen med å kjøpe en vare uten kvittering utsted ifra godkjent datakasse/regnskapssystem.
Man kan bli holdt skyldig underlagt hvitvaskings loven med fokus på moms undragelse!
Om man overfører forskudd eller hele kjøpesummen så skal det foreligge et bilag i-form av kvittering med firmanavn, MVA nummer og fakturanummer med spesifisert moms.

Utsagn som at jeg kjøpte i god tro holder ikke mål her!!!

Jeg har selv fått forespørsel om innbytte av varer hvor det aldri har foreligget noen form for kvittering på kjøpet. Sånne varer har for oss som butikk null verdi og det burde det ha det på det generelle bruktmarkedet.
Uansett hvor billig du får det! Ikke kjøp noe uten at det foreligger en godkjent kvittering!
 

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Innlegg
136
Antall liker
101
Torget vurderinger
14
er han kompis med roar malmin?
Bjørn Olaf har også lurt Roar Malmin så langt tilbake som da han laget Audio 60. Roar kan være litt vanskelig å få tak i til tider, men Bjørn Olaf er i en helt annen Kategori.
 

Teknikern

Medlem
Ble medlem
06.02.2018
Innlegg
34
Antall liker
18
Sted
Limbo
Er det noen som har varslet Accuphase eller Legacy Audio om denne karen? Hvis ikke så burde vel de bli det. Kan ikke tenke meg at hverken pertentlige japanere hos Accuphase eller Legacy kan være interessert i å ha en kjeltring som salgsagent for dem. Det er jo ikke akkurat god reklame for noe merker når det er slik...
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
678
Antall liker
756
Er det noen som har varslet Accuphase eller Legacy Audio om denne karen? Hvis ikke så burde vel de bli det. Kan ikke tenke meg at hverken pertentlige japanere hos Accuphase eller Legacy kan være interessert i å ha en kjeltring som salgsagent for dem. Det er jo ikke akkurat god reklame for noe merker når det er slik...
Tanken er tenkt....
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.548
Antall liker
5.065
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Jeg har ingen som helst forhold til butikken siden Tors dager og heller ikke til B.O., men holder det ikke med personkarakteristikker og omtale av tredjeperson her nå? PM videre kanskje?
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
678
Antall liker
756
Jeg har ingen som helst forhold til butikken siden Tors dager og heller ikke til B.O., men holder det ikke med personkarakteristikker og omtale av tredjeperson her nå? PM videre kanskje?
Han får som han fortjener og det som skrives her er for å advare folk mot å gå på hans noe finurlige måte å drive "business" på. Som forskuddsbetaling osv. Det er velment for de som ikke kjenner til BO, det er nok av de (meg inkludert) som har blitt lurt av han gjennom årenes løp. Nok er nok tenker jeg og bransjen er ikke tjent med å ha en slik aktør.
 

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Innlegg
136
Antall liker
101
Torget vurderinger
14
Jeg har ingen som helst forhold til butikken siden Tors dager og heller ikke til B.O., men holder det ikke med personkarakteristikker og omtale av tredjeperson her nå? PM videre kanskje?
Vi snakker om en person som har utnyttet, manipulert og svindlet mage mennesker i mer enn 40 år, vi snakker om en person som veldig veldig mange har svært dårlige erfaringer vi snakker om en person som har en historikk ingen andre i hifi Norge kan matche, for min del snakker jeg om dette for å advare nye hifi entusiaster som ikke har erfaring med Bjørn Olaf fra tidligere for å advare klart og tydelig og for å bidra til å forhindre at enda flere blir lurt og mister pengene sine.

Det at Bjørn Olaf fortsetter som før uten å ha lært noe som helst er lang langt alvorligere enn at han navngis i denne tråden.
 

Teknikern

Medlem
Ble medlem
06.02.2018
Innlegg
34
Antall liker
18
Sted
Limbo
Som sagt så burde jo alle som har hatt dårlig erfaring med han varsle produsentene slike at de forhåpentligvis ser galskapen og får gitt agenturet til noen som driver seriøst i markede. Hvis man ikke gjør noe med det, så tillater man jo at han fortsetter også...
Jeg har allerede sendt en e-post til Legacy Audio.
 
Topp Bunn