Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.620
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Noen "stalltips" til avstander man bør ha mellom sidevegg og høyttaler og mellom frontvegg og høyttaler?
    For ordens skyld; spørsmålet gjelder 1.7

mvh
    PRoffen

Bumper denne.....
    Det står MYE om dette ute på nettet hvis du leter litt.
    Dette er veldig vanskelig å gi et standardsvar på da det avhenger mye av hvordan rommet responderer. Man må prøve seg fram.
    Maggies er ikke veldig kresen på avstand/sidevegger.

Avstand til fronvegg (bak høyttalerne) er derimot veldig viktig!

Husk at det er like mye lyd som kommer ut bak som foran på panelet.

Når man setter dem opp er det lurt å flytte dem litt fram og tilbake og høre hvor bassen sitter best i fht sweetspot.
    Mine står 1,4 meter ut på gulvet fra veggen bak. (frontvegg).

Så kan man man justere toe-in i fht dybde/perspektivgjengivelse.
    Avstand i mellom høyre og venstre høyttaler bestemmes av hvor nære du må /eller vil sitte pga av rommets størrelse bakover.
    Likesidet trekant er et utgangspunkt.

Dette er hva Magneplanar selv sier om plassering:

Where is the best position in my room for Magneplanars?
    The Gold Standard for speaker placement (for any speaker) would provide a minimum of a 10-12 millisecond delay for the first reflection off of the walls. To make it more complicated, there is the issue of optimizing placement to achieve smooth bass response and good stereo imaging. Few of us have the room or the freedom to place speakers where they sound the best. Much of life involves compromise.
    Magneplanars will sound their best very close to whatever position is the best compromise for conventional speaker placement in your room. Without being there, we have no means of improving on what you have discovered by trial and error.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.002
    Torget vurderinger
    2
    Hentet de på onsdag.Satte strøm på sub fredag.

DSC_1476.jpg

DSC_1474.jpg

1.7 drives av Belles 350a Reference V2, 2 x 250W

Furthermore, the attainable power is quite a bit more than the rated power for this amp. I contacted Mr. Belles to check on this and he said something to the effect that he "likes to be conservative." Well, that is the most conservative amplifier power output rating I have seen! Unusual for these measured data is that the IM distortion vs. power is so close to the 1kHz harmonic distortion vs. power. This is actually indicative of the very low distortion of this design, with actual distortion rising above the noise only at the onset of output clipping.

• 8-ohm load at 1% THD: 413W
    • 8-ohm load at 10% THD: 506W

• 4-ohm load at 1% THD: 658W
    • 4-ohm load at 10% THD: 821W

Some of the early hi-fi designers and manufacturers lived dangerously, as well. Names to mind include John Iverson, Andy Rappaport, Jim Bongiorno, Dave Belles, and of course, Mark Levinson. These fellows all had a common passion, class A power amplifiers--the real kind, the kind that turned on, played music, and blew up in class A, sometimes taking the business with them.

Audio hobbyists who are into vintage electronics are keen on using inflation calculators to project the cost of a classic component into a modern price point. Now the Belles 150A V2 Reference sells for $2749, while the venerable 150 Hotrod had a price tag of $1495 in early 1990. Plugging these numbers in an inflation calculator shows that the 2014 price of the Hotrod would be $2722. In reality, the pricing structure of the Belles amplifier has remained constant over the companies lifetime, which is an event that strikes me as remarkable given the general price creep that has come about in the audio landscape.

Dave Belles is no longer working with the Magnum-Dynalab/OCM folks. He's back on his own, designing and building overachieving cost effectivehigh end Electronics.

http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-28.html

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    760
    Torget vurderinger
    4
    På gjenhør?

Hei!

Etter et langt og trofast samliv med Magnepaner, har to mørke franske skjønnheter snekket seg inn i kjellerstua. De er en kraftig visuell kontrast til mine amerikanske 1.7 venninner som er kledd i offwhite kantet med aluminiumsprofiler. Fransøsene er i sort grafitt, skinner vakkert og har et markant innslag av børstet blankt stål der diskanten i form av en invertert dome i skjeldent metall er integrert i den svakt buede fronten. Med fronttrekkene på, er de svært så elegante, uten blottlegges tre tradisjonelle dynamiske elementer i sort og grått under diskanten, og ett element som tar hånd om mellomtonene over diskanten. En bassport er nedoverrettet og og har luft ned mot gulvet der de står opphøyd på høyttalernes sidevanger.

Etter en hyggelig progresjon fra SMGaer, 12QR og nå 1.7, føles dette litt som et lite svik mot Maggies. Å krabbe inn igjen i boksen og ikke følge videre progresjon innfor den amerikanske søsterflokken føles på grensen til utroskap. Nå er vi ikke der at det er et endelig brudd, foreløpig er samlivet mer som bigami, men det er det med det grønne gresset på den andre siden av gjerdet da.....

Å teste ut noe annet enn det du har, kan både være å gå videre på nye stier, men også være en bekreftelse på at du er på rett kurs og eller allerede er på rett sted. For meg står hifi for nettopp high fidelity lik høy naturtrohet. I det ligger en gjengivelse som gjenskaper en opplevelse av realismen fra å høre utøvende live.

Jeg synes Maggiene byr på mange kvaliteter til en svært hyggelig kostnad. I utgangspunktet mye for pengene, og når man som jeg har handlet brukt, svært mye for pengene. I forhold til dagens priser på nytt utstyr, utgjør kostnaden for 1.7ene i mitt anlegg ca 20%, anskaffet brukt ca10%. De gjør seg ikke bort.

Det er nettopp en opplevelse av naturlig gjengivelse som jeg har satt pris på med 1.7. De fyller rommet med vellyd som svever helt frigjort fra høyttalerne, selv på lave lyttevolum. Å by på godlyd på lave volumer er et viktig fortrinn. Når man deler hus med andre, og i daglig bruk,som f.eks til TV-titting, er det greit å la volumet forbli på naturlig samtalenivå. Med en jevn frekvensgang, transparent og dynamisk gjengivelse, avdekker de, men fremhever ikke innspillingers svakheter til det ulidelige. Bassresponsen er god, tørr og dynamisk. De graver ikke dypt, men med rettf orsterker er det mye å hente også i de lavere frekvenser. Egentlig har jeg ikke savnet så mye. Så hvorfor bytte?

Jeg har hørt og vurdert 3.7. Imponerende. De er store.Mine 1.7 med et delikat offwhite trekk og lyse aluminiumsprofiler, fremstår de ikke så visuelt dominerende i et forøvrig lysmalt rom. 3.7 i sort er et hakk større og stjeler mer av rommet. Jeg har ikke testet, men er litt usikker på om min Karan KA l 180 mk2 er kraftig nok til å utnytte 3.7 fullt ut. Karan har generelt høy dempingsfaktor. En test av Karan KA M 2000 i 6moons antyder ikke det beste samspillet med Magnepan 20.7. Dette er andre produkter med andre egenskaper, men peker på en mulig utfordring som eventuelt må testes ut. Jeg er svært tilfreds med min integrerte Karan, og ønsker å la den forbli i anlegget en god stund. Så et bytte av komponenter må forholde seg til denne.

Etter litt spaning på hfs generelt, litt googling, litt overvåking på finn.no, og et par besøk hos noen trivelige hififorretninger, ble kjøpslysten trigget. Jeg er smått makelig og velger bort masse transport og bæring av utstyr for testing hjemme. Ja jeg er fullstendig enig at intet utstyr kan vurderes seriøst utenom hjemme i eget lytterom. Derfor er jeg innstilt på å handle, rigge det på plass, leve med nyervervelsen en stund, og så gjøre meg opp en mening. Audiophile-Arve nevnte i en tråd at det å venne seg til en nykomponents måte å spille på også er en del av en naturlig evalueringsprosess. Det synspunktet støtter jeg. Å handle brukt, med selgere fra hele landet som potensielle leverandører, gjør muligheten for prøvelytting i egen heim vanskelig. På den andre siden, så er å handle brukt, til rett pris, en begrenset økonomisk risiko. Videresalg er alltid en mulighet. Grunnlaget for å vurdere alternativer blir i stor grad å lese her på hfs, samt å lese tester på velrenommerte nettsider og fagblader. Endelig kjøp blir dog likevel fort en kombinasjon av tilfeldigheter og intuisjon.

Tilfeldigheten endte i en handel rett før jul. Et første forsøk strandet pga av en vrien selger. Neste forsøk ble en svært hyggelig handel. Topp selger og strøkne høyttalere. Noen har kanskje allerede gjettet fabrikat: Fransk, egenproduserte elementer, invertert dome av spesielt metall? Ja det er et par Focal, nærmere bestemt Electra 1038 Be. Noe ganske annet enn Maggiene? Eller?

Forskjellene er markante: Nyprisen er mer enn 3x. Det e rkassekonstruksjon med dynamiske elementer. Rått parti? Tjaaa.... Fransøsene byr på mer av nesten alt. Skulle bare mangle. Bassen går dypere, diskanten er mer utstrakt, detaljeringsnivået større og mer presist. Bedre på makro- og mikrodynamikk. Særlig det første. Større dybde i lydbildet og mer presis plassering av utøvere. Skremmende realisme!

Knockout? Nei! Faktisk en del fellestrekk her: Mikrodynamikken, en jevn frekvensgang og en naturlig presentasjon som skaper en realistisk gjengivelse og byr på gode musikalske opplevelser. Den frigjorte lydformidlingen har de begge. Dog krever Fransøsene et høyere volum for at lyden skal slippe fri fra høyttalerne. Her har Maggiene et fortrinn. Fransøsene er betydelig mer lettdrevne. Normalt lytteniva er nå 1/4 omdreining påvolumknappen. Full rulle er nå 1/2. Høyere har jeg ikke tørt å skru, - ennå. Maggiene byr på et bredere og høyere lydbilde på normale lyttenivåer, men ikke like dypt. Lytteposisjon ved disse nivåene er heller ikke like kritisk med Maggiene. Lyden bare er rommet! Lydbildet med Maggiene ligger bak høyttalerne. Med fransøsenel igger det mer frampå. Lyden er mer engasjerende, mer avslørende, og dermed også mer utfordrende når innspillingene ikke er helt på topp. Sibilanter kan utfordre. Til gjengjeld presenteres gode innspillinger med et trøkk og en realisme som får fram gåsehud og ståpels! Jeg aner at bassen ved høyere volume kan trigge noen akustiske utfordringer i samspill med rommet. Det gjør ikke Maggiene. I forhold til romakustikk er Maggiene enkle å forholde seg til. Litt luft bak og til sidevegger, så er du nære gode nok betingelser.

Hva med Maggiene nå? Foreløpig står de side om side med Fransøsene. Mulig litt småsjalue. Må nok vurdere salg. Kanskje oppsøkes noen storesøstre en gang i framtiden? Tiden får vise.... Uansett har samlivet med ulike Maggier bydd på mange gode opplevelser, fantastisk flotte sosiale stunder med god musikk og gode konsertfilmer med gode og imponerte venner. Maggiene har absolutt brakt meg et godt stykke inn i musikkens utsøkte verden, og gitt meg en god plattform for å finne fram til egne preferanser i forhold til hva som er viktig for at jeg skal bli tilfreds med eget anlegg. Jeg har skrevet det før og gjentar så gjerne: Maggier burde være obligatorisk hifi-pensum!

Er jeg framme ved mål? Njaaa... Prøver en ny sti som byr på nye opplevelser, som gir et bedre grunnlag for å finne rett vei mot rett mål. Nå skal jeg nyte eiergleden med Fransøsene, lære de bedre å kjenne, jobbe med plassering, lete i platebunken etter godt kjente musikalske godbiter, vandre inn i musikkens verden med en ny tilnærming, sanke nye erfaringer og etablere grunnlag for å fortsatt utvikle egen kompetanse innenfor en spennende og givende hobby!
    Så takk for et lykkelig samliv kjære Maggies, - og kanskje pågjenhør?

Mvh Olav E.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.620
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Godt skrevet Olav E.
    Du får fram de viktigste forskjellene mellom Maggies og mer konvensjonelle kvalitetshøyttalere.
    Med Maggie får du størrelse og luft, men malt med litt bred pensel.

Bare elektrostater er bedre på vokal og akustiske strengeinstrumenter synes jeg, men Magnepan har bedre evne til
    Rock`n roll enn f.eks Quader.

Med høyttalere som f.eks Focal er det mer pin-pointing, dybde og mindre kritisk sweet spot.

Høyttalere som bare takler topp innspillinger har lett for å frambringe lyttetretthet over en hel kveld.
    Det blir en smaksak.

Vedrørende Maggies økonomiske fortrinn, dvs "mye for penga prisen", så er min erfaring at det jevner seg ut mye, om ikke nødvendigvis fullstendig når man skal handle forsterker. Maggies er kresne på elektronikken, og det blir her man legger de fleste pengene i motsetning til de fleste andre oppsett.
    Mange gir opp Magnepan fordi de har for dårlig forsterker som ikke får de til å "slippe og synge" ordentlig.

mvh

Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.002
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha snudd helt om på lytteposisjon og gitt Magnepanene rikelig med luft bak (3.8m) er jeg nå fornøyd.
    Hadde suksess med slik oppstilling for ca 10 år siden med noen Reference 3a mmc

Har hatt Quad 57 to ganger samt Quad 63,begge drevet av Mark Levinson og mener dette,Magnepan/Belles spiller vel så bra.
    Likte bedre Quad 57 fremfor 63,så 63 var mellom 57ene.

DSC_1474 (1).jpg

Subben fungerer også utmerket,og etter at Eq er innspilt etter å ha skiftet en haug med kondensatorer ( til Elna Silmic) som var tørket ut er det bare fryd og gammen.

Sleit med akustikken med Confluence Pastorale som hovedsakelig bestod av Focal elementer.

Magnepan uten sub og eq,rekker passe godt nedover.Tallverdiene er letter å forholde seg til enn kurven.

Uten navn.jpg

Med sub og eq i bruk

Uten navn (1).jpg

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    760
    Torget vurderinger
    4
    bluesbreaker: Takk for hyggelig tilbakemelding. Du har helt rett i at Magnepan fortjener gode forsterkere. Jeg har selv oppgradert fra Atoll IN200, Wyred4Sound STI 500 og nå Karan. Maggiene har vokst hver gang. Totalkostnaden på anlegget kan med Maggies bli mer fordelaktig enn om man søker samme kvalitet hos andre leverandører, dvs mer kostbare høyttalere. Min erfaring er også at de modellene jeg har hatt yter bra med fornuftig prisede forsterkere. Dog er jeg helt enig med din konklusjon: Magnepaner fortjener gode forsterkere for å yte sitt beste; - og da kan det bli mye penger!

ymir: Interesante kommentarer, observasjoner og målinger. Som kommentert over og tidligere, med gode forsterkere så spiller Magnepaner bass!

mvh Olav E.

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.620
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulererer med flotte .7.:)

Jeg håper du har mulighet til å plassere dem litt bedre enn på bildet (?).
    (Bredere og lenger ut fra veggen)
    Spiller BASS også ser jeg!;)

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg viste vel at det kom til å bli en bra match før jeg bestemte meg for å bruke denne helgen på å teste det ut. 420 Watt i fire Ohm, og en dempingsgrad på hele 4000, måtte det jo fungere.

Og det gjorde det! Etter bare et døgn med denne forsterkeren forspent foran mine Magnepan 1.7 har jeg fått bekreftet det jeg viste fra før - i teorien. Dette er en "match made in heaven".

Kontrollen er berusende, dynamikken og trøkken er nesten skremmende, og bassen har blitt fast, autoritær og merkbart dypere. Maggiene er plutselig nesten blitt allroundhøyttalere.

Og best av alt. Forsterkeren har en aldeles fantastisk oppløsning og mørk bakgrunn, som kler Magnepan usedvanlig godt.

Moro når teori og praktisk stemmer.

Hegel H360 er noe å vurdere, om man har Magnepan.

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    760
    Torget vurderinger
    4
    Jeg viste vel at det kom til å bli en bra match før jeg bestemte meg for å bruke denne helgen på å teste det ut. 420 Watt i fire Ohm, og en dempingsgrad på hele 4000, måtte det jo fungere.

Og det gjorde det! Etter bare et døgn med denne forsterkeren forspent foran mine Magnepan 1.7 har jeg fått bekreftet det jeg viste fra før - i teorien. Dette er en "match made in heaven".

Kontrollen er berusende, dynamikken og trøkken er nesten skremmende, og bassen har blitt fast, autoritær og merkbart dypere. Maggiene er plutselig nesten blitt allroundhøyttalere.

Og best av alt. Forsterkeren har en aldeles fantastisk oppløsning og mørk bakgrunn, som kler Magnepan usedvanlig godt.

Moro når teori og praktisk stemmer.

Hegel H360 er noe å vurdere, om man har Magnepan.
    Hei og gratulerer med godlyd!

Henger meg litt opp i det du skriver om forsterkerens dempingsfaktor.

Jeg har tidligere vist til testen av Karans monoblokker koblet opp mot Magnepan 20.7 hos 6monns 6moons audio reviews: Karan Acoustics KA M2000 På side tre kommenteres høy dempingsfaktor i forsterkeren som mulig årsak til manglende samspill med Magnepan. Min Karan har dempingsfaktor større enn 1.800. Opplever KA I 180 mkII som en god match til 1.7. Jeg har for lite teknisk kompetanse til å forklare eller mene noe om dette. Har dere andre noe å bidra med?

mvh Olav E.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.002
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som har prøvd disse DWM basspanelene?

Nei det har jeg ikke,men hva med å benytte bassdelen til ett par brukte SMG + en spole på 1400mH?

Vedlegg

Sist redigert:

thorerjo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Antall liker
    264
    Sted
    Nesodden
    Da har jeg hatt .7 i snart 3 uker.Syntes de var litt hissige til å begynne med nå spiller de med en flott sødme.Mulig det er ørene som tilpasser seg også.Bruker en BAT VK-3 ix SE preamp,Xindak rørdac og Adyton Cordis 1.8 Signature.
    .7+en god sub må da være en combo(ca 30 000.-) som er vanskelig å slå!

thorerjo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Antall liker
    264
    Sted
    Nesodden
    Augie 15

Jeg har ett par Eminence 15" elemener som er beregnet til å gå åpent.Har lest meg blå i trynet på REL suber og lignende,men tror dipol i bånn låter bra om du får det til!.
    Er på diy tråden og spør.

Vedlegg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.620
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    De gamle 1.6 bæres ut av huset i dag.
    Litt vemodig etter lang, god og tro tjeneste.

IMG_20170328_104238.jpg

Jeg har hatt 3.7 i hus et par uker, og det begynner og gå seg til. Likevel skal det jobbes litt med plassering, toe in osv.
    Har byttet ut Heimdall ht kabelen for det blir for mye energi oppver med den på 3.7.
    Antagelig blir den erstattet med Vertere.
    De står på Myesound stands. Finishen er Natural Oak/Off White trim.
    Lyden? For å si det kort: Her er det MER av ALT.:)

Mvh

mg 3,7 en.jpg

rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Antall liker
    155
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Godt skrevet Olav E.
    Du får fram de viktigste forskjellene mellom Maggies og mer konvensjonelle kvalitetshøyttalere.
    Med Maggie får du størrelse og luft, men malt med litt bred pensel.

Bare elektrostater er bedre på vokal og akustiske strengeinstrumenter synes jeg, men Magnepan har bedre evne til
    Rock`n roll enn f.eks Quader.

Med høyttalere som f.eks Focal er det mer pin-pointing, dybde og mindre kritisk sweet spot.

Høyttalere som bare takler topp innspillinger har lett for å frambringe lyttetretthet over en hel kveld.
    Det blir en smaksak.

Vedrørende Maggies økonomiske fortrinn, dvs "mye for penga prisen", så er min erfaring at det jevner seg ut mye, om ikke nødvendigvis fullstendig når man skal handle forsterker. Maggies er kresne på elektronikken, og det blir her man legger de fleste pengene i motsetning til de fleste andre oppsett.
    Mange gir opp Magnepan fordi de har for dårlig forsterker som ikke får de til å "slippe og synge" ordentlig.

mvh

Som tidligere eier av både MG3.7 og Quad 2912 er jeg enig i at MG kan spille høyere og "råkke" mer , men i mine ører spiller Quad bedre på de fleste parameter. Bass og mellomtone er helt i en egen liga ifht MG , skal en trekke noe så kan diskanten virke noe mer "forsiktig/reservert" enn på MG. Hadde jeg kunne spille høyyyt med Quad så hadde de nok stått ennå , de låter fantastisk !

mvh
    rolf

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.620
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    “Anybody can play. The note is only 20 percent. The attitude of the motherfucker who plays it is 80 percent.” ― Miles Davis

^^ likte den Rolf. Så sant som det er sagt.

Maggie 3.7 og Quad 2912 er uten tvil gode begge to.
    Hva man får ut av dem er relativt mye avhengig av forsterker.
    Hvis man klarer å få integrert en rask subwoofer, er ikke bassmangel noe tema.
    Hva man foretrekker er en smaksak. Jeg synes 3.7 også låter fantastisk:)

maggie 3.7image.jpg

Sist redigert:

rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Antall liker
    155
    Sted
    Sogn & Fjordane
    “Anybody can play. The note is only 20 percent. The attitude of the motherfucker who plays it is 80 percent.” ― Miles Davis

^^ likte den Rolf. Så sant som det er sagt.

Maggie 3.7 og Quad 2912 er uten tvil gode begge to.
    Hva man får ut av dem er relativt mye avhengig av forsterker.
    Hvis man klarer å få integrert en rask subwoofer, er ikke bassmangel noe tema.
    Hva man foretrekker er en smaksak. Jeg synes 3.7 også låter fantastisk:)

Vis vedlegget 434677
    Enig I at MG3.7 er meget god den også , ga meg mange gode opplevelser parret med 2 gode Paradigmsubber, min smule "spissformulering" er basert på hvordan det låt med en Devialet 250. Den passet nok bedre til Q , synes jeg :)
    Om litt større rom , kanskje en MG 20.7 burde prøves :cool:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.620
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Devialet er bra, men ikke på Magnepan.
    Ingen klasse D trives med Magnepan fordi de er litt "ugrei" last.

Så vidt meg bekjent er det kun ett par 20.7 i Norge.
    De står nesten i nabolaget her, og jeg har hatt gleden av å høre dem.
    Eier er lite aktiv her på HFS, men ellers en koselig kar:)

CIMG6272.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.620
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er bassen på dette "slaktet"(;)) rask og tight nok til å henge med .7?
    Hvis det er tilfelle, så tror jeg du med denne komboen kanskje har en slik "Giantkiller" som det snakkes så mye om i flere andre tråder.:)

thorerjo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Antall liker
    264
    Sted
    Nesodden
    Fender.

Bassystemet har fått Fender høyttalertrekk og maling.Til minne om Fender bassman 135 jeg kjøpe ny i 1978.men som ble stjålet for fem år siden.
    fender front.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.620
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Trekket er bra på basskassa, men som tidligere påpekt, kan du umulig få ut potensiale på .7 hvis de står med den plasseringen når de er i bruk.
    (godt ment:))

Sist redigert:

thorerjo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Antall liker
    264
    Sted
    Nesodden
    Ja da har dipolbassen fått Adyton XP-3 som kompis.Virkelig en stor oppgradering i bassen fra den plateampen jeg hadde!!.Mye energi i luften her nå.Fender logo er lånt fra bassanlegg da jeg er bassist for for morro.
    adyton xp3 bassystem.jpg
    adyton xp-3 + cordis 1,8.jpg

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.002
    Torget vurderinger
    2
    Står ikke .7 ganske tett sammen?
    Nå er det vel ikke stor avstand mellom høyttalerne som direkte bestemmer størrelsen på lydbilde etc.
    Det er vel mer det at korrekt satt opp,er det høyttalerne som skaper ett stort lydbilde,
    og ikke ett forsøk fra eier som vha stor og feil avstand skal hjelpe til med å skape dette.

Magnepan anbefaler

Magnepan

The distance between the speakers should be approximately 60% of the distance you will be from the speakers when you listen to them, for example: if you will be10 feet from the speakers, position them about 6 feet apart

Avstanden mellom disse er jo ikke allverden heller.

efuglset

Medlem
    Ble medlem
    16.03.2007
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke om dette har vært nevnt tidligere ang bass, men forforsterker har mye å si .Det fant jeg ut da jeg hadde McIntosh C220.Uten sub ble det allikevel tamt nedover. Jeg er ikke en purist som ikke bruker tonekontroller-snarere tvert om. Jeg kjøpte en Ken Kreisel sub som låter veldig bra med Magnepan....men ...den store forskjellen kom da jeg kjøpte en Luxman C120-a fra (70/80tall), mest som en tilfeldighet. Da kunne jeg faktisk på dyp bass fra mine 1,6 maggies uten sub. Jeg har både McIntosh 275 og Music Angel Kt88 som jeg bytter på som slutt-trinn. Samme effekt vedr bass på begge. Jeg har hatt magnepan i 40 år og dette er første gang jeg har fått ok bass....Erik F

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    506
    Hvordan tror dere .7 vil fungere i et 9kvm rom på 3x3m? Lytteposisjonen er tett på bakvegg men høyttalerne kan stå fritt i rommet.
    Hva kan jeg forvente av bass og lydstyrke? Hvordan vil kort lytteavstand fungere med Magnepan?

Jeg er opptatt av dynamikk og stramt lydbilde. Bruker Dali Rubicon 2 med bra resultat i dag. I dag har jeg en lytteavstand på 1,5 meter.
    Forsterkerne er monoblokker fra Quad på 150w/8ohm

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    19.982
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    I dag er det nøyaktig ti år siden disse høyttalerne kom i hus, mye har skjedd med anlegget siden det, men mine Magnepan MG12 håper jeg blir der til de ikke vil mer.
    2017-10-11_08-00-49-01_wm.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.620
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Enig med deg Arve.
    Første gang jeg hørte Tympani på 80-tallet var et skille for meg mht hvordan jeg ønsker reprodusert lydgjengivelse.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.433
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    3.7i står nå på kortlista mi. Uten å ha hørt dem.
    30.7 ser forøvrig fantastisk ut.

ed: jeg leser med interesse både hos forhandler NAT, og ikke minst produsentens egen webside :)
    Audiophiles can be nostalgic about the 6-panel Magneplanar Tympanis of the 1970's and '80's. But, they could sound like a trombone in a telephone booth in a small room.

Sist redigert:

thorerjo

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Antall liker
    264
    Sted
    Nesodden
    Har hatt Tympani 4.Varmer et hjerte dette her!.Har bare skummet artikkelen.Er de satt i serieproduksjon?

S. Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    850
    Jeg tok med 3,7 hjem uten å vise de først. Valgte mørk treverk på ramma. Hun synes de var fine :) Har noe annet nå da, men MG er veldig bra talere

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn