whistler skrev:
Det er to forskjellige skoler når det gjelder plugger:
På den ene siden har vi de med solid gods og fokus på bl.a. vibrasjonsdemping: Cardas, WBT (ikke Nextgen), Furutech, Acrolink, Xhadow m.fl. På den andre siden har vi Eichmann og WBT Nextgen som fokuserer på minst mulig metall. For å være helt ærlig, er det ikke alltid jeg har fått kartet til å stemme med terrenget, og ofte har jeg fått best resultat ved matche pluggens egenskaper med kabelens. Når det gjelder RCA-pluggen liker jeg svært godt at man kan skru begge lederene.
XLR-pluggen på CERISE 2 har hule pinner.
(Man må også ta prisvurdering med når man velger plugger på kabler som ikke skal koste skjorta.)
Dette med vibrasjonsdemping, antar jeg først og fremst er en fordel med multistrandledere.
Her ligger det masse tynne ledere sammenpakket som ligger og vibrerer fritt i forhold til hverandre.
Mens disse ligger og vibrerer, så hopper strømmen mellom lederne (med varierende avstand) og lager forvrengning.
Skal man sammenligne plugger, vil jo det beste egentlig være å sammenligne en leder som er loddet rett til printet/internkabling, kontra det å kjøre signalet gjennom en kontakt. Den pluggen som er nærmest direkteloddingen i lydkvalitet er best. Hvis man sammenligner plugg mot plugg i stedet for, kan man fort ende opp med å velge den pluggen som gir den mest behagelige forvrengningen
Test 1: Direkte PCB lodding vs WBT Nextgen/Eichmann
Test 2: Direkte PCB lodding vs Furutech/Cardas