Ut frå mine erfaringar bør Magnepan og andre fulltonehøgtalarar med lyd i begge endar stå iallfall ein meter ut frå bakveggen. Hybridar som berre slepp ut bass i eine enden, kan stå nærare...
Har brukt MG3.7 i 2 år og kan bekrefte at disse fantastiske HT ikke tåler bakvegger , 1,5-2m min! Klarer du å integrere 2 subber også så er du i mål
Må du ha subbar til 3.7? Kva med ein straumheftig forsterkar? Eg har ofte lurt på om t.d. ein ASR Emitter 2 kan "løyse" bassen i Magnepan....?
Svaret er njaaaeeeiiitjaaa. egentlig nei. Jeg lurte på det samme, så jeg tok steget fra 1.7 til 3.7 her forleden, og plasserte dem pent på hver sin side av min Emitter 2. Ca 2 meter fra bakvegg, og 1,5 fra sidevegger. (Dette med plasseringen er overdrevet, med 3.7 er det ikke mye forskjell før du skrur for høyt til å være i rommet selv, og da har det vel heller ingen betydning...) Bassen er der den, men ikke før det står 50 eller mer i store blå tall på Emitter'n i powersetting 2, og kilden i direkt.
På den annen side, så opplever jeg ikke akkurat at bassen er hva som er mest påtrengende eller imponerende på livekonsert. Ofte kan det være slik at både kilde forsterkeri, og monitorer overstyrer og forvrenger så mye at diskanten blir slitsom, og man går hjem med pipelyd i ørene. 3.7 klarer fint dette også. Men skal man rive sin bolig, så finnes det mer hensiktsmessige apparater til denslags enn HiFi. Men legg til et par JL Fathom 113 så er du langt på vei til Demolition Man...
Det som forundrer meg er at Magnepan utstyrer sine ellers eminente ht med så mye CRAP hardware. Ramma er for tynn, så man må modde for å stive den opp. Terminalene tar kun bananer, (man kan kjøpe noen konvertere, men de er også CRAP) Jumperne som skal stå i diskant, (og mellomtone på 3.7) er noe billig ræl som til alt overmål er magnetiske
. man sender med noen 10 øres porselensmotstander for å dempe diskant og mellomtone, som også er CRAP. (takk og lov for Duelund)
Er Magnepan i ledetog med alle moddere der ute? Uansett, faenskapet kan moddes med stivere ramme, bedre terminaler, bedre kondiser, bedre jumpere, stands som avkobler fra gulv, myyyyyye bedre delefiltere, ja listen er nesten endeløs. Allikevel må man jo si at Magnepan låter ufattelig bra rett ut av boksen. Man undres på hvordan HiFi verden egentlig hadde sett ut om produsenten bare hadde tatt seg umaken å tilby disse relativt enkle modifikasjonene på standardproduktet. Det koster ikke allverden, og hadde sannsynligvis tatt rotta på alt annet - Ihvertfall om man tar prisen i betrakning. Hadde Magnepan gjort det selv så hadde vel prisleiet nærmet seg Magico. Oppløsning, soundstage, og alt det der er i en egen liga sammenlignet med dynamiske ht. Og det låter utrolig likt en live performance. Alle disse betraktningene er selvsagt mine helt egne, og alle må få ha sin oppfatning. Men ellers har jeg det bra....