Mac Mini

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Mulig, men har noko å sei for filer som ikkje ligg lokalt (usb-disk, NAS, nettverk).

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Brasse skrev:
    Tips, sett streaming-bufferstørrelse til maks!
    Jeg har hatt mitt på stor lenge jeg, med stor er jeg sikret trodde jeg ;D

Jeg avventer svar med stor ::) liten teskje fra Man og setter stor pris på all hjelp stakkars meg får fra de forskjellige hjelpsomme her inne.
    Jeg kan godt tenke meg å få lagt over en kopi av alt slik jeg i dag har det på iMac, uten at jeg klusser til noe, jeg er vettaskremt for å surre det skikkelig til.

Legger inn et nytt bilde av iTunes slik det ser ut hos meg.
    Det er der jeg har markert med rødt hvor all musikken ligger.

Betyr dette at jeg bare kan kaste alt under iTunes 2?

Mvh.KW

Mvh.KW

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    KW skrev:
    Tilbake til WD og den SmartWare som dukker opp, hva er egentlig det reelle problemet ??? Bare at dette vinduet dukker opp på skjermen?
    Ikke annet, jeg fikk bare med meg at noen ikke likte det?
    Ikke annet. Men hvis du kopier programmet vcdmanager til skrivebordet og kjører programmet fra skrivebordet kan du deaktivere smartware
    Tenkte at jeg nå skal overføre alt (av lagret iTunesmusikk) fra iMac til denne WD
    Hva bør jeg tenke på........hvordan gjør jeg det uten at det blir noe feil?
    Legger inn bilde av hvordan det ser ut hos meg.

iTunes2 ??? Hva er nå det?
    Har jeg fått med fra forrige iMac da jeg overførte alt til denne nye?

Hvilken mappe tar jeg og drar inn på WDHD og hva følger da med inn på HD?
    Tror ikke jeg helt skjønner denne delingen mellom bibliotek, selve musikken og så tags :-[

Fint om noen kan hjelper til med teskje, jeg tror vel at jeg bare tar tak i den som heter iTunes Music og drar den inn i WDHD og så blir alt overført........eller?
    Har koblet med Firewire 800.

Mvh.KW
    iTunes 2 kan det være mange grunner til er der. Men utifra filstørrelsene er det ikke dette biblioteket du bruker, så sannsynligvis kan du ignorere det, med mindre det er masse musikk i underkatalogene i katalogen iTunes 2.

For å beholde playlistene og annet når du kopierer musikken fra iMac til den nye eksterne disken gjør du følgende.

1. Plugg i den nye disken i Imac.
    2. Gi den et nytt navn om du ikke vil den skal hete WD Mybook.
    3. Start opp iTunes på iMac. Exporter bibliotek (File.library.export library) lagre som en XML-fil på den den nye disken. (Ved at du lagrer XML-filen på den nye disken vil Innholdet i XML-filen vil da peke direkte til filene med en ABSOLUTT henvisning istedet for en RELATIV henvisning, men IKKE heng deg opp i dette om du allerede har falt av :D )
    4. Avslutt iTunes.
    5. Start opp iTunes på nytt men denne gang ved at du holder inne option knappen. Du vil da få opp en dialogboks hvor du blant kan velge å opprette et nytt bibliotekt. Lag et nytt bibliotek og kall den f.eks "itunes backup". Det vil da opprettes en ny katalog under MUSIC-katalogen i din hjemmekatalog. Dette nye biblioteket er selfølgelig tomt.
    6. Gå inn i iTunes-instillingene. Angi den nye disken som mappe for iTunes-media. Evt i en underkatalog på den nye disken. Altså enten /Volumes/WD Mybook/ evt /Volumes/WD Mybook/Music. (bytt ut WD Mybook med tilsvarende navn på disken om du gjorde dette i steg 2)
    7. Forsikre deg om at "kopier filer til itunes media...." står PÅ.
    8. Velg Fil..bibliotekt.importer. Velg XLM filen som du lagret på den nye disken isted.
    9. Ta deg en kopp kaffe mens biblioteket blir importert og kopiert til den nye disken.
    10. Lukk iTunes. Start opp iTunes igjen ved å holde inne option og velg det gamle biblioteket. iTunes på iMac fungerer når som før. Jeg tror innstillingen følger biblioteket men gå inn i instillingene og påse at de er slik du er vant til.
    11. FLYTT "Itunes backup" Katalogen fra MUSIC-katalogen på iMac over på den nye disken.
    12. Forandre navn på "itunes backup"-katalogen til iTunes.
    13. Eject disken fra imac og koble den til Mac mini.
    14. FLYTT itunes katalogen fra den eksterne disken til MUSIC-katalogen på Mac mini. Velg overskriv hvis du får spørsmål om det.
    15. Start opp iTunes på Mac mini. Gå en gang over innstillingene i Itunes er slik du ønsker. (nb! itunes media er nå på den eksterne disken så det skal du ikke forandre)
    16. Hvis du har fulgt disse punktene har du nå en kopi av iMac sitt bibliotek komplett med playlister og annet.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Brasse skrev:
    Mulig, men har noko å sei for filer som ikkje ligg lokalt (usb-disk, NAS, nettverk).
    Nja, fint lite i så fall, med tanke på hastigheten på hjemmenettverk nå om dagen. Om det i det hele tatt påvirker streaming innenfor LAN. Jeg finner intet annet enn at det justerer bufferstørrelsen opp mot iTunes Store sine features.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Til Man: tenker litt høyt her... Når jeg kopierte hele iTunes over til min Mac Mini fikk jeg spørsmål om jeg ville overskrive - noe jeg gjorde. Åpnet så bibloteket på min Mac mini og browset meg frem til musikkmappen (Nas) og la den til. Ventet mens bibloteket ble oppdatert og alt var slik som tidligere på min Macbook. I dette tilfellet er KW sitt opplegg noe annerledes iogmed at musikkmappen hans ligger ilag med bibloteket.
    Jeg tenker bare om han hadde gjort det samme men bare først hadde kopiert over musikkmappen først til sin WD og deretter flyttet den fra bibloteket på iMacen (altså sette musikkmappen på en annen plassering som backup på iMacen) for så å kopiere hele iMac iTunes bibloteket over på WD (uten musikkmappen) og derifra over til hans Mini for så og overskride ? Fila med iTunes uten musikken vil jo bare bli på ettpar hundre MB med tags og det hele :D

KW, se bort ifra dette !! ;D

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Siden du har musikken på en NAS, vil det være litt annerledes. Itunes Bibliotek-filen vil da inneholde absolutte henvisninger til filene, og det er forsovet en enkel jobb for itunes å regne ut lokaliseringene/henvisningene til resten av biblioteket etter at den spør om lokaliseringen til den første filen du spiller. (teoretisk skal den ikke engang spørre om lokaliseringen, siden alle referanser til filene til NAS'en er de samme uansett uavhengig av maskin)

Det er ingenting for at det samme gjelder når musikkmappen opprinnelig ligger på samme disk som systemdisken, men jeg tror ikke iTunes er intelligent nok til å finne ut av det. Eller så finner den ut av det på noen filer, men resten av filene har utropstegn som bare blir rot. Min metode tar jo uansett ikke særlig lengre tid iogmed musikkfilene uansett må kopieres over til den nye disken, og du vil garantert slippe ekle utropstegn.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Herfra står jeg fast/er usikker.

6. Gå inn i iTunes-instillingene. Angi den nye disken som mappe for iTunes-media. Evt i en underkatalog på den nye disken. Altså enten /Volumes/WD Mybook/ evt /Volumes/WD Mybook/Music. (bytt ut WD Mybook med tilsvarende navn på disken om du gjorde dette i steg 2)
    7. Forsikre deg om at "kopier filer til itunes media...." står PÅ.
    8. Velg Fil..bibliotekt.importer. Velg XLM filen som du lagret på den nye disken isted.

Er det her jeg skal "endre" til /users/Music/KWmusic/iTunes Media ?
    Se bildet.

Kopier filer til iTunesmedia står på, men hva skal den over "organiser iTunes i Mediamappen være avkrysset eller ikke?

En ting til jeg har jo min TimeCapsule stående på (å kjøre) sletter jeg noe feilaktig nå så sletter jeg vel også der, bør jeg mate den ut/stoppe den, den står alltid på?

Jeg har døpt om nye? library til iTunes media der merket rødt, er det det nye biblioteket?

Får vel legge til at jeg er rimelig anspent her nå, føler ikke at jeg skjønner hva jeg driver med og hvorvidt bare et lite feilgrep gjør det hele til et helvete :eek:
    Jeg har jo ikke iTunes her nå, men regner med at det er for at jeg er i en prosess og at "pekeren" er feil............herrrlighet jeg svetter, selv om jeg skjønner at ingen ting er slettet/borte........foreløpig :-\
    Mvh.KW

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    trenger ikke være organiser. (men det kan du skru på senere når du er ferdig med alle trinnene) Er vel derfor du får det litt rare valget opp.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men jeg har ikke gjort noe som helst etter punkt 5 :-\
    Jeg forstår nok dessverre ikke helt hva jeg skal gjøre .

Gå inn i iTunes-instillingene. Angi den nye disken som mappe for iTunes-media. Evt i en underkatalog på den nye disken. Altså enten /Volumes/WD Mybook/ evt /Volumes/WD Mybook/Music. (bytt ut WD Mybook med tilsvarende navn på disken om du gjorde dette i steg 2)

Angi.....den nye disken.....som mappe for iTunes-media, jeg skjønner ikke hva som menes og hva som skal gjøres. :-[
    Dersom jeg ikke kommer videre ikveld, er det iså fall bare å stenge av og fortsette fra der jeg er i morgen (veit ikke det en gang)? er nær idiot på dette.
    Kanskje det er greiere å reversere det hele og starte på nytt i morgen for da å glemme å få over en komplett kopi av alt jeg har på iMac (iTunes) og så heller bare gå for musikk og biblioteket (x tags) Så får jeg heller lage nye spillelister manuelt og dermed slippe å bli så stressa som jeg er nå.
    I og med at det er laget en backup av det hele, så går det vel fint å reversere om jeg ikke får dette til.

Er jeg på rett vei ut fra det jeg skrev i forrige innlegg?

Mvh.KW

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Se bort fra mitt forrige innlegg. jeg misforsto, og ser nå at du har skjult ditt kontonavn. (det var derfor det virket så rart)

Du velger bare endre, og velger den nye discen (du endrer altså der hvor det står ".....itunes backup/itunes media/", men lag gjerne først en katalog som heter "music" på den nye disken. Det kan være greit å ha musikken i en egen katalog istedet for spredd utover hele rotkatalogen i en disk.

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Man skrev:
    Denne går også fint http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=441043

699,-

Prisene lå på det dobbelte inntil ganske nylig. Da var bare Apple Store "dobbelt så dyrt". De tviholder på prisen, men blir nok nødt til å sette den ned etterhvert.
    Kjøpte disse umiddelbart og kan bare bekrefte at disse virker i min Mini, kjap som et lyn nå! Takk for tipset Man!

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Sting skrev:
    Man skrev:

699,-

Prisene lå på det dobbelte inntil ganske nylig. Da var bare Apple Store "dobbelt så dyrt". De tviholder på prisen, men blir nok nødt til å sette den ned etterhvert.
    Kjøpte disse umiddelbart og kan bare bekrefte at disse virker i min Mini, kjap som et lyn nå! Takk for tipset Man!
    Da er tilsvarende bestillt hos datakjeden til 644.- ;)
    Litt dyrere på div. Appleshops gitt, selv om jeg mener de nå nylig har satt ned prisen?
    Koster nå 4250 ekstra, mente det inntil ganske nylig var litt over 5K, uansett fortsatt 3600.- billigere for meg.

Mvh.KW

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Sting skrev:
    Man skrev:

699,-

Bare hyggelig. Blir nesten litt satt ut av hvor billig enkelte ting har blitt. Bare synd Minien støtter max 8GB :p
    Jeg holder på å bygge meg en ny Mac Mini, det blir en Mac Mini Server 2010 med 2stk SSD i Raid 0 + 8gb RAM :D.
    Blir litt sur hvis Apple kommer ut med en ny Mac Mini med Sandy Bridge CPU og støtte for USB 3.0 i nærmeste fremtid, men man kan ikke sitte på gjerdet evig heller...

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da er det endelig i orden her etter noen dager med for meg for store problemer rundt det Man hjalp meg med oppskriften på med teskje (trodde han) ;D
    Men det han ikke visste var at den teskjea fortsatt var noe for stor for meg.

Prøvde dette men kom fort ut med problemer og det har blitt noen PMer og etterhvert mailer mellom Man og meg, men selv det var ikke nok for meg.
    Jeg ba pent om prat over telefon og der har vi nettopp sittet en god stund, jeg vet faktisk ikke helt tiden, men nå er jeg bare sååå happy.
    Nå er alt i orden fra at nesten alt har vært det motsatte i mitt hode nær kaos.

Jeg fikk musikken over til den nye HD forrige dagen og trodde at alt var i orden siden jeg kunne lytte til musikk over anlegget.
    Når jeg da skulle sette sammen Macmini og WDHD så virket det ikke som det skulle og enda verre da jeg heller ikke fikk spillt fra iMacen.

Etter telefonsupport nå i kveld/natt ble jeg geleidet (og det er f... meg vanskelig nok det også med en delvis datainvalid som meg ;D
    Det hele blir jo ikke enklere med delt skjerm med macmini altså to maskiner å forholde seg til på krys og tvers for en som aldri har vært borti dette før.

Jeg må herved bare si mangetusen takk til Man for den fantastiske hjelpsomhet han har vist i denne saken.

Jeg begynte å bli engstelig for tiden (på døgnet) men han ville jo gjerne bli ferdig
    med å hjelpe meg han da :-[ noe jeg skjønner godt ::)

Jeg er full av beundring over slike personer, særlig når en ikke egentlig kjenner hverandre heller.

Igjen tusen takk til Man :D

Mvh.KW

P

Parelius

Gjest
    KW skrev:
    Jeg er full av beundring over slike personer, særlig når en ikke egentlig kjenner hverandre heller.

Igjen tusen takk til Man :D
    Nemlig!

Man (og en drøss andre) gjør dette til en god plass. Vi glemmer lett slikt i all den andre støyen.

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig KW. Skjønte dette med teskjeen etter hvert.. men du skal selv ha ros for innsatsen. Resten blir forhåpentligvis plankekjøring i forhold ;)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Godt det ordnet seg KW,- kunnskapsrik den der Man profilen :)

Hvordan ble det til slutt ? ripper du musikken inn til musikkmappen med iMacen og kopler deg opp med Skjermdeling fra iMacen til din mini og legger den rippede cd`en inn til iTunes lokalt her ?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Godt det ordnet seg KW,- kunnskapsrik den der Man profilen :)

Hvordan ble det til slutt ? ripper du musikken inn til musikkmappen med iMacen og kopler deg opp med Skjermdeling fra iMacen til din mini og legger den rippede cd`en inn til iTunes lokalt her ?
    Ja 8) Om du trodde at jeg var i mål nå så................. ;D

La meg kl. 0500 måtte jo høre litt musikk igjen med et par tre dager med lite (fikk jo spilt litt vinyl da).

Fikke sjekket diverse og alt er nok ikke helt i orden her, men spillt av musikk får jeg gjort på begge "stedene" kobler meg opp på deling fra iMac til macmini ja.
    Kommer nok til å komme med en god del spørsmål rundt dette her etterhvert.
    F.eks.kan jeg få det skjermbildet som da er av Macmini større enn jeg gjør, det virker som det er en begrensning der som medfører at jeg synes jeg får litt lite bilde av iTunes.

På macmini mangler det en hel haug med coverbilder mye over halvparten trur eg.

På Macmini ser det ut som alle låtene også ligger i en spilleliste som heter Music, dette er jo ikke noe problem egentlig siden det vel bare er en "peker"

Det som er rarere er at jeg nå har færre sanger på imac enn på macmini.

Macmini 14052 + 856 (regner med at samlealbum teller for seg?)
    Totalt 14908..........over 363GB....... og så det rare, over 690 dager med musikk ;D

iMac 12928 + 655.....totalt 13583......ca 339 Gb og 40,8 dager

Hva som er borte fra iMac og hvorfor aner jeg ikke :-\
    Det virker som alle cover er tilstede på iMac mens godt over halvparten er borte på Macmini, men dette tar jeg med foreløpig ro.

Hvordan jeg gjør med ripping vil jeg gjerne ha forslg om, jeg ønsker jo helt klart å rippe her hvor jeg sitter på en god plass og med skjermen foran meg.

Så om noen der ute har tilsvarende løsning som meg (faktisk to alternative avspillingsmåter med en skjerm på deling, så meld dere her eller på PM.
    Jeg har også nettilkobling direkte til iMac, det er blitt slik fordi jeg ikke hadde behov for det ellers i huset bortsett fra musikk.
    Siden TC står ved siden av iMac, så kan jeg vel som man foreslo, koble modemet til den og så koble TC til iMac, men kanskje trenger jeg ikke det ? ? ?
    Går dette av seg sjøl eller må jeg foreta noe (som jeg kanskje ikke takler ;D)

Vil gjerne ha løsninger på hvordan en også eventuelt laster ned avspillingsprogrammer, hirez o.l. som jeg helst vil ha på macmini, men gjøre jobben på iMac, noe som det ikke haster med, dette blir jo enklere om begge maskinene har tilgang til nettet ved overnevnte løsning?

Mvh.KW

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Modemet inn i TC. Koble til TC via kabel fra iMac. Da har du kontakt med Mac Mini via skjermdeling , og i tilleg vil Mac Mini ha internetttilgang.

For å få fullskjerm-skjermdeling må du installere Apple remote desktop på iMac. Innebygd skjermdeling er er forkrøplet versjon av Apple. Remote desktop.

Coverbilder mangler på Mac mini på de sangene hvor coverart ikke er embedded (d.v.s lagt inn som en tag, eller bildetag om du vil, i selve filen). Dette er sikkert coverbilder som iTunes automatisk har lasted ned. Det betyr at hvis Mac Mini har internettilgang og du logger deg inn på samme itunes konto fra itunes på Mac mini, så vil den kunne laste ned cover der dette mangler.

Jeg aner ikke hvorfor antall sanger ikke stemmer på maskinene, men jeg tror ikke jeg skal prøve å geleide deg ut på glattisen igjen med det første:) Du kan kanskje se om du har duplikater på Mac mini (men jeg tviler på dette). Muligens har du lastet inn et eldre bibliotek på iMac. i Musikk/itunes/previous itunes Libraries/ på iMac finner du backuper av biblioteket ditt. Du kan kanskje prøve det nyeste biblioteket som ligger her, eller eventuelt den som er størst.

Fremgangsmåte:
    Lukk iTunes hvis det står på.
    i Musikk/iTunes ligger filen "itunes library" , rename "Itunes Library" til "iTunes Library2" (eller annet)
    Dra den nyeste, eventuelt største filen fra Musikk/itunes/previous itunes Libraries/ til Musikk/iTunes og rename filen fra "Itunes Library 201x-xx-xx" til kun "iTunes Library".
    Start opp iTunes på nytt. (trenger ikke holde inne alt-knapp)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei Man!
    Jeg tror ikke jeg skal utfordre hjernen min riktig enda, må lades opp litt først.
    Det går greit med snømåking o.l. ;D

Jeg har nå sett at jeg har dobbelt opp "faste" spillelister de merket med "tannhjul" og pluss en ekstra (som ikke jeg bevisst har laget) med notesymbol.
    Det siste heter Musikk og inneholder så langt jeg har skjønt hele sulamitten.

Spillelister er jo bare pekere, så her kan jeg vel bare delete iallefall de doble og den nevnte musikk?
    På iMac har jeg mistet 2 egenlagde spillelister, faktisk de to sist lagde, men dette er nærmest et ikkeproblem for meg, de er jo på Macmini og det er jo den jeg kommer til å bruke i første omgang.

Før jeg nå eventuelt putter modemet inn i TC og så bruker USb kabel derfra til iMac, dette går uten at jeg trenger å foreta meg noe med utstyret?
    Vel her kan vel ikke noe gå galt dersom det er slik, og i verste fall bare kobler jeg tilbake til utgangspunktet.

Deling med Macmini har jeg nå før jeg eventuelt gjør dette.

Kan nok stemme det at jeg ikke har det siste innlagte på iMac, har nettopp funnet ut noe av det som mangler er (eldre) cder jeg hadde liggende som jeg ikke før har rippet, men som jeg rippet nå for ikke lenge siden.
    Får hvile hjernen litt til og så prøve det du beskriver, jeg har jo fått litt mer forståelse for gangen i dette nå.

Mvh.KW

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    nettverkskabel fra TC til iMac. Ikke USB!

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Macmini ble en god investering for meg, da lyden ble bedre her grunnet kabling fra den til dac istedet for det trådløse (AE) jeg har brukt til nå.
    Trodde ikke at forskjellen skulle være såpass tydelig, men her snakker vi virkelig om et slør som er fjernet.
    Det gjelder nok hele området, men for meg blir det tydeligst i det området jeg sjøl har vært klar over ikke har fungert helt godt.
    Det dreier seg om diskantområdet, hvor jeg jo har savnet litt åpenhet.
    Flott mikrodynamikk her nå og fine små detaljer står klarere frem i lydbildet.

Mvh.KW

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Enig KW! Glad du har fått det til! Mac Mini er et av de beste kjøpene jeg har gjort, brukervennlig og fantastisk allsidig. Føles som et kupp ;D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    KW skrev:
    Macmini ble en god investering for meg, da lyden ble bedre her grunnet kabling fra den til dac istedet for det trådløse (AE) jeg har brukt til nå.
    Trodde ikke at forskjellen skulle være såpass tydelig, men her snakker vi virkelig om et slør som er fjernet.
    Det gjelder nok hele området, men for meg blir det tydeligst i det området jeg sjøl har vært klar over ikke har fungert helt godt.

Mvh.KW
    Har du bootet opp i 64 kernelen i tillegg ?

Ellers er jeg unektelig fornøyd med min Mini også, kanskje vi skal åpne en Mini club.... ;D

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Et spørsmål om 64 bit, bruker ikke Pure Music 64 bit kernel uansett? Synes jeg leste noe om det i bruksanvisningen men kan godt være jeg misforstod. Tenker på siste update, vet dere guruer noe?

V

vredensgnag

Gjest
    Det er riktig, Pure Music har en en egenutviklet 64-bits Kernel som programmet kjører i, og den kjører identisk uansett hva Minien er bootet i. Samme brukes også ved upsampling.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    vredensgnag skrev:
    Det er riktig, Pure Music har en en egenutviklet 64-bits Kernel som programmet kjører i, og den kjører identisk uansett hva Minien er bootet i. Samme brukes også ved upsampling.
    Fin info der vreden dette var ukjent for meg...!

Kanskje begynne å lese litt i manualen jeg også.. ;D

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    KW skrev:

Mvh.KW
    Har du bootet opp i 64 kernelen i tillegg ?

Ellers er jeg unektelig fornøyd med min Mini også, kanskje vi skal åpne en Mini club.... ;D
    Nei, jeg har ikke foretatt meg annet enn å få det opp ved anlegget.
    Regner med å få 2x4GB minnet til uka og da kjøper jeg en ethernetkabel samtidig.
    Da får neste prosjekt bli å laste ned PM og som jeg skjønner nå (trur eg) så trenger ikke Macminien da å bli bootet til 64.
    Jeg får heller ikke gjort det på samme måte jeg har gjort med iMac (holde 6 og 4 nede) da jeg jo må starte den der borte ved anlegget og har delt skjerm i den andre enden av stua.
    Kan muligens koble til tastaturet der borte da, men jeg gidder ikke det hver gang, og den andre måten .............. ::)
    Jeg har fått et løft i gjengivelsen her nå og greier meg fint med det til jeg eventuelt har satt inn ny/mer ram og inn med PM.

Liten, lav og nett sak den der Macminien, plasserte den der hvor det var plass og mulig grunnet kabler og strøm.

Mvh.KW

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    PM er et 32bit program med 32bit kernel. Programmet kunne hatt 256bits presisjon på utregningene og ville fortsatt vært 32bit. Det står t.o.m vitterlig hos Channel D at 64bits presisjon IKKE er det samme som 64bits addressering. Det har null og niks med hverandre å gjøre. Man trenger selfølgelig ikke 64bit addressering for å regne ut verdier som 8 bytes representerer. (8 bytes = 64 bits)

Man kan boote operativsystemet med 64bit kernel og få meget hørbar forbedring i lyden. Det er en helt fundamental tweak. Skeptikerne er de som ikke har prøvd.

Last ned herfra. http://download.cnet.com/32-or-64-bit-Kernel-Startup-Mode-Selector/3000-2094_4-10966633.html

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    He he forstår ikke mye av det du skriver der Man men tusen takk for link! Nedlastet, innstallert og virker som en drøm. Gleder meg til testing imorgen!

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Man skrev:
    Man trenger selfølgelig ikke 64bit addressering for å regne ut verdier som 8 bytes representerer. (8 bytes = 64 bits)
    Når operativsystemet kjører i 64-bit vil det også bruke registrene i prosessoren i 64-bit, altså 64-bit instruksjonssett. Dette gir ganske sikkert en ytelsesforbedring i tillegg til det utvidede adresseområdet. Den eventuelle lydforbedringen kan også skyldes at driverne blir mer effektive i 64-bit.

Jeg vet at det var noen problemer med flyttallsalgoritmene i Core Audio (64-bit float), noe som hadde en negativ effekt ved bruk av mikseren. De siste versjonene av PM kjører integer og unngår sikkert dette, men tidligere versjoner måtte via mikseren.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Et program booter da vitterlig ikke sin egen kernel for å kjøre - kernelen finnes jo i OSet og den kjører enten i 32 eller 64 bit. Hvor stor presisjon et program operer med internt har fint lite med hvor mange bits modus programmet kjører i. Man kan da ha hvilkensomhelst flyttallspresisjon man vil uavhengig av hvor mange bits OSet kjører i.

Edit: Ser at Man har sagt stort sett det samme...

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Ikke sikker på om jeg forstod den forklaringen nb, har man noe å vinne på 64 i OS eller ikke da?

N

nb

Gjest
    Sting skrev:
    Ikke sikker på om jeg forstod den forklaringen nb, har man noe å vinne på 64 i OS eller ikke da?
    Om du ser generelt på det er det en del fordeler med å kjøre 64 bit (med mulighet for mere RAM som den mest åpenbare). Eneste bakdel jeg kan komme på i farten er at noe programvare ikke funker på 64-bit eller av drivere ikke finnes,men dette er muligens et større problem i Windows enn på Mac (jeg kjører selv Windows 64 bit).

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    nb skrev:
    Et program booter da vitterlig ikke sin egen kernel for å kjøre - kernelen finnes jo i OSet og den kjører enten i 32 eller 64 bit. Hvor stor presisjon et program operer med internt har fint lite med hvor mange bits modus programmet kjører i. Man kan da ha hvilkensomhelst flyttallspresisjon man vil uavhengig av hvor mange bits OSet kjører i.
    PM booter selvfølgelig ingen kernel. Programmet kjører 32-bit, men bruker 64-bit presisjon for real-time up-sampling og dithering. Jeg vet ikke om dette har noen praktisk betydning ettersom 32-bit (float) er nok for 24-bit (25?) oppløsning. Det er mulig dette blir annerledes med en 32-bit DAC, altså trunc til 32 i stedet for 24. Litt som å redigere en bildefil i full oppløsning før nedskalering til feks 1600x1200. Man beholder mer av informasjonen på denne måten enn når redigeringen skjer på det allerede nedskalerte bildet. Oblivion har vel jobbet litt med 32-bit og dithering og kan sikkert svare på dette.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.332
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    KW siger han mangler skjerm noen ganger til Mini`en. Mini har vel hdmi så han kan bruke tv om han har det i nærheten. Ellers, kan en iPod Touch brukes? Denne kan jo brukes som fjernkontroll også om man har Spotify.
    Overveier selv en Mini i skapet mitt, men da ville jeg koble den til tv`en, Blu-ray har jeg ikke og har således en hdmi port ledig på tv`en. Vil da kanskje kvitte meg med Squeezeboksen.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Hadde Squeezeboks tidligere men er mye mer fornøyd med en Mini > Dac, kjører mere stabilt + at du kan installere tweake i mye større grad. Har en rippede Blu Ray filer for du spilt disse av på minien, ingen problemer, MKV, Avi...MP4 o.l

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da er nettilgang på macmini ordnet og nesten alle covere hentet inn.
    Prøvde nettopp USB tilkobling men fikk ikke lyd ???
    Slik ser det ut på Audio hos meg...........begrenset til 16 bit?

Hva må jeg gjøre?

Egentlig ikke noe stort problem, siden jeg bruker optisk fra Macmini, men hadde bare lyst til å prøve :-\

Mvh.KW

Vedlegg

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    ser du de 2 ikonene til høyre for built-in output?
    Fjeset står for systemlyder og slikt.

Høyttaleren står for vanlig lyder, og den lydenheten som har dette ikonet til høyre for seg vil da være standard lydenhet i OSX.
    For å skifte til USB Codec: Høyreklikk (eller hold inne ctrl og trykk, hvis du kun har 1 knapp på musen) på USB Audio Codec (0in/2out) og velg "use this device for sound output".

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn