Lyttet til Whistler Audio Cerise - en liten tankevekker..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 8

    8x12_TOM

    Gjest
    whistler skrev:
    Takk for godord, AB1. :)
    Settet du fikk var egentlig ikke til salgs, men du truet jo med julig så jeg måtte gi meg. ;D

    Ble tatt litt på sengen over hvor bra det funket hos deg.
    Seansen i går ville ha vært en skikkelig tupp i r@va til kabelskeptikerene!
    Jeg er vel en av kabelskeptikerene, men det er bare ta med deg noen sett så skal vi se om det gjør noe med mid hifi'en min. Hvis ikke så vet du hva som venter på veien ut ;D. Ta gjerne med deg Tor S. han er en god lytter
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.704
    Sted
    Phobos
    Finnes det noen nettside for Whistler kablene?
    Hva er de nøyaktige tekniske spesifikasjonene på kablene?
    Finnes det noen tester som også inkluderer målinger av kablene?
     

    AB1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    159
    Antall liker
    1
    Hva skal du med målinger å spesifikkasjoner? Det er 0,85m med god lyd. ;D
     

    AB1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    159
    Antall liker
    1
    8x12_TOM skrev:
    whistler skrev:
    Takk for godord, AB1. :)
    Settet du fikk var egentlig ikke til salgs, men du truet jo med julig så jeg måtte gi meg. ;D

    Ble tatt litt på sengen over hvor bra det funket hos deg.
    Seansen i går ville ha vært en skikkelig tupp i r@va til kabelskeptikerene!
    Jeg er vel en av kabelskeptikerene, men det er bare ta med deg noen sett så skal vi se om det gjør noe med mid hifi'en min. Hvis ikke så vet du hva som venter på veien ut ;D. Ta gjerne med deg Tor S. han er en god lytter
    Det anlegget ditt er nok ikke bra nok for disse kablene. :p
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    AB1 skrev:
    8x12_TOM skrev:
    whistler skrev:
    Takk for godord, AB1. :)
    Settet du fikk var egentlig ikke til salgs, men du truet jo med julig så jeg måtte gi meg. ;D

    Ble tatt litt på sengen over hvor bra det funket hos deg.
    Seansen i går ville ha vært en skikkelig tupp i r@va til kabelskeptikerene!
    Jeg er vel en av kabelskeptikerene, men det er bare ta med deg noen sett så skal vi se om det gjør noe med mid hifi'en min. Hvis ikke så vet du hva som venter på veien ut ;D. Ta gjerne med deg Tor S. han er en god lytter
    Det anlegget ditt er nok ikke bra nok for disse kablene. :p
    Er klar likevel jeg, og skulle det vise seg at vi ikke hører forskjeller tar oppsettet mitt all skyld. Har ingen problemer med det
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    Liten teknisk info...
    På bildet ser det ut som om strømpen er hvit. Den er sølv/gylden.
    Pluggene har skrutilkobling av både + og - leder. Sølv/Rhodium OCC kobber.
     

    Vedlegg

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    marsboer skrev:
    Finnes det noen nettside for Whistler kablene?
    Hva er de nøyaktige tekniske spesifikasjonene på kablene?
    Finnes det noen tester som også inkluderer målinger av kablene?
    Hadde en webside for en tid tilbake, men den ble tatt ned i påvente av oppdatering. Og der ligger den fortsatt...
    CERISE er testet i Fidelity #25. Fidelity gjør ingen målinger når det gjelder kabler. Det gjør vel svært få magasiner?
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.336
    Antall liker
    35.475
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    whistler skrev:
    kaap skrev:
    Når blir Cerise II offesiell? Høst/Vinter?
    Blir det HT kabler også etterhvert?
    CERISE 2 kommer i salg primo september.
    (HT kabler er foreløpig på vent.)
    Hei igjen.

    Denne ser jo meget bra ut (tross dårlig bilde av den utlånte ;)), hvor legger du prisen på Cerise II whistler?

    gismo
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    gismo skrev:
    whistler skrev:
    kaap skrev:
    Når blir Cerise II offesiell? Høst/Vinter?
    Blir det HT kabler også etterhvert?
    CERISE 2 kommer i salg primo september.
    (HT kabler er foreløpig på vent.)
    Hei igjen.

    Denne ser jo meget bra ut (tross dårlig bilde av den utlånte ;)), hvor legger du prisen på Cerise II whistler?

    gismo
    Balansert og single ended koster begge 3490,-. (Hadde også tenkt å lage et alternativ med enklere plugger til en rimeligere pris, men pluggene hadde ikke stor nok diameter.)
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    whistler skrev:
    Liten teknisk info...
    På bildet ser det ut som om strømpen er hvit. Den er sølv/gylden.
    Pluggene har skrutilkobling av både + og - leder. Sølv/Rhodium OCC kobber.
    Så ut som en pen kilde for unødvendige løpestrømmer den pluggen der.
    Hvorfor ikke bruke wbt nextgen eller eichmann i stedet?
    Den beste pluggen må jo være den pluggen som imiterer ingen plugg i den grad det er mulig å få til.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    sinep skrev:
    whistler skrev:
    Liten teknisk info...
    På bildet ser det ut som om strømpen er hvit. Den er sølv/gylden.
    Pluggene har skrutilkobling av både + og - leder. Sølv/Rhodium OCC kobber.
    Så ut som en pen kilde for unødvendige løpestrømmer den pluggen der.
    Hvorfor ikke bruke wbt nextgen eller eichmann i stedet?
    Den beste pluggen må jo være den pluggen som imiterer ingen plugg i den grad det er mulig å få til.
    Det er to forskjellige skoler når det gjelder plugger:
    På den ene siden har vi de med solid gods og fokus på bl.a. vibrasjonsdemping: Cardas, WBT (ikke Nextgen), Furutech, Acrolink, Xhadow m.fl. På den andre siden har vi Eichmann og WBT Nextgen som fokuserer på minst mulig metall. For å være helt ærlig, er det ikke alltid jeg har fått kartet til å stemme med terrenget, og ofte har jeg fått best resultat ved matche pluggens egenskaper med kabelens. Når det gjelder RCA-pluggen liker jeg svært godt at man kan skru begge lederene.
    XLR-pluggen på CERISE 2 har hule pinner.
    (Man må også ta prisvurdering med når man velger plugger på kabler som ikke skal koste skjorta.)
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    whistler skrev:
    Det er to forskjellige skoler når det gjelder plugger:
    På den ene siden har vi de med solid gods og fokus på bl.a. vibrasjonsdemping: Cardas, WBT (ikke Nextgen), Furutech, Acrolink, Xhadow m.fl. På den andre siden har vi Eichmann og WBT Nextgen som fokuserer på minst mulig metall. For å være helt ærlig, er det ikke alltid jeg har fått kartet til å stemme med terrenget, og ofte har jeg fått best resultat ved matche pluggens egenskaper med kabelens. Når det gjelder RCA-pluggen liker jeg svært godt at man kan skru begge lederene.
    XLR-pluggen på CERISE 2 har hule pinner.
    (Man må også ta prisvurdering med når man velger plugger på kabler som ikke skal koste skjorta.)
    Dette med vibrasjonsdemping, antar jeg først og fremst er en fordel med multistrandledere.
    Her ligger det masse tynne ledere sammenpakket som ligger og vibrerer fritt i forhold til hverandre.
    Mens disse ligger og vibrerer, så hopper strømmen mellom lederne (med varierende avstand) og lager forvrengning.

    Skal man sammenligne plugger, vil jo det beste egentlig være å sammenligne en leder som er loddet rett til printet/internkabling, kontra det å kjøre signalet gjennom en kontakt. Den pluggen som er nærmest direkteloddingen i lydkvalitet er best. Hvis man sammenligner plugg mot plugg i stedet for, kan man fort ende opp med å velge den pluggen som gir den mest behagelige forvrengningen ;)

    Test 1: Direkte PCB lodding vs WBT Nextgen/Eichmann
    Test 2: Direkte PCB lodding vs Furutech/Cardas
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    kaap skrev:
    whistler skrev:
    ...
    XLR-pluggen på CERISE 2 har hule pinner.
    ...
    Med hule, i samme bane som disse med andre ord....



    3490,- er for 0.85cm eller 1m?
    Ja, denne typen plugger.
    RCA-versjonen til denne OEM-produsenten er også fine, men for små i dimensjonen til at jeg kan bruke dem.

    3490,- for 0.85cm. De er MEGET fleksible, så man klarer seg ofte med litt kortere kabler enn ellers.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    Vedr. plugger med lite/mye gods.
    Brenda pluggene til Bocchino gir definisjonen "mye gods" en ny mening. ;)

     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    jeg vil gjerne øverst på ei eventuell venteliste på coanda, hvis den kommer i produksjon igjen
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    kwil skrev:
    whistler skrev:
    jokris skrev:
    jeg vil gjerne øverst på ei eventuell venteliste på coanda, hvis den kommer i produksjon igjen
    Den er grei!
    Så den lages pt. ikke for salg?

    mvh
    Ikke for øyeblikket, pga. aktivitetene rundt den rimeligere CERISE 2.
    Mange har savnet CERISE, og ønsket en rimeligere kabel enn COANDA... uten å måtte "kipe" mye på kvaliteten.
    Det tar en dag å lage et kabelsett, og det å ha to forskjellige "produksjonslinjer" blir for tidkrevende og kostbart for noe som egentlig bare er et fritidsyssel... foreløpig. ;)
     

    AB1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    159
    Antall liker
    1
    Jeg kan ikke tro at lyden kan bli noe bedre enn den du får med Cerise II, og disse kan trygt kjøpes i steden for Coanda. Med Cerise II har konstruktøren fått til en meget vellydende kabel til en rimelig pris. Om det er mye gods i plugger og mangel på målbare data, noe jeg synes er uvesentlig, så låter de forbasket bra. Det kan hende det ikke blir like stor forbedring i alle anlegg, men hos meg matchet det meget godt.
     

    AB1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    159
    Antall liker
    1
    Jeg har nå lyttet til Cerise 2 kabelen i mitt anlegg en ukes tid. Denne var helt ny produsert når jeg fikk den, og ikke inspillt. Lyden er så velbalansert og dynamisk som overhode mulig. Problemer i verdagen forsvinner når jeg setter på favoritt platene og øker volumet mer enn jeg noen gang har gjort. Dette på grunn av den veloppløste lyden. Jeg har aldri hørt slik bass og dynamikk på Magnepan 3,6 før, og faktisk bedre enn å bruke pengene på en sub. Jeg spiller musikk hele tiden nå fordi det er som å høre musikken på nytt. Må bare si at dette er meeeeget bra, og gleder meg til jeg får råd til å kjøpe et sett til.
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    148
    Torget vurderinger
    3
    Finnes det en Coaxialkabel RCA av samme kabel Whistler ,og hva koster den . mvh.Erling.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    hvalross skrev:
    Finnes det en Coaxialkabel RCA av samme kabel Whistler ,og hva koster den . mvh.Erling.
    Hei Hvalross,
    Regner med at du mener "digitalkabel" med coax i begge ender?
    Nei, det gjør det ikke offisielt foreløpig.
    (En digitalkabel vil kreve en annen geometri enn analogkablene pga. impedanstilpasning og skjerming.)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Ser ut som disse kablene kan minne litt om Roalds kabler (RA- kabler). Noen som har hørt begge merker?
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.753
    Antall liker
    3.392
    whistler skrev:
    Liten teknisk info...
    På bildet ser det ut som om strømpen er hvit. Den er sølv/gylden.
    Pluggene har skrutilkobling av både + og - leder. Sølv/Rhodium OCC kobber.


    Hvilke kontakter er dette?, det ser ut som Furutech CF-102.
    Men det er kanskje en OEM versjon av 102?
     

    Vedlegg

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    De ligner ganske mye på Furutech både utvendig og innvendig, men det er Pailliccs eller Palic.
    Monokrystal kobber med sølv/platinum og rhodium. Gedigne, og skrutilkobling av både pluss og minusleder!

    XLR-kontaktene jeg bruker er en taiwansk OEM. Rhodiumbelagt kobber.
    De ligner veldig på Furutech, men er nok heller en klone.

     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.753
    Antall liker
    3.392
    whistler skrev:
    Vedr. plugger med lite/mye gods.
    Brenda pluggene til Bocchino gir definisjonen "mye gods" en ny mening. ;)



    Brenda plugger

    B24 er en OEM versjon av B2
     

    Vedlegg

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    Det var pinglete greier. ;D

    Var i kontakt med Bocchino for noen år tilbake, men selv med "produsentpris" ble prisen for høy til at jeg kunne bruke disse på kabler i den prisklassen COANDA og CERISE 2 ligger i.

    Mener å huske at Endre Askeland her på forumet i sin tid gjorde en AB-test mellom disse og noen andre kontakter.
     

    Ampzilla

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2009
    Innlegg
    46
    Antall liker
    1
    Hadde besøk av en meget hyggelig kar i dag, nemlig Whistler. Med seg hadde han de nye Cerise signalkablene.
    Etter litt prat og bytting av kabler kjørte vi igang med diverse musikk. Jeg må bare si at dette var en åpenbaring,jeg hører forskjell på kabler men dette var for meg et kvantesprang i riktig retning. Skjønner ikke hva Whistler gjør med disse kablene med det virker. Prisen er jo latterlig lav tatt i betraktning kvaliten og musikk formidlingen. Det er bare en ting og si: Whistler Cerise konkurer med adskillig dyrere kabler som må se seg slått. Løp og Kjøp.

    Ampzilla
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    Ampzilla skrev:
    Hadde besøk av en meget hyggelig kar i dag, nemlig Whistler. Med seg hadde han de nye Cerise signalkablene.
    Etter litt prat og bytting av kabler kjørte vi igang med diverse musikk. Jeg må bare si at dette var en åpenbaring,jeg hører forskjell på kabler men dette var for meg et kvantesprang i riktig retning. Skjønner ikke hva Whistler gjør med disse kablene med det virker. Prisen er jo latterlig lav tatt i betraktning kvaliten og musikk formidlingen. Det er bare en ting og si: Whistler Cerise konkurer med adskillig dyrere kabler som må se seg slått. Løp og Kjøp.

    Ampzilla
    Takk for hyggelig hifi-seanse og godord. Nå har det virkelig begynt å svinge hos deg. Spent på hva ditt neste trekk blir.8)
     

    Tommy-

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.11.2009
    Innlegg
    94
    Antall liker
    3
    Sted
    Risør
    Hvordan er disse i forhold til Cardas golden reference?
    Tenker da lydmessig og ikke prisen

    Mvh
    Tommy
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    Tja, med en prisdifferanse på 3-4 gangeren hadde det vært greit om det var en forskjell. ;)
    Tror ikke det er noen som har gjort tester mot kablen du nevner ennå. Det skulle imidlertid ikke forundre meg om noen har testet Coanda mot Golden ref. siden Coanda har vært i produksjon noen år.
     

    AB1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.05.2010
    Innlegg
    159
    Antall liker
    1
    Jeg lånte en Cardas kabel for å prøve. Denne koster ca.7500 (1,5m). Lyden var mye "flatere" og hadde mindre detaljer enn Cerise2. Cerise2 åpner opp lydbildet mer, og dybden øker (mer 3D). Kan også spille høyere uten at lyden blir sammenklemt, samt at du hører hvor musikere står i forhold til hverandre.
     

    Vedlegg

    Stavros

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    149
    Antall liker
    21
    ..apropos: er disse Whistler-greiene i realiteten et slags meta-konsept? Eller noe for en intern losje/brorskap? Det synes i alle fall komplett umulig for en nysgjerrig stakkar i nasjonens ytterkant å finne kontaktinformasjon til produsent/forhandler, når man nå en gang er på hektisk jakt etter nye og spennende signalkabelalternativer...... så det så.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.336
    Antall liker
    35.475
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Stavros skrev:
    ..apropos: er disse Whistler-greiene i realiteten et slags meta-konsept? Eller noe for en intern losje/brorskap? Det synes i alle fall komplett umulig for en nysgjerrig stakkar i nasjonens ytterkant å finne kontaktinformasjon til produsent/forhandler, når man nå en gang er på hektisk jakt etter nye og spennende signalkabelalternativer...... så det så.
    Kontakt han på PM her, han er stadig innom i denne tråden ;)

    gismo
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.399
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lånte en Cardas kabel for å prøve. Denne koster ca.7500 (1,5m). Lyden var mye "flatere" og hadde mindre detaljer enn Cerise2. Cerise2 åpner opp lydbildet mer, og dybden øker (mer 3D). Kan også spille høyere uten at lyden blir sammenklemt, samt at du hører hvor musikere står i forhold til hverandre.
    Uten att jeg spesifikt har hørt en av de overnevnte kabler,syntes jeg ofte kabler generelt som scorer høyt på detaljer og 3D går på bekostning av boogey faktoren,de mister rett og slett noe av trampe takten lysten,men er veldig korrekte i spillestilen.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    614
    Petterone skrev:
    Jeg lånte en Cardas kabel for å prøve. Denne koster ca.7500 (1,5m). Lyden var mye "flatere" og hadde mindre detaljer enn Cerise2. Cerise2 åpner opp lydbildet mer, og dybden øker (mer 3D). Kan også spille høyere uten at lyden blir sammenklemt, samt at du hører hvor musikere står i forhold til hverandre.
    Uten att jeg spesifikt har hørt en av de overnevnte kabler,syntes jeg ofte kabler generelt som scorer høyt på detaljer og 3D går på bekostning av boogey faktoren,de mister rett og slett noe av trampe takten lysten,men er veldig korrekte i spillestilen.
    Håper så absolutt ikke mine kabler "tilfører" boogey-faktor! Den bør komme fra andre steder i anlegget og ikke fra kablene - da er vi ute og kjører. Big time! ;)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    25.336
    Antall liker
    35.475
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    whistler skrev:
    Petterone skrev:
    Jeg lånte en Cardas kabel for å prøve. Denne koster ca.7500 (1,5m). Lyden var mye "flatere" og hadde mindre detaljer enn Cerise2. Cerise2 åpner opp lydbildet mer, og dybden øker (mer 3D). Kan også spille høyere uten at lyden blir sammenklemt, samt at du hører hvor musikere står i forhold til hverandre.
    Uten att jeg spesifikt har hørt en av de overnevnte kabler,syntes jeg ofte kabler generelt som scorer høyt på detaljer og 3D går på bekostning av boogey faktoren,de mister rett og slett noe av trampe takten lysten,men er veldig korrekte i spillestilen.
    Håper så absolutt ikke mine kabler "tilfører" boogey-faktor! Den bør komme fra andre steder i anlegget og ikke fra kablene - da er vi ute og kjører. Big time! ;)
    Der er jeg helt enig, om kablene skal bidra med den effekten vil jeg nok ikke benytte denne type kabel(er).
    Kabler bør ha de nevte evner (detaljer osv....) så får en event boogey faktor frembringes av anlegget forøverig ;)

    gismo
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn