Magnepans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et spørsmål.. vil Luxman M 10 x drive disse høytalerne godt? Denne forsterkeren har en meget stor og stabil strømforsyning. Dobler hele veien ned til en ohm. Meninger ?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ps dette gjelder for 30.7 i
    Jeg kommer gjerne bort en tur og lytter!

Magnepan er ikke vanskelig å drive mtp "strøm/fase". De er derimot veldig tungdrevne - så du trenger en forsterker som kan levere høy spenning på utgangene - altså mange watt i 8 Ohm heller enn noe som dobler ned til 1 Ohm. Høytalerne er vel aldri under 3 Ohm og knapt under 4

Sist redigert:

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.462
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Eneste nytt vedrørende Magnepan LRS+ er at første forsendelse vil ankomme Europa januar 2023. Prisen er estimert til Kr 14.000.-
    Dette må jo være veldig mye høyttaler for pengene :)

mvh

Sist redigert:

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Dette må jo være veldig mye høyttaler for pengene :)

mvh
    Jeg hadde LRS ,,, og den spiller absolutt fantastisk til både størrelse og pris ,,

Ren og ufarvet " lyd og litt av hva de større panelene gir ,,,, fullrange presentering av instrumenter generellt
    Spesiellt akustisk instrumenter og live"

Gi dem bare litt space , og en stor amp kombo med god gain som kompenserer for dens lave effektivitet
    som genrellt gjelder nesten alle MG

Om du ikke har hatt paneler før er det en fin start eller inngangs billet til det beste av i panelenes verden . )

MVh super førnøyd 1,7i bruker

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har et spørsmål.. vil Luxman M 10 x drive disse høytalerne godt? Denne forsterkeren har en meget stor og stabil strømforsyning. Dobler hele veien ned til en ohm. Meninger ?
    Nå så jeg i en annen tråd at du hadde skaffet deg disse ampene og jeg vet jo at det er et par 30.7 i sirkulasjon i landet - så dette var kanskje litt mer enn hypotetisk.

Det er jo gode amper - så de vil helt sikkert funke bra. Men som sagt så leverer de ikke all verden spenning på utgangen - så en enkel Hypex Ncore vil rett og slett kunne spille høyere. Nå er det ikke sikkert du har et ønske om å spille veldig høyt.

Jeg vet faktisk ikke helt hva som skiller 30.7 fra de andre -> den er jo 4 veis, men jeg er vel litt overrasket om diskant/mellomtone er særlig forksjellige fra 20.7/3.7.

Du må gjerne ta en tur bort til meg igjen - selv om mine 20.7 er aktivt delt og spiller en del anerledes enn de originale.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Nå så jeg i en annen tråd at du hadde skaffet deg disse ampene og jeg vet jo at det er et par 30.7 i sirkulasjon i landet - så dette var kanskje litt mer enn hypotetisk.

Det er jo gode amper - så de vil helt sikkert funke bra. Men som sagt så leverer de ikke all verden spenning på utgangen - så en enkel Hypex Ncore vil rett og slett kunne spille høyere. Nå er det ikke sikkert du har et ønske om å spille veldig høyt.

Jeg vet faktisk ikke helt hva som skiller 30.7 fra de andre -> den er jo 4 veis, men jeg er vel litt overrasket om diskant/mellomtone er særlig forksjellige fra 20.7/3.7.

Du må gjerne ta en tur bort til meg igjen - selv om mine 20.7 er aktivt delt og spiller en del anerledes enn de originale.
    Det blir nok litt forsjell på å drive panelene elektronisk kontra passivt som er de beregnet for
    Prisen på de større panelene er så pass høy at jeg hadde ikke anbefalt klD full range drift på 30.7i ,,, dog NC 1200 tåler mer most "i alle fall i prometheus version

Mulighten er jo og å drive 30.7 i bro med luxman x10 om det ikke blir høyt nok Fant ikke 30.7 impedance
    men om den kan være en mellom ting på disse to 3.7i og 1.7 ka jo tenke seg at de kan volde problemer for noen amper

MG37_P&I.jpg
    magneplanar-1.7-speaker-impedance-phase.gif

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.462
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Jeg hadde LRS ,,, og den spiller absolutt fantastisk til både størrelse og pris ,,

Ren og ufarvet " lyd og litt av hva de større panelene gir ,,,, fullrange presentering av instrumenter generellt
    Spesiellt akustisk instrumenter og live"

Gi dem bare litt space , og en stor amp kombo med god gain som kompenserer for dens lave effektivitet
    som genrellt gjelder nesten alle MG

Om du ikke har hatt paneler før er det en fin start eller inngangs billet til det beste av i panelenes verden . )

MVh super førnøyd 1,7i bruker
    Joda jeg har hatt Maggies to ganger før og vet hva de er gode for :) Har bare for liten plass slik som jeg bor nå

mvh

plasma

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Antall liker
    1.681
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En beklagelse! I mitt innlegg ovenfor skrev jeg at høyttalerne det dreier seg om er 30.7i. Dette var feil. 3.7i skal det være…sorry.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    En beklagelse! I mitt innlegg ovenfor skrev jeg at høyttalerne det dreier seg om er 30.7i. Dette var feil. 3.7i skal det være…sorry.
    Effektiviteten er lik på neten alle panelene til MG ,,, 86 dB
    Personlig tror du er safe" med din luxman ang drifting av høytaleren mg 3.7i normalt til høyt spilling

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da tenker jeg vel at ampene passer bedre også.

Men - det blir jo et veldig annerledes lydbilde fra det du har i dag.

olisn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    703
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    5
    Jeg bare Må legge inn bilde av disse små og lekkert lydende LRS + ene som ramlet inn her forleden. Duverden som de passer inn i hula her, og så bra som de spiller. Mer behagelig og mer detaljert enn de originale LRS ene som forsvant for en liten stund siden. Og mer kontroll over det hele her enn med 1.7i. Jaja, man vet ikke før man har prøvd.
    IMG_0294.jpeg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.600
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg bare Må legge inn bilde av disse små og lekkert lydende LRS + ene som ramlet inn her forleden. Duverden som de passer inn i hula her, og så bra som de spiller. Mer behagelig og mer detaljert enn de originale LRS ene som forsvant for en liten stund siden. Og mer kontroll over det hele her enn med 1.7i. Jaja, man vet ikke før man har prøvd. Vis vedlegget 935837
    Så morsomt å lese og jeg tror deg gjerne, disse LRS+ imponerte meg ved en kort lytt i Asker må messen der! Og til den prisen kan jeg umulig forstå at det er mulig å få bedre lyd👍🏼
    At du også har gjort noe med akustikk (frontvegg) bidrar meget positivt mener jeg. Som mine Diptique spiller jo disse «begge» veier👍🏼😉

gismo

Øyvind Ek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Antall liker
    155
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Så morsomt å lese og jeg tror deg gjerne, disse LRS+ imponerte meg ved en kort lytt i Asker må messen der! Og til den prisen kan jeg umulig forstå at det er mulig å få bedre lyd👍🏼
    At du også har gjort noe med akustikk (frontvegg) bidrar meget positivt mener jeg. Som mine Diptique spiller jo disse «begge» veier👍🏼😉

gismo
    Magnepan er bare veldig mye lydkvalitet for pengene bare de får rette omgivelsene. 🎼

rolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Antall liker
    165
    Sted
    Sogn & Fjordane
    Magnepan 12qr vs 1.7 vs 1.7i...?
    Har ikke hatt noen av de som nevnes, men har hatt LRS , .7 og 3.7. MG er vel mer følsomme mtp amper og rom , men hos meg låt 3.7 størst og mektigst med godt trøkk ved høytspilling, LRS spillte bedre i mitt rom enn det .7 gjorde, med samme forsterkeri. På LRS hang alt mer sammen og leverte "silkelyd" , men hadde selvfølgelig begrensing når en skulle spille høyt. LRS , nå i +utgave, er i mine ører ett kupp ,selv nå etter prisstigningen...

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    sommer oppsettet mitt er en stor tripath og 1.7i

Den gjør ikke mye feil , men gleder meg til å fyre med linear power amping

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.543
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har brukt eller bruker Magnepan med klasse-d-forsterker?
    Har hatt Audio Research dsi200 på mine tideligere Maggie 1.7.
    Det var slappe greier.
    Til tross for nokså stor effekt og bra kvalitet på ampen.
    Jeg er langt ifra noen ingeniør, men har forstått det slik at switchmode forsterkere ikke helt er tingen på lavohmige høyttalere.
    Mulig at det ligger noe der.
    Min erfaring er at strømforsyning i forsterkeren er svært viktig.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.274
    Torget vurderinger
    32
    Noen som har brukt eller bruker Magnepan med klasse-d-forsterker?
    Ja, jeg bruker PS Audio Stella M1200 monoblokker på MG20.7. Det funker veldig bra, og et annet sted i Norge brukes de samme forsterkerne på MG30.7

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Magnepan er ikke lavohmige.

Nå har jo ikke jeg så mye erfaring med originale Magnepan, men de er såpass varme/myke i spillestilen, at jeg tror klasse D vil passe veldig godt.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Noe nytt på vei?
    In my dreams aw 800, men nei jeg får ta til takke med borbely ribbon ampene mine som er brokoblet . De har poweren som trenges til MG
    Jeg er i gang med en polystyrene og caddock mod for filters og FB . )

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det var slappe greier.
    Jeg er langt ifra noen ingeniør, men har forstått det slik at switchmode forsterkere ikke helt er tingen på lavohmige høyttalere.
    Fra å gå fra super effektive JBL til MG er det klinkende klart, MG trenger effekt og spenning sving .Min amp nominellt 400w nominellt 8 ohm og dobbling nedover
    Men ,,, for MG er det viktigste av allt at power ampen i tilllegg må ha en gain på minst x 40 ,,, Selv har jeg ett preamp gain fra x 6 -10

Ps jeg ser at noen high power D amper har effekten ,,, men super low "gain x 5 , da må det preampes ca 40 x ekstra ,,, hvor ?

Med tilstrekkelig gain og power ,,,da våkner maggiene til liv og jeg er mer bekymret for hva de egentlig tåler av juling " og beholder fattningen forhold til JBL ne

Sist redigert:

rotecop

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Antall liker
    1.056
    Torget vurderinger
    2
    Synes stadig det kommer opp at mg1.7 ikke behøver så mye krefter. Opplever at det er helt feil konklusjon. Benytter nå selv en helt alminnelig a/b forsterker på disse som leverer 1100W i 4ohm og ganske mye mer i 2. Synes det er akkurat passe. Tror ikke mann får potensialet ut av disse høyttalerene ute en forsterker ned masse krefter ned mot 2ohm.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.736
    Torget vurderinger
    23
    Det var slappe greier.
    Snodig.... jeg har valgt kl.D til bass duty her (1,7 Ohm) nettopp fordi de er i stand til å håndtere denne lavohmige lasten 🤔🤔.
    Håper ikke jeg har gjort noe dumt..

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.364
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Klasse D er i langt større grad upåvirket av lav impedans og vanskelige fasevinkler. Så de er veldig godt egnet til å drive vanskelige laster.

De minste Magnepan er enda mer tungdrevne enn de større, og trenger en del effekt (om du vil spille høyt).

Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    543
    Torget vurderinger
    1
    Så da blir muligens min Icepower 2000as2 for liten til 1.7?
    Kan ikke tenke meg til. Hvis det er for lite, så er det vel ikke så mange forsterkere som passer. Jeg bruker en 1200AS2 på MG 12QR, men vet ikke om det kan sammenlignes. Har brukt de på AB forsterkere mellom 70 og 200 Watt (Audiolab, Parasound, NAD og Cayin) tidligere. Synes Icepower er bedre.

Kl. D/switchpower er vel mindre lastavhengig slik jeg har forstått det.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er uansett forsterker type en vesens for sjell på å drive en stereo full range passive ht med filters , lav drift effekt og tillegg til tildel lav impedance dipp low høy frekvens område rundt 2 ohm som 1.7 .
    I Mot settning til arbeid fordeling i ett X over der en amp bare skal gjenprodusere ett snevert frekvens område , og ampen ser rett inn i elemnt uten filtre ?Sier seg litt selv det imo

Jeg på peker allikevel at litt av oppskriften på en vellydenede MG og andre low efficient HT ,,,, Ikke bare power ,,,,,med gain faktoren MÅ være for å kompensere .

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    66.543
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Snodig.... jeg har valgt kl.D til bass duty her (1,7 Ohm) nettopp fordi de er i stand til å håndtere denne lavohmige lasten 🤔🤔.
    Håper ikke jeg har gjort noe dumt..
    Jeg ser at flere går i mot meg her, og jeg skal ikke være påståelig eller kategorisk. Det er mulig at jeg tar feil. Jeg har aldri målt noe som helst, så det jeg mener om Magnepan er kun basert på egne brukererfaringer og ting jeg leser på Magnepan-forum.

Det har skjedd en del med klasse D også, og den jeg hadde var nokså tidlig i utviklingen.
    Sjøl har jeg opp igjennom hatt 4 par ulike Magnepan-modeller, men kun prøvd en klasse D forsterker og det var på 1.7.
    Det jeg med sikkerhet kan si er at Audio Research dsi 200 ikke fikk liv i de høyttalerne. Ut fra det bunner min skepsis til en slik kombinasjon. Antagelig skulle jeg nøyd meg med å si dette når HoJ spør om noen har forsøkt klasse D på Magnepan.

Når jeg tenker meg om, så har jeg faktisk hørt klasse D på Magnepan da jeg var på besøk hos Syncrolux som bruker Hypex i sitt fantastiske 7.1 system i et dedikert rom "fullt" av paneler strippa for delefilter. Det blir likevel såpass spesielt, at jeg er usikker på om det kan brukes i sammenligning med mer normale anlegg.
    Sjøl har jeg vært inne på å forsøke NADs Eigentact amper, men det har sålangt blitt med tanken.

Temaet er en gjenganger i diskusjoner, og det er vanskelig å konkludere uten egne erfaringer. Les og bli forvirret :
    Dette over er kun ett eksempel. Det myldrer.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.518
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Hm... Jeg vurderer sterkt en 1.7, men forstår at det er delte meninger om det fungerer på klasse-d...
    Må tenke lit.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.518
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde for lengre tid en mg12qr som jeg måtte reparere da vaier/strengene løsnet... Er det slik at Magnepan har mer problemer enn tradisjonelle høyttalere?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn