Lytteinntrykk - EKKJ installasjonskabel som høyttalerkabel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• L

lark

Gjest
    DIY_dude skrev:
    lark skrev:
    Det ser jo bra ut. Noen som har vært i kontakt med de før? Selger de til privatkunder? Er det dyrt?
    Pris på 10 kvadrat hos elhandel finner man her (1o kvadrat er imidlertid IKKE enkeltleder)
    http://www.elhandel.no/catalog/prod...16524&osCsid=a146a4baa3bfceba59a860e328520079
    Vil tro at prisen på 6 kvadrat ligger litt under. Ulempen er at man må kjøpe 500m. Det blir litt for stor avstand mellom høyttalerene da ;D

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    lark skrev:
    Ulempen er at man må kjøpe 500m. Det blir litt for stor avstand mellom høyttalerene da ;D
    Litt upraktisk... men med det tverrsnittet ville det vel gått helt fint. :p

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    292
    DIY_dude skrev:
    lark skrev:
    Ulempen er at man må kjøpe 500m. Det blir litt for stor avstand mellom høyttalerene da ;D
    Litt upraktisk... men med det tverrsnittet ville det vel gått helt fint. :p
    LOL, hvem tenger vel lange kabler når tverrsnittet er lengre enn lengden??

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.377
    Torget vurderinger
    12
    Kjøp fra en installatør så betaler dere sannsynligvis en noe høyere meterpris og i verste fall et kapptillegg.

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    realist skrev:
    Casle skrev:
    Godt spørsmål 2,5 kvadrat selges jo av Elfa, men hvor får man kjøpt 4 og 6 kvadrat uten å drive firma selv...?

/C
    Kjøp fireleder 2,5 kvadrat, og vips, så har du 2 gange 5 kvadrat, sjenialt! ;D
    Hvis du mener at 2.5 +2.5= 5 så er vel ikke det helt riktig. Samlet areal for 2x2.5 blir vesentlig mindre enn det. Regn det ut selv. :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    SOEDAL skrev:
    realist skrev:
    Casle skrev:
    Godt spørsmål 2,5 kvadrat selges jo av Elfa, men hvor får man kjøpt 4 og 6 kvadrat uten å drive firma selv...?

/C
    Hvis du mener at 2.5 +2.5= 5 så er vel ikke det helt riktig. Samlet areal for 2x2.5 blir vesentlig mindre enn det. Regn det ut selv. :)
    Hevder du her at 2,5 + 2,5 er noe annet enn 5...??

Man snakker om areal på kabler - ikke diameter....

Mvh
    OMF

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    292
    SOEDAL skrev:
    realist skrev:
    Casle skrev:

/C
    Det har jeg allerede gjort! Hva med deg? ;D

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    OMF skrev:
    SOEDAL skrev:
    realist skrev:
    Casle skrev:

/C

Mvh
    OMF
    Ups! Jeg tenkte diameter. Selvfølgelig helt feil når jeg tenker meg litt om ::)

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    161
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Og, for å være 110 % korrekt: Man snakker om tverrsnitt, ikke areal (sistnevnte er strengt tatt omkrets ggr lengde........) ;)

L

lark

Gjest
    olaps skrev:
    OMF skrev:

Mvh
    OMF
    Og, for å være 110 % korrekt: Man snakker om tverrsnitt, ikke areal (sistnevnte er strengt tatt omkrets ggr lengde........) ;)
    For å være 120% korrekt så snakker vi om arealet av tverrsnittet. På en sirkelrund leder regnes det ut på følgende måte. A = radius x radius x 3.14.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    292
    Venter i åndeløs spenning på hva som er 130% korrekt! ;D

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    427
    Sted
    Bergen
    Jeg fant ikke mine gamle Audioquest solid core kabler jeg brukte før. De var så stive og tykke at de ikke har blitt brukt på en stund. Da blir det vel EKKJ 6 kmm på meg.

Ser på forsiden at man kan kjøpe "Tranparent" "Interconect" [ikke mine stavefeil] for inntil noen hundre tusen kroner. Vel, da var de pengene spart!

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken betegnelse blir brukt på EKKJ (svensk?) her i landet? PFSP?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.377
    Torget vurderinger
    12
    LydKarl skrev:
    Det kan se ut som PFSP er en ekvivalent til EKKJ. Den er imidlertid grå i fargen. PFSP er den grå kabelen man oftest ser graves ned utendørs så lenge det ikke er everket som graver, for de bruker grønn.

prnesse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Antall liker
    328
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    LydKarl skrev:
    Det finns ekkj light her i landet også. Elektroskandia har i hvert fall. Den er billig og nesten like myk som pmh.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min "EKKJ" er PFSP, men den er allikevel laget av Ericsson.
    Når får vi den første sammenliknings"testen" EKKJ v.s. PFSP? Kunne være morsom lese, mens vi venter på det 140% korrekte.

L

lark

Gjest
    Valentino skrev:
    Når får vi den første sammenliknings"testen" EKKJ v.s. PFSP? Kunne være morsom lese, mens vi venter på det 140% korrekte.
    Det 140% korrekte er:
    Arealet er lik radius x radius x 22/7 (puuhhh.....) 8) 8)

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.733
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    lark skrev:
    Valentino skrev:
    Det 140% korrekte er:
    Arealet er lik radius x radius x 22/7 (puuhhh.....) 8) 8)
    tsk tsk tsk.

Presisjonen i den er litt begrenset 22/7=3,1429, dvs. «way off» på 3. desimalen ... kineseren Zu Chongzhi ga et «praktisk» estimat på 355/113 i år 480, dvs 3,1415929, dvs presist til 6. desimalen, som var det mest presise estimatet for de neste 900 årene. Det mest elegante uttrykket for PI synes jeg er Viètes formel:

Med 25 iterasjoner gir den samme presisjon for PI som MS-Excel, og MS-Excel har ikke desimalpresisjon nok til å regne den mer nøyaktig, dvs. 3,141592653589790, dvs. EDIT: korRekt til og med 14 desimaler.

mvh
    KJ

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    149%. Trekk for manglende r. Det skal være korrrekt!

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.733
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    149%. Trekk for manglende r. Det skal være korrrekt!
    ;D

Hvor blir det av 160% ?

mvh
    KJ

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Var denne tråden ment å handle om lytteinntrykk? Eller er jeg blitt orbnil på mine eldre dager?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    EKKJ låter kjedelig. Den er en perfekt høyttalerkabel.

160%? Til meg? Bluss!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Let´s not get ahead of ourselves here, Mr. Valentino. Den er kanskje perfekt for deg. Og noen til. Muligens. ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Det finnes mange perfekte høyttalerkabler der ute, har jeg merket meg.

Men jeg kan jo ikke høre! har jeg latt meg fortelle her inne.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Det vet jeg du kan! Derfor er jeg overrasket over ditt valg av høyttalerkabel.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    12
    Valentino skrev:
    Låter det kjedelig må du nok skylde på noe annet :-*

Mvh. RS

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Neida. Det er i så fall bare å ta´n helt ut og skifte til jernbaneskinner, er det ikke?

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    292
    R.Solhaug skrev:
    Valentino skrev:

Mvh. RS
    Med kjedelig tror jeg han mente transparent, altså som han sa, en perfekt høyttalerkabel. ;)

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    realist skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Valentino skrev:

Mvh. RS
    Med kjedelig tror jeg han mente transparent, altså som han sa, en perfekt høyttalerkabel. ;)
    Låter det kjedelig er det da mer produktivt å finne på andre tweaks (Som i tillegg faktisk funker) enn kabelbytte for å få det til å låte friskere? Men det er vel sånn med menigmann at han ikke våger å trå inn i tekniske detaljer, men heller velger å gjøre noe enkelt man vet ikke kan skade utstyret - i god tro om at det blir en forbedring!

Mvh.

Vidar

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.221
    Torget vurderinger
    1
    Installasjonskabel som HT kabel er et gammelt triks. Fikk det anbefalt av ei Hi-Fi sjappe i Frognerveien i Oslo (Studio 375 e.l.?) da jeg kjøpte min Sansui AU-417 i 1980, var det vel. De avløste mine gjennomsiktige "flettekabler" fra Audioscan. Noen som husker de, forresten?

Fordelen med installasjonskabel er jo at det er solid core. Samt at man kan velge en variant med solid tverrsnitt. Etter min mening har mange HT kabler for lite tverrsnitt, hvilket KAN gi for mye fokus på overtoner, og redusert dynamikk i øvre bass.

På minussiden er vel neppe kobberet i slik kabel glødet. Så den er vel neppe så mange renhetsnuller bak komma. Dielektrikumet er vel også litt "ymse". Dessuten vanskelig å terminere, da det myke kobberet gir etter over tid.

Kan godt forestille meg at en slik kabel gjør mye bra lydmessig, sammenlignet med en del av disse "fjasekablene" som er på markedet.

L

lark

Gjest
    pedal skrev:
    Installasjonskabel som HT kabel er et gammelt triks. Fikk det anbefalt av ei Hi-Fi sjappe i Frognerveien i Oslo (Studio 375 e.l.?) da jeg kjøpte min Sansui AU-417 i 1980, var det vel. De avløste mine gjennomsiktige "flettekabler" fra Audioscan. Noen som husker de, forresten?
    Jepp husker godt de kablene. Jeg ble voldsomt inspirert og flettet mine egne, noe som førte til at effektforsterkeren (Hafler DH-100) ble avsindig varm og tok kvelden :eek:

S

slowmotion

Gjest
    Vanlig EKKJ er glødet. Det gjelder vel stort sett alle kabler av kobber.

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jeg har ingen intensjoner om å teste installasjonskabel, men det er altså forskjell på kabler da i følge de som har testet dette?
    Ikke så rent lite heller skal man tro det som står i tråden. :)

Noe jeg selv stadig finner ut også...etter å ha levert inn mine Synergistic Research med aktiv skjerm(virket smart for noen år siden) til reparasjon og fått låne noen i mellomtiden...så nå blir det nok nye høyttalerkabler snart! Det hadde jeg faktisk ikke forventet at jeg skulle få lyst til. Ånden er svak!(men kjødet er som kjent ganske villig)

O.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.514
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg innrømmer å ha hørt forskjell på EKKJ, dette, og hint. Men jeg har ikke prøvd ABX.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.221
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    pedal skrev:
    På minussiden er vel neppe kobberet i slik kabel glødet.
    Kobberet i denne er glødet. Se spesifikasjonstabellen. http://www.nexans.no/eservice/Norway-no_NO/navigateproduct_537264874/PFSP_1kV_2x6_6.html

Er glødet kobber reinere enn uglødet?
    Ja den er glødet. Så fint! Gløding vil si "oppvarming". Da skjer det en kjemisk reaksjon i kobberet, som blant annet renser for oksygenrester og andre urenheter som kan ha sneket seg inn i råvaren før og under prosessering.

Tilbake står da dielektrikum som desverre ser ut til å være PVC både nærmest leder og i ytterkappa.

At den er stiv er litt upraktisk, men det er jo en marginal innvending for oss Hi-Fi idioter som forsaker mye værre ting for å få godlyd.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Nå er vel hovedårsaken til at kobber er glødet at de ikke skal brekke ved bøying? Forsøk å bøye et kobberrør som ikke er glødd, så skjønner man at denne kabelen ikke er SÅ stiv allikevel. Et glødd rør derimot er ikke noe problem å bøye.

Så forresten kobberrør benyttet som høyttaler"kabler" i en gedigen bilstereo innstallasjon en gang. Har det noen fordeler fremfor solid core eller?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Bare ikke si det til Solhaug! Ellers er kabler kun for kyllinger om en dag eller to. Da er det kobberrør som gjelder! ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn