Lyttet til Whistler Audio Cerise - en liten tankevekker..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• StereoJoe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    2
    coolbiz skrev:
    Helt som forventet med en passiv pre. Med en passiv pre's høye utgangsimpedans får du en høyfrekvens-avrulling som er direkte avhengig av kabelens kapasitans. ::) Med en typisk passiv preamp blir dessuten kildens strømstyrke satt på prøve, potensielt med redusert nivå og dynamikk i bassen som resultat. Bruk de korteste og mest lav-kapasitive kabler du får tak i. God skjerming er også spesielt viktig for kabler som brukes sammen med passiv preamp.
    La meg bare gjøre oppmerksom på at passive preamper kan bygges på ulike måter. En løsning basert på TVC (trafoer) vil ofte ha tekniske ytelser som overgår mange aktive preamper, litt avhengig av hvor på sekundærsiden en henter signalet. Korte og lavkapasitive signalkabler er vel hensiktsmessig nesten uansett...?

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Ser at denne tråden døde ut for lenge siden og at det i ettertid må ha kommet en del erfaringer på den nye Coanda kabelen fra samme leverandør. Er litt interessert i xlr versjon. Noen nye erfaringer siden august i fjor?
    Noen som vet mere om ht kabler fra samme leverandør?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.583

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    620
    Billa skrev:
    Hei
    Ser at denne tråden døde ut for lenge siden og at det i ettertid må ha kommet en del erfaringer på den nye Coanda kabelen fra samme leverandør. Er litt interessert i xlr versjon. Noen nye erfaringer siden august i fjor?
    Høyttalerkabler er ennå ikke leveringsklare. Har fokusert på å perfeksjonere signalkablene.

(Har en prototype HTkabel basert på palladiumbelagte sølvledere, men det ligger garantert langt fram i tid før dette evt. blir et produkt som folk kan hekte på forsterkerene sine. Produksjonen av selve lederen er muligens for kostbar til at dette blir noe annet enn et nisjeprodukt. Erland her på sentralen har samme leder i sine hornhøyttalere. Audionote-gutta på Upgrade Audio har også noen meter av lederen som de bruker i HTkabler.)

Se ellers tråden som Espen henviser til ovenfor.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.583
    whistler skrev:
    Billa skrev:
    Hei
    Høyttalerkabler er ennå ikke leveringsklare. Har fokusert på å perfeksjonere signalkablene.

(Har en prototype HTkabel basert på palladiumbelagte sølvledere, men det ligger garantert langt fram i tid før dette evt. blir et produkt som folk kan hekte på forsterkerene sine. Produksjonen av selve lederen er muligens for kostbar til at dette blir noe annet enn et nisjeprodukt. Erland her på sentralen har samme leder i sine hornhøyttalere. Audionote-gutta på Upgrade Audio har også noen meter av lederen som de bruker i HTkabler.)

Se ellers tråden som Espen henviser til ovenfor.
    Hva ønsker du å oppnå med høyttalerkablene, sånn rent lydmessig? :)

S

Storebror

Gjest
    Nå har Cerise vært hos Söta Bror også ;)
    Ble ikke dårligere kabler etter en harrytur forbi Svinesund gitt! :D

R

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    620
    Storebror skrev:

R
    Har de vært på besøk hos en svensk forumdeltager?

M

musicus

Gjest
    whistler skrev:
    Storebror skrev:

R
    De var en liten tur innom meg i her nede i Götet ;) ...

mvh

M

musicus

Gjest
    whistler skrev:
    musicus skrev:
    whistler skrev:
    Storebror skrev:

R

mvh
    Oj, jättegrymt! ;D
    Kort fortalt så kan jeg vel egentlig bare holde med om det Espen R og Storebror har skrevet om disse kablene, det tok meg knapt to-tre sekunder å höre forskjellene mot mine egne, så man ble jo veldig nysgjerrig på Coandaén, bare så synd man nettopp har investert i nye signalkabler ;) :) ;D ....

mvh

mvh

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Storebror, du burde virkelig få til en sammenligning av disse glimrende Whistler og Oblivion samt kanskje en fra "svarte magi" i Fidelity.
    Whistler, når har du høytalekabler laget på samme læst???

Mvh
    Fornøyd Cerise eier

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.583
    musicus skrev:
    whistler skrev:
    musicus skrev:
    whistler skrev:
    Storebror skrev:

R

mvh
    Oj, jättegrymt! ;D
    Kort fortalt så kan jeg vel egentlig bare holde med om det Espen R og Storebror har skrevet om disse kablene, det tok meg knapt to-tre sekunder å höre forskjellene mot mine egne, så man ble jo veldig nysgjerrig på Coandaén, bare så synd man nettopp har investert i nye signalkabler ;) :) ;D ....

mvh

mvh
    Uten å ha sammenlignet kablene side-by-side, så kan jeg si at den største forskjellen er i det nedre frekvensområdet på Conanda vs Cerise. Det er mere vekt og tyngde nedover på Conanda, ikke minst at den går kjellerdyyypt, hvis kildematerialet tilsier det. Med understrekning av det siste, fordi, hvis kildematerialet ikke har denne bassinformasjonen, da leverer heller ikke Conanda dette. Derfor kan Conanda og Cerise umulig være kabelen for alle, fordi kabelen bare har som intensjon å slippe signalet mest mulig uforvrengt og ufarvet igjennom... ;)

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    166
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    Espen R skrev:
    Uten å ha sammenlignet kablene side-by-side, så kan jeg si at den største forskjellen er i det nedre frekvensområdet på Conanda vs Cerise. Det er mere vekt og tyngde nedover på Conanda, ikke minst at den går kjellerdyyypt, hvis kildematerialet tilsier det. Med understrekning av det siste, fordi, hvis kildematerialet ikke har denne bassinformasjonen, da leverer heller ikke Conanda dette. Derfor kan Conanda og Cerise umulig være kabelen for alle, fordi kabelen bare har som intensjon å slippe signalet mest mulig uforvrengt og ufarvet igjennom... ;)
    Noen som har sammenlignet de (Coanda/Cerise) med Acoustic Zen Absolute........?
    De beste signalkablene (dvs de desidert beste ;D ) jeg har hørt :) Men har eksempelvis ikke hørt Oblivon og dyre Jorma.........
    Befinner det seg noen eksemplarer ikke altfor langt unna Kongsberg(?) så hadde det vært kjempespennende med an aldri så liten test.
    Flott at vi får fram så gode kabler her på bjerget :)

Mvh

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Ja om noen ville låne meg Absolut eller Oblivion så skulle jeg også sporenstreks avlevere rapport.... 8)

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    620
    Billa skrev:
    Storebror, du burde virkelig få til en sammenligning av disse glimrende Whistler og Oblivion samt kanskje en fra "svarte magi" i Fidelity.
    Whistler, når har du høytalekabler laget på samme læst???

Mvh
    Fornøyd Cerise eier

Hei, Billa!
    Foreløpig har jeg mer en nok med signakablene, men jeg har jobbet en del med en prototype på HT-kabler også. Det er imidlertid lang vei fra prototype til et salgbart produkt (utseende, plugger emballasje mm.).

Billa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Vi låner deg gjerne et øre vet du...... ;D

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    620
    olaps skrev:
    Espen R skrev:
    Noen som har sammenlignet de (Coanda/Cerise) med Acoustic Zen Absolute........?
    De beste signalkablene (dvs de desidert beste ;D ) jeg har hørt :) Men har eksempelvis ikke hørt Oblivon og dyre Jorma.........
    Befinner det seg noen eksemplarer ikke altfor langt unna Kongsberg(?) så hadde det vært kjempespennende med an aldri så liten test.
    Flott at vi får fram så gode kabler her på bjerget :)

Mvh
    Det hadde vært skikkelig gøy om noen hadde testet Coanda til drøye 4000 mot Jormas eller den danske tannlegens dyreste. Hvis det er en rettferdighet her i verden burde utfallet gi seg selv, men tenk om... ;)

M

musicus

Gjest
    Jeg skulle gjerne testet Coanda i mitt oppsett, det blir dessverre ikke mot Jormas, men med, siden jeg har Jormas No1 kun som höyttalerkabel, men det skulle värt spennende å testet de opp mot mine relativt nykjöpte Hovland generation 3 signalkabler som i mitt nuvärende oppsett, funket bedre enn Cardas Golden Reference...

mvh

R

Roysen

Gjest
    Jeg har testet Cerise mot Stealth Audio Indra som jo er en mye dyrere kabel enn Cerise og av enkelte amerikanske nettmagasiner ansett som den beste singalkabelen på markedet. Forskjellene som riktignok var i favør Indra var såvidt små i mine ører at jeg er egentlig veldig spent på hva Coanda kunne prestert i sammenligning mot samme kabel.

Mvh
    Roysen

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    whistler skrev:
    Det hadde vært skikkelig gøy om noen hadde testet Coanda til drøye 4000 mot Jormas eller den danske tannlegens dyreste. Hvis det er en rettferdighet her i verden burde utfallet gi seg selv, men tenk om... ;)
    Du har allerede oppskriften på den ultimate kablen Tommy. Bare så synd den ble så dyr å produsere......

Hadde vi kombinert matrialene fra "Whistlers linje" ;D med sammensetningen fra MoIC, kunne vi "kledd av" andre kaber "hands down" ;)

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    620
    Roysen skrev:
    Jeg har testet Cerise mot Stealth Audio Indra som jo er en mye dyrere kabel enn Cerise og av enkelte amerikanske nettmagasiner ansett som den beste singalkabelen på markedet. Forskjellene som riktignok var i favør Indra var såvidt små i mine ører at jeg er egentlig veldig spent på hva Coanda kunne prestert i sammenligning mot samme kabel.

Mvh
    Roysen
    Hyggelig at du ikke har glemt Cerise, selv om det er over 1.5 år siden du hadde dem på besøk. :)
    Coanda "oppstod", fordi Cerise i noen high-end anlegg kunne bli litt for "lett" i de aller dypeste oktavene.
    Coanda har noe mer kontroll og energi i kjelleren. (I praksis betyr dette at Coanda i utgangspunktet krever et high-end anlegg som er i balanse.) Rommet er også en tanke større med Coanda enn med Cerise. Det er imidlertid ikke store forskjeller mellom disse to, bare akkurat det lille ekstra...

Rent konstruksjonsmessig skiller Coanda seg fra Cerise som du prøvde, i form av den har flere ledere og en kjerne med bedre resonansdemping.

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    620
    Erland skrev:
    whistler skrev:
    Du har allerede oppskriften på den ultimate kablen Tommy. Bare så synd den ble så dyr å produsere......

Hadde vi kombinert matrialene fra "Whistlers linje" ;D med sammensetningen fra MoIC, kunne vi "kledd av" andre kaber "hands down" ;)
    Dyr og dyr fru Blom! Etter å lest siste Fidelity er jeg ikke lenger sikker på hva som er "dyrt" når det gjelder kabler. ???

For de uinnvidde kan jeg fortelle at "Whistlers linje" som Erland snakker om, er sølvtråder som er importert fra Australia (og passert Ekvator), palladium belagt hos en leverandør til det amerikanske forsvaret, returnert til Norge for deretter å bli eksportert ut igjen for cryobehandling. Tråden var tiltenkt som råmateriale i en høyttalerkabel; "Whistler Orpheum", men materialet ble rett og slett for dyrt. Noen få meter av råkabelen har funnet veien til Erland’s horn og Upgrade Audio. Samtidig som jeg selv sitter på noen få meter som jeg skal kose meg med når jeg blir gammel. ;D

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Hadde det vært mulig å bruke denne framgangsmåten igjen?

Kunne tenkt meg å fått i stand et spleiselag der vi gjorde det samme med 0,5 x 5mm glødet sølvtråd fra Rasmussen.

Hadde vi f.eks kjøpt inn 100 meter og delt kostnadene, ville det sikkert blitt overkommelig?

Jeg kunne godt finne bruk for 20meter slik tråd :)

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    3.101
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    hva er meterprisen her, og er kabelen transportert over ekvator nedsenket i linje aquavit ;D og er prisen så stiv at en får med et fat av transportvæsken på kjøpet for hver 100m?
    ;D

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    620
    Erland skrev:

Kunne tenkt meg å fått i stand et spleiselag der vi gjorde det samme med 0,5 x 5mm glødet sølvtråd fra Rasmussen.

Hadde vi f.eks kjøpt inn 100 meter og delt kostnadene, ville det sikkert blitt overkommelig?

Tør ikke tenke på hva meterprisen ville ha blitt for noe slikt med dagens palladiumpriser, transport etc. Du hadde nok blitt sittende med alle de 100m alene. ;D

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Erland skrev:

Kunne glatt fått brukt 20meter jeg også

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    *nygjerrigheten er herved vekket*..... :p

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    620
    Da kan jeg glede alle som har savnet Cerise med at hun er tilbake etter ferien! Vakrere og mer potent enn noen sinne! ;)
    For de som ikke vet det; Cerise er den rimeligere "lillesøsteren" til Coanda. Cerise ble testet i Fidelity #25.
    Info vil bli lagt ut på Bransjeavdelingen til høsten. Trenger du info allerede nå, sender du en mail til whistler[at]pageone.no.

God sommer!

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hun har aldri vært borte her ;D
    Brukes mellom riaa og forsterker og smyger seg kjærlig inntil Coanda - som står mellom cd og forsterker - på sin vei 8)

Moro at du fortsatt holder på med dette, og jævli heldig for meg at du ville låne meg ett sett Cerise den gangen på Horten messa. :)

God sommer

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    Espen R skrev:
    RODA var innom meg for et par uker siden, og det ble litt lytting til denne sølvkabelen. Faktisk så spilte vi først musikk et par timer med mine Black Magic Revelation signalkabler. Jeg hadde helt glemt av kablene som Rolf hadde med. Ja, ja.. Rolf har tidligere hatt med kabler som ikke har gjort seg spesielt bemerket i mine ører, så hva med disse ?

- Fenomenalt god! Ved bytte spilte vi "Cantate Domino" på Proprius SACD. En analoginnspilling av kormusikk i kirke fra 1976, rett fra microfoner, og direkte inn på båndmaskinen. Det tok mindre enn 1 sekund å registrerer den fenomenale åpenheta og utstraktheta på frekvensfløyene via Cerise kabelen, spesielt oppover. Det ble spilt mye musikk av variert art. Kabelen formidler en silkemyk gjkengivelse uten "kanter" og "korn" i gjengivelsen, med en utrolig gjengivelse av rom/ambience i opptaket. Selv på svært kompliserte og "tette" innspillinger klarte kabelen å diffrensiere rommet og utklinginga rundt ulike instrumenter på en måte som jeg ikke hadde hørt tidligere. Selv vanskelige tidlige digitalinnspillinger som har hatt en litt "kantete" og digital gjengivelse låt mere "analogt" med denne kabelen.
    Oppsummert fra min side: En til de grader "rett igjennom" High-end kabel uten innebygde "festligheter" i gjengivelsen, og som tydeligvis har som intensjon å åpne opp for selv de innerste musikalske detaljer. Og det er sånn jeg liker det!

Tankevekkeren for meg er at det er såpass store forskjeller i gjengivelsen på 1 meter signalkabler selv i High-end sjiktet. Det er tydeligvis at godlyden ligger litt bortgjemt her og der...som bare venter på å komme frem i dagen. ;)
    Selvsagt måtte vi le litt av tullebukkene som hevder at forskjellene vi hører på kabler er innbilte. :D
    Erru heeelt sikker på detta da ? ? ;D vakke placebo du hørte da ? ? ;D

Mvh :)

PS jeg måtte bare tøyse litt, ifall du ikke kobla det ? ? hihi ;D

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    620
    RoDa skrev:
    Hun har aldri vært borte her ;D
    Brukes mellom riaa og forsterker og smyger seg kjærlig inntil Coanda - som står mellom cd og forsterker - på sin vei 8)

Moro at du fortsatt holder på med dette, og jævli heldig for meg at du ville låne meg ett sett Cerise den gangen på Horten messa. :)

God sommer
    Det var vel " jævli heldig for meg" også, RoDa! ;)

God sommer sjæl. :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    38.280
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    whistler skrev:
    Da kan jeg glede alle som har savnet Cerise med at hun er tilbake etter ferien! Vakrere og mer potent enn noen sinne! ;)
    For de som ikke vet det; Cerise er den rimeligere "lillesøsteren" til Coanda. Cerise ble testet i Fidelity #25.
    Info vil bli lagt ut på Bransjeavdelingen til høsten. Trenger du info allerede nå, sender du en mail til whistler[at]pageone.no.

God sommer!
    Tror dette blir en meget spennende og god kabel i sitt prisleie ;)
    Spent på denne :)

gismo

AB1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Antall liker
    1
    I dag har jeg fått lyttet på en helt ny Cerise 2. Denne låter ekstremt bra. Hele lydbildet ble meget homogent, med et hav av detaljer. Særlig plassering av instrumenter ble meget tydelig, selv ved høyt volum. Det var også stor dynamikk i bassen som jeg ikke har hørt før. Skikkelig 3D lydbilde også. Disse var med RCA plugger, og ble brukt mellom cd spiller og forforsterker. Det skal bli intr. å prøve ett sett til mellom for og effekt. De er også meget nøye satt sammen. Tor

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    620
    Takk for godord, AB1. :)
    Settet du fikk var egentlig ikke til salgs, men du truet jo med julig så jeg måtte gi meg. ;D

Ble tatt litt på sengen over hvor bra det funket hos deg.
    Seansen i går ville ha vært en skikkelig tupp i r@va til kabelskeptikerene!

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.701
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Når blir Cerise II offesiell? Høst/Vinter?
    Blir det HT kabler også etterhvert?

whistler

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Antall liker
    620
    kaap skrev:
    Når blir Cerise II offesiell? Høst/Vinter?
    Blir det HT kabler også etterhvert?
    CERISE 2 kommer i salg primo september.
    (HT kabler er foreløpig på vent.)

AB1

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Antall liker
    1
    Jeg sitter nå og hører på cd etter cd pga. den nydelige lyden som slipper gjennom disse kablene. Forbedringen fra mine Ecosse kabler er bare stort. Voldsomt trøkk, med luftig stort lydbilde. Legger ved et bilde, men beklager kvaliteten (dårlig fotograf).

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn