NØYTRALITET, FARGING OG SMAK
Figuren nederst er basert på Tooles figur fra artikkelen
The Measurement and Calibration of Sound Reproducing Systems (2015). Jeg diskuterte figuren og det gråskraverte området i innlegg
#2323. Dette er en utdyping.
Det gråskraverte området i Tooles figur viser predikert romkurve i små rom med ulike grader av refleksjon. Ifølge Toole er det brukt anekoiske data for høyttalere med høy rating for å beregne mulighetsområdet for romkurver.
I figuren nederst har jeg fokusert på det gråskraverte området. Ifølge Toole er maksimal helning på romkurven, fra 20 Hz til 20 kHz, i underkant av 7 dB. "Basskulen" er på maksimalt 2,3 dB eller 3,7 dB, avhengig av om man antar at basskulen starter på 200 eller 500 Hz.
Jeg har kalt den midterste kurven for "idealisert" fordi denne er ment å representere det typiske lytterom i et hjem (
typically-reflective room). Den nederste kurven representerer et dødt rom, à la Olsons
ideelle system eller Tom Hidleys
non-environment room. Tabellen viser helningen på kurven fra 20 Hz til 20 kHz, fra 200 Hz til 20 kHz og fra 500 Hz til 20 kHz. Disse tallene gjør det enkelt å beregne Tooles «basskul» i rom med mye refleksjon, normal refleksjon og null refleksjon avhengig av hvor man antar at en basskul starter (200 Hz eller 500 Hz).
Disse dataene er av interesse fordi Toole vil erstatte dagens standarder, som
EBU Tech 3276, med en standard som er basert på egne oppfatninger. Hvis vi bruker Tooles data, kan vi forsøke å tallfeste hvilke kurvehelninger som representerer ulike grader av nøytralitet, farging og smak.
Det er naturlig å anta at profesjonelle lydfolk har lytterom som er mer nøytrale enn det typiske lytterommet i hjemmet. Derfor har jeg merket området under "idealized room curve" med "neutrality". I dette området finner vi romkurver med ulike grader av nøytralitet. Hvis vi følger Newell, Holland og Hidleys (1994) tankegang om at
Control room reverberation is unwanted noise, er den nederste romkurven ("min. reflection") den mest nøytrale. Jeg mener det er naturlig å anse et rom med mye refleksjoner som mindre nøytralt enn et rom med mindre refleksjoner.
Når et rom har mer refleksjoner enn en typisk stue, blir lyden mer farget. Romkurver som ligger mellom "max. reflection og "idealized room curve", er farget i større eller mindre grad. Hvis romkurven ligger over "max. reflection", er det smaken som styrer og vi har for lengst forlatt en tonal balanse som kan sies å være nøytral eller noe farget.
Merk at Tooles gråskravering ikke har noe som helst med preferanser å gjøre. Toole har utelukkende brukt fysikk og detaljerte anekoiske data for høyt rangerte høyttalere i konstruksjonen av gråskraveringen og den idealiserte romkurven. Hvis høyttaleren avviker betydelig fra disse høyt rangerte høyttalerne - eller rommet er betydelig større eller mindre enn det Toole har antatt i sine beregninger - ville gråskraveringen og den idealiserte romkurven sett annerledes ut. Og den øverste originalfiguren viser at folk kan
like mye mer bass enn fysikken i kombinasjon med gode høyttalere tilsier. Likevel er "nøytralitet", "farging" og "smak" ord som brukes av Toole og mange andre - og hva er vitsen med å bruke slike ord hvis vi ikke kan sette tall på dem?
Hvis vi sammenlikner Tooles figur med
romkurvene blant HFS-medlemmene (se gråstiplet linje), finner vi at HFS-kurven følger Tooles idealiserte kurve tett for den typiske stue helt opp til ca. 200 Hz. Deretter stiger HFS-kurven mye mer i bassen enn basskurven gjør i et rom med maksimal refleksjon. Det kan tolkes som at HFS-medlemmene har en smak for bass utover det refleksjonene i rommet tilsier. Eventuelt har HFS-medlemmene høyttalere som ikke har samme egenskaper som Tooles høyt rangerte høyttalere.
Merk at figuren nedenfor kan dekomponeres etter ens syn på når overgangsfrekvensene inntreffer. Jeg har satt to overgangsfrekvenser inn i tabellen - 200 Hz og 500 Hz - slik at man kan bruke disse overgangene for å tallfeste Tooles basskul. Toole mener som kjent at overgangen kan gå så høyt som 500 Hz, mens andre mener at overgangen finner sted rundt 200 Hz - og at eq over dette blir problematisk.
OPPSUMMERING:
Toole (2015) gjør oss i stand til å lage et kart over mulige romkurver gitt at man har med gode høyttalere i små rom å gjøre. På grunnlag av Toole (2015) har jeg skissert hvor nøytralitet glir over i farging og til slutt smak. Denne tolkningen av Toole (2015) viser at HFS-kurven følger Tooles idealiserte romkurve for gode høyttalere som spiller i små rom ned til ca. 200 Hz, men fra 200 Hz og ned mot 20 Hz har HFS-medlemmene en smak for bass som ikke kan forklares av egenskapene i gode høyttalere eller refleksjoner i små rom.
Vis vedlegget 937407