Ny-inflyttet i leillighet for 10 år siden.
Audiophysic Virgo II kom fort opp på langveggen mot kjøkkenet. Kilde Iphone, og en 5watts rørforsterker, lyd ble det i alleafall
Rommet er 600cm langt inkludert 100cm karnapp og 408 cm bredt og 313cm takhøyde. Med høyttaler på kortvegg og lytteposisjon foran karnapp til høyre plages jeg av en stor peak på 31hz, peak på 63 og dal på 94 Hz. Rommet er usymetrisk møblert med bokhylle på den ene langsiden, og peisovn i det ene hjørnet.
De gule sirklenene viser beste oppsett med fin jevn bass ved lytting på langvegg og døren bak meg til neste stue åpen. Desverre håpløst innredningmessig
Ingen akustikk tiltak, men teppe på gulvet, bokhylle og myk sofa og stol hjalp en del. Bomull/vatt bak lerretsbilder og nedfellbare gardiner
Begynte med stereoen som var rør på en halvt Ikea vitrineskap
Før det ble 300B rør og klasse A transistor
Vanskelig akustikk fikk så hjelp av elektroniske krykker.
Før mitt dyreste akustikktiltak, bokhylle kommer på plass, se under. Lytteposisjon er i stol foran kisten, for mye bass i sofaen...dessuten for mye reflektert lyd på bekosting av direkte lyd med høyttaler 120cm fra veggen til høyre.
Det bringer oss til dagens situasjon, hvor jeg er tilbake til transistor forsterker med Roon,CD og Vinyl som kilde, sett mot lytteposisjon i stol,
NB! puffen å ha bena på stopper også gulvrefleksjoner og gir tydelig positiv og målbar effekt
andre veien. I TV stuen til venste skimtes konas flygel, å få det dit krevde at en peis ble revet.
Lyden er ikke helt lik fra høyre og venstre høyttaler pga usymmetrien, og påvirkes selvsagt om dørene er lukket eller åpne. Har ulike settinger på Trinnov Amethyst room Optimizer avhengig av om dører er åpne eller lukket og hvor jeg sitter.
Jeg har lange nok høyttalerkabler til å flytte høyttalerne til kortveggen til høyre og lytte litt foran teppekanten til venstre, flytter dit nå jeg vet jeg har "huset" litt for meg selv en stund.
Slik måler rommet ved lytting på hhv kortvegg og langvegg uten noen DSP aktiv.
Med lytting på den vanskelige kortveggen med og uten Trinnov Optimizer, kun korreksjon under 1000Hz
Og så kan jeg tune lyden med litt eq også. Den hvite kurven gir en fin naturlig fylde til stemmer og gitar, og en mindre hissig tzz cymbal og diskant som ellers kan trekke til seg litt for mye detaljfokus.(Imponator effekt som kan bli litt kjedelig i lengden)
Er i grunnen fornøyd med dette, og nå er penga slutt også...men bedre høyttaler ligger jo og gnager litt i bakhodet. Og så noen skikkelige tunge ekte fløyelsgardiner foran vindu...
PS løftet fra 25 hz i figur under er falsk effekt pga "moving mic metode" og white noise brukt ved måling, dvs ikke REW sveip
Rommet har veldig stor betydning, har hatt 3 ulike høyttalere her og det er en karakter ved rommet som går igjen med alle, desverre. Vokalen kan gjemmer seg litt lengre bak i lydbildet enn ønskelig, så man sitter ikke helt på første benk slik jeg vil. Trinnov romkorreksjon gjør noe med det og trekker frem vokalen igjen, samtidig mister man litt av rommet rundt vokal og instrumenter om alle står i militær orden. Skulle gjerne hatt jevnere bass uten elektroniske krykker, og så er det fortsatt litt for mye romklang som kan rote det til på høyt lydnivå og med kompleks musikk. Leonard Cohen og JJ Cale og Dire Straits låter som regel bra her
Normal lytteavstand (på kortvegg) er 313cm som gir litt lite direktelyd og mer refleksjoner enn ideelt.Men går jeg lengre frem taper jeg for mye bass. Lukker jeg dørene få jeg mer naturlige refleksjoner og det bør være positivt med en Revel høyttaler som jeg har, men romklangen øker mer enn ønskelig og det gir noen flere ufasingenr/ujevnheter . Lurer også på om åpne dører kan også være med på tape rom bidrag som gjør at noe av mellomtonen i stemmer dempes og faller lengre bak i lydbildet.