Magico

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.429
    Antall liker
    1.379
    Bildet er fra portnerboligen hos min sjåfør :cool: De har en del fritid og lurte på om de kunne få et 7.1 system!
    Så nå er *det* også ute ... påregner både et griskt julegrafsiale PLUSS saftig lønnsøkning fordi du måtte la den beskjedne allmuen få del i hvor jeg er porterer !
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.798
    Antall liker
    21.543
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ser ut som lageret til elkjøp.

    høyttalerne er i alle fall helt makan.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    contura G2.jpg


    Hadde et slikt måleinstrument på den gamle jobben min, med en nøyaktighet på 1/1000 mm tegnet den en 3D tegning av måleobjektet. Artig å se at også Magico bruker en sånn en. Sånn helt tilfeldig så er det kabinettet til en S3 høyttaler som de måler på her.

    Mvh Morten
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.561
    Antall liker
    4.549
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer så mye Morten, skikkelig gøy dette!
    Gleder meg til en litt om jeg får audiense?

    Mvh.
    Stein Arne
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    Gratulerer så mye Morten, skikkelig gøy dette!
    Gleder meg til en litt om jeg får audiense?

    Mvh.
    Stein Arne
    Takk, gleder meg skikkelig som du sikkert skjønner av alle innlegga mine.
    Selvfølgelig får du audiens Stein Arne, du er alltid velkommen hos meg.

    Mvh Morten
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    Sånn før jeg tar kvelden i dag, så fant jeg et bilde som beskriver veldig godt forskjellen mellom Q-sub15 og 18.

    Q-sub15 vs Q-sub18.jpg


    Litt vanskelig å skjønne hvor store de er før man har sett de i virkeligheten.

    Mvh Morten
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.561
    Antall liker
    4.549
    Torget vurderinger
    10
    Takker, det blir hyggelig og spennende! Er det satt dato for ankomst?

    mvh.
    Stein Arne
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.029
    Antall liker
    10.893
    Sted
    Skien
    Sånn før jeg tar kvelden i dag, så fant jeg et bilde som beskriver veldig godt forskjellen mellom Q-sub15 og 18.

    Vis vedlegget 291390

    Litt vanskelig å skjønne hvor store de er før man har sett de i virkeligheten.

    Mvh Morten
    Det var dette bildet jeg viste fruen i huset Morten når jeg spurte pent om den minste kunne stå i stua.
    Det var greit sa hun men helst ikke den store da hun trudde den kanskje kunne bli litt dominerende :)

    Ps! Har mye å takke det bilde for :)

    Mvh Espen L
     
    Sist redigert:

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.429
    Antall liker
    1.379
    Vis vedlegget 291367

    Her er et bilde som viser forskjellen mellom S1 og S3.

    Mvh Morten
    Den bronse(?)fargede Q3 var aldeles lekker!

    Har hatt gleden av å høre S3 nå ved flere ulike anledninger og med veldig ulike upstream produkter: felles har dog vært at de er ultranøytrale, ingen hørbar fargelegging eller smøring i lydbildet, særs hurtige, går mer enn tilfredsstillende ned i hz (gitt riktig oppstilling).

    Heldig den som ser seg istand til å handle inn et slikt par!

    Cheers!

    JackX
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    Takker, det blir hyggelig og spennende! Er det satt dato for ankomst?

    mvh.
    Stein Arne
    De er varslet å komme den 10/11 desember da det passer best med min timeplan. Frode forteller at før messa i Gøteborg fikk de en innspillingstid på ca 100 timer, dermed er mesteparten av grovjobben gjort.

    Mvh Morten
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    Sånn før jeg tar kvelden i dag, så fant jeg et bilde som beskriver veldig godt forskjellen mellom Q-sub15 og 18.

    Vis vedlegget 291390

    Litt vanskelig å skjønne hvor store de er før man har sett de i virkeligheten.

    Mvh Morten
    Dersom dette er reelt og nytt bilde av produksjonhøyttalere er det helt tydlig og se at Magico har endret hva element de faktisk bruker i q-sub 18! De har tidligere brukt ett element som 99% sikkert var Aurasound NS18, dette på bildet her er som spekulert i tidligere særdeles likt TC Sound.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.680
    Antall liker
    3.322
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Sweet Mama! I mine øyne er dette de flottest høyttalerene som Magico har laget.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    4.029
    Antall liker
    10.893
    Sted
    Skien
    Spennende tilbakemelding fra en kar på www.audioaficionando.com som har hørt M-Project!!!

