Mac Mini

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ok, takker så langt!
    Før jeg prøver det, så har jeg noen spørsmål til.
    Er det helt greit å ha både optisk og USB kabel tilkoblet samtidig og hele tiden?
    Er det slik at det er begrensning til 16 bit ved USB og valgmulighet på både 24 og 32 bit ved optisk, eller vil jeg få en forandring til flere valg, ved å gjøre som du skisserer?
    Om og når jeg ønsker å velge mellom USB og Optisk, må jeg da foreta meg noe i innstillinger på macmini eller blir det kun å foreta et valg på dacen?

Mvh. KW

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg omsider fått mine 8GB minner fra Corsair.
    Det tok ca. en måned det.

Jeg regner med at det er enkelt å skifte sjøl og jeg har samtidig tenkt å kvitte meg med noen unødvendige programmer på MacMini.

Hvilke programmer (om det nå er noen forskjeller) må/bør avinstalleres eller kan de bare kastes i kurven?
    Siden jeg med den (macminien) fikk med innstallasjons DVD med programmer, så benytter jeg den til å legge inn "nyere" versjoner av bl.a. iLife og iMovie på min iMac.
    Noe spesielt jeg som ikke alt for datakyndig bør tenke på i så måte?
    Ved normale programoppdateringer som kommer over nettet, så erstatter det nye det gamle, men her skal jeg jo legge inn nytt iLife 11 og iMovie bl.a. hiver jeg da bare iLife 10 og tilsvarende for iMovie (om det er noe nytt iMovie da)i kurven.

Mvh.KW

Vedlegg

Eivind E

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2007
    Antall liker
    3
    Mens vi snakker om mac mini, min har begynt å lage en pipelyd "bipper" - av og til.
    Det kommer også rare "klunkelyder" fra harddisken av og til.

Er pipingen et signal om at harddisken ikke er helt i toppform?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ja, da har jeg begynt med å skifte og det var vanskelig nok bare å få chippene ut av embalasjen, antagelig mest fordi jeg var redd for å skade de, men jeg fikk de nå ut uskadet.
    Jeg fikk også ut de opprinnelige fra macmini, men så var jeg litt ukonsentrert og fikk dermed ikke med meg hvor langt inn de skal stå før jeg tok de ut.
    Har plassert de nye, men føler meg da litt usikker på hvorvidt de skal lengre inn enn det jeg har fått til og føler heller ikke at det er lett å få de lengre inn :-\
    Har fått de vippa ned, men som sagt litt usikker på om de har skikkelig og riktig kontakt.
    Legger inn et bilde av hvordan det ser ut.
    Noen som har gjort det samme og kan hjelpe?

Føler vel at jeg ser for mye av kontaktene i forhold til et bilde på apple sitt bilde på sin side.

Mvh.KW

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Skyves helt inn, du skal ikke kunne se gullkoblingene.

Pass på å teste før du setter på lokket igjen.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Skyves helt inn, du skal ikke kunne se gullkoblingene.

Pass på å teste før du setter på lokket igjen.
    Ok!
    Jeg skal altså presse de helt inn før de vippes ned (ellers blir det vel vanskelig)
    Men teste før jeg setter på lokket............hvorfor det.........lokket er da så lett og ta av og på.

Takk og mvh. KW

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Hvis den ikke er helt inni telles ikke Ram-en opp når du slår minien på. Ble ikke ødelagt hos meg iallefall ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Da går jeg ut ifra at du har seneste versjon MM. Uansett smart å sjekke at alle minnekortene har satt seg rett, det ser du i Om denne Mac'en under eplet i menylinjen, etter oppstart.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nok fått det til nå, fikk skjøvet de helt inn før jeg vippet de ned.
    Ja, det er jo helt ny mininmac, med sirkelrund bunn til enkelt å ta av.
    Da får vi se om det funker ;)
    Det er rart med det når en gir seg inn på noe en ikke har gjort før.

Takker Mvh.KW.

Edit; I orden.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er ståa når en har en Macmini stående i annet rom og kablet (firewire) fra den til en god dac med musikk fra (i mitt tilfelle) iMacen i stua rent lydmessig/kvalitetsmessig?
    Så langt jeg har skjønt så kan en da spille av hirez filer, noe en jo ikke kan via AE (trådløst)
    Det er nå en ting, men hva med selve lydkvaliteten mellom disse to alternativene, macmini med musikk fra iMac (trådløst mellom de to) kontra egen ekstern HD alternativt egen intern HD i Macmini?

Var spørsmålet forstått ;)

Mvh.KW

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Case 1: HDD iMac -> WiFi -> MacMini -> FireWire -> DAC
    Case 2: Intern HDD MacMini -> FireWire -> DAC
    Case 3: Ekstern HDD MacMini -> FireWire -> DAC

Siden du benytter FireWire, som da høyst sannsynlig ikke lar seg affisere av USB-tlkoblinger, vil jeg mene at Case 3 er fullverdig med 1 og 2. Hadde du koblet MAcMini til Dac via USB, kunne man argumentert at Case 3 ikke ville være like bra pga. "belastningen" på USB-utgangen.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte lese svaret ditt noen ganger ::)

Så du hevder at punkt 1 lydmessig er fullt på høyde med både 2 og 3 såfremt det brukes Firewire til dac.
    Jeg synes jo det er greit å kutte en HD til, så lenge jeg har god nok plass på HD internt i iMac.
    Alternativt kan jeg jo (om det skjer) flytte den eksterne HD sammen med (ny) MM ned i kjeller og kjøre WiFI til MM i stua.

Noen som ikke er enig i dette med at lydkvaliteten på de tre alternativene er identiske?

Mvh.KW

C

Cappuccino

Gjest
    KW skrev:
    Noen som ikke er enig i dette med at lydkvaliteten på de tre alternativene er identiske?

Mvh.KW
    Ja, det stiller jeg meg tvilende til. Selv har jeg erfart at det låter bedre med å ha musikken lagret på ekstern disk fremfor intern,
    og å kjøre via Wifi vil nok degradere. Så jeg vil derfor anslå at Case 3 er best, fulgt av Case 2 og til sist Case 1.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Samme type bare 1,5 TB.
    Jeg brøy meg ikke mer om å få den (smartware) fjernet, da det ikke plager meg at den dukker opp på skrivebordet.
    Den funker som bare det den, det eneste som jeg kunne greid meg uten er blinkinga (lyset) hver gang ny
    låt overføres til minnet i macmini (PureMusic-memory play).
    Jeg har løst det slik at jeg har stillt den sideveis slik at jeg ikke ser dette lyset, men da ser jeg jo hele HD´n.
    Kanskje lyset kan kuttes ut?
    Jeg kan også sette den på gulvet bak anlegget, men lyset er ganske sterkt og ikke noe ok i mørket/dempet belysning.

Mvh.KW

KentOve

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Flott! Slik jeg kunne lese det ut fra denne tråden, så var det bare det at Smartware poppet opp på skrivebordet? Noe mer "skade" gjør den ikke? Ser jeg bort fra dette, kan jeg bare la være å fjerne det?

Har selv fått anbefalt denne harddisken til min mac, så viss du å andre sier GO, er det vel bare til å bestille :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde nok misforstått dette med smartware, da jeg trodde at den var til annet bry, men det var vistnok bare at en del ikke likte å ha den som en popup på skrivebordet.
    Jeg er ivertfall fornøyd med min så langt.

Mvh.KW

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn