L
larkus
Gjest
Hvis dagsformen til lytteren er et moment som må regnes med i vurderingen av kabler og utstyr, så er neimen ikke hifi-anmeldelser mye å rette seg etter lenger!
Hvis dagsformen til lytteren er et moment som må regnes med i vurderingen av kabler og utstyr, så er neimen ikke hifi-anmeldelser mye å rette seg etter lenger!
Det funker like bra den veien. "Confirmation bias", vettu. Minner om nødvendigheten av blindtester for å vite at vi hører det vi hører og ikke det vi ser eller tror vi vet på forhånd, osv.Du glemte vel innbilningen om at det låter bra fordi noen har laget målinger som ser fine ut.
Konklusjon så langt er at "hørbare" forskjeller på kabler (og annet utstyr) som ikke er målbare i lytteposisjon, egentlig oppstår i lytterens hode. Årsaken kan være forskjell i dagsform (fyllesyke, depresjon, stress osv.). Eller rett og slett innbilning ut fra det visuelle inntrykket og kunnskap om produktet som pris, konstruksjon, merke osv.
Hmmm..... foruroligende kameratslig tone fra den kantenKonklusjon så langt er at "hørbare" forskjeller på kabler (og annet utstyr) som ikke er målbare i lytteposisjon, egentlig oppstår i lytterens hode. Årsaken kan være forskjell i dagsform (fyllesyke, depresjon, stress osv.). Eller rett og slett innbilning ut fra det visuelle inntrykket og kunnskap om produktet som pris, konstruksjon, merke osv.
Helt grei konklusjon for din del det lark..
Det er jo blitt hevdet fra andre kilder i denne tråden at forsvaret produserer kabler, så det kan vi trolig regne med at er fakta. Hvis så er tilfelle, så er det naturlig å tenke seg at det foregår en eller annen kvalitetskontroll på disse kablene, og det er altså en som har med den kvalitetskontrollen som en av HFSerne har snakket med.Det var ikke jeg som kom dragene med en ukjent joker fra forsvaret som fastslo at en kabel bestod av 10 parametere derav fire som ikke var målbare. Når jeg stiller meg tvilende til om forsvaret produserer egne kabler blir det mer enn hentydet at min erfaring muligens er litt tynn.
Nei, det kan godt hende at det ikke har noen sammenheng, men det kan jo heller ikke utelukkes. Det jeg reagerer på er vel mer skråsikkerheten på egen ufeilbarlighet og den blinde tro på at alt man selv hevder er den eneste sanne lære, og at alle andre er idioter.Er det noen grunn til å tro at det forsvaret sysler av kabelteknikk har relevans til hifi? Vi har jo lært at de krav som stilles til hifi-kabler når det gjelder f.eks. kobberkvalitet går langt utover det andre bransjer stiller til sine kabler. Romfartsindustrien f. eks. klarer seg med mye skralere kabler enn det som kreves for å få god lyd fra et kompetent hifi-anlegg Frekvensområdet 20Hz -20kHz er av en eller annen ukjent årsak det som er vanskeligst å gjengi feilfritt.
Edit: Det gikk jo til helsike med romfergen Columbia, men om det skyldes kablingen skal være usagt
mvh
larkus
Hvordan skråsikkerheten på egen ufeilbarlighet og overbevisningen om at alle andre er idioter er fordelt blant "leirene" her på hfs er vel innnlysende for alle som har fulgt med en stundDet jeg reagerer på er vel mer skråsikkerheten på egen ufeilbarlighet og den blinde tro på at alt man selv hevder er den eneste sanne lære, og at alle andre er idioter.
Forsvaret setter nok sammen enkelte kabler (monterer i strømper, terminerer) selv men de produserer nok ingen kabler. Hvor skulle de evt ha fabrikken sin?Det er jo blitt hevdet fra andre kilder i denne tråden at forsvaret produserer kabler, så det kan vi trolig regne med at er fakta. Hvis så er tilfelle, så er det naturlig å tenke seg at det foregår en eller annen kvalitetskontroll på disse kablene, og det er altså en som har med den kvalitetskontrollen som en av HFSerne har snakket med.Det var ikke jeg som kom dragene med en ukjent joker fra forsvaret som fastslo at en kabel bestod av 10 parametere derav fire som ikke var målbare. Når jeg stiller meg tvilende til om forsvaret produserer egne kabler blir det mer enn hentydet at min erfaring muligens er litt tynn.
Når vedkommende som du kaller en ukjent joker påstår noe annet enn deg, mens som vi som står på sidelinja opplever å sitte på høyere reell og formell kompetanse enn en hjemmesnekrer med IT-kompetanse, også fordi vedkommende tydeligvis besitter en ydmykhet i forhold til tillært kunnskap som har fått ham til å endre "verdensbildet" sitt, så trekker du deg ikke spesielt elegant ut av hele diskusjonen ved å fortsette å latterliggjøre andre forumdeltagere og påstander som går på tvers av ditt sort/hvitt-bilde.
Det er verken spesielt sjarmerende eller imponerende. Ikke en gang om du har rett i hele diskusjonen om at alt hørbart også er målbart.
Roy
Du virker veldig skråsikker!
Jeg beklager at jeg lot meg dra ned på nivået til min kjære motdebattant. Bortsett fra det ser jeg ingen grunn til verken å prøve å sjarmere eller imponere folk som har latterliggjort folk med andre meninger enn seg selv.Forsvaret setter nok sammen enkelte kabler (monterer i strømper, terminerer) selv men de produserer nok ingen kabler. Hvor skulle de evt ha fabrikken sin?Det er jo blitt hevdet fra andre kilder i denne tråden at forsvaret produserer kabler, så det kan vi trolig regne med at er fakta. Hvis så er tilfelle, så er det naturlig å tenke seg at det foregår en eller annen kvalitetskontroll på disse kablene, og det er altså en som har med den kvalitetskontrollen som en av HFSerne har snakket med.Det var ikke jeg som kom dragene med en ukjent joker fra forsvaret som fastslo at en kabel bestod av 10 parametere derav fire som ikke var målbare. Når jeg stiller meg tvilende til om forsvaret produserer egne kabler blir det mer enn hentydet at min erfaring muligens er litt tynn.
Når vedkommende som du kaller en ukjent joker påstår noe annet enn deg, mens som vi som står på sidelinja opplever å sitte på høyere reell og formell kompetanse enn en hjemmesnekrer med IT-kompetanse, også fordi vedkommende tydeligvis besitter en ydmykhet i forhold til tillært kunnskap som har fått ham til å endre "verdensbildet" sitt, så trekker du deg ikke spesielt elegant ut av hele diskusjonen ved å fortsette å latterliggjøre andre forumdeltagere og påstander som går på tvers av ditt sort/hvitt-bilde.
Det er verken spesielt sjarmerende eller imponerende. Ikke en gang om du har rett i hele diskusjonen om at alt hørbart også er målbart.
Roy
Måten du omtaler Roald på er verken spesielt sjarmerende eller imponerende, du burde ta deg bryet med å iallfall prøve å svare saklig selv om det er sannsynligvis er for mye forlangt.
Det her er "forskjeller og testmetodikk" og da er det i mine øyne helt greit å avvise anonyme sannhetsvitner med teorier som kvalifiserer til en Nobelpris.
Ser ingen grunn til at denne avdelingen av forumet skal trekkes ned i gjørma.
Etter min ringe mening, så har dette først og fremst med hvordan man kommuniserer sine meninger. Jeg er redd at det nettopp er det som er grunnen til at kabeldiskusjonene dessverre ofte går helt over styr. (Og jeg må vel innrømme at jeg har bidratt litt i denne tråden).Det her er "forskjeller og testmetodikk" og da er det i mine øyne helt greit å avvise anonyme sannhetsvitner med teorier som kvalifiserer til en Nobelpris.
Ser ingen grunn til at denne avdelingen av forumet skal trekkes ned i gjørma.
Må nok arrestere deg der...Er det noen grunn til å tro at det forsvaret sysler av kabelteknikk har relevans til hifi? Vi har jo lært at de krav som stilles til hifi-kabler når det gjelder f.eks. kobberkvalitet går langt utover det andre bransjer stiller til sine kabler. Romfartsindustrien f. eks. klarer seg med mye skralere kabler enn det som kreves for å få god lyd fra et kompetent hifi-anlegg Frekvensområdet 20Hz -20kHz er av en eller annen ukjent årsak det som er vanskeligst å gjengi feilfritt.
Edit: Det gikk jo til helsike med romfergen Columbia, men om det skyldes kablingen skal være usagt
mvh
larkus
Nordost har ingen ting med NASA å gjøre uansett hvor mange ganger den historien blir gjentatt. Har aldri levert så mye som en meter kabel dit. Hvis du finleser det Nordost selv skriver, så er utgangspunktet at de begynte med å tilpasse aerospace-kabler som allerede eksisterte fra en annen produsent for bruk som høyttalerkabler. Dvs slike:NASA har visstnok strenge krav til kabler, og det er herfra Nordost har sitt utgangspunkt