    Vis vedlegget 291986
    Begynner å komme litt på nette nå Tand om dine fremtidige smykker
    Her fra en som var i Paris:

    Just had a listen this morning with Alon Wolf. It's definitely a great loudspeaker. The tweeter is simply outstanding. The tonal balance seems to be even more on the neutral side, with more air and dynamic skills. Not far from the perfect speaker to my ears. Soundstage expands seamlessly keeping things to their normal size without any zoom effect.
    A very interesting move from Magico !
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Spennende tilbakemelding fra en kar på www.audioaficionando.com som har hørt M-Project!!!

    Vis vedlegget 291986


    Begynner å komme litt på nette nå Tand om dine fremtidige smykker
    Her fra en som var i Paris:

    Just had a listen this morning with Alon Wolf. It's definitely a great loudspeaker. The tweeter is simply outstanding. The tonal balance seems to be even more on the neutral side, with more air and dynamic skills. Not far from the perfect speaker to my ears. Soundstage expands seamlessly keeping things to their normal size without any zoom effect.
    A very interesting move from Magico !
    Veldig lovende og mye gode tilbakemeldinger fra de som har fått en lytt allerede!! :)
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    I lesebrevspalten i Soundstage Ultra kan vi lese hva Jeff Fritz svarer på lesernes spørsmål. Her er det en som lurer på om å kjøpe brukte M5, Q3 eller nye S3.

    To Jeff Fritz,
    I have enjoyed your articles about speakers and I share your admiration for Magico speakers. I currently own the V3s and may be looking to upgrade. In a classic case of yesterday’s heroes being forgotten, prices on the “wood” Magicos have descended to downright affordable levels; particularly, the big M5s can be had for reasonable money in my opinion. Would you choose a new S3 or used Q3 over an M5, assuming I have the amplification to make each one work? I have to say that I have heard the Q3s and think they are great -- but I really like the treble balance of the V3s and I am a little skeptical of the beryllium tweeter in the Qs being unkind to LPs and surface noise. I definitely would like additional bass extension. Thanks in advance for your thoughts.
    Scott Hargadon
    United States


    I would go with a new set of S3s, and here’s why: First, a new set of speakers ensures you do not inherit any prior issues. You’ll get a mint, quality-controlled product -- in short, what you pay for. That peace of mind is important when spending large sums of money, in my opinion. Second, a new set of S3s will get you the latest technology from Magico, which include a tweeter and midrange several generations ahead of what the M5 has to offer. Magico has certainly improved their speakers over the past few years. And third, the bass voicing of the S3 sounds right up your alley. Remember, it’s not the beryllium tweeter that determines tonal balance -- that thing is clean and virtually distortionless -- it is the balance of bass to the rest of the spectrum. The S3 will give you a slightly warm tonal balance, because of its increased bass relative the mids and highs. The Q3 will be dead neutral by comparison, which may not be your cup of tea.
    So, all signs point to a new set of S3s. I think they’ll be a huge upgrade over your V3s. . . . Jeff Fritz

    Interessant det han skriver om forskjellen mellom S3 og Q3. Tror ikke at jeg tråkker feil ved å gå et steg opp til S3.


    Mvh Morten
    <br>
    </em>
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.429
    Antall liker
    1.379
    Denne fantastiske testen gjør meg ikke mindre spent på hva som venter meg når de plasseres foran lyttestolen min.

    Mvh Morten
    Jeg har nå hørt S3 ved 3 ulike anledninger, og med ulike pre/amps. Det de har hatt felles var "en-rett-ut-av-boksen" lyd som var heller sørgelig (gitt det potensiale jeg vet de har), men hvor jeg kun dagen etter ble slått av hvor diametralt annerledes & godt de spilte! 24 timer gjør MYE for de elementene Magico benytter seg av i sine ulike ht. Mine Q3 har nå spilt i rundt 300 timer, og selv om jeg var skikkelig godt fornøyd allerede etter 100 timer så er lyden NÅ vesentlig bedre. Er det mer potensiale igjen, undrer jeg?! EspenL sier at ved ~500 timer så er det meste ute.

    Når får du dine Jabba_Jabba, og hva for farge/finish har du valgt? Blir det noen endring på pre/amp/kabler i sakens anledning ?

    Cheers!
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror det skal veldig mye til for at M-Project spiller bedre enn Q7 eller Ultimate Mk.III (eller Mk.Anything). Jeg tror den høytaleren M-Project kanskje bør måle seg med i Magicos hierarki er M6. Der kommer nok M-Project ut som en bedre høytaler, men M6 er fremedeles fantastiske (tidligere års planlagte faste inventar i Casa Roysen men ble byttet ut med Q7 når de kom på markedet). Det ville være å skyte seg i foten å lage en M-Project som er bedre enn Q7 med hensyn på troverdighet til eksisterende kunder og for potensielt salg av toppmodellen Q7 til fremtidige kunder.

    Det går forøvrig virkelig unna for Magico i produktutviklingen om dagen og Mr. Wolf liker jo godt å få milliondollargliset fremvist i media. Jeg synes det er litt gøy å spekulere. Så jeg tipper at det kommer flere nye større modeller fra Magico fremover. S7, Q9, S9 i tillegg til et par QCenter modeller og hvorfor ikke en mindre hornhøytaler basert på Ultimate til en rimeligere og mer tilgjengelig pris mellom en Q9 og Ultimate. Jeg tror det er nå de har planlagt å virkelig få bena under seg med alle sine investeringer og legge inn sluttspurten. Jeg tror Magico vil introdusere noe av dette på CES og Munchen allerede i år. Mr. Wolf er jo også en tilhenger av aktiv digital deling. Man skal ikke se bort fra at det kommer en Mk.2 av Q-serien etterhvert med trickle-down teknologi fra Q7 og M-Project for å gjøre Q-serien lettere å drive samt at de nye elementene man har investert tonnevis av kronasje i kommer til anvendelse. Jeg tror også at en slik Mk.2 ville fått opsjon om aktiv deling ved teknologi fra QSub produktene.

    M-Project er jo allerede utsolgt og det er naturlig at Magico fyller hullet i etterspørselen med noe. M-Project ligner vel mer på S-serien enn Q-serien rent lydmessig. Så mitt tips er at det kommer en S7 i 2015 som er bedre og billigere enn M-Project og skuffer alle som har brukt sine penger på M-Project slik Magico skuffet alle eksisterende Q7 kunder ved å la tvilen om M-Project er bedre enn Q7 bli hengende i lufta ved introduksjonen av M-Project.

    Forøvrig er M-Project et lite spark til de som tror at Magicos signaturlyd er et resultat av aluminumskabinetter. Kanskje vil de av estetiske og vektmessige hensyn til nyere og større modeller fremdeles bruke aluminum i den interne "bracingen' inne i høytaleren, men gå over til karbon som materialet for det utvendige skallet. Jeg vet i hvert fall at Mr. Wolf tidligere har sagt at han ikke er noen fan av to-tårns høytalere pr side. Da er det naturlig å begynne å tenke på hvordan vekten på høytalerne kan reduseres dersom man skal lage noe større enn Q7 og som samtidig kan brukes i en vanlig stue.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    555
    Antall liker
    256
    Torget vurderinger
    2
    Som du også er inne på Roysen synes jeg det er negativt att en produsent kommer ut med modeller for hyppig,
    dette er litt irriterende for kunder som har investert i kostbare høyttalere,
    da man plutselig sitter der med en utgått modell.
    Det går også utover bruktprisen hvis man skal selge høyttaleren igjen.

    Q serien har imidlertid vært på markedet en stund nå da.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.592
    Sted
    Stavanger
    I tillegg så har man dilemmaet med at early adopters finansierer utviklingen av de nye modellene, så det er deres feil at fabrikken i det hele tatt lanserer de nye modellene såpass hyppig... ;) Catch 22?
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Nå er jo da M Project en unik høyttaler, i den forstand at den blir produsert i kun 50 par. Jeg tror neppe den kannibaliserer Q7 og jeg tror heller ikke M Project overgår Q7 lydmessig totalt sett. MEN, jeg tror med den nye diskanten og neste generasjons elementer (tror dog at det er samme mellomtoneelement som i Q7) og avrundet kabinett at den vil overgå Q7 på noen felt, spesielt i toppen.

    At M Project er nærmere S serien enn Q serien tror jeg ikke jeg, den eneste fellesnevneren jeg ser er det avrundede kabinettet. Av det som er kjent så er M Project satt sammen av de råeste elementene p.d (ny diskant, Q7 mellomtone og nye 10" basselement) og aluminiums front baffel som i Q-serien. Det som foreløpig ikke er sikkert er hvordan de lyder men tilbakemeldingene etter at de har blitt vist fram både i Milano og Paris så virker det lovende for å si det mildt.

    At erfaringen med M Project vil komme neste generasjon Q og S tilgode tror jeg vi trygt kan forvente. Når det skjer er mer usikkert.


    Jeg tror det skal veldig mye til for at M-Project spiller bedre enn Q7 eller Ultimate Mk.III (eller Mk.Anything). Jeg tror den høytaleren M-Project kanskje bør måle seg med i Magicos hierarki er M6. Der kommer nok M-Project ut som en bedre høytaler, men M6 er fremedeles fantastiske (tidligere års planlagte faste inventar i Casa Roysen men ble byttet ut med Q7 når de kom på markedet). Det ville være å skyte seg i foten å lage en M-Project som er bedre enn Q7 med hensyn på troverdighet til eksisterende kunder og for potensielt salg av toppmodellen Q7 til fremtidige kunder.

    Det går forøvrig virkelig unna for Magico i produktutviklingen om dagen og Mr. Wolf liker jo godt å få milliondollargliset fremvist i media. Jeg synes det er litt gøy å spekulere. Så jeg tipper at det kommer flere nye større modeller fra Magico fremover. S7, Q9, S9 i tillegg til et par QCenter modeller og hvorfor ikke en mindre hornhøytaler basert på Ultimate til en rimeligere og mer tilgjengelig pris mellom en Q9 og Ultimate. Jeg tror det er nå de har planlagt å virkelig få bena under seg med alle sine investeringer og legge inn sluttspurten. Jeg tror Magico vil introdusere noe av dette på CES og Munchen allerede i år. Mr. Wolf er jo også en tilhenger av aktiv digital deling. Man skal ikke se bort fra at det kommer en Mk.2 av Q-serien etterhvert med trickle-down teknologi fra Q7 og M-Project for å gjøre Q-serien lettere å drive samt at de nye elementene man har investert tonnevis av kronasje i kommer til anvendelse. Jeg tror også at en slik Mk.2 ville fått opsjon om aktiv deling ved teknologi fra QSub produktene.

    M-Project er jo allerede utsolgt og det er naturlig at Magico fyller hullet i etterspørselen med noe. M-Project ligner vel mer på S-serien enn Q-serien rent lydmessig. Så mitt tips er at det kommer en S7 i 2015 som er bedre og billigere enn M-Project og skuffer alle som har brukt sine penger på M-Project slik Magico skuffet alle eksisterende Q7 kunder ved å la tvilen om M-Project er bedre enn Q7 bli hengende i lufta ved introduksjonen av M-Project.

    Forøvrig er M-Project et lite spark til de som tror at Magicos signaturlyd er et resultat av aluminumskabinetter. Kanskje vil de av estetiske og vektmessige hensyn til nyere og større modeller fremdeles bruke aluminum i den interne "bracingen' inne i høytaleren, men gå over til karbon som materialet for det utvendige skallet. Jeg vet i hvert fall at Mr. Wolf tidligere har sagt at han ikke er noen fan av to-tårns høytalere pr side. Da er det naturlig å begynne å tenke på hvordan vekten på høytalerne kan reduseres dersom man skal lage noe større enn Q7 og som samtidig kan brukes i en vanlig stue.

    Mvh
    Roysen
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Q5 kom i 2010, synes ikke det er så ille om det kommer en oppgradering etter 5 år (om det nå kommer en i 2015…)

    Som du også er inne på Roysen synes jeg det er negativt att en produsent kommer ut med modeller for hyppig,
    dette er litt irriterende for kunder som har investert i kostbare høyttalere,
    da man plutselig sitter der med en utgått modell.
    Det går også utover bruktprisen hvis man skal selge høyttaleren igjen.

    Q serien har imidlertid vært på markedet en stund nå da.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.279
    Antall liker
    914
    Vil gjerne få føye meg inn blant gratulantene, dette ser jo fryktinngytende flott ut:) Forstår ut fra tilbakemeldinger at det kvitterer med ditto lyd, ikke overraskende etter det jeg har hørt av Magico OG Ypsilon (kun separat dog og svært begrenset av sistnevnte, kun hørt forsterkerene derfra........).

    Jeg blir ikke overrasket om høyttalerne endrer seg godt utover de estimerte 500t. Blir sikker mer på nyansenivå og vanskeligere å høre utviklingen etterhvert- men erfaringsmessig tar det laaangt tid før det fult potensiale er nådd .

    Lykke til☺


    Edit: Ooopps, skulle quotes til et JackX innlegg dette, noe skar seg. ...
     
    Sist redigert:

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    Denne fantastiske testen gjør meg ikke mindre spent på hva som venter meg når de plasseres foran lyttestolen min.

    Mvh Morten
    Jeg har nå hørt S3 ved 3 ulike anledninger, og med ulike pre/amps. Det de har hatt felles var "en-rett-ut-av-boksen" lyd som var heller sørgelig (gitt det potensiale jeg vet de har), men hvor jeg kun dagen etter ble slått av hvor diametralt annerledes & godt de spilte! 24 timer gjør MYE for de elementene Magico benytter seg av i sine ulike ht. Mine Q3 har nå spilt i rundt 300 timer, og selv om jeg var skikkelig godt fornøyd allerede etter 100 timer så er lyden NÅ vesentlig bedre. Er det mer potensiale igjen, undrer jeg?! EspenL sier at ved ~500 timer så er det meste ute.

    Når får du dine Jabba_Jabba, og hva for farge/finish har du valgt? Blir det noen endring på pre/amp/kabler i sakens anledning ?

    Cheers!
    mine S3 er avtalt å komme rundt 10/11 desember noe som passe best med min jobbsituasjon. Valget stod mellom sort (som jeg har nå) og pewter (som er litt gråere). Valgte da det sorte paret (som spilte sammen med Devialet i Gøteborg). Når det gjelder kabler så har jeg full Synergistic Research tungsten pakke så der blir det ikke noe forandring, heller ikke den innebygde preen i min utmerkede APL trenger noe avløsning.

    På forsterkersiden så går det nok mot en utskifting for ampen min som har vært med meg i 7 år. Har ennå ikke bestemt meg for hva slags merke jeg skal gå for. Constellation sin nye Inspiration frister en del, men det finnes jo andre merker. Ser at Coda har fått mye ros for sine nye stereotrinn 15.5 og 40.

    Mvh Morten
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Nå er jo da M Project en unik høyttaler, i den forstand at den blir produsert i kun 50 par. Jeg tror neppe den kannibaliserer Q7 og jeg tror heller ikke M Project overgår Q7 lydmessig totalt sett. MEN, jeg tror med den nye diskanten og neste generasjons elementer (tror dog at det er samme mellomtoneelement som i Q7) og avrundet kabinett at den vil overgå Q7 på noen felt, spesielt i toppen.

    At M Project er nærmere S serien enn Q serien tror jeg ikke jeg, den eneste fellesnevneren jeg ser er det avrundede kabinettet. Av det som er kjent så er M Project satt sammen av de råeste elementene p.d (ny diskant, Q7 mellomtone og nye 10" basselement) og aluminiums front baffel som i Q-serien. Det som foreløpig ikke er sikkert er hvordan de lyder men tilbakemeldingene etter at de har blitt vist fram både i Milano og Paris så virker det lovende for å si det mildt.

    At erfaringen med M Project vil komme neste generasjon Q og S tilgode tror jeg vi trygt kan forvente. Når det skjer er mer usikkert.


    Jeg tror det skal veldig mye til for at M-Project spiller bedre enn Q7 eller Ultimate Mk.III (eller Mk.Anything). Jeg tror den høytaleren M-Project kanskje bør måle seg med i Magicos hierarki er M6. Der kommer nok M-Project ut som en bedre høytaler, men M6 er fremedeles fantastiske (tidligere års planlagte faste inventar i Casa Roysen men ble byttet ut med Q7 når de kom på markedet). Det ville være å skyte seg i foten å lage en M-Project som er bedre enn Q7 med hensyn på troverdighet til eksisterende kunder og for potensielt salg av toppmodellen Q7 til fremtidige kunder.

    Det går forøvrig virkelig unna for Magico i produktutviklingen om dagen og Mr. Wolf liker jo godt å få milliondollargliset fremvist i media. Jeg synes det er litt gøy å spekulere. Så jeg tipper at det kommer flere nye større modeller fra Magico fremover. S7, Q9, S9 i tillegg til et par QCenter modeller og hvorfor ikke en mindre hornhøytaler basert på Ultimate til en rimeligere og mer tilgjengelig pris mellom en Q9 og Ultimate. Jeg tror det er nå de har planlagt å virkelig få bena under seg med alle sine investeringer og legge inn sluttspurten. Jeg tror Magico vil introdusere noe av dette på CES og Munchen allerede i år. Mr. Wolf er jo også en tilhenger av aktiv digital deling. Man skal ikke se bort fra at det kommer en Mk.2 av Q-serien etterhvert med trickle-down teknologi fra Q7 og M-Project for å gjøre Q-serien lettere å drive samt at de nye elementene man har investert tonnevis av kronasje i kommer til anvendelse. Jeg tror også at en slik Mk.2 ville fått opsjon om aktiv deling ved teknologi fra QSub produktene.

    M-Project er jo allerede utsolgt og det er naturlig at Magico fyller hullet i etterspørselen med noe. M-Project ligner vel mer på S-serien enn Q-serien rent lydmessig. Så mitt tips er at det kommer en S7 i 2015 som er bedre og billigere enn M-Project og skuffer alle som har brukt sine penger på M-Project slik Magico skuffet alle eksisterende Q7 kunder ved å la tvilen om M-Project er bedre enn Q7 bli hengende i lufta ved introduksjonen av M-Project.

    Forøvrig er M-Project et lite spark til de som tror at Magicos signaturlyd er et resultat av aluminumskabinetter. Kanskje vil de av estetiske og vektmessige hensyn til nyere og større modeller fremdeles bruke aluminum i den interne "bracingen' inne i høytaleren, men gå over til karbon som materialet for det utvendige skallet. Jeg vet i hvert fall at Mr. Wolf tidligere har sagt at han ikke er noen fan av to-tårns høytalere pr side. Da er det naturlig å begynne å tenke på hvordan vekten på høytalerne kan reduseres dersom man skal lage noe større enn Q7 og som samtidig kan brukes i en vanlig stue.

    Mvh
    Roysen
    Jeg er temmelig sikker på at Q7 er bedre enn M-Project på stort sett alle områder. Selv om M-Project f.eks. har nyere generasjon teknologi diskant, må den diskanten settes inn i en kontekst for å vise hva den er god for. Q7 er rett og slett en bedre høytaler på så mange områder at diskanten også vil overgå M-Projects diskant når man setter det hele sammen til en totalitet. Alt enn en overlegen Q7 i Magicos sortiment ville være å skyte seg selv i foten med tanke på fremtidige salg av Q7 siden M-Project er temmelig mye rimeligere og siden de nå er utsolgt.

    Jeg står fremdeles ved at M-Project slekter mer på S-serien enn Q-serien og det handler da om klangbalanse som er et knepp mer mot det varme og mørke i likhet med S-serien samtidig som de har en bass som er mer fremtredende og ikke like flat i forhold til resten av høytalerens frekvensrespons. Det er også dette som gjør at mange foretrekker S-serien fremfor de mindre modellene i Q-serien.

    Mvh
    Roysen
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Q5 kom i 2010, synes ikke det er så ille om det kommer en oppgradering etter 5 år (om det nå kommer en i 2015…)

    Som du også er inne på Roysen synes jeg det er negativt att en produsent kommer ut med modeller for hyppig,
    dette er litt irriterende for kunder som har investert i kostbare høyttalere,
    da man plutselig sitter der med en utgått modell.
    Det går også utover bruktprisen hvis man skal selge høyttaleren igjen.

    Q serien har imidlertid vært på markedet en stund nå da.
    Q5 har noen åpenbare svakheter i forhold til hva den krever av forsterkeri i tillegg til at den i manges smak mangler litt basstrykk. Det ville ikke vært spesielt merkelig om Magico brukte noe av teknologien fra M-Project og Q7 i en oppgradering av Q5 nå. At Q1, Q7 og Q3 da kommer etter ville også være naturlig, men da mest sannsynlig etter at Q9 har kronet serien og formet teknologien de andre skal følge.

    Mvh
    Roysen
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Interessant. Hvorfor tror du den deler mer av S-seriens lydfilosofi når den er bygd mer etter Q-seriens mal?
     

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Interessant. Hvorfor tror du den deler mer av S-seriens lydfilosofi når den er bygd mer etter Q-seriens mal?
    Det er tilbakemeldingene på lyden der den har blitt vist som får meg til å dra denne konklusjonen. Jeg er også temmelig overbevist om at S-seriens lydkarakter er minst like populær blant kunder og brukere som Q-seriens og det skyldes S-seriens litt fullere og rikere klang sant mer bass output. Helt fra Q5 ble introdusert på markedet har Msgico fått pepper for Q-seriens noe beskjedne bass. S-serien ble såvidt jeg vet laget delvis som et alternativ for de sim mener dette samtidig som mange synes Q-Serien er vel nøytral i klangen. S-serien er rikere og fullere. M-Project virker å ha samme lydkarakter som S-serien sammenlignet med Q-serien dersom man skal legge de som har hørt M-Projects ord til grunn.

    På whatsbestforum spekuleres det i om M-Project markerer et vegskille i Magicos lydsignatur og at S-seriens lydsignatur nå vil overta fordi kundene liker den bedre. M-Project er vel Magicos ne plus ultra for den lydsignaturen mens Q7 er Q-seriens lydkarakters ultimate budbringer.

    Mvh
    Roysen
     
    Sist redigert:

    Roysen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    506
    Torget vurderinger
    0
    Det avrundede kabinettet på M-Project er en interessant detalj. Det er sannsynligvis laget for å unngå interne stående bølger i kabinettet, en teknologi som Audio Physic forøvrig introduserte med Avanti III når de begynte å benytte Hornslet som sin kabinettleverandør. Så vidt meg bekjent er vel denne detaljen hentet fra S-serien?

    Mvh
    Roysen
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.233
    Antall liker
    1.383
    Jeg er uenig i at M Project kommer til å ha samme lydkarakter som S-serien. Du og jeg må ha lest forskjellige førsteinntrykk tror jeg, det jeg har lest er som nevnt over bl.a fra A.A...

    Jeg tror M project kommer til å være mer oppløst og med tightere bass en S- og Q-serien. Dette baserer jeg på at M Project er bygd som Q-serien med sin rigide interne avstivninger, samme type aluminiumsbaffel som fungerer som en sandwich og klemmer elementene fast, topp spesifisere elementer med ny diskant i beryllium og diamant coating og nye og forbedrede 10 " basselement med lettere membran. Det er klart flere byggtekniske fellesnevnere med Q-serien enn med S-serien. Det kommer en test på 6Moons om noen dager, det skal bli interessant å lese hva en journalist mener. Det som har kommet fram etter noen korte kommentarer fra han er at M Project er noe helt spesielt. Hint of new Magico products - Page 42

    At S-serien med sin sitt avrundede kabinett skal indikere at M Project er lik i lyden høres ikke plausibelt ut. Dessuten så står det i presseskrivet til M Project at den er bygd som en "homage" til tidligere modeller og ser vi på Mini og Mini 2 så ser vi at de hadde avrundede kabinetter alt for 8-10 år siden t.o.m M6 var avrundet.

    Vil også si at Q5 slettes ikke er noe pingle i bassen, det den
    har er artikulert bass ned til 18 hz og dette kommer fram om man bruker en forsterker som kan drive de kontrollert.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn