Otala var i mit indlæg mere ment som et billede på en som tilføjede nogle nye sammenhænge til den gældende elektro teori ,Otala kom med en forklaring som løste op for den tids frustration over at transistor-forstærkende målte fantastisk, men lød ad-helvede til.Neida. Bare de to-tre første innleggene er om foredraget, resten ser mest ut til å handle om de andre debattantene.Fantastisk! 32 innlegg om et foredrag ingen av debattantene har vært på.
Otalas paper kan lastes ned herfra for den som er interessert:
AES E-Library � An Audio Power Amplifier for Ultimate Quality Requirements
Godt innenfor konvensjonell elektroteknikk, og den forvrengningsformen han beskrev er det heller ikke noe mystisk ved. Tilstekkelig båndbredde i inngangstrinnet, og så er mye gjort.
Her er også et tidligere paper som beskrev den forvrengningen, uten noen paywall:
https://community.klipsch.com/forums/storage/3/1107724/01162904.pdf
Det er nok litt mer substans der enn å si at "sånn er det, fordi jeg mener å høre det, og alle som sier noe annet er idioter og klaphatte".
Jeg har aldrig nogensinde sagt at jeg tror der er noget helt nyt/ukendt på spil her, jeg tror hvis løsningen kommer så vil det sikkert ske på nøjagtig samme måde som med med Otala.
Der kommer en og bygger nogle nye sammenhænge oven på den etablerede elektro teori, og jeg vil ikke udelukke at en forklaring også vil inkluderer menneskets rolle i dette.
På samme måde som da Hiraga forklarede de harmoniske produkters indvirkning på os.
Men jeg vil heller ikke udelukke at man opdager noget helt nyt, men jeg tror det ikke.
Og jeg mener ikke vi diskuterer andet end hvad foredragsholderen også i den grad ligger op til alene med sin overskrift, som nok skal tiltrække en del som skal have bekræftet deres fordomme og ståsted i denne debat, næsten som når den lokale menighed ringer ind: citat
"Magiske høyttalerkabler
Du har sikkert sett reklame for super-høyttalerkabler til tusenvis av kroner. Noen tar dette veldig alvorlig og andre mener det er pseudovitenskap. Hva skal man tro? Ofte står subjektivister mot objektivister: Er det ørene eller måleinstrumentene som er fasiten?
Tid og sted:17. nov. 2014 18:00 - 19:00, Simula, Ole-Johan Dahls hus
Selvsagt er jo det ørene.
Men det er jo ikke slik at de forskjellige produsentene fremhever sine løsninger bare ut fra subjektive lytteinntrykk. Så å si alle har en begrunnelse i et fysisk prinsipp. I foredraget går jeg derfor gjennom egenskaper som resistans,induktans og kapasitans og effekter som karakteristisk impedans og resonans. Jeg ser også på skinneffekten, hukommelseseffekter, edelt metall, mikrofoni og mulig innstråling fra RF og hvor viktig dette er." citat slut
Og læses artiklen som er grundlaget for foredraget efterlades det ikke megen tvivl om hvor foredragsholderen står i denne debat, og hvad hans samlede konklusion er.
Jeg synes det er rimeligt at diskuterer valget af overskrift og hvad meningen er med sådan et foredrag som det muligvis har været, ingen ved det jo.
Mange i halvfjersene kunne hører at transistor-forstærkeren lød ad-helvede til på samme måde som mange i dag kan høre at PVC og dårligt kobber nede fra biltema ikke lyder optimalt, ikke alle kan , sikkert heller ikke alle kunne høre hvad Otala beskrev.
Er der noget galt i at have en seriøs holdning til lydforskelle på kabler og passive komponenter, er der noget galt i at forske i årsagen til de oplevede lydforskelle på en seriøs måde, og ikke med udgangspunktet magiske-kabler osv.,
Men med et udgangspunkt hvor man faktisk erkender at et stort antal har observeret disse lydforskelle både på kabler og passive komponenter generelt, og at der sandsynligvis er noget om det. Og dermed også en forklaring som sikkert vil består af flere ting.
Jeg kunne også forestille mig at man fandt frem til et par målinger som fortalte om kablet lød godt eller skidt/dårligt.
Ps. @Mr.SQ Jeg tror du misforstår hvad der står, hvilket er forstårligt da du er Norsk, jeg kunne have skrevet "hvor let det er at se og måle" i stedet for "at enhver idiot kan se og måle" det er en talemåde på Dansk for at noget er meget let, og har ikke noget med specifikke personer at gøre, men klart ordet idiot ligger lidt mere tryk/vægt på sætningen og det var faktisk også meningen.
Sist redigert: