R.Solhaug skrev:
Ren massiv kobber lyderer som rent vann, men enhver tvinning/fletting ødelegger en ellers fenomenal holografi
Men 2,5kv er tynt gutter, gir ikke virkelig tyngde. Selv 6kv blir for spett til fullrange bass.
Er terminalene for spinkle kan de jo oppgraderes.. 8)
Mvh. RS
Her har jeg brukt helt standard PR-innstallasjonskabel,og holografien var bare sånn lagom..-Men så ble den først strippet for aluskjermen(som sies å være fy-fy ;D),for så bli tvinnet.Tvinnet også med den uisolerte jordingen,for sikkerhets skyld,men dog uten å kople den til i noen ender.Resultatet endte opp i den desidert beste kabelen jeg til dd har hatt i anlegget.Holografien totalt er enorm! Nå er det ikke kabelen i seg selv som er årsaken til dette vidunderet,men snarere at tvinning nesten er den eldste kjente metoden for å skjerme for innstråling av uønsket elektronisk støy.-Og det funker.Bare kikk inni noen av hi-fiens store/gode forsterkere,så vil man se at kablingen er tvinnet,om det ikke er mulig å krysse.For de som ikke sliter med et virvar av diverse strøm,signal,og høyttalerkabler i salig kaos bak anlegget,er det ikke like sikkert at tvinning vil utgjøre samme forskjellen.Men det kan klart anbefales for andre.Naturligvis er det dette forbeholdet om matching,så PR/installasjonskabel trenger ikke å være riktig til alt,og Håkons forbehold om mindre rørforsterkere påhektet tykke enledere kan jeg bare si meg enig i.De passer tydeligvis best til litt kraftige transistorforsterkere.For å tone flagg,så er jeg intens kabelskeptiker,men det finnes forhold rundt en kabel som er adskillig viktigere enn akkurat hvor godt elektronene sykler gjennom metallet.(Det er liksom ikke så veldig mange måter de kan gjøre det på..)Skjerming er alfa og omega+ god terminering/kontakt generellt.Når det er sagt,så ER det likevel en viss forskjell å spore på "myk" kontra "stiv" kabel i sistnevntes favør,men der kommer målere til kort,og sikkert jeg også i en blindtest. ;D Alt dette subjektivt selvfølgelig.........
Mvh Rune