Diverse Måleanlegg vs det klassiske audiofile; finnes det noen vinner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ikke uenig, POB, men hva med dårlig mastring? :)
    Tror POB mener mastring når han sier "miks".

Sånn sett snakker vi om en miksmaster.
    Og jeg er veldig god på miksmastering av vaffelrøre......nesten legendestatus, om jeg kan være så beskjeden.
    Ert egentlig miksing og mastring det samme?
    Man mastrer - eller "remastrer" - gamle opptak forskjellig for hhv digital og analog avspillng, man mikser dem ikke, med mindre man da forsøker å lage en form for juksestereo på gamle monoopptak eller slikt. Begrepene brukes kanskje om hverandre (lurte litt på det), men med mastring tenker jeg på prosessen med å lage en "master", og det omfatter vel mer enn ren miksing?

PS Har ikke giddet å Google, for da blir det ikke noe morsomt. Mye artigere å kverulere litt. :)

PS PS Da jeg la ut dette, så jeg balubas siste innlegg. Helt enig. Oppklarende.

POB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Antall liker
    3.077
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    32

Og jeg er veldig god på miksmastering av vaffelrøre......nesten legendestatus, om jeg kan være så beskjeden.
    Man mastrer - eller "remastrer" - gamle opptak forskjellig for hhv digital og analog avspillng, man mikser dem ikke, med mindre man da forsøker å lage en form for juksestereo på gamle monoopptak eller slikt. Begrepene brukes kanskje om hverandre (lurte litt på det), men med mastring tenker jeg på prosessen med å lage en "master", og det omfatter vel mer enn ren miksing?

PS Har ikke giddet å Google, for da blir det ikke noe morsomt. Mye artigere å kverulere litt. :)

Kverulant, altså ???
    For å være ærlig har jeg bare vært med på prosessene frem til mastering, så selve masteringprosessen kan jeg lite om, men baluba beskrev jo dette bra.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Miksing er såvidt jeg forstår å "mikse" sammen de individuelle sporene fra hvert instrument/stemme/mikrofon/whatever til étt lydspor.

Mastering er vel den siste bearbeidingen av dette sporet før produktet sendes til kopiering/masseproduksjon?

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

Kverulant, altså ???
    For å være ærlig har jeg bare vært med på prosessene frem til mastering, så selve masteringprosessen kan jeg lite om, men baluba beskrev jo dette bra.
    Kverulant jeg? Overhode ikke. Aldri!! Hvem sa det? Ikke jeg. Noen har hacket tråden! ;)

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Saksvik - Trøndelag

For å gjenta det baluba sa lengre oppe med andre ord:

Når man mikser tar man utgangspunkt i et multispors råopptak. Hvert instrument eller lyd har gjerne sitt eget spor. Et nærmiket trommesett har gjerne 8 eller fler spor/miker, samt et par avstandsmikrofoner for å få med romklang. Hvert spor blir behandlet i forhold til nivå, panorering, eq, kompressor osv. Dette blir så mikset ned til et stereospor som blir sendt til mastring.

En mastring tar utgangspunkt i et ferdigmikset stereospor, der det får den siste behandling som passer til formatet det skal utgis i. Det er forresten vanlig å sende flere forskjellige stereomikser med f eks forskjellig nivå på vokal, da opplevd nivå på vokalen vil endre seg etter dynamisk komprimering.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De forskjellige frekvensområdene favoriseres på forskjellig måte med forskjellige virkemidler slik at vokal kan framstå høyere på en mastring enn en annen, selv om de er laget med utgangspunkt i samme balansemiks.

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.018
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Variasjonen ligger på innspillingssida. Det er derfor det kan være greit å ha et anlegg der man kan ta høyde for at slik er det bare. Det vil si at man må kunne justere litt på tonebalansen selv for å kompensere for hvertfall noe av skavankene. Jeg er ikke enige med de som hevder at bare man matcher godt nok eller bruker nok penger på dette så vil alt på magisk vis falle på plass av seg selv. I vert fall ikke hvis man har en veldig allsidig musikksamling.
    Et eksempel: Dette albumet har jeg hørt på med ujevne mellomrom siden jeg var guttunge. Musikken er strålende, men lydmessig har ikke dette på magisk vis falt på plass av seg selv selv om jeg nok har brukt en god del penger på avspillingsutstyr. Jeg slutter selvfølgelig ikke å høre på albumet av den grunn, men ut fra en del andre innlegg virker det nærmest som om alt kan løses i form av bedre anlegg. Så da kan jo dere andre med sikkert mye bedre anlegg enn meg ta en test. Hvordan låter dette albumet hos dere? :)

gary_moore.jpg

TIDAL: https://listen.tidal.com/album/144714

S

Syncrolux

Gjest
    Det som ligger på Tidal er antagelig en ganske ny remaster, for det låter ikke bra. En god grunn til å holde seg unna streaming...

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke veldig stor forskjell på originale utgaven av Wild Frontier og den remastrede.
    Album details - Dynamic Range Database
    Album details - Dynamic Range Database

Hørte litt på Spotify versjonen som sikkert er den remastrede. Synes albumet låter litt innelukket, det har ved tider mye nivå i presensområde (spesielt fra solo gitaren) og en noe slank tonal balanse uten særlig fylde/midbass. Går allikevel fint å lytte til, men ikke et album jeg ville ha lyttet til veldig høyt over lang tid.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes trommene låter rart på det albumet. Mistenker en trommemaskin fra åttitallet.

S

Syncrolux

Gjest
    Dette er MASVIS analyse av Japan-utgaven. Dynamikk i fleng på den, og ganske god lyd også.

gary.gif

Sist redigert av en moderator:

IvarT

Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.018
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Synes albumet låter litt innelukket, det har ved tider mye nivå i presensområde (spesielt fra solo gitaren) og en noe slank tonal balanse uten særlig fylde/midbass.
    Da har vi en ganske lik opplevelse av lydbildet, og jeg har fått en slags bekreftelse av min egen mistanke:
    Noen innspillinger, f.eks. typisk puddelrock fra 80-tallet låter tynt og skrikende,
    Har vært innom flere slike 80-talls puddelrock-album i kveld (Yngwie Malmsteen, Quiet Riot, Judas Priest, Europe, Blonde on Blonde, Return osv.), og flere av de kjennetegnes av denne slanke tonale balansen uten særlig fylde/midbass. Hadde vært interessant om dere med erfaring fra miksing/mastring har noen tanker om hvorfor det er slik. Hadde man andre referanser på denne tiden?

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Hvis jeg skal nevne en favoritt fra lengre tilbake i tid som jeg brukte en del tid å lytte til må det bli Storyville med Robbie Robertson. Denne låt veldig bra med anlegget jeg hadde rundt begynnelsen på 90 tallet. Det var en Sony CDP-790 CD spiller med tilhørende forsterker fra Sony og et par ES høyttalere også fra samme produsent. Hele anlegget kostet vel ca 10k.

Seinere og med langt dyrere, og såkalt bedre anlegg, har jeg slitt med å gjenskape lydbildet som dette Sony anlegget skapte på denne skiven. På samme måte som mange produserer dagens skiver for å låte bra på mp3 spillere, ble den tidens plater produsert for å låte bra på et anlegg fra sin samtid. På seinere og mer høyoppløste anlegg faller nok en del av 80-90 tallets plater kanskje gjennom fordi de ikke er ment å skulle få alle sine skavanker avslørt på et anlegg med høyere oppløsing.

På den andre siden føler jeg at jeg med stadige oppgraderinger i lydkjeden begynner jeg å nærme meg lyden jeg hadde fra Sony anlegget på Storyville skiven fra dagens anlegg. Vet ikke helt om Storyville skal gå inn i kategorien dårlige innspillinger, eller det var jeg som ikke var helt heldig med valg av anlegg utover på 90 og 00 tallet.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Miksmaster er et konstruert begrep som ikke betyr noe som helst. En miks er noe som kommer før master og plasserer instrumenter i lydbildet og skaper balanse i en tokanals miks (i de fleste tilfeller), master er å justere tokanalsmiksen med kompresjon, expander og eq som skal passe til mediet. Det er lite bruk av expander i moderne pop-produksjoner.

Det ble nevnt tidligere at studioers akilleshæl er hundrevis av meter med kabler som bindes sammen av middelmådige patcher som forbinder de forskjellige opptaksrommene og kontrollrommet. Det stemmer delvis. Hemmeligheten bak den de reineste filene vi tok opp da jeg drev studio var at vi ikke brukte de gamle patchene, vi kablet direkte med kortest mulig strekk på noen produksjoner.
    "Miksmaster" var bare ment som et ordspill. Noen gang hørt en miksmaster? Den skjærer i ørene.

Men ordspillet har også en mer alvorlig bunn: Det finnes eksempler på mastringer som har ødelagt originalopptakene. Da har opptaket gått gjennom miksmasteren...

;-)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes musikk som låter klart best etter en omgang i en Kenwood Major, so why care? Vel, som riktig observert av andre så har lydidealet i studio forandret seg med smaken, åttitallet var like skarpskårent som jakkeslagene til wannabe-kelnere på byen en lørdagskveld. Jane Fonda jogget stillestående foran videokameraer, Atkins jobbet så hardt med å selge slankekurer at han døde av hjertesvikt før tiden for en så sunn person. Og musikken ble tynnere produsert for å matche de tynne åttitallsmenneskene med sine fancy klær.

Men noen gjorde det med vilje, for å oppnå en aggressiv effekt. Et godt eksempel er Hüsker Dü. Jeg må innrømme at deres aldeles nydelige katalog gir meg hunger etter tonekontroller eller loudness. Samtidig så merker jeg jo at de syltynne nålespissene fra Land Speed Record treffer meg midt i solar plexus, og ikke så mye i trommehinnene. Jeg forstår det ikke, men jeg skjønner.

Det er klart du skal høre at det er åttitallslyd på plater med åttitallslyd. Stor klang og sylskarpe transienter. Det finnes unntak, som Bring The Family. Det finnes positive bekreftelser, som The Nightfly. Det finnes plater der det må aksepteres fordi det er ment å pisse deg off. Og det finnes også en bråte plater som rett og slett ikke trenger høres på igjen - ever! Men anlegget ditt skal likevel gjengi det som om det var åttitallet, alt annet vil være fake.

Men noen ganger frister det virkelig å fake litt. :cool:

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Et anlegg basert på en målemessig filosofi:
    • målinger betyr mer enn subjektive lytteintrykk
    Det er vanskelig se noen annen grunn enn vrangvilje når du antyder at dette er en 'vanlig' måte å tenke om hifi....

Det er da ingen her inne som har påstått at målinger betyr mer enn subjektive inntrykk? Mange mener at målinger er et viktig hjelpemiddel for å oppnå gode subjektive opplevelser. Det er noe ganske annet.
    Ikke i det hele tatt for å krangle, men er det ikke en del mennesker som faktisk sier akkurat dette? De mener at det objektive (les: det som kan måles) trumfer alt annet? Det betyr f.eks. at de ikke vil høre på vinyl fordi de _vet_ at det måler dårligere, og derfor også mener dette subjektivt. Altså blir det litt høna og egget, men at de uansett tar utgangspunkt i det objektive og lar det farge sitt subjektive syn på saken? Jeg skjønner veldig godt denne tilnærmingen selv, og skulle gjerne kunne kjøpt utstyr som måler bedre, nettopp fordi jeg vet at det måler bedre, men dette er jo ting som ofte koster mye penger. La oss f.eks. si at det er snakk om en bedre RIIA, en bedre klokke (femto), osv. Siden dette koster mye penger vil det være lurt å lytte på det først, og hvis det da ikke er en åpenbar forskjell vil jeg trolig spare pengene og bruke det på noe annet som også måler bedre, men også gi bedre effekt på lyden (for meg). Men tilbake til filosofien; hadde jeg hatt råd, ville jeg nok alltid valgt det som jeg visste målte best.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Hvis jeg skal nevne en favoritt fra lengre tilbake i tid som jeg brukte en del tid å lytte til må det bli Storyville med Robbie Robertson. Denne låt veldig bra med anlegget jeg hadde rundt begynnelsen på 90 tallet. Det var en Sony CDP-790 CD spiller med tilhørende forsterker fra Sony og et par ES høyttalere også fra samme produsent. Hele anlegget kostet vel ca 10k.

Seinere og med langt dyrere, og såkalt bedre anlegg, har jeg slitt med å gjenskape lydbildet som dette Sony anlegget skapte på denne skiven. På samme måte som mange produserer dagens skiver for å låte bra på mp3 spillere, ble den tidens plater produsert for å låte bra på et anlegg fra sin samtid. På seinere og mer høyoppløste anlegg faller nok en del av 80-90 tallets plater kanskje gjennom fordi de ikke er ment å skulle få alle sine skavanker avslørt på et anlegg med høyere oppløsing.

På den andre siden føler jeg at jeg med stadige oppgraderinger i lydkjeden begynner jeg å nærme meg lyden jeg hadde fra Sony anlegget på Storyville skiven fra dagens anlegg. Vet ikke helt om Storyville skal gå inn i kategorien dårlige innspillinger, eller det var jeg som ikke var helt heldig med valg av anlegg utover på 90 og 00 tallet.
    Storyville har jo glimrende lyd hele veien, og det hadde plata hans før det også (Den med 'Somewhere down the crazy river'). Kan det ha vært Daniel Lanois som produserte disse? Han hadde jo fingrene borti mange gode utgivelser fra den tiden. Hvor avgjørende en produsent er i forhold til mastering-personen vet jeg ikke; men det er vel et samarbeid som gjelder her også, som i så mye annet ... :)

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.460
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg undrer på en ting; dersom bedre anlegg øker kvaliteten også på dårlige innspillinger, hvordan kan det da ha seg at gode studio monitorer virkelig evner å fortelle at innspillingen man hører på lyder dårlig i langt større grad enn et gjennomsnittlig hifi-anlegg?

Dersom man ligger til grunn at et bedre anlegg vil ha høyere oppløsning og dermed avsløringsgrad vil det jo være nærliggende å tro at dårlige innspillinger definitivt vil låte dårligere med et bedre anlegg?

Med mindre man definerer bedre som mer tilgivende, selvsagt.
    En av grunnene er nok når noen definerer noe som bedre, så innebærer det gjerne rom med store akustiske tiltak. Forvrengning fra rommene er tross alt enorm og når man minimere dette, så blir alt langt mer spiselig. Avvik i innspillinger slår ikke lenger så mye ut. Har man avvik i innspillingen kombinert med det rommet legger til, så blir det mye større.

I tillegg skal vi huske på at selv meget kostbare studiomonitorer kan ha relativt klare svakheter. Det er svært sjelden man bruker store nok høyttalere i studio til og virkelig unngå en del utfordringer i konstruksjonen og også sjelden man ser de beste driverne bli brukt.
    Takk for svar, Orso.
    Hvilke svakheter tenker du på som er mer utpreget på studio monitorer enn hifi-bokser?
    Mange snakker om membran-areal, men er ikke dette relativt til behov? Altså, hvis man måler frekvensresponsen til ønsket kurve i det rommet man bruker på det volum man måtte ønske, er ikke da membran-arealet stort nok? Selvsagt må det også måle godt nok i hørbar forvrenging i tillegg, men spørsmålet står.

Når det kommer til rommet og forvrenging, er det viktigere å få kontroll på decay enn å ha absolutt kontroll på vræng fra basselementer? Altså, om forvrenging fra elementene i det hele tatt er en faktor før rommets bidrag er kontrollert godt nok?
    Jeg spør grunnet ønske om å få prioriteringslisten sortert etter viktighet.

Kanskje såkalte "gode studiomonitorer" ikke er så gode likevel?

Jeg har vært i ganske mange studioer... og fytti grisen.. ja, det låter som regel ille.
    Ja, dette er jo et veldig legitimt spørsmål. Men det er en påstand vi til stadighet hører her inne, at studio monitorer gir mye mer for pengene og utkonkurrerer hifi-produkter. Påstander uten meritter er påstander som bør bli konfrontert.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar, Orso.
    Hvilke svakheter tenker du på som er mer utpreget på studio monitorer enn hifi-bokser?
    Feil spørsmål :) Ikke sammenlignet med vanlig hifi. Det er ikke nødvendigvis noe bedre, ofte tvert imot. Jeg snakker sammenlignet med en høy referanse. I det kommersielle markedet, enten det er hifi eller studio, så er komprissene nesten alltid store IMO. Selv i høye prisklasser. Det har gjerne sammenheng med størrelse, for å holde fraktkostnad nede, redusere investeringer, WAF osv. Og ikke minst konstruksjons-prinsipper som ikke er spesielt gode.

Noen av disse svakhetene er: For små horn/waveguide, termisk forvrengning fra elementer og som økes ytterligere ved bruk av innebygde forsterkere, mangel på konstant direktivitet over et bredt frekvensrområdet, deling i sensitive områder, ikke top notch forsterkere (mindre betydning), ikke topp drivere, dårlig kassekontruksjon og diffraksjon. Dette varierer selvsagt, men man ser i bunn og grunn ikke kommersielle studiomonitorer som holder virkelig høyt nivå på alt. Da blir det custom og det eksisterer selvsagt.
    Mange snakker om membran-areal, men er ikke dette relativt til behov? Altså, hvis man måler frekvensresponsen til ønsket kurve i det rommet man bruker på det volum man måtte ønske, er ikke da membran-arealet stort nok? Selvsagt må det også måle godt nok i hørbar forvrenging i tillegg, men spørsmålet står.
    Mindre elementer har høye forvrengning og gir ikke den uanstrengte lyden som større gir. Selvsagt mer merkbart når man drar på litt. Men med størrelse tenkte jeg egentlig aller mest på ved bruk av waveguide/horn. Disse er altfor små i studiomonitorer og resultatet er en kollapsene polarrespons. Studiomonitorer skal stort sett være små for å plasseres på et miksebord. Da vinker man farvel til en uniform spredning og det er heller ingen uanstrengt nedre frekvensområdet med dynamikk.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.384
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    ...Mange snakker om membran-areal, men er ikke dette relativt til behov? Altså, hvis man måler frekvensresponsen til ønsket kurve i det rommet man bruker på det volum man måtte ønske, er ikke da membran-arealet stort nok? Selvsagt må det også måle godt nok i hørbar forvrenging i tillegg, men spørsmålet står...
    ...Mindre elementer har høye forvrengning og gir ikke den uanstrengte lyden som større gir. Selvsagt mer merkbart når man drar på litt...
    Vi er nok egentlig helt enige her, men jeg vil legge inn en liten presisering. Hovedårsaken til at det lille elementet (alt annet like) vil forvrenge mer enn det store ved samme lydtrykk er at det må ha lengre membranvandring for å oppnå samme lydtrykk. Membranvandringen er et nødvendig onde da det fører til at lydkilden ikke lengre blir stasjoner (Doppler effekter), membran defleksjon etc - i tillegg til at det skaper den ønskede lyden, selvsagt! Dersom det lille elementet suppleres med flere identiske elementer slik at effektivt membranareal blir likt det store elementet, så utlignes disse effektene (fremdeles alt annet like). Dette utnyttes for eksempel av produsenter av linjekilder da de kan benytte en mengde av forholdsvis små og rimelige elementer for å oppnå både tilstrekkelig membranareal og en lang nok linje til en overkommelig pris.

I min "long and winding road" til bedre lyd i hjemmet er økt membranareal, i tillegg til riktig oppstilling og akustiske tiltak, kanskje det mest virkningsfulle tiltaket jeg har brukt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vurderte faktisk å legge til at med flere elementer så ble det annerledes, men utelot det siden det var litt på siden av studiomonitorer. Men det er selvsagt helt korrekt. Har selv høyttalere med mange mindre elementer.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Men på samme måte som man kan si at det finnes forskjellige filosofier for å sette sammen en Hifi anlegg, kan man si at det finnes forskjellige filosofier for å produsere eller "sette sammen et album"? Akkurat nå laster jeg ned Stripped av Macy Gray. Info ifra HDtracks:

Part of the Chesky Binaural + Series, all recorded with a single microphone, the band appears right before you with this spacious, lush and multi-dimensional recording. Now headphone users will hear the same three-dimensional sound and imaging as audiophiles have for the past 25 years with Chesky Recordings. Also these new Binaural+ Series albums capture even more spatial realism for the home audiophile market, bringing you one step closer to the actual event. You will hear some of the most natural and pure cool music ever recorded.
    Jeg vil ta en lytt på den senere i kveld, men ut fra info er altså dette et opptak gjort med én mikrofon. På sett og vis kan det jo minne litt om KISS filosofien. Vil en KISS innspilling gjøre seg best på et audiofilt KISS anlegg? Egner overproduserte innspillinger seg best for måleanlegg hvor man kan skru seg bort fra de verste ulydene? Målegutta tar for seg av de overproduserte shait innspillingene, mens vi de audiofile, sitter igjen med Macy Gray og Radka Toneff?

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Horten
    Mulig jeg tar feil. Men mitt inntrykk er at "anti-målegutta" er de som sitter og sliter ut Steely Dan, Norah Jones, og Kari Brææææmnes.

Altså overprodusert audiofilt sovemiddel. Heismusikken lenge leve.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mulig jeg tar feil. Men mitt inntrykk er at "anti-målegutta" er de som sitter og sliter ut Steely Dan, Norah Jones, og Kari Brææææmnes.

Du tar feil.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Oslo

Ok. følger opp m. gammel Beatles: Egentlig Chuck Berry:

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Horten

Du tar feil.
    Eller ikke.
    Helt greit. Tro hva du vil. Og disse anti gutta tviler jeg på finnes.. Men kanskje det er enklere for deg med slik svart-hvitt tenking?
    Greia er at jeg innser at ting ikke er svart/hvitt, men gråsoner. Jeg bare prøvde å legge meg på samme nivå som innlegget jeg svarte på.

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Det eneste du får vite, er at vedkommende enten er en objektivist som er mest opptatt av å finne høyttalere som måler bra, eller en subjektivist som stoler på sin egen hørsel og dømmekraft og er opptatt av matching av elektroniske komponenter. Det er det eneste man får vite. Helt ærlig: Hvor mange her inne ville da valgt å gi subjektivisten (som man ikke kjenner) ansvar for å bygge opp anlegget?
    Grunnen til at det er så enormt utvalg av disse elektroniske komponentene, i alle slags prisklasser, er at dette for vanlige folk faktisk er den letteste og mest praktiske måten å få bedre lyd i anlegget på. Mer effektivt enn å skifte høyttalere og innebærer mye mindre bæring og transport. Hvis man absolutt ikke greier å høre disse forbedringene, etter å ha gjort grundige forsøk på det, så har man på en måte strøket på en litt avansert hørselstest som antagelig et godt flertall av befolkningen ville bestå.

Så da kan man selvsagt velge å protestere, sette "objektivist"- merkelappen på seg selv, og heller bestemme seg for at det er "de andre" som liker å innbille seg ting. Disse "hifiobjektivistene" må selvsagt ha sine konkurrerende lydteorier og sine egne teorier for hvordan ledninger og apparater EGENTLIG fungerer. Gjerne noe man kan skrive på matematisk form, og om det faktisk fører til lydforbedringer, selv hos dem, er visst ikke så nøye. Skriveføre og skriveglade som de er, fyrt opp av en harme som kommer av at de ikke kan levere tilbake og få pengene igjen på alt det hifiutstyret de har blitt "lurt" til å kjøpe gjennom tidene, fyller de opp diverse forumer rundt om i verden med det som i hovedsak kan betegnes som vås.

En parallell til "hifiobjektivistene" finnes hos grupper av de døve. Mens mange av de døve, antagelig de aller fleste, bare akseptere at de har et handikap og prøver å gjøre det beste ut av det, er det en gruppe, la oss kalle det "døveobjektivister" som nekter å akseptere at de lider av noen slags mangel. De argumenterer hardt for at døvhet bare er en annerledes "sosial måte å være på", der man "velger" å bruke tegnspråk istedenfor å, ja, snakke og høre. Å være døv er således bare "annerledes", og ikke mindreverdig på noen måte. At de mangler en sans, og at ørene bare henger til pynt, må fortrenges og fornektes. De oppfatter at problemet deres ikke er noe annet enn at "de andre", dvs de hørende, ikke vil tilpasse seg til dem.
    Dette kan man lese masse om på internett om man vil, søke på "deaf community", "deaf culture" osv.

Både hifiobjektivistene og døveobjektivistene har det til felles at deres meninger og syn "merkelig nok" ikke har noen gyldighet utenfor deres egen gruppe. De døve blir av storsamfunnet med rette betegnet som å lide av et handikap, mens hifiobjektivistenes ideer på samme vis aldri får gjennomslag i den øvrige verden, som man kan anta for det meste består av normalthørende.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.533
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Fordommene lenge leve.

Er selv ikke anti det ene eller det andre hva måling/-ikke måling angår, men er allergisk mot ignoranse.

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Kule-Trygve sier på sett og vis det jeg selv ikke tør å si, selv om mange nok mener jeg sier alt for mye. Kan man kalle dette for Frp syndromet? De som vi ler av i det offentlige rom, men likevel uttrykker våre innerste kjensler?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn