Her kommer noen spørsmål fra en stakkar som aldri har fått gleden av å høre Magnepan....:
-Hvordan skiller Magnepans lydsignatur seg fra elektrostater?
-Hvordan skiller Magnepans lydsignatur seg fra hhv apekister og høytalere som mine, Gradient Revolution, dvs med i alle fall delvis open baffle?
-Hvor mye forsterkerkraft - forutsatt at det er snakk om relativt ok forsterkeri man snakker om - må til for at Magnepan skal fungere godkjent? Ser at følsomheten ligger på ca 86db, mens impedansen er oppgitt til 4ohm; er det stabilt på 4ohm, eller forekommer det dipper? Hva er minimumsimpedansen, i så fall?
mvh
Proffen
Hvor bor du?
Du kan få komme og høre mine
.
De spørsmålene du stiller er stillt mange ganger før på ulike HIFI fora.
Det er skrevet og menes MYE om Maggies!
Magnepan passer nok ikke alle, men mange er entusiastiske for prinsippet og lyden fra disse.
Jeg vil ikke gi meg ut på å sammenligne ditt og datt , men har hørt mye forskjellig og relativt kostbare høyttalere.(Aldri hørt Gradient dessverre).
Maggies lyder anderledes. Stort, klart, gjennomsiktig. Veldig realistisk på stemmer og akustiske instrumenter. Det låter levende.
Mindre bra på pinpointing og perspektiv, men riktig plassering hjelper. Det samme gjelder bass. mange tror at Magnepan ikke spiller bass. Det er ikke korrekt, men det er ingen diskotekhøytaler.
Forutsetningen for bra Maggielyd er at du har et godt sammensatt anlegg og et bra rom. Rommet er KRITISK.
Pga krav til plassering er det en del folk som ikke får til disse høytalerne.
Jeg kan ikke se for meg at jeg går tilbake til noe annet. Har hatt mine i ca. 3 år, og hadde en eldre modell før det.
Når det gjelder impedans så sier vel Magnepan at den er stabil i 4 ohm (avhengig av modell men hvertfall 1,6-1,7), mens andre påstår at det er dipper ned i 2ohm.
Noen påstår du må bruke store kraftige transistor forsterkere, andre mener det ikke er kritisk bare det er kvalitet, men noen krefter må til med 86db følsomhet.Høytalerne åpner seg ikke hvis forsterkeren ikke passer.
Jeg har erfart at det beste er å prøve. Noen forsterkere jeg i teorien trodde passet, - funket ikke.
Jeg har endt opp med pentoderørforsterker på 80 watt. Noe jeg i utgangspunktet var skeptisk til, men ble anbefalt å prøve.
Det ble kjøp.
Nå har jeg den beste lyden jeg har hatt noensinne.
Som sagt kan du komme og høre